Aanspreken ambtsdragers

DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door DDD »

Vroeger hoorde ik het ook regelmatig in het gebed. Maar dat lijkt in de GG wat uit de mode.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:Vroeger hoorde ik het ook regelmatig in het gebed. Maar dat lijkt in de GG wat uit de mode.
Vroeger waren er in de gemeente waar ik kerkte een aantal ouderlingen die het gebruikte. Maar dat is al weer een paar jaar terug. Ik heb niet het idee dat het nog in veel GG's gebruikt wordt. Behalve broeders als het om ambtsdragers gaat. Dat hoor je nog wel.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door Mistig »

KB_ schreef:In reformatorische kerken in de USA, ook GG, wordt in sommige plaatsen de ds. gewoon met de voornaam en achternaam aangesproken terwijl er ontzettend veel achting is voor die mannen.... mooie ontwikkeling dat dit in Holland ook gebeurt
Ds. Silfhout (GG) was naast predikant in Capelle ook half predikant in Nazareth een aantal jaar geleden. Daar noemden ze hem ‘pastor William’. Volgens mij is het echt iets Nederlands, die achternamen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door windorgel »

Mistig schreef:
KB_ schreef:In reformatorische kerken in de USA, ook GG, wordt in sommige plaatsen de ds. gewoon met de voornaam en achternaam aangesproken terwijl er ontzettend veel achting is voor die mannen.... mooie ontwikkeling dat dit in Holland ook gebeurt
Ds. Silfhout (GG) was naast predikant in Capelle ook half predikant in Nazareth een aantal jaar geleden. Daar noemden ze hem ‘pastor William’. Volgens mij is het echt iets Nederlands, die achternamen.
Klopt, ds Dekker is daar ook Maarten.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:
DDD schreef:Vroeger hoorde ik het ook regelmatig in het gebed. Maar dat lijkt in de GG wat uit de mode.
Vroeger waren er in de gemeente waar ik kerkte een aantal ouderlingen die het gebruikte. Maar dat is al weer een paar jaar terug. Ik heb niet het idee dat het nog in veel GG's gebruikt wordt. Behalve broeders als het om ambtsdragers gaat. Dat hoor je nog wel.
Ik had het over predikanten. Bij ouderlingen hoor je het ook minder, daar zal wel een licht harmoniserende tendens in zijn.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
Bezorgd schreef:
DDD schreef:Vroeger hoorde ik het ook regelmatig in het gebed. Maar dat lijkt in de GG wat uit de mode.
Vroeger waren er in de gemeente waar ik kerkte een aantal ouderlingen die het gebruikte. Maar dat is al weer een paar jaar terug. Ik heb niet het idee dat het nog in veel GG's gebruikt wordt. Behalve broeders als het om ambtsdragers gaat. Dat hoor je nog wel.
Ik had het over predikanten. Bij ouderlingen hoor je het ook minder, daar zal wel een licht harmoniserende tendens in zijn.
Ik hoor het geregeld bij de ouderlingen.

En verder vond ik het in de afscheidstoespraak van ds. Verschuure bijzonder dat hij twee predikanten uit de classis aansprak als 'geliefde medebroeders' en twee andere predikanten als 'dominee'. Ben ik de enige die dat is opgevallen?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Hoopvol
Berichten: 1295
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door Hoopvol »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:
Bezorgd schreef:
DDD schreef:Vroeger hoorde ik het ook regelmatig in het gebed. Maar dat lijkt in de GG wat uit de mode.
Vroeger waren er in de gemeente waar ik kerkte een aantal ouderlingen die het gebruikte. Maar dat is al weer een paar jaar terug. Ik heb niet het idee dat het nog in veel GG's gebruikt wordt. Behalve broeders als het om ambtsdragers gaat. Dat hoor je nog wel.
Ik had het over predikanten. Bij ouderlingen hoor je het ook minder, daar zal wel een licht harmoniserende tendens in zijn.
Ik hoor het geregeld bij de ouderlingen.

En verder vond ik het in de afscheidstoespraak van ds. Verschuure bijzonder dat hij twee predikanten uit de classis aansprak als 'geliefde medebroeders' en twee andere predikanten als 'dominee'. Ben ik de enige die dat is opgevallen?
Je moet ook niet overal iets achter willen zoeken..
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door Van Ewijk »

Nu moet ik ook zeggen dat ik als iemand die niet kerkelijk is opgevoed er ook nooit thuis in zou kunnen worden om iemand broeder en zuster te noemen denk ik.
In mijn (seculiere) omgeving spreek je je broers en zussen al niet aan met broeders en zusters dus waarom dan wel vreemden of niet-verwanten?
Ik vind het nog veel vreemder klinken als getrouwde mensen elkaar zo noemen.
Ja sorry, ik zeg het gewoon eerlijk...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door Maanenschijn »

Broeders en zusters in het geloof, eigenlijk wel een mooie aanspraak, geheel in lijn met de Bijbel die ook op deze wijze de medegelovigen aanspreekt. Voor ons voelt het alleen wat onwennig omdat we het niet gewend zijn en associeren met evangelischen of zelfs dat we daaraan denken een duiding te geven of iemand een waar gelovige is of niet.

Het kan ook voor verwarring zorgen. Een aardige anekdote is misschien die keer, dat ik samen met mijn broer te gast was in het noorden van Rusland (Archangelsk). Vanzelfsprekend spraken we over elkaar als broer, wat ook keurig zo vertaald werd. Waar in ons taalveld broer/broeder enige nuance kan geven, is dat bij het vertalen wat lastiger. Pas na 3 dagen, bij het bekijken van foto’s kwamen werd ons gastgezin duidelijk dat we de zelfde vader en moeder hebben. In het vervolg zeggen we dat er maar gelijk bij :). Zo vanzelfsprekend is het daar voor veel gelovigen om elkaar als broeders en zusters aan te spreken, dat het niet in hun hoofd opgekomen was dat we ook lid van het zelfde gezin kunnen zijn.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door Amstelodamense »

Maanenschijn schreef:Broeders en zusters in het geloof, eigenlijk wel een mooie aanspraak, geheel in lijn met de Bijbel die ook op deze wijze de medegelovigen aanspreekt. Voor ons voelt het alleen wat onwennig omdat we het niet gewend zijn en associeren met evangelischen of zelfs dat we daaraan denken een duiding te geven of iemand een waar gelovige is of niet.

Het kan ook voor verwarring zorgen. Een aardige anekdote is misschien die keer, dat ik samen met mijn broer te gast was in het noorden van Rusland (Archangelsk). Vanzelfsprekend spraken we over elkaar als broer, wat ook keurig zo vertaald werd. Waar in ons taalveld broer/broeder enige nuance kan geven, is dat bij het vertalen wat lastiger. Pas na 3 dagen, bij het bekijken van foto’s kwamen werd ons gastgezin duidelijk dat we de zelfde vader en moeder hebben. In het vervolg zeggen we dat er maar gelijk bij :). Zo vanzelfsprekend is het daar voor veel gelovigen om elkaar als broeders en zusters aan te spreken, dat het niet in hun hoofd opgekomen was dat we ook lid van het zelfde gezin kunnen zijn.
Mooi! En een mooie anekdote
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door Susanna »

Broeder en zusters is een normale aanspraak voor mij, voor degene die In Christus Jezus zijn.

Niet mede-broeder. Dat betekent meer: ambtgenoot, deelgenoot, partijgenoot ( en ligt iets verder weg dan broeder of zuster ).
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1452
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door Delftenaar »

Ambtsdragers zijn broeders (of eventueel zusters) die we daarom hoog te achten hebben.

Maar even simpel: op het werk wordt je uitgelachen als je je voorstelt als dhr. X of mevr. Y. Dan is het gewoon voornaam plus achternaam. Je kunt ervan denken wat je wilt, maar dat is nu eenmaal de cultuur van vandaag.

Als predikant kun je je dan wel dominee X noemen, maar je schept er wel afstand mee. Om in deze informele samenleving aansluiting te vinden bij de mensen is het best mogelijk om je gewoon Piet of Klaas te noemen. En dus niet onnodig afstandelijk te zijn.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door Zita »

Delftenaar schreef:Ambtsdragers zijn broeders (of eventueel zusters) die we daarom hoog te achten hebben.

Maar even simpel: op het werk wordt je uitgelachen als je je voorstelt als dhr. X of mevr. Y. Dan is het gewoon voornaam plus achternaam. Je kunt ervan denken wat je wilt, maar dat is nu eenmaal de cultuur van vandaag.

Als predikant kun je je dan wel dominee X noemen, maar je schept er wel afstand mee. Om in deze informele samenleving aansluiting te vinden bij de mensen is het best mogelijk om je gewoon Piet of Klaas te noemen. En dus niet onnodig afstandelijk te zijn.
In veel gemeenten is het wel de cultuur om de predikant 'dominee Jansen' te noemen. In een gemeente die ik goed ken is nu voor het eerst een predikant die zich 'dominee Willem' noemt. Daar voelt een aardig deel van de gemeente zich hoogst ongemakkelijk bij.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door Ditbenik »

Zita schreef:
Delftenaar schreef:Ambtsdragers zijn broeders (of eventueel zusters) die we daarom hoog te achten hebben.

Maar even simpel: op het werk wordt je uitgelachen als je je voorstelt als dhr. X of mevr. Y. Dan is het gewoon voornaam plus achternaam. Je kunt ervan denken wat je wilt, maar dat is nu eenmaal de cultuur van vandaag.

Als predikant kun je je dan wel dominee X noemen, maar je schept er wel afstand mee. Om in deze informele samenleving aansluiting te vinden bij de mensen is het best mogelijk om je gewoon Piet of Klaas te noemen. En dus niet onnodig afstandelijk te zijn.
In veel gemeenten is het wel de cultuur om de predikant 'dominee Jansen' te noemen. In een gemeente die ik goed ken is nu voor het eerst een predikant die zich 'dominee Willem' noemt. Daar voelt een aardig deel van de gemeente zich hoogst ongemakkelijk bij.
Ach, dat kan ik me ook wel voorstellen. Sommige dingen moet je aan wennen. Maar ik zag een promofilmpje voor een evangelisatiedag waarin een dominee zichzelf voorstelt met de woorden "mijn naam is dominee X'. Dat vind ik dan weer het andere uiterste. 'Ik ben dominee X' snap ik nog, maar 'mijn naam is dominee' gaat wel heel ver.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door Ouderling »

Zita schreef:
Delftenaar schreef:Ambtsdragers zijn broeders (of eventueel zusters) die we daarom hoog te achten hebben.

Maar even simpel: op het werk wordt je uitgelachen als je je voorstelt als dhr. X of mevr. Y. Dan is het gewoon voornaam plus achternaam. Je kunt ervan denken wat je wilt, maar dat is nu eenmaal de cultuur van vandaag.

Als predikant kun je je dan wel dominee X noemen, maar je schept er wel afstand mee. Om in deze informele samenleving aansluiting te vinden bij de mensen is het best mogelijk om je gewoon Piet of Klaas te noemen. En dus niet onnodig afstandelijk te zijn.
In veel gemeenten is het wel de cultuur om de predikant 'dominee Jansen' te noemen. In een gemeente die ik goed ken is nu voor het eerst een predikant die zich 'dominee Willem' noemt. Daar voelt een aardig deel van de gemeente zich hoogst ongemakkelijk bij.
En terecht!
Het maakt onderdeel uit van de totale gezagsondermijning die plaatsvindt binnen Nederland.
Of dat nu om predikanten gaat of politici of anderszins, je ziet hier een trend die me zorgen baart.
Vroeger hadden we het over premier van Agt of premier Lubbers, tegenwoordig moet alles met de voornaam. Ik erger me er aan dat premier Rutte zegt tijdens een persconferentie: daar zegt Hugo zometeen meer over. Dan hebben we het over minister de Jonge!
Ik ben er van overtuigd dat het respect en het gezag en de kracht van de woorden die ze zeggen afneemt door deze amicaliteit. Deze mensen regeren ons land of predikanten leiden een kerk en een stuk 'afstand' is hierbij alleen maar goed en profijtelijk.
Plaats reactie