Aanspreken ambtsdragers

DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door DDD »

Maar dat is toch ook wat anders? Ik vind het ook normaal dat iemand bij de kassa mij met u aanspreekt. Maar als ik de minister-president geregeld zou spreken, dan zou ik het toch raar vinden om hem met u aan te duiden.

Nu doe ik dat niet, dus zou ik hem de eerste keer met u aanspreken.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door Hendrikus »

Zita schreef: Mijn indruk is niet dat leerlingen het heel erg vervelend vinden om mij met 'mevrouw' en 'u' aan te spreken. Er is een gezagsverhouding en leeftijdsverschil en daarbij is vousvoyeren naar mijn idee niet heel raar. Ze weten heel goed wat mijn voornaam is, want interne telefoontjes die tijdens de les binnenkomen (kun je leerling X even naar mijn kamer sturen voor een gesprek?) neem ik gewoon met mijn voornaam op. En als ik in het systeem reflectie geef op ingeleverd werk, is mijn gebruikersnaam met voornaam.
Mails naar ouders onderteken ik met mijn voornaam. Ouders moeten dan zelf maar uitzoeken of ze tutoyeren of vousvoyeren. Dat blijkt in de praktijk te wisselen. Ik vind beide prima. Soms vragen ouders het, en dan geef ik aan dat ze echt mogen doen waar ze zich prettig bij voelen. In mailcontact is de aanhef meestal 'beste ouders van x'.
Bij ouderlingen hangt het er een beetje vanaf of er een soort van leeftijdsverschil is. Een ouderling die collega is en ook nog vijf jaar jonger, vousvoyeer ik alleen als hij aangeeft dat fijner te vinden. Een ouderling die van de generatie van mijn ouders is, spreek ik wel met 'u' aan.
De predikant spreek ik echt liever met 'u' aan. En ik weet dat dat inconsequent is gezien het bovenstaande. Zal wel een rare culturele kronkel zijn, of een opvoedingsding wat ik nooit ben kwijtgeraakt.
Tja, zo maakt iedereen zijn/haar persoonlijke keuzes.
Juist in deze tijd van digitaal onderwijs merk ik dat leerlingen moeiteloos een mix maken van u en jou: ze spreken je (digitaal) aan bij je voornaam en gaan vervolgens verder met u. Prima.

In het contact met predikanten laat ik het initiatief maar bij de predikant liggen. De meesten worden al snel Jan en jij, maar als iemand liever ds. en u wil blijven: ook goed.
Al voelt dat best vreemd bij iemand die 30 jaar jonger is.
~~Soli Deo Gloria~~
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door Ambtenaar »

Hendrikus schreef: In het contact met predikanten laat ik het initiatief maar bij de predikant liggen. De meesten worden al snel Jan en jij, maar als iemand liever ds. en u wil blijven: ook goed.
Al voelt dat best vreemd bij iemand die 30 jaar jonger is.
Volgens mij is het wederkerig.

Als een predikant verlangt met u aangesproken te worden, dan mag van hem hetzelfde verwacht worden.
Plaats reactie