Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Valcke
Berichten: 7618
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Valcke »

Mara schreef:Als je denkt dat pubers tot hun 16e zonder smartphone kunnen, leef je buiten de praktijk van alledag. Fiets langs een middelbare school en je ziet geen enkele puber die zonder telefoon in de hand staat.

Een paar citaten uit Trouw:

Uit de Kliksafe-enquête bleek dat 40 procent van de refojongeren het nooit met zijn ouders heeft over regels rond mediagebruik.

“en waaróm is die telefoon onmisbaar?”

Vanwege WhatsApp, zo blijkt. En Snapchat. YouTube, Netflix. Actieserie Prison Break is populair, net als reality-tv-youtubers Enzo Knol en Djamila. Hier op het Hoornbeeck, een van ’s lands weinige reformatorische mbo’s, klinken dezelfde antwoorden als iedere andere Nederlandse tiener zou geven. “Ik vermoedde het al”, zegt Tijssen, “en toch verbaast het me”.

Uit het RD in 2012!
Dat 95 procent van de refojongeren een mobiele telefoon heeft, zal weinig mensen verbazen. Maar dat een kwart van de leerlingen van reformatorische basisscholen met een mobiel op zak rondloopt, is wellicht minder bekend.
Die kwart is 8 jaar later ongetwijfeld veel hoger, denk je niet?
Dat het moeilijk is om niet niet met de stroom mee te gaan, zal niemand ontkennen.
Maar je bewijst hier natuurlijk helemaal niet mee dat het "nodig" is.
Evenmin dat kinderen van 12 of jonger "niet zonder kunnen".

Zeker nu Whatsapp ook beschikbaar is gekomen op meer klassieke mobiele telefoons, zou je mogen verwachten dat juist in het reformatorische volksdeel de smartphone een stapje terug zou kunnen doen onder de jeugd. Want meer dan de mogelijkheid om te bellen te sms'en of Whatsapp heb je toch eigenlijk niet nodig.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Mara »

Valcke schreef: Dat het moeilijk is om niet niet met de stroom mee te gaan, zal niemand ontkennen.
Maar je bewijst hier natuurlijk helemaal niet mee dat het "nodig" is.
Evenmin dat kinderen van 12 of jonger "niet zonder kunnen".
Dat zeg ik helemaal niet. Ik heb sowieso geen koren meer te velde.
Maar wijs gewoon op de praktijk.
Onderzoek wijst uit dat....
En je ziet het toch als je langs een schoolplein rijdt?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke
Berichten: 7618
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Valcke »

Mara schreef:
Valcke schreef: Dat het moeilijk is om niet niet met de stroom mee te gaan, zal niemand ontkennen.
Maar je bewijst hier natuurlijk helemaal niet mee dat het "nodig" is.
Evenmin dat kinderen van 12 of jonger "niet zonder kunnen".
Dat zeg ik helemaal niet. Ik heb sowieso geen koren meer te velde.
Maar wijs gewoon op de praktijk.
Onderzoek wijst uit dat....
En je ziet het toch als je langs een schoolplein rijdt?
Het ging volgens mij in de discussie niet om de praktijk maar om de vraag hoe het wellicht anders zou kunnen.
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Mannetje »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:Ik hoop maar dat je dit respectvol bedoelt, al kan ik het niet direct ontdekken.
Is het zo'n gekke opmerking van Jantje? Ik vind van niet. Wij geven in elk geval ook niet direct een smartphone als ze naar het VO gaan en daar hebben we nog nooit spijt van gehad. Wij doen het met 14/15. De opmerking 'hoe later, hoe beter' ondersteun ik.
En ik weet ook dat de praktijk van opvoeden (ook op dit punt) heel lastig kan zijn.
Als je denkt dat pubers tot hun 16e zonder smartphone kunnen, leef je buiten de praktijk van alledag. Fiets langs een middelbare school en je ziet geen enkele puber die zonder telefoon in de hand staat.
Laat maar. Ik leef in elk geval niet buiten de praktijk van alledag. Heb zelf kinderen rond deze leeftijden en weet ook vrij veel van middelbare scholen inmiddels.
Ik denk dat wij erg hetzelfde denken hierin. Zoons van 13 en 14 hebben een gezamenlijke smartphone in de woonkamer liggen voor regeldingen, foto's maken voor school enz, maar hebben geen eigen smartphone.
Zoon van 13 heeft wel een belapparaat voor onderweg, heeft reistijd van een uurtje...
-
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door eilander »

Klopt, bij ons hebben ze zeker wel een telefoon die eerste jaren. Maar dan om te bellen.
Het gaat er mij niet om dat iedereen het zo moet doen, maar wel dat zo kán. Ook in de praktijk.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Mona Lisa »

Geytenbeekje schreef:Hebben ze in de OGGiN ook een internet-filter regel ?
Volgens mij niet, nooit van gehoord. En lijkt me ook onzin. Je hebt een eigen verantwoordelijkheid, zeker in een gezin met kinderen, om dat te regelen.
Als je wil filteren kan dat op meerdere manieren dus Klikzeef als voorwaarde om lid te worden slaat al helemaal nergens op. Er is overigens minimaal één predikant in de OGGiN met een mailadres dat eindigt op @solcon.nl .
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Jantje »

Fijn; deze nuance. Ik dacht al even dat ik inderdaad ouderwets zou zijn. Gelukkig valt dat nog mee.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:Fijn; deze nuance. Ik dacht al even dat ik inderdaad ouderwets zou zijn. Gelukkig valt dat nog mee.
Maar je kunt wel pas meepraten over opvoeding van kinderen, zeker in een bepaalde leeftijd aangaande telefoons, als je er zelf mee te maken hebt. Helemaal eens met @Ad Anker
Dus dat dat er niets mee te maken heeft, klopt niet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Tiberius »

Het verschuift ook, merk ik.
Onze oudste kreeg een mobiel toen ze in de 3e van de middelbare school zat; onze jongste in groep 7 van de basisschool.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: RE: Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Hollander »

ejvl schreef:
Jantje schreef:Fijn; deze nuance. Ik dacht al even dat ik inderdaad ouderwets zou zijn. Gelukkig valt dat nog mee.
Maar je kunt wel pas meepraten over opvoeding van kinderen, zeker in een bepaalde leeftijd aangaande telefoons, als je er zelf mee te maken hebt. Helemaal eens met @Ad Anker
Dus dat dat er niets mee te maken heeft, klopt niet.
Absolute nonsens! Dat zou betekenen dat iemand met een visie of mening altijd ervaringsdeskundige in praktijk moet zijn. Ik vind dat echt erg als je op deze manier denkt en handelt. Beoordeel iemand altijd op de inhoud en niet op de persoonlijke situatie. De situatie zegt niets over de geldigheid of zuiverheid van een argument.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Ad Anker »

Hollander schreef:
ejvl schreef:
Jantje schreef:Fijn; deze nuance. Ik dacht al even dat ik inderdaad ouderwets zou zijn. Gelukkig valt dat nog mee.
Maar je kunt wel pas meepraten over opvoeding van kinderen, zeker in een bepaalde leeftijd aangaande telefoons, als je er zelf mee te maken hebt. Helemaal eens met @Ad Anker
Dus dat dat er niets mee te maken heeft, klopt niet.
Absolute nonsens! Dat zou betekenen dat iemand met een visie of mening altijd ervaringsdeskundige in praktijk moet zijn. Ik vind dat echt erg als je op deze manier denkt en handelt. Beoordeel iemand altijd op de inhoud en niet op de persoonlijke situatie. De situatie zegt niets over de geldigheid of zuiverheid van een argument.
Ik krijg een ei van Jantjes stelligheid en word er zelfs een beetje boos van.
Ik heb diep respect en ben jaloers op eilanders opvoedingsstijl.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:Het verschuift ook, merk ik.
Onze oudste kreeg een mobiel toen ze in de 3e van de middelbare school zat; onze jongste in groep 7 van de basisschool.
En ook weer terug... Eén van onze kinderen was in de eerste van de middelbare school de enige in de klas zonder smartphone, een aantal jaren later zijn er diversen zonder. Als je ouders erover spreekt, is dat ook wat je wel hoort. Niet altijd, maar naar mijn idee wel vaker dan een jaar of 5 geleden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door eilander »

Ad Anker schreef:Ik krijg een ei van Jantjes stelligheid en word er zelfs een beetje boos van.
Ik heb diep respect en ben jaloers op eilanders opvoedingsstijl.
Huh? Dat voelt goed, maar niet helemaal terecht ben ik bang. Het is bij ons ook een worsteling tussen 'loslaten' en 'controleren' met daar tussen 'bespreken'.
Ik heb enerzijds het idee dat wij het helemaal niet zo goed doen, als je soms in een gesprek erachter komt wat er allemaal nog mee door kan bij de jongelui - en anderzijds geloof ik dat wij het met onze kinderen nog getroffen hebben. We kunnen erover praten en ze snappen het nog. Maatregelen die we nemen worden niet direct met gejuich ontvangen, maar als ik dan vraag: begrijp je het? Dan snappen ze het direct, en dat geven ze ook toe.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: RE: Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Hollander »

Ad Anker schreef: Ik krijg een ei van Jantjes stelligheid en word er zelfs een beetje boos van.
Ik heb diep respect en ben jaloers op eilanders opvoedingsstijl.
Wat heeft dat met mijn opmerkingen te maken?
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door ejvl »

Hollander schreef:
ejvl schreef:
Jantje schreef:Fijn; deze nuance. Ik dacht al even dat ik inderdaad ouderwets zou zijn. Gelukkig valt dat nog mee.
Maar je kunt wel pas meepraten over opvoeding van kinderen, zeker in een bepaalde leeftijd aangaande telefoons, als je er zelf mee te maken hebt. Helemaal eens met @Ad Anker
Dus dat dat er niets mee te maken heeft, klopt niet.
Absolute nonsens! Dat zou betekenen dat iemand met een visie of mening altijd ervaringsdeskundige in praktijk moet zijn. Ik vind dat echt erg als je op deze manier denkt en handelt. Beoordeel iemand altijd op de inhoud en niet op de persoonlijke situatie. De situatie zegt niets over de geldigheid of zuiverheid van een argument.
Als het gaat om deze situatie zoal in dit topic geschetst, is de praktijk veelal anders dan de theorie.
Een buitenstaander kan niet invullen hoe je pubers in deze tijd met dit onderwerp moet behandelen vind ik.
Wel als het gaat om algemene zaken maar niet iets stelligs als "dan installeer je maar een app" ookal zijn ze 18.
Dat vind ik niet recht doen en die stelligheid zeer zeker niet als je het niet in de praktijk meemaakt.
Plaats reactie