Vergoeding spreekbeurt

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergoeding spreekbeurt

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:Het is inderdaad wel gebeurd dat twee gemeenten samen een dominee beriepen en die het beroep daarna ook aannam. De gemeente van Meeuwen beroept altijd i.c.m. Sprang-Capelle. Ds. L. Vogelaar heeft deze beide gemeenten gediend.
Onjuist. Wijlen ds. L. Vogelaar diende alleen de gemeente van Meeuwen. Pas jaren daarna zijn ze in combinatie gaan beroepen.

Wijlen ds. W. Hage diende gecombineerd de gemeenten van Aalst en Brakel.
En wijlen ds. A. Visser diende gecombineerd de gemeenten van Aagtekerke en Oostkapelle en vervolgens gecombineerd de gemeenten van Scherpenisse en Poortvliet.

Andere voorbeelden uit de Gereformeerde Gemeenten zijn mij niet bekend.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Vergoeding spreekbeurt

Bericht door Augustienus »

In de HHK is dat een vrij gebruikelijke constructie. Daar zijn relatief veel kleinere gemeenten en er gelden strengere criteria bij mijn weten wanneer een gemeente mag beroepen.
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: RE: Re: Vergoeding spreekbeurt

Bericht door Hoopvol »

Maanenschijn schreef:
Bruna schreef:
Orchidee schreef:
Hoopvol schreef:En preken op de zak? Is dat geen goede optie?
Dat is géén goede zaak!
Véél ellende van gezien!

Verstuurd vanaf mijn BAH2-W19 met Tapatalk
Nog nooit echt van gehoord. Noem eens wat voorbeelden zonder namen te noemen.
Bedoel je dat je het nog nooit gezien hebt of dat je nooit van problemen gehoord hebt?

Eén van de problemen kan zijn dat de ene spreker financieel op een heel andere wijze wordt gewaardeerd dan de andere, waar dan ook een waardeoordeel van de gever, maar ook voor de krijger aan gehangen kan worden over de preek of persoon.
Ik heb ook nooit negatieve dingen over preken op de zak gehoord. Zoals jij het verwoord, zo heb ik er nog niet over gedacht. Je hebt wel een punt. Misschien ben ik wel te naïef op dat punt, want ik denk altijd dat dit gedrag bij dominees niet voorkomt.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vergoeding spreekbeurt

Bericht door Geytenbeekje »

En een dominee kan denken : Bij die club word ik beter beloon dus ik ga meer tijd besteden aan ... dan in gemeente Y
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vergoeding spreekbeurt

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:Het is inderdaad wel gebeurd dat twee gemeenten samen een dominee beriepen en die het beroep daarna ook aannam. De gemeente van Meeuwen beroept altijd i.c.m. Sprang-Capelle. Ds. L. Vogelaar heeft deze beide gemeenten gediend.
Onjuist. Wijlen ds. L. Vogelaar diende alleen de gemeente van Meeuwen. Pas jaren daarna zijn ze in combinatie gaan beroepen.

Wijlen ds. W. Hage diende gecombineerd de gemeenten van Aalst en Brakel.
En wijlen ds. A. Visser diende gecombineerd de gemeenten van Aagtekerke en Oostkapelle en vervolgens gecombineerd de gemeenten van Scherpenisse en Poortvliet.

Andere voorbeelden uit de Gereformeerde Gemeenten zijn mij niet bekend.
Goed dat je het rectificeert. Ds. L. Vogelaar heeft ook als enige predikant de gemeente van Almelo gediend. Toen de gemeente van Wierden verzelfstandigd werd is geopperd om samen met Almelo te beroepen. Daar is nooit wat van gekomen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Vergoeding spreekbeurt

Bericht door Bruna »

Maanenschijn schreef:
Bruna schreef:
Orchidee schreef:
Hoopvol schreef:En preken op de zak? Is dat geen goede optie?
Dat is géén goede zaak!
Véél ellende van gezien!

Verstuurd vanaf mijn BAH2-W19 met Tapatalk
Nog nooit echt van gehoord. Noem eens wat voorbeelden zonder namen te noemen.
Bedoel je dat je het nog nooit gezien hebt of dat je nooit van problemen gehoord hebt?

Eén van de problemen kan zijn dat de ene spreker financieel op een heel andere wijze wordt gewaardeerd dan de andere, waar dan ook een waardeoordeel van de gever, maar ook voor de krijger aan gehangen kan worden over de preek of persoon.
Ik bedoel nooit van problemen gehoord.
Heb wel meegekregen dat preken op de zak gebeurd.

Maar inderdaad zijn er nadelen te noemen. Nooit zo over nagedacht.
Plaats reactie