Aanspreken ambtsdragers

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door Ditbenik »

CvdW schreef:Zoals u kunt zien staan de letters vd in CvdW voor van de.
Of het nu bij het gemeentehuis of tijdens huisbezoek of een ander bezoek en ik word aangesproken met 'W' en niet met 'van de W' dan ben ik al klaar met de ander. Een verder gesprek wordt heel lastig voor de ander, omdat ik dan in een modus zit waar de ander geen weg mee kan. Ik vind het gewoon onbeschoft dat een achternaam niet volledig uitgesproken kan worden.
Oeps. Dat lijkt me heel lastig voor je. Mijn achternaam wordt meestal verkeerd uitgesproken om over schrijven nog maar te zwijgen. Ik heb nog weleens de neiging om te corrigeren door te zeggen +e of zo maar meestal laat ik het maar zo.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:
Ouderling schreef: Cultuurgebonden: ja. Dat heb ik al gezegd.
Maar waarom zouden we predikanten e.d. nu opeens bij de voornaam moeten gaan noemen? Wat voor redenen zie je hieraan ten grondslag liggen?
Ik zeg: denken dat je dan dichter bij je gemeente staat, en denkt dan de boodschap beter over te kunnen brengen. Dat kan een half jaartje leuk zijn, en dan moet er weer een nieuwe vernieuwing. Mensen hebben baat bij vastigheid die jij tradities en veilige structuren noemt. Die het ook zijn, maar waar je goed over na moet denken voordat je die breekt!
Al die fratsen ten spijt:de kerkverlating gaat onverminderd door, beginnend bij de kerken waar ze dergelijke vernieuwingen het eerste doorgevoerd hebben.
Daarom geen groot punt van maken.
Wil je geen voornaam noemen? Prima. Anderen doen het wel. En ook prima.
Ik snap helemaal niet dat het een discussie is.

Overigens is het wel vreemd dat we dus in de aanspreekt titel verschil maken welk ambt iemand bekleed.
Ouderlingen en diakenen zijn gewoon Jasper, Casper en Sjaak. En noemen we de ambtsnaam niet.
En bij ouderlingen met spreekrecht wel. Die noemen we steeds dominee. Als je er over nadenkt is het best apart.
Die voornamen bij ouderlingen en diakenen, dat is iets van de laatste paar jaar.

En bekijk het ook eens van de andere kant. Het is vervelend en lastig dat je, zo snel als je een ambt hebt, per direct je voornaam kwijt bent.

Ik verwacht dat die hele voornamenmijding van predikanten/ouderlingen met preekbevoegdheid binnen enkele jaren voorbij is.
Je ziet in het RD al steeds meer voornamen van ambtsdragers verschijnen, mensen stellen zich met hun voornaam voor, enz. Voornamenmijders zullen dan alleen nog tijdelijk een platform hebben in een handvol kerkelijke blaadjes, maar dat zal steeds minder worden.
En wat mij betreft terecht.
Mooie nuance Tiberius, zet mij wel aan het denken. Toch ben ik voorzichtig in het makkelijk gebruik van voornamen bij ambtsdragers maar ook anderen die in welke vorm dan ook gezag bekleden. Op school ben ik meneer vd....(ABC)....voor de leerlingen, niet omdat ik belangrijker ben maar omdat ik een docent ben. Ouders die een mail van me krijgen zijn voor mij mevrouw/mijnheer. Ook kerkelijk zijn voor mij de ambtsdragers mijnheer x of y. Of dat nu een gevoelig cultuurding van me is of dat ik bang ben dan mijn veilige structuren wegvallen, dat zal me een zorg zijn. Voor mij is het nog wel de vraag, waarom heeft iemand behoefte om predikanten zo graag met een voornaam aan te spreken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door Tiberius »

pierre27 schreef:Voor mij is het nog wel de vraag, waarom heeft iemand behoefte om predikanten zo graag met een voornaam aan te spreken.
Volgens mij omdat je tegenwoordig iedereen bij de voornaam aanspreekt; zeker als volwassenen onderling, tot zelfs de premier en de ministers toe.
Ik zou het eerder om willen draaien: waarom heeft iemand juist behoefte om mensen met de achternaam aan te spreken?
De voornaam heeft vaak veel oudere wortels ook nog. De achternaam is pas zo'n 200 jaar geleden tijdens Napoleon ingevoerd, terwijl de voornaam (in ieder geval de mijne) in de stamboom tot 1483 teruggaat.
Verder hebben kinderen tegenwoordig vaak Bijbelse namen, dan is het toch mooier om die naam te gebruiken?
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door Ouderling »

Tiberius schreef:
pierre27 schreef:Voor mij is het nog wel de vraag, waarom heeft iemand behoefte om predikanten zo graag met een voornaam aan te spreken.
Volgens mij omdat je tegenwoordig iedereen bij de voornaam aanspreekt; zeker als volwassenen onderling, tot zelfs de premier en de ministers toe.
Ik zou het eerder om willen draaien: waarom heeft iemand juist behoefte om mensen met de achternaam aan te spreken?
De voornaam heeft vaak veel oudere wortels ook nog. De achternaam is pas zo'n 200 jaar geleden tijdens Napoleon ingevoerd, terwijl de voornaam (in ieder geval de mijne) in de stamboom tot 1483 teruggaat.
Verder hebben kinderen tegenwoordig vaak Bijbelse namen, dan is het toch mooier om die naam te gebruiken?
Recent was er een onderzoek waarbij onderzocht is of patiënten in het ziekenhuis artsen bij hun voornaam moesten noemen of gewoon dokter Meijer of iets dergelijks. Ook andersom werd onderzocht. Of dokters de patiënten bij hun voornaam moesten noemen. 75% van de artsen wilden niet dat ze bij hun voornaam aangesproken zouden worden, ingegeven door het feit van professionaliteit, gezonde afstand en respect. 21% wist het niet en 5% was er voor. Ik zou niet weten waarom het dan in de politiek en in de kerk anders moet. En zouden we op school ook niet onze leraren dan maar bij de voornamen gaan noemen? Waarom dit onderscheid?
Ik blijf er dus bij: de gezagsondermijning en gezagscrisis die er is, heeft mede ook te maken met dit onderdeel. Net als dat je een winkel binnen komt lopen, en de verkoopster van achter haar kassa roept: haaaaaai.
En zo zouden er talloze voorbeelden te noemen zijn die allen tezamen deze gezagscrisis vormen.
En ja, zeker verwacht ik dat het binnen 10 tot 30 jaar nog meer het gebruik van voornamen ingevoerd worden, maar reken maar dat de gezagscrisis die er al is, ook niet af zal nemen, maar steeds meer gaat toenemen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:
pierre27 schreef:Voor mij is het nog wel de vraag, waarom heeft iemand behoefte om predikanten zo graag met een voornaam aan te spreken.
Volgens mij omdat je tegenwoordig iedereen bij de voornaam aanspreekt; zeker als volwassenen onderling, tot zelfs de premier en de ministers toe.
Ik zou het eerder om willen draaien: waarom heeft iemand juist behoefte om mensen met de achternaam aan te spreken?
De voornaam heeft vaak veel oudere wortels ook nog. De achternaam is pas zo'n 200 jaar geleden tijdens Napoleon ingevoerd, terwijl de voornaam (in ieder geval de mijne) in de stamboom tot 1483 teruggaat.
Verder hebben kinderen tegenwoordig vaak Bijbelse namen, dan is het toch mooier om die naam te gebruiken?
Hoe zie je dat in het onderwijs voor je? Meneer Pim?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4010
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door Maanenschijn »

Tiberius schreef:
pierre27 schreef:Voor mij is het nog wel de vraag, waarom heeft iemand behoefte om predikanten zo graag met een voornaam aan te spreken.
Volgens mij omdat je tegenwoordig iedereen bij de voornaam aanspreekt; zeker als volwassenen onderling, tot zelfs de premier en de ministers toe.
Ik zou het eerder om willen draaien: waarom heeft iemand juist behoefte om mensen met de achternaam aan te spreken?
De voornaam heeft vaak veel oudere wortels ook nog. De achternaam is pas zo'n 200 jaar geleden tijdens Napoleon ingevoerd, terwijl de voornaam (in ieder geval de mijne) in de stamboom tot 1483 teruggaat.
Verder hebben kinderen tegenwoordig vaak Bijbelse namen, dan is het toch mooier om die naam te gebruiken?
Ik denk dat het niet zo zwart wit is. Het is vooral een gevoelskwestie. Mijn kinderen spreken ons aan met u. Ook andere en oudere mensen spreken ze aan met u. Maar ook met de voornaam, als dat in de context gebruikelijk is (in hun werk bijvoorbeeld: Aart, mag ik van u....). Ik spreek predikanten aan met hun achternaam, ik heb geen enkele behoefte om hun voornaam te willen weten. Maar ouderlingen die ik ken bij hun voornaam blijf ik bij de voornaam noemen, ook na bevestiging. Een kerklid kende onze voormalige predikant bij voornaam als klasgenoot. Voor hem bleef hij Rinus. Ondanks de grote achting die hij voor de predikant had/heeft.

Het is vooral gevoel. Maar zeker ook opvoeding: daar zal de achting voor het gezag meegegeven moeten zijn. En dan zal dat zeker blijven doorklinken, los van voor- of achternaam.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
Bertiel
Berichten: 4538
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door Bertiel »

In ons dialect komt u niet voor.
Dus ambtsdragers spreek ik aan met je, en ook met hun voornaam, wat hier heel gebruikelijk is.
Ook naar ouderen toe is het tutoyeren normaal.
Tegen de ds spreek ik ABN en u, een ook bij de achternaam.

Ik vraag me af of eerbied blijkt uit het u zeggen, of uit het gedrag
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door Tiberius »

pierre27 schreef:
Tiberius schreef:
pierre27 schreef:Voor mij is het nog wel de vraag, waarom heeft iemand behoefte om predikanten zo graag met een voornaam aan te spreken.
Volgens mij omdat je tegenwoordig iedereen bij de voornaam aanspreekt; zeker als volwassenen onderling, tot zelfs de premier en de ministers toe.
Ik zou het eerder om willen draaien: waarom heeft iemand juist behoefte om mensen met de achternaam aan te spreken?
De voornaam heeft vaak veel oudere wortels ook nog. De achternaam is pas zo'n 200 jaar geleden tijdens Napoleon ingevoerd, terwijl de voornaam (in ieder geval de mijne) in de stamboom tot 1483 teruggaat.
Verder hebben kinderen tegenwoordig vaak Bijbelse namen, dan is het toch mooier om die naam te gebruiken?
Hoe zie je dat in het onderwijs voor je? Meneer Pim?
Meester Pim.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4010
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door Maanenschijn »

Bertiel schreef:In ons dialect komt u niet voor.
Dus ambtsdragers spreek ik aan met je, en ook met hun voornaam, wat hier heel gebruikelijk is.
Ook naar ouderen toe is het tutoyeren normaal.
Tegen de ds spreek ik ABN en u, een ook bij de achternaam.

Ik vraag me af of eerbied blijkt uit het u zeggen, of uit het gedrag
In dialect is het bij ons ‘gij’. Zoals een oude boer me eens zij: “Met gij, daar staat de Bijbel vol mee. Da’s altijd goed.”
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:
pierre27 schreef:
Tiberius schreef:
pierre27 schreef:Voor mij is het nog wel de vraag, waarom heeft iemand behoefte om predikanten zo graag met een voornaam aan te spreken.
Volgens mij omdat je tegenwoordig iedereen bij de voornaam aanspreekt; zeker als volwassenen onderling, tot zelfs de premier en de ministers toe.
Ik zou het eerder om willen draaien: waarom heeft iemand juist behoefte om mensen met de achternaam aan te spreken?
De voornaam heeft vaak veel oudere wortels ook nog. De achternaam is pas zo'n 200 jaar geleden tijdens Napoleon ingevoerd, terwijl de voornaam (in ieder geval de mijne) in de stamboom tot 1483 teruggaat.
Verder hebben kinderen tegenwoordig vaak Bijbelse namen, dan is het toch mooier om die naam te gebruiken?
Hoe zie je dat in het onderwijs voor je? Meneer Pim?
Meester Pim.
En in het VO?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door Ditbenik »

Maanenschijn schreef:
Bertiel schreef:In ons dialect komt u niet voor.
Dus ambtsdragers spreek ik aan met je, en ook met hun voornaam, wat hier heel gebruikelijk is.
Ook naar ouderen toe is het tutoyeren normaal.
Tegen de ds spreek ik ABN en u, een ook bij de achternaam.

Ik vraag me af of eerbied blijkt uit het u zeggen, of uit het gedrag
In dialect is het bij ons ‘gij’. Zoals een oude boer me eens zij: “Met gij, daar staat de Bijbel vol mee. Da’s altijd goed.”
Met dat dialect ben ik ook opgegroeid. Iedereen was 'gij'. Dat maakt dat ik het nu juist erg oneerbiedig vind klinken als het over God gaat en Hem daarom aanspreek met U. Zo zie je maar hoe cultuurgebonden veel van dit soort zaken zijn.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door Bezorgd »

Nu wordt voornaam achternaam gelijk gekoppeld aan leeftijdsverschil. Ik denk dat je daar onderscheid moet maken.
Voor jongeren richting ouderen ligt het inderdaad anders.
Dan ben ik ook niet gelijk voor voornamen. Ook al is dat ook deels gevoel.
Ik ging uit van volwassenen onder elkaar.
Of, veel jongere predikanten. Bv een vijftiger tegen een predikant van begin dertig.
Dan voelt dat gedominee echt ongemakkelijk aan.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door DDD »

Het is vanouds gebruikelijk dat mensen zelf mogen bepalen of ze met meneer/mevrouw of 'u' worden aangesproken. Dat lijkt me voor dominees ook een prima uitgangspunt.

Maar het is wel raar als volwassen mensen bekenden buiten een professionele relatie zich met u laten aanspreken. Dat voelt gewoon onbeleefd.

Mijns inziens zijn dat soort ontwikkelingen moreel neutraal. Er is momenteel meer eerbied voor het gezag dan in de jaren 60/70, naar mijn indruk.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:
Tiberius schreef:
pierre27 schreef: Hoe zie je dat in het onderwijs voor je? Meneer Pim?
Meester Pim.
En in het VO?
Wat is er mis met Meester Pim of Meneer Pim in het VO?
Er zijn trouwens ook VO-scholen die kiezen voor meester Achternaam, zeker op het vmbo.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door Zita »

DDD schreef:
pierre27 schreef:
Tiberius schreef:
pierre27 schreef: Hoe zie je dat in het onderwijs voor je? Meneer Pim?
Meester Pim.
En in het VO?
Wat is er mis met Meester Pim of Meneer Pim in het VO?
Er zijn trouwens ook VO-scholen die kiezen voor meester Achternaam, zeker op het vmbo.
Mijn indruk is niet dat leerlingen het heel erg vervelend vinden om mij met 'mevrouw' en 'u' aan te spreken. Er is een gezagsverhouding en leeftijdsverschil en daarbij is vousvoyeren naar mijn idee niet heel raar. Ze weten heel goed wat mijn voornaam is, want interne telefoontjes die tijdens de les binnenkomen (kun je leerling X even naar mijn kamer sturen voor een gesprek?) neem ik gewoon met mijn voornaam op. En als ik in het systeem reflectie geef op ingeleverd werk, is mijn gebruikersnaam met voornaam.
Mails naar ouders onderteken ik met mijn voornaam. Ouders moeten dan zelf maar uitzoeken of ze tutoyeren of vousvoyeren. Dat blijkt in de praktijk te wisselen. Ik vind beide prima. Soms vragen ouders het, en dan geef ik aan dat ze echt mogen doen waar ze zich prettig bij voelen. In mailcontact is de aanhef meestal 'beste ouders van x'.
Bij ouderlingen hangt het er een beetje vanaf of er een soort van leeftijdsverschil is. Een ouderling die collega is en ook nog vijf jaar jonger, vousvoyeer ik alleen als hij aangeeft dat fijner te vinden. Een ouderling die van de generatie van mijn ouders is, spreek ik wel met 'u' aan.
De predikant spreek ik echt liever met 'u' aan. En ik weet dat dat inconsequent is gezien het bovenstaande. Zal wel een rare culturele kronkel zijn, of een opvoedingsding wat ik nooit ben kwijtgeraakt.
Plaats reactie