Zingen in de kerk(diensten)

Plaats reactie
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Zingen in de kerk(diensten)

Bericht door DDD »

Ik sprak gisteren een dominee op een feestje, en hij meldde mij dat zingen nergens in oude of nieuwe testament is voorgeschreven voor de erediensten. Zingen komt niet terug in de mozaïsche wetten, en ook maar beperkt in het Nieuwe Testament.

Nu is er in ieder geval de inzetting van het heilig Avondmaal, waar de lofzang werd gezongen, en daarnaast is er de oproep om elkaar met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen te onderwijzen. Maar het klopt dat op zingen in de Handelingen van de apostelen geen enkele nadruk ligt.

Wat zou daarvan de reden kunnen zijn? Ik kan mij voorstellen dat zingen ook in de synagoge een plaats had, en dat het daarom niet het vermelden waard was. Ik zal ook het boek De weg van de liturgie er nog eens bijhalen, maar ik moet zeggen dat ik het toch ook lastig vond om bijbelteksten aan te dragen die mijn gedachte dat het gezongen/gesproken antwoord van de gemeente essentieel is in de eredienst, zouden moeten onderstrepen.

Ik zie eigenlijk alleen maar de continuïteit met het OT als een belangrijk argument.

En natuurlijk het standpunt van Luther dat zingen tweemaal bidden is. Want over bidden is verder geen discussie.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zingen in de kerk(diensten)

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Ik sprak gisteren een dominee op een feestje, en hij meldde mij dat zingen nergens in oude of nieuwe testament is voorgeschreven voor de erediensten. Zingen komt niet terug in de mozaïsche wetten, en ook maar beperkt in het Nieuwe Testament.

Nu is er in ieder geval de inzetting van het heilig Avondmaal, waar de lofzang werd gezongen, en daarnaast is er de oproep om elkaar met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen te onderwijzen. Maar het klopt dat op zingen in de Handelingen van de apostelen geen enkele nadruk ligt.

Wat zou daarvan de reden kunnen zijn? Ik kan mij voorstellen dat zingen ook in de synagoge een plaats had, en dat het daarom niet het vermelden waard was. Ik zal ook het boek De weg van de liturgie er nog eens bijhalen, maar ik moet zeggen dat ik het toch ook lastig vond om bijbelteksten aan te dragen die mijn gedachte dat het gezongen/gesproken antwoord van de gemeente essentieel is in de eredienst, zouden moeten onderstrepen.

Ik zie eigenlijk alleen maar de continuïteit met het OT als een belangrijk argument.

En natuurlijk het standpunt van Luther dat zingen tweemaal bidden is. Want over bidden is verder geen discussie.
In de NT-tijd gaven de gemeenteleden ja-woord of Amen op het geen gesproken is. Daarom hebben wij in onze gemeente, in de dienst zelf 5 zangmomenten. Zodat we op het Votum, gebed, Schriftgedeelte, preek Door middel van zingen Ja en Amen zeggen.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Zingen in de kerk(diensten)

Bericht door Zonnebloem »

Verschillende brieven van Paulus bevatten fragmenten van hymnes van de eerste generatie christenen. Ze zijn allemaal op Christus gericht. In de Grieks orthodoxe eredienst gebruiken ze bepaalde schriftliederen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zingen in de kerk(diensten)

Bericht door Herman »

Psalm 96 vers 1 icm vers 9 Aanbidt den HEERE in de heerlijkheid des heiligdoms
Psalm 100 vers vers 2: Kom voor Zijn aanschijn met vrolijk gezang

Wat mij betreft is liturgie geen set van voorgeschreven regels, maar een eredienst aan God. Wat kan je het beste doen als je als gemeente samenkomt om Hem te dienen? Volgens mij hoort zingen daarbij, alsook het horen van Gods Woord, bidden, verkondigen van het evangelie en dergelijke zaken meer.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Zingen in de kerk(diensten)

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: En natuurlijk het standpunt van Luther dat zingen tweemaal bidden is. Want over bidden is verder geen discussie.
Die uitspraak wordt niet aan Luther maar aan Augustinus toegeschreven. Of dat terecht is, is zeer de vraag.
Zie https://fauxtations.wordpress.com/2015/ ... ays-twice/
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Zingen in de kerk(diensten)

Bericht door Hollander »

DDD schreef:Ik bedoelde dit draadje niet om te discussiëren over corona-maatregelen. Daar is ook een ander draadje over;-)
Edit: Verkeerd topic, verplaatst. ;)
Laatst gewijzigd door Hollander op 03 jun 2020, 21:48, 2 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zingen in de kerk(diensten)

Bericht door DDD »

In ieder geval is er nog niet zoveel overtuigend bewijs dat zingen in de kerk een bijbels voorschrift is. Daar zal ik mij dan toch eens wat nader in gaan verdiepen, want die conclusie bevalt me eigenlijk maar matig.
Plaats reactie