Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door ArieTheEagle »

Henk J schreef:Ik vind het een mooie kerk(hhg Apeldoorn dus), maar bijvoorbeeld de grote kerk in gelijknamige stad vind ik mooier. Mooiste kerk van Nederland is lastig maar de grote kerk van Breda springt er voor mij wel uit.
Ik dacht, breng wat minder bekende mooie kerken dan de grootste stedelijke kerken. Maar tussen de grootste en oudste kerken staan zeker een van de mooiste!
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Maanenschijn »

Henk J schreef: En een elektronisch orgel...
Je bent me net voor.. inderdaad, een hometrainer in zo’n mooie kerk. Er wordt wel goed gespeeld en gezongen, dat dan weer wel. :)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Maanenschijn »

Ik was dit voorjaar in de Servaas in Maastricht. Een Romaanse kerk, ik was verrast door de schoonheid.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door ArieTheEagle »

Over smaak valt niet te twisten zeggen we dan maar altijd: Zoek op Google op "Gereformeerde Kerk Andijk"
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Henk J »

ArieTheEagle schreef: Ik dacht, breng wat minder bekende mooie kerken dan de grootste stedelijke kerken. Maar tussen de grootste en oudste kerken staan zeker een van de mooiste!
Aha, als het gaat om de minder bekende kerken dan vind ik mijn kerk toch ook een mooie kerk. En bijvoorbeeld de Mariakerk in uithuizermeeden.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Henk J »

Van Ewijk schreef:De mooiste met afstand de S.T. Jan in Den Bosh.
Nog nooit zo'n lelijk ding gezien als deze kerk in Zeist.
Vind de S.T. Jan absoluut mooi maar de toren past niet bij de rest van de kerk. Wel de enige kerk in Nederland met kathedrale allure.
Die kerk in Zeist symboliseert nog iets van 'een vaste burcht is onze God'. Er zit nog een idee achter, dat heb ik in Barneveld centrum nog niet kunnen ontdekken. Dat lijkt net een pakhuis.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door aggieoudje »

ArieTheEagle schreef:Nieuwe Kerk Katwijk Zoek op Google op "Nieuwe Kerk Katwijk"
Vind ik ook echt de mooiste kerk! Ik kwam er in het verleden heel graag in de vakantie. Helaas nu al veel te lang geleden. Waanzinnig orgel en heerlijk zingen!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door ArieTheEagle »

Henk J schreef:
ArieTheEagle schreef: Ik dacht, breng wat minder bekende mooie kerken dan de grootste stedelijke kerken. Maar tussen de grootste en oudste kerken staan zeker een van de mooiste!
Aha, als het gaat om de minder bekende kerken dan vind ik mijn kerk toch ook een mooie kerk. En bijvoorbeeld de Mariakerk in uithuizermeeden.

Hoe ziet jou kerk eruit?

Mijn kerk wint niet de schoonheidsprijs, maar het gaat om de inhoud van de kerk, haha.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door DDD »

De Gereformeerde kerk Andijk is erg mooi. Ik ben er ooit eens geweest met een biddag of dankdag. Maar de GG in Zeist vind ik ook erg mooi. Dus wat dat betreft, kunnen smaken verschillen.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Mister »

Mooie kerk: Sebastiaankerk in Bierum.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Hendrikus »

Van Ewijk schreef:De mooiste met afstand de S.T. Jan in Den Bosh.
Nog nooit zo'n lelijk ding gezien als deze kerk in Zeist.
't Is wel een van de zéér zeldzame kerken van de GerGem met een goede akoestiek. De meeste GG-kerken zijn preekschuren waar het Woord ongetwijfeld goed te verstaan is, maar waar elke vorm van muziek hartgrondig de kop wordt ingedrukt.

In Zeist is het goed zingen en goed muziek maken. En als je er oog voor hebt, is ook dit brutalistische ontwerp in z'n soort helemaal niet lelijk. Toen ik er onlangs weer eens was, viel me wel op dat de deuren dan wel erg goedkoop ogen. Desondanks: ik vind het een fijne ruimte.

Maar nee, Gouda en Zeist horen zeker niet bij de lelijkste kerkgebouwen. Die zoek ik eerder in de categorie fantasieloze variaties op een uitgekauwd thema: talloze kerken die allemaal op elkaar lijken, geen spatje eigen karakter hebben, en allemaal even beroerd klinken.

En Sint Jan kort je af tot St. Jan
~~Soli Deo Gloria~~
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Ditbenik »

Henk J schreef:
FlyingEagle schreef:
Maanenschijn schreef:
ArieTheEagle schreef:Hersteld Hervormde Gemeente Apeldoorn Zoek op Google op "Hersteldhervormde gemeente Apeldoorn"
Prachtige kerk! Tijdens een vader-zoon weekeind daar gekerkt, een paar jaar terug.
Ik snap niet dat ze in zo’n prachtige kerk zo’n lelijke kansel hebben neergezet
En een elektronisch orgel...
Dat is heel goed te snappen. Het orgel is functioneel en is aangekocht toen in de vorige kerk het orgel er mee op hield. Zowel deze kerk als de vorige kerk heeft Apeldoorn door een wonder uit de hand van de Heere letterlijk cadeau gekregen. Daarom had men geen behoefte om te gaan pronken met een duur pijporgel maar was en is men tevreden met wat men heeft. Van de financiën die de gemeente bijeen kon brengen is deze voormalige RKK geschikt gemaakt voor de protestantse eredienst. De galerij waar een mechanisch en versleten pijporgel stond uit de jaren '60, is dichtgemaakt met een glazen wand en daarin bevindt zich de consistorie. De oude banken waren wel geschikt voor een RKK. Daar hoef je niet zo lang te zitten. Korte zittingen en rugleuningen. Die zijn er allemaal uitgehaald. De helft van de banken is gedemonteerd om de andere helft van de banken aan te passen door het zitvlak breder en de rugleuning hoger te maken. De vrij gekomen ruimte in de kerk is gevuld met stoelen in diverse kleuren.
Toen de kerk leeg was, heeft men met behulp van een hoogwerker en een hogedrukspuit de hele kerk gereinigd. Zowel muren als plafond is schoon metselwerk wat erg donker was geworden door 58 jaar lang kaarsen en wierook branden.
In de oude vloer zat asbest wat op kosten van de verkoper is verwijderd. Daarna is een nieuwe vloer met vloerverwarming aangebracht.
Ik las een opmerking over de preekstoel. Over smaken valt niet te twisten. Het voormalige altaarpodium (en de rest van de kerk ook) is aangepast door een professionele architect. De preekstoel is verrijdbaar zodat bij bijvoorbeeld bij een concert de preekstoel tegen de achterwand gereden kan worden en het podium verder geheel vrijkomt.
Ieder onderdeel van de glas-in-lood-ramen achter de preekstoel heeft een betekenis. Het meest opvallende is het raam rechts onderin waarin wordt uitgebeeld dat de dood aan de ketting ligt.
Opvallend om te zien zijn ook de twee torens die flink in hoogte verschillen. Bij de bouw door de Emmaüsparochie in 1955 was het geld op ...
De HHG te Apeldoorn is geinstitueerd op 26 juni 2005 en telde toen 65 leden. Inmiddels is de gemeente gegroeid tot ongeveer 700 leden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door -DIA- »

Voorbeelden van wat ik lelijke architectuur vind, bv. de kerken van de GG te Apeldoorn, te Zeist, of ook Gouda kan ik bepaald niet mooi vinden. Voor mij moet een kerk duidelijk als kerk herkenbaar zijn, en liefst dus een klassieke architectuur, en een toren(tje) mag ook niet ontbreken. Een toren is voor mij een symbool, een symbool dat als een vinger naar boven wijst. De klassieke, eenvoudige vorm, zonder fratsen, bv. de Noorderkerk in Rijssen. Ook de Westerkerk (HHK) in dezelfde plaats vind ik wel een mooi ontwerp. Voorbeeld van een mooie nieuwe kerk is voor mij wel de Petrakerk in Ede. Van de kerken binnen de GG heb ik b.v. de kerk van Leiderdorp altijd erg mooi gevonden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdstraatkerk
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Maanenschijn »

Ditbenik schreef: Dat is heel goed te snappen. Het orgel is functioneel en is aangekocht toen in de vorige kerk het orgel er mee op hield. Zowel deze kerk als de vorige kerk heeft Apeldoorn door een wonder uit de hand van de Heere letterlijk cadeau gekregen. Daarom had men geen behoefte om te gaan pronken met een duur pijporgel maar was en is men tevreden met wat men heeft. Van de financiën die de gemeente bijeen kon brengen is deze voormalige RKK geschikt gemaakt voor de protestantse eredienst. De galerij waar een mechanisch en versleten pijporgel stond uit de jaren '60, is dichtgemaakt met een glazen wand en daarin bevindt zich de consistorie. De oude banken waren wel geschikt voor een RKK. Daar hoef je niet zo lang te zitten. Korte zittingen en rugleuningen. Die zijn er allemaal uitgehaald. De helft van de banken is gedemonteerd om de andere helft van de banken aan te passen door het zitvlak breder en de rugleuning hoger te maken. De vrij gekomen ruimte in de kerk is gevuld met stoelen in diverse kleuren.
Toen de kerk leeg was, heeft men met behulp van een hoogwerker en een hogedrukspuit de hele kerk gereinigd. Zowel muren als plafond is schoon metselwerk wat erg donker was geworden door 58 jaar lang kaarsen en wierook branden.
In de oude vloer zat asbest wat op kosten van de verkoper is verwijderd. Daarna is een nieuwe vloer met vloerverwarming aangebracht.
Ik las een opmerking over de preekstoel. Over smaken valt niet te twisten. Het voormalige altaarpodium (en de rest van de kerk ook) is aangepast door een professionele architect. De preekstoel is verrijdbaar zodat bij bijvoorbeeld bij een concert de preekstoel tegen de achterwand gereden kan worden en het podium verder geheel vrijkomt.
Ieder onderdeel van de glas-in-lood-ramen achter de preekstoel heeft een betekenis. Het meest opvallende is het raam rechts onderin waarin wordt uitgebeeld dat de dood aan de ketting ligt.
Opvallend om te zien zijn ook de twee torens die flink in hoogte verschillen. Bij de bouw door de Emmaüsparochie in 1955 was het geld op ...
De HHG te Apeldoorn is geinstitueerd op 26 juni 2005 en telde toen 65 leden. Inmiddels is de gemeente gegroeid tot ongeveer 700 leden.
Mooie uitleg, ik heb destijds (online) de verbouwing gevolgd, er is heel veel werk verzet. Het is een prachtig gebouw (geworden).

En van het orgel…. Het was maar gekscherend. In onze kerk staat ook een electronium.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Henk J »

ArieTheEagle schreef:
Henk J schreef:
ArieTheEagle schreef: Ik dacht, breng wat minder bekende mooie kerken dan de grootste stedelijke kerken. Maar tussen de grootste en oudste kerken staan zeker een van de mooiste!
Aha, als het gaat om de minder bekende kerken dan vind ik mijn kerk toch ook een mooie kerk. En bijvoorbeeld de Mariakerk in uithuizermeeden.

Hoe ziet jou kerk eruit?

Mijn kerk wint niet de schoonheidsprijs, maar het gaat om de inhoud van de kerk, haha.
Even zoeken op HHG Harskamp.
Plaats reactie