Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Charles »

Mooi? Van de kerken die ik ken de Hervormde Kerk van Kootwijk. Al is het maar door de ligging.

Afbeelding
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Henk J »

Ditbenik schreef: Dat is heel goed te snappen. Het orgel is functioneel en is aangekocht toen in de vorige kerk het orgel er mee op hield.
De HHG te Apeldoorn is geinstitueerd op 26 juni 2005 en telde toen 65 leden. Inmiddels is de gemeente gegroeid tot ongeveer 700 leden.
Vanuit financiële overwegingen begrijp ik de keuze voor een electronicum, alhoewel een tweedehands pijporgel niet duur hoeft te zijn.
De HHG te Apeldoorn is inderdaad bijzonder ontstaan en geestelijke groei maakt de kerk veel mooier dan het fraaiste gebouw of het mooiste orgel.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Ditbenik »

Henk J schreef:
Ditbenik schreef: Dat is heel goed te snappen. Het orgel is functioneel en is aangekocht toen in de vorige kerk het orgel er mee op hield.
De HHG te Apeldoorn is geinstitueerd op 26 juni 2005 en telde toen 65 leden. Inmiddels is de gemeente gegroeid tot ongeveer 700 leden.
Vanuit financiële overwegingen begrijp ik de keuze voor een electronicum, alhoewel een tweedehands pijporgel niet duur hoeft te zijn.
De HHG te Apeldoorn is inderdaad bijzonder ontstaan en geestelijke groei maakt de kerk veel mooier dan het fraaiste gebouw of het mooiste orgel.
Ook een gebruikt kerkorgel kost jaarlijks geld en heeft ruimte nodig. De huidige oplossing is veel goedkoper en functioneel. In deze kerk Afbeelding staat zelfs geen orgel, (er is ook geen organist) maar gebruikt men muziek- en videobestanden. Ook dat werkt prima. Wij zijn verwend. We prediken soberheid maar kijken vervolgens neer op plekken waar het sober is.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Louis2 »

De lelijkste kerk vind ik de kloosterkerk in Valkenburg. Die is zo lelijk verbouwd.
Dan zijn er nog andere lelijke kerken; de GG te Nunspeet, de RKK kerk te Buchten en Oost-Maarland of ander nep-gotiek van Cuypers en vriendjes in Nederland.
Mooie kerken: de Sint-Jan in Maastricht, de GG van Bodegraven, de Hyppothomus in Middelstum en de kathedraal in Den Bosch.
Slecht onderhouden kerken zijn er helaas ook genoeg.
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Maanenschijn »

Ditbenik schreef: Ook een gebruikt kerkorgel kost jaarlijks geld en heeft ruimte nodig. De huidige oplossing is veel goedkoper en functioneel. In deze kerk Afbeelding staat zelfs geen orgel, (er is ook geen organist) maar gebruikt men muziek- en videobestanden. Ook dat werkt prima. Wij zijn verwend. We prediken soberheid maar kijken vervolgens neer op plekken waar het sober is.
Generaliseer je niet een beetje? Als organist kan ik enorm genieten van een mooi pijporgel (al is het maar om de natuurlijke draagkracht voor de begeleiding) maar dat is wat anders dan neerzien op eenvoudige gebouwen of elektronische orgels.

Wat denk je van dit eenvoudige gebouwtje waar wij kerkhouden?Afbeelding

Afbeelding
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Ditbenik »

Maanenschijn schreef:
Ditbenik schreef: Ook een gebruikt kerkorgel kost jaarlijks geld en heeft ruimte nodig. De huidige oplossing is veel goedkoper en functioneel. In deze kerk Afbeelding staat zelfs geen orgel, (er is ook geen organist) maar gebruikt men muziek- en videobestanden. Ook dat werkt prima. Wij zijn verwend. We prediken soberheid maar kijken vervolgens neer op plekken waar het sober is.
Generaliseer je niet een beetje? Als organist kan ik enorm genieten van een mooi pijporgel (al is het maar om de natuurlijke draagkracht voor de begeleiding) maar dat is wat anders dan neerzien op eenvoudige gebouwen of elektronische orgels.

Wat denk je van dit eenvoudige gebouwtje waar wij kerkhouden?Afbeelding

Afbeelding
Nee hoor, ik generaliseer niet maar reageerde op de opmerking van Henk J. Ik vind het gebouwtje helemaal geweldig. Ik ben opgegroeid in een onooglijk kerkgebouwtje met een aftands pijporgel wat nooit werd gestemd en heb dat nooit hinderlijk gevonden. Het was voor de Heere goed genoeg om mij stil te zetten.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Hendrikus »

Louis2 schreef: Mooie kerken: de Sint-Jan in Maastricht, de GG van Bodegraven, de Hyppothomus in Middelstum en de kathedraal in Den Bosch.
Slecht onderhouden kerken zijn er helaas ook genoeg.
Een nieuwe heilige ontdekt in Middelstum? Tot voor kort heette die kerk Sint-Hippolytuskerk. ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Bourdon16 »

Nog een voorbeeld van een eenvoudig kerkgebouw is dat van de zelfstandige Oud Gereformeerde Gemeente te Aalburg:
http://oudgereformeerdegemeenten.nl/gemeenten.php?gID=6

In Heesbeen staat ook een mooi kerkje. Met een poortgebouw en een orgelfront van Van Oeckelen (met orgelluiken).
https://rijksmonumenten.nl/monument/221 ... id=1&pid=6
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Mister »

Als het gaat om de GG wil ik opmerken dat Westzaan beslist het mooiste gebouw heeft, als 't aan mij ligt. :D
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door CvdW »

Maanenschijn schreef:
Ditbenik schreef: Ook een gebruikt kerkorgel kost jaarlijks geld en heeft ruimte nodig. De huidige oplossing is veel goedkoper en functioneel. In deze kerk Afbeelding staat zelfs geen orgel, (er is ook geen organist) maar gebruikt men muziek- en videobestanden. Ook dat werkt prima. Wij zijn verwend. We prediken soberheid maar kijken vervolgens neer op plekken waar het sober is.
Generaliseer je niet een beetje? Als organist kan ik enorm genieten van een mooi pijporgel (al is het maar om de natuurlijke draagkracht voor de begeleiding) maar dat is wat anders dan neerzien op eenvoudige gebouwen of elektronische orgels.

Wat denk je van dit eenvoudige gebouwtje waar wij kerkhouden?Afbeelding

Afbeelding
Waardenburg?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Hendrikus »

Mister schreef:Als het gaat om de GG wil ik opmerken dat Westzaan beslist het mooiste gebouw heeft, als 't aan mij ligt. :D
Ja, als je een vroegere Doopsgezinde Vermaning kunt overnemen, of een fraaie negentiende-eeuwse Gereformeerde kerk zoals in Leiderdorp, dan heb je wel iets moois.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door johannes »

Op vakantie kerkten we in Den Helder HHG . Een mooi en knus gebouw. Mooie lichtinval en bijzonder oud orgel van Pieter van Assendelft uit 1776 (het moet wel gerestaureerd worden)
Weet niet hoe je een foto kan plaatsen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Arja »

Ik houd van schuilkerkjes. Ik zou ze allemaal willen bezoeken. De eerstvolgende op mijn lijst is die van Wintersdijk. Het is een rijksmonument en ik wil graag het tentdak van binnen zien. De schildering.
Op het punt waar de vier ribben elkaar ontmoeten bij de koningsstijl, straalt de zon uit Maleachi 4 vers 2 ( ‘Die Mynen Namen Vreest; Sal de Sonne der Gerechtigheid Opgaan’) over de gemeente.


Bron: https://rijksmonumenten.nl/monument/390 ... nterswijk/
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Ditbenik »

johannes schreef:Op vakantie kerkten we in Den Helder HHG . Een mooi en knus gebouw. Mooie lichtinval en bijzonder oud orgel van Pieter van Assendelft uit 1776 (het moet wel gerestaureerd worden)
Weet niet hoe je een foto kan plaatsen.
Zo: Afbeelding
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door johannes »

Top bedankt, dat is hem inderdaad.
hoe doe je het nu? :D
Plaats reactie