Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door John Galt »

Je hebt kerken in allerlei soorten en maten. Kathedralen, schuurkerkern en alles er tussenin. Sommige gemeenten kerken in een sporthal of basisschool. Maar het gaat hier om kerkgebouwen die als zodanig zijn bedoeld. Welke vind jij het mooist en welke het leleijkst? Liefst met foto.
Laatst gewijzigd door John Galt op 18 jun 2020, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Wat vind jij het mooste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door John Galt »

Persoonlijk vind ik de Canisiuskerk in Nmijmegen oerlelijk.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door John Galt op 18 jun 2020, 21:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat vind jij het mooste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Herman »

Grote Kerk Dordrecht
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat vind jij het mooste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Geytenbeekje »

John Galt schreef:Je hebt kerken in allerlei soorten en maten. Kathedralen, schuurkerkern en alles er tussenin. Sommige gemeenten kerkek in een sporthal of basisschool. Maar het gaat hier om kerkgebouwen die als zodanig zijn bedoeld. Welke vind jij het mooist en welke het leleijkst? Liefst met foto.
Van de HHK vind ik de kerk van Waarder wel luxe
Overall denk ik deze Winchester Cathedral, Winchester (Engeland)
Van de GG : Goes/Houten
Van de GGiN: Barneveld
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Wat vind jij het mooste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Erskinees »

Mooiste: RKK Sint-Janskathedraal in Den Bosch
Lelijkste: GG van Zeist. Het ontwerp is architectonisch overigens heel sterk (mooie symboliek), maar verder is het gebouw lelijk en inmiddels ook wat verouderd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Wat vind jij het mooste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Herman »

Erskinees schreef:Mooiste: Sint-Janskathedraal in Den Bosch
Zeker een schitterende kerk en ook.een buitengewoon fraai orgelfront.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat vind jij het mooste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door -DIA- »

In het Brabantse Oudenbosch staat een prachtig bouwwerk. Het is wel Rooms katholiek, maar architectonisch een jewel!
Zie hier de getuige uit het Rijke Roomse Leven dat nu lijkt te kwijnen:
https://www.basiliekoudenbosch.com/
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat vind jij het mooste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door DDD »

Erskinees schreef:Mooiste: RKK Sint-Janskathedraal in Den Bosch
Lelijkste: GG van Zeist. Het ontwerp is architectonisch overigens heel sterk (mooie symboliek), maar verder is het gebouw lelijk en inmiddels ook wat verouderd.
Ik vind de GG van Zeist juist een van de mooiste kerken van het kerkverband. Net als Gouda, dat is ook een heel mooi gebouw.

Een heel mooie kerk vind ik de kerk van Ronchamp en de kathedraal van Amiens. Ook de kerkjes in Elden en Slijk-Ewijk vind ik erg mooi.

Het lelijkste kerkgebouw vind ik denk ik de HHK in Hardinxveld Giessendam. Maar omdat dat een verbouwde schuur is, gaat de eerste prijs qua lelijkheid toch naar de GGiN in Barneveld, op de voet gevolgd door de GG in Barneveld-Zuid.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat vind jij het mooste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:
Erskinees schreef:Mooiste: RKK Sint-Janskathedraal in Den Bosch
Lelijkste: GG van Zeist. Het ontwerp is architectonisch overigens heel sterk (mooie symboliek), maar verder is het gebouw lelijk en inmiddels ook wat verouderd.
Ik vind de GG van Zeist juist een van de mooiste kerken van het kerkverband. Net als Gouda, dat is ook een heel mooi gebouw.

Een heel mooie kerk vind ik de kerk van Ronchamp en de kathedraal van Amiens. Ook de kerkjes in Elden en Slijk-Ewijk vind ik erg mooi.

Het lelijkste kerkgebouw vind ik denk ik de HHK in Hardinxveld Giessendam. Maar omdat dat een verbouwde schuur is, gaat de eerste prijs qua lelijkheid toch naar de GGiN in Barneveld, op de voet gevolgd door de GG in Barneveld-Zuid.
Grappig, ik vind de GGiN juist een hele mooie.
Smaken verschillen
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat vind jij het mooste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Jantje »

De lelijkste kerkgebouwen: onder meer de GG van Meliskerke, Ridderkerk-Slikkerveer, Rotterdam-Zuidwijk en Zeist
De mooiste kerkgebouwen: onder meer de HHG van Ouderkerk aan den IJssel, de GGiN van Leerdam en Gouda-Stationsplein en de GG van Dordrecht, Hoofddorp, Krabbendijke, Lisse en Opheusden
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat vind jij het mooste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door -DIA- »

Zeist springt er wat mij ook uit wat GG betreft. Ook de moderniteit van een vormgeving als een lanceerinrichting in Gouda kan me niet bekoren. Als je toch wat moois wilt zien in Gouda kijk dan naar het oude stadhuis, dat is architectonisch een prachtbouwwerk!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat vind jij het mooste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door samanthi »

wat is mooi, wat is lelijk, het is een kwestie van smaak, ik hou van architectuur uit de jaren zestig zeventig, hoge ramen, eenvoud, veel natuursteen. Alphen aan de Rij CGK bijvoorbeeld, of de adventistenkerk hier in Rotterdam of de Samaritaan hier in Rotterdam, ook de Sionskerk ger gem Rotterdam voor de verbouwing.

ps ik heb het met name over de binnenkant, al vind ik de buitenkant ook mooi
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat vind jij het mooste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door DDD »

Vind je dan de Sionkerk mooier dan bijvoorbeeld de Elimkerk? Die vind ik (voor de niet zo fraaie uitbouw) ook echt mooi en stijlvol.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wat vind jij het mooste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Hendrikus »

Erger dan lelijk vind ik niksigheid. Lelijk (wat dat dan ook moge zijn) heeft in elk geval een smoel, een profiel, heeft karakter, ìs iets.
Juist in onze kringen vind je veel kerkgebouwen die geen enkele visie uitstralen, geen gevoel voor schoonheid, gewoon niks. Nou, dát zijn echt dieptepunten.
Onlangs liep ik Deventer nog even de Bergkerk binnen. Die kerk wordt allang niet meer als kerk gebruikt. Vaak zijn er tentoonstellingen. Nu is 'ie leeg. Je waant je in een schilderij van Saenredam. Geweldig! Afbeelding
(foto van internet geplukt)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat vind jij het mooste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Vind je dan de Sionkerk mooier dan bijvoorbeeld de Elimkerk? Die vind ik (voor de niet zo fraaie uitbouw) ook echt mooi en stijlvol.
De Elimkerk ken ik alleen van buiten, maar dat vind ik idd ook een mooi gebouw.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie