Aanspreken ambtsdragers

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4073
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door Maanenschijn »

Interessant is ook, kan een ambtsdrager zijn ambt 'aan en uit' zetten? Of is dat altijd 'aan' en valt alles wat hij vind onder ambtelijk gezag?

Stel je voor dat jouw dominee of ouderling hier op het forum zijn mening post, valt dat binnen zijn ambtelijk gezag? Of zijn er grenzen aan het ambt, waardoor er ook momenten zijn dat de aanspraak kan en zal verschillen?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door merel »

eilander schreef:We kunnen allemaal hard roepen dat het noemen van een ambtsdrager bij de voornaam niets te maken heeft met achting voor die persoon vanwege zijn ambt. Het zal waar zijn. Ik vind het ook heel prima om bij mijn voornaam genoemd te worden, graag zelfs.

Maar ik wil wel gezegd hebben dat ik geloof dat er op het gebied van gezag, heel erg veel mis is - ook in onze gezindte en ook in de kerk. Dat heeft niets te maken met macht (daarover hoort in de christelijke kerk niet gesproken te worden op die manier), maar wel met de zinsneden in het bevestigingsformulier: "ontvangt deze mannen als dienstknechten Gods. (...) Begeeft u gewilliglijk onder hun opzicht en regering."
Misschien komt het doordat er ook regelmatig wat mis is met de wandel van de ambtsdragers? Afgelopen jaren veel hiermee te maken gehad, recent weer twee voorbeelden van dichtbij meegemaakt; langdurige overtredingen van het 7e gebod en het was dat ze betrapt zijn, maar anders hadden ze ambt en zonde nog rustig gecombineerd. Om over machtsmisbruik nog maar niet te spreken
Dus in dat kader schaar ik mij zeker niet onder hun opzicht en regering en noem ik hen gewoon bij de voornaam.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door Hollander »

merel schreef:(...)
Dus in dat kader schaar ik mij zeker niet onder hun opzicht en regering en noem ik hen gewoon bij de voornaam.
Ah, omdat ambtsdragers geen heiligen zijn en in zonde kunnen vallen, wordt het ambtelijk werk onder de volmacht van Christus ook bij andere ambtsdragers maar niet meer op waarde geschat? :nonnon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door eilander »

merel schreef:
eilander schreef:We kunnen allemaal hard roepen dat het noemen van een ambtsdrager bij de voornaam niets te maken heeft met achting voor die persoon vanwege zijn ambt. Het zal waar zijn. Ik vind het ook heel prima om bij mijn voornaam genoemd te worden, graag zelfs.

Maar ik wil wel gezegd hebben dat ik geloof dat er op het gebied van gezag, heel erg veel mis is - ook in onze gezindte en ook in de kerk. Dat heeft niets te maken met macht (daarover hoort in de christelijke kerk niet gesproken te worden op die manier), maar wel met de zinsneden in het bevestigingsformulier: "ontvangt deze mannen als dienstknechten Gods. (...) Begeeft u gewilliglijk onder hun opzicht en regering."
Misschien komt het doordat er ook regelmatig wat mis is met de wandel van de ambtsdragers? Afgelopen jaren veel hiermee te maken gehad, recent weer twee voorbeelden van dichtbij meegemaakt; langdurige overtredingen van het 7e gebod en het was dat ze betrapt zijn, maar anders hadden ze ambt en zonde nog rustig gecombineerd. Om over machtsmisbruik nog maar niet te spreken
Dus in dat kader schaar ik mij zeker niet onder hun opzicht en regering en noem ik hen gewoon bij de voornaam.
Dit is een uitstekend maar droevig voorbeeld van wat ik bedoel.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door Bezorgd »

Maanenschijn schreef:Interessant is ook, kan een ambtsdrager zijn ambt 'aan en uit' zetten? Of is dat altijd 'aan' en valt alles wat hij vind onder ambtelijk gezag?

Stel je voor dat jouw dominee of ouderling hier op het forum zijn mening post, valt dat binnen zijn ambtelijk gezag? Of zijn er grenzen aan het ambt, waardoor er ook momenten zijn dat de aanspraak kan en zal verschillen?
Zeker een interessante vraag. Qua mening posten wel denk ik. Maar in de 'ontspanmodus' niet denk ik.
Gevoelsmatig zit er verschil tussen een predikant en een ouderling of diaken. Al zal dat principieel niet zo zijn. Wel is het voor een predikant soms lastiger om in eigen woonplaats te ontspannen.
Maar een ambtsdrager heeft ook ontspanning nodig. Gezellig met vrienden een biertje doen, even vissen of voetballen, karten of iets anders ontspannends.
Opdat moment beschouw ik diegene niet als ambtsdrager maar als vriend of kennis.
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door Piet Puk »

Laat helder zijn. Ik hoor veel opmerkingen dat forummers, hetzij ambtsdrager of niet, het liefst bij hun voornaam genoemd worden. Hier nog zo een. Ik zou niets liever wensen. Heb weinig op met formeel gedoe. Als ik ambtsdrager zou zijn, heb ik als 'juk' te dragen dat het anders wordt. Want dan sta ik daar niet als Piet, maar als ouderling of diaken. En ik denk door zo aangesproken te worden dat het goed is om herrinnert te worden dat ik daar niet als Piet sta, maar als geroepen door God. Dat we niet als Piet beslissingen nemen, maar in afhankelijkheid van Hem.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door Delftenaar »

Er is dus een verschil tussen de ambtdrager Piet en de mens Piet.

Mensen die Piet vooral kennen als ambtsdrager spreken hem dus aan als "ouderling c.q. diaken Jansen".
Maar als Piet bij vrienden op bezoek gaat, ook al zijn ze lid van dezelfde kerk, is het simpelweg van "Piet, zullen we, aangezien het zaterdag mooi weer wordt, even een kletsen bij de barbecue en een biertje over ons nieuwe huis dat toch niet doorgaat.".
Of zoiets.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door Hollander »

Piet Puk schreef:Laat helder zijn. Ik hoor veel opmerkingen dat forummers, hetzij ambtsdrager of niet, het liefst bij hun voornaam genoemd worden. Hier nog zo een. Ik zou niets liever wensen. Heb weinig op met formeel gedoe. Als ik ambtsdrager zou zijn, heb ik als 'juk' te dragen dat het anders wordt. Want dan sta ik daar niet als Piet, maar als ouderling of diaken. En ik denk door zo aangesproken te worden dat het goed is om herrinnert te worden dat ik daar niet als Piet sta, maar als geroepen door God. Dat we niet als Piet beslissingen nemen, maar in afhankelijkheid van Hem.
Maak je wel onderscheid tussen een ambtelijke situatie (vb. huisbezoek, eredienst) en een situatie op het werk of in vrije tijd?
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door Marco »

Er wordt als argument gebracht 'voor Wie je bezig bent'. Ik snap het argument. Maar besef dat ook een 'gewone' gelovige een ambt heeft. Ook een 'gewone' gelovige vertegenwoordigt Christus hier op aarde en heeft daarom deel aan de roeping als profeet, priester en koning. Een ouderling of predikant heeft daarnaast een verantwoordelijkheid voor de mensen in zijn wijk of gemeente. Maar ze zijn nog steeds bezig voor diezelfde Ander.

Je kunt het argument trouwens ook omdraaien: hoewel het goed is met respect over ambtsdragers te spreken, moeten ook zij beseffen dat de achting niet zozeer voor henzelf is, maar voor het ambt en voor wie zij daarin vertegenwoordigen. Of je dan elkaar aanspreekt met Piet of met broeder .. is, lijkt mij, dan afhankelijk van de situatie en de relatie die je hebt of al had. Aanspreken met 'meneer' vind ik dan weer vreemd: ondanks de verantwoordelijkheid die het ambt met zich meebrengt, spreek je elkaar aan als broers of zussen in de Here. Afstand creëren door 'meneer' te gaan zeggen lijkt mij daar niet mee in overeenstemming.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door Geytenbeekje »

Marco schreef:Er wordt als argument gebracht 'voor Wie je bezig bent'. Ik snap het argument. Maar besef dat ook een 'gewone' gelovige een ambt heeft. Ook een 'gewone' gelovige vertegenwoordigt Christus hier op aarde en heeft daarom deel aan de roeping als profeet, priester en koning. Een ouderling of predikant heeft daarnaast een verantwoordelijkheid voor de mensen in zijn wijk of gemeente. Maar ze zijn nog steeds bezig voor diezelfde Ander.

Je kunt het argument trouwens ook omdraaien: hoewel het goed is met respect over ambtsdragers te spreken, moeten ook zij beseffen dat de achting niet zozeer voor henzelf is, maar voor het ambt en voor wie zij daarin vertegenwoordigen. Of je dan elkaar aanspreekt met Piet of met broeder .. is, lijkt mij, dan afhankelijk van de situatie en de relatie die je hebt of al had. Aanspreken met 'meneer' vind ik dan weer vreemd: ondanks de verantwoordelijkheid die het ambt met zich meebrengt, spreek je elkaar aan als broers of zussen in de Here. Afstand creëren door 'meneer' te gaan zeggen lijkt mij daar niet mee in overeenstemming.
Ik zeg ook tegen mijn ouders u.
Maar goed zo vaak spreek ik niet een ambtsdrager enkel op huisbezoek
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door NorahLinde »

Marco schreef:Er wordt als argument gebracht 'voor Wie je bezig bent'. Ik snap het argument. Maar besef dat ook een 'gewone' gelovige een ambt heeft. Ook een 'gewone' gelovige vertegenwoordigt Christus hier op aarde en heeft daarom deel aan de roeping als profeet, priester en koning. Een ouderling of predikant heeft daarnaast een verantwoordelijkheid voor de mensen in zijn wijk of gemeente. Maar ze zijn nog steeds bezig voor diezelfde Ander.
Dit is wat ik eerder al heb aangegeven in dit topic...
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door Piet Puk »

Hollander schreef:
Piet Puk schreef:Laat helder zijn. Ik hoor veel opmerkingen dat forummers, hetzij ambtsdrager of niet, het liefst bij hun voornaam genoemd worden. Hier nog zo een. Ik zou niets liever wensen. Heb weinig op met formeel gedoe. Als ik ambtsdrager zou zijn, heb ik als 'juk' te dragen dat het anders wordt. Want dan sta ik daar niet als Piet, maar als ouderling of diaken. En ik denk door zo aangesproken te worden dat het goed is om herrinnert te worden dat ik daar niet als Piet sta, maar als geroepen door God. Dat we niet als Piet beslissingen nemen, maar in afhankelijkheid van Hem.
Maak je wel onderscheid tussen een ambtelijke situatie (vb. huisbezoek, eredienst) en een situatie op het werk of in vrije tijd?
Ja, in werkomstandigheden en vrije tijd dien ik niet in het ambt.
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door Piet Puk »

Delftenaar schreef:Er is dus een verschil tussen de ambtdrager Piet en de mens Piet.

Mensen die Piet vooral kennen als ambtsdrager spreken hem dus aan als "ouderling c.q. diaken Jansen".
Maar als Piet bij vrienden op bezoek gaat, ook al zijn ze lid van dezelfde kerk, is het simpelweg van "Piet, zullen we, aangezien het zaterdag mooi weer wordt, even een kletsen bij de barbecue en een biertje over ons nieuwe huis dat toch niet doorgaat.".
Of zoiets.
Exact
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door Hollander »

Piet Puk schreef:Ja, in werkomstandigheden en vrije tijd dien ik niet in het ambt.
Helder, dan zijn we het daar over eens. Bij bijv. een huisbezoek zal ik ook niet zo snel met voornamen gaan strooien.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door Germanicus »

Het lijkt me heel Bijbels om binnen de gemeente van 'broeders en zusters' (of: 'broers en zussen' ;) ) te spreken. Zo'n titel kan ook in de discussie van dit draadje een oplossing zijn: 'Broeder G. (voornaam/achternaam) zal vanavond het bezinningsmoment leiden..'
Hier beneden is het niet.
Plaats reactie