Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Hoopvol »

Ad Anker schreef:Ach toch. Jantje, ik vind kinderen opvoeden zo ingewikkeld. Ik hield er ook wel van om lekker stellig te zijn toen ik er nog voor stond. De praktijk is weerbarstiger.

Die vijver van de zonde, daar zwemmen jij en ik in. Met of zonder telefoon. Het veelvuldig aktief zijn op RF is ook een blinkende zonde, als we er de eer van de Heere niet mee bedoelen. Gods genade in de Heere Jezus redt je daar van, niet het wegnemen van een smartphone.

Praten, praten, praten. Hard werken aan gewetensvorming. Ik vraag nog wel eens na een filmpje aan mijn kids: kun je de Heere danken dat je dit nu mocht zien? Dan denken ze er in ieder geval over na.
Helemaal eens. Het maakt de duivel niet uit hoe je je tijd besteed. Als het niet met een telefoon is is het wel met de krant, of een drukke zaak, of een auto. Het maakt niet uit, als je maar geen Bijbel leest en als je maar niet bid.
Praten is beter dan verbieden. En Kliksafe is een hulpmiddel.
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Valcke »

Hoopvol schreef:
Ad Anker schreef:Ach toch. Jantje, ik vind kinderen opvoeden zo ingewikkeld. Ik hield er ook wel van om lekker stellig te zijn toen ik er nog voor stond. De praktijk is weerbarstiger.

Die vijver van de zonde, daar zwemmen jij en ik in. Met of zonder telefoon. Het veelvuldig aktief zijn op RF is ook een blinkende zonde, als we er de eer van de Heere niet mee bedoelen. Gods genade in de Heere Jezus redt je daar van, niet het wegnemen van een smartphone.

Praten, praten, praten. Hard werken aan gewetensvorming. Ik vraag nog wel eens na een filmpje aan mijn kids: kun je de Heere danken dat je dit nu mocht zien? Dan denken ze er in ieder geval over na.
Helemaal eens. Het maakt de duivel niet uit hoe je je tijd besteed. Als het niet met een telefoon is is het wel met de krant, of een drukke zaak, of een auto. Het maakt niet uit, als je maar geen Bijbel leest en als je maar niet bid.
Praten is beter dan verbieden. En Kliksafe is een hulpmiddel.
Wat betreft het hulpmiddel vraag ik mij overigens af of Kliksafe beter helpt dan simpelweg 'Safesearch' in te stellen in google. Mijn ervaring is dat deze instelling effectief is; ik word nooit ongewild geconfronteerd met ongewenst materiaal. Waarom wordt hier niet meer nadruk op gelegd? Het is eenvoudig en effectief.

Tegen (bewust) verkeerd gebruik zal dit zeker geen goede oplossing zijn, maar daar helpt ook geen enkel technisch hulpmiddel voor. Daar is méér voor nodig, zoals terecht in de postings van Ad, Hoopvol en anderen is aangegeven.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Jantje schreef: Dat is per kind verschillend. Ik vind het in ieder geval niet nodig om als ze naar het voortgezet onderwijs gaan, ze gelijk al een smartphone te geven. Dat kan ook best als ze een jaar of 16 zijn. Hoe later, hoe beter.
Leef jij op een andere planeet? :?
Ik hoop maar dat je dit respectvol bedoelt, al kan ik het niet direct ontdekken.
Is het zo'n gekke opmerking van Jantje? Ik vind van niet. Wij geven in elk geval ook niet direct een smartphone als ze naar het VO gaan en daar hebben we nog nooit spijt van gehad. Wij doen het met 14/15. De opmerking 'hoe later, hoe beter' ondersteun ik.
En ik weet ook dat de praktijk van opvoeden (ook op dit punt) heel lastig kan zijn.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Geytenbeekje »

Hoopvol schreef:
Ad Anker schreef:Ach toch. Jantje, ik vind kinderen opvoeden zo ingewikkeld. Ik hield er ook wel van om lekker stellig te zijn toen ik er nog voor stond. De praktijk is weerbarstiger.

Die vijver van de zonde, daar zwemmen jij en ik in. Met of zonder telefoon. Het veelvuldig aktief zijn op RF is ook een blinkende zonde, als we er de eer van de Heere niet mee bedoelen. Gods genade in de Heere Jezus redt je daar van, niet het wegnemen van een smartphone.

Praten, praten, praten. Hard werken aan gewetensvorming. Ik vraag nog wel eens na een filmpje aan mijn kids: kun je de Heere danken dat je dit nu mocht zien? Dan denken ze er in ieder geval over na.
Helemaal eens. Het maakt de duivel niet uit hoe je je tijd besteed. Als het niet met een telefoon is is het wel met de krant, of een drukke zaak, of een auto. Het maakt niet uit, als je maar geen Bijbel leest en als je maar niet bid.
Praten is beter dan verbieden. En Kliksafe is een hulpmiddel.
Nou eh, alsof je geen spelletje meer mag doen.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Ambtenaar »

Als onze oudste in groep 8 zit, krijgt hij een telefoon. Zowel Android als iOS biedt voldoende mogelijkheden om de content te beheren. En daar bovenop kan ik ook mijn internet security programma aanvullend hiervoor gebruiken. In de kringen waarin ik me begeeft, wordt er bovendien niet gesproken vanuit kerkenraden over wat wel en niet zo mogen en welke provider de voorkeur geniet. Wel worden gesprekken gefaciliteerd tussen ouders over tal van onderwerpen, onder meer over bijv. omgang van kinderen met sociale media, etc. Ook vanuit school (openbaar onderwijs) worden er geregeld avonden georganiseerd over dergelijke onderwerpen.
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Hoopvol »

Geytenbeekje schreef:
Hoopvol schreef:
Ad Anker schreef:Ach toch. Jantje, ik vind kinderen opvoeden zo ingewikkeld. Ik hield er ook wel van om lekker stellig te zijn toen ik er nog voor stond. De praktijk is weerbarstiger.

Die vijver van de zonde, daar zwemmen jij en ik in. Met of zonder telefoon. Het veelvuldig aktief zijn op RF is ook een blinkende zonde, als we er de eer van de Heere niet mee bedoelen. Gods genade in de Heere Jezus redt je daar van, niet het wegnemen van een smartphone.

Praten, praten, praten. Hard werken aan gewetensvorming. Ik vraag nog wel eens na een filmpje aan mijn kids: kun je de Heere danken dat je dit nu mocht zien? Dan denken ze er in ieder geval over na.
Helemaal eens. Het maakt de duivel niet uit hoe je je tijd besteed. Als het niet met een telefoon is is het wel met de krant, of een drukke zaak, of een auto. Het maakt niet uit, als je maar geen Bijbel leest en als je maar niet bid.
Praten is beter dan verbieden. En Kliksafe is een hulpmiddel.
Nou eh, alsof je geen spelletje meer mag doen.
@Ad Anker heeft het over veelvuldig aktief zijn op RF. Ik trek de lijn door naar veelvuldig actief zijn met je telefoon, krant, auto of wat dan ook. Zolang je maar geen tijd meer hebt om te lezen en te bidden. Dan pas is de duivel tevreden.
merel
Berichten: 9840
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door merel »

Onze zoon heeft afgelopen jaar ( ook groep 8) ook een mobiel gekregen. Met wifi staat het hele wereld wijde web voor hem open, maar ik mag toch hopen dat de opvoeding over sociale media, youtube, vloggers, games etc. niet pas begint als zij zij een mobiel krijgen. Dat lijkt mij laat.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Van Ewijk »

merel schreef:Onze zoon heeft afgelopen jaar ( ook groep 8) ook een mobiel gekregen. Met wifi staat het hele wereld wijde web voor hem open, maar ik mag toch hopen dat de opvoeding over sociale media, youtube, vloggers, games etc. niet pas begint als zij zij een mobiel krijgen. Dat lijkt mij laat.
Ik zou willen dat ik wat bemoedigends kon mededelen.
Mijn Neefje in de brugklas heeft ook al zijn eerste smartphone gekregen.
De eerste waarschuwing voor het opzoeken en verzenden van schaars geklede dames heeft ie al binnen....
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
merel
Berichten: 9840
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door merel »

Ik ga er ook zeker niet vanuit dat mijn kinderen nooit iets zullen opzoeken waar ik mijn bedenkingen bij op. Ook dat hoort bij opvoeden en opgroeien.

Een kind van 2 ( of ouder)mag ook niet slaan en doet dat meestal ook. Dat wordt rustig gecorrigeerd door ouders. Zodra het over het 7e gebod gaat, wordt er heftig/hysterisch gereageerd. Zonde is zonde
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:
Jantje schreef: Dat is per kind verschillend. Ik vind het in ieder geval niet nodig om als ze naar het voortgezet onderwijs gaan, ze gelijk al een smartphone te geven. Dat kan ook best als ze een jaar of 16 zijn. Hoe later, hoe beter.
Leef jij op een andere planeet? :?
Ik hoop maar dat je dit respectvol bedoelt, al kan ik het niet direct ontdekken.
Is het zo'n gekke opmerking van Jantje? Ik vind van niet. Wij geven in elk geval ook niet direct een smartphone als ze naar het VO gaan en daar hebben we nog nooit spijt van gehad. Wij doen het met 14/15. De opmerking 'hoe later, hoe beter' ondersteun ik.
En ik weet ook dat de praktijk van opvoeden (ook op dit punt) heel lastig kan zijn.
Als je denkt dat pubers tot hun 16e zonder smartphone kunnen, leef je buiten de praktijk van alledag. Fiets langs een middelbare school en je ziet geen enkele puber die zonder telefoon in de hand staat.

Een paar citaten uit Trouw:

Uit de Kliksafe-enquête bleek dat 40 procent van de refojongeren het nooit met zijn ouders heeft over regels rond mediagebruik.

“en waaróm is die telefoon onmisbaar?”

Vanwege WhatsApp, zo blijkt. En Snapchat. YouTube, Netflix. Actieserie Prison Break is populair, net als reality-tv-youtubers Enzo Knol en Djamila. Hier op het Hoornbeeck, een van ’s lands weinige reformatorische mbo’s, klinken dezelfde antwoorden als iedere andere Nederlandse tiener zou geven. “Ik vermoedde het al”, zegt Tijssen, “en toch verbaast het me”.

Uit het RD in 2012!
Dat 95 procent van de refojongeren een mobiele telefoon heeft, zal weinig mensen verbazen. Maar dat een kwart van de leerlingen van reformatorische basisscholen met een mobiel op zak rondloopt, is wellicht minder bekend.
Die kwart is 8 jaar later ongetwijfeld veel hoger, denk je niet?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Ik hoop maar dat je dit respectvol bedoelt, al kan ik het niet direct ontdekken.
Is het zo'n gekke opmerking van Jantje? Ik vind van niet. Wij geven in elk geval ook niet direct een smartphone als ze naar het VO gaan en daar hebben we nog nooit spijt van gehad. Wij doen het met 14/15. De opmerking 'hoe later, hoe beter' ondersteun ik.
En ik weet ook dat de praktijk van opvoeden (ook op dit punt) heel lastig kan zijn.
Als je denkt dat pubers tot hun 16e zonder smartphone kunnen, leef je buiten de praktijk van alledag. Fiets langs een middelbare school en je ziet geen enkele puber die zonder telefoon in de hand staat.
Laat maar. Ik leef in elk geval niet buiten de praktijk van alledag. Heb zelf kinderen rond deze leeftijden en weet ook vrij veel van middelbare scholen inmiddels.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Ambtenaar »

Van Ewijk schreef: Ik zou willen dat ik wat bemoedigends kon mededelen.
Mijn Neefje in de brugklas heeft ook al zijn eerste smartphone gekregen.
De eerste waarschuwing voor het opzoeken en verzenden van schaars geklede dames heeft ie al binnen....
Dan moeten zijn ouders de telefoon zo instellen dat hij geen schaars geklede dames te zien krijgt.
Zeeuw
Berichten: 11619
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Van Ewijk schreef: Ik zou willen dat ik wat bemoedigends kon mededelen.
Mijn Neefje in de brugklas heeft ook al zijn eerste smartphone gekregen.
De eerste waarschuwing voor het opzoeken en verzenden van schaars geklede dames heeft ie al binnen....
Dan moeten zijn ouders de telefoon zo instellen dat hij geen schaars geklede dames te zien krijgt.
En dan? Dan ziet hij ze bij vriendjes of wanneer hij gaat studeren, of op het strand etc. Het gesprek blijft m.i. nog steeds het belangrijkste middel.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef:[
En dan? Dan ziet hij ze bij vriendjes of wanneer hij gaat studeren, of op het strand etc. Het gesprek blijft m.i. nog steeds het belangrijkste middel.
Eens, maar ik kan me voorstellen dat je op bepaalde leeftijd wilt dat je kinderen niet bepaalde beelden geconfronteerd worden. Ik betaal straks de telefoon van mijn kind, en bepaal dus ook de mogelijkheden van de telefoon (tot een bepaalde leeftijd natuurlijk). Maar het gaat nu over de smartphone, terwijl @Geytenbeekje het wilde hebben of kerkenraden een internetfilter kunnen vereisen.
Zeeuw
Berichten: 11619
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef:[
En dan? Dan ziet hij ze bij vriendjes of wanneer hij gaat studeren, of op het strand etc. Het gesprek blijft m.i. nog steeds het belangrijkste middel.
Eens, maar ik kan me voorstellen dat je op bepaalde leeftijd wilt dat je kinderen niet bepaalde beelden geconfronteerd worden. Ik betaal straks de telefoon van mijn kind, en bepaal dus ook de mogelijkheden van de telefoon (tot een bepaalde leeftijd natuurlijk).
Eens. Ik denk ook niet dat jij de illusie hebt daarmee alles weg te nemen. Ik verbaas me alleen om me heen echt zwaar als ik hoor soms hoe weinig voorlichting en eerlijk gesprek kinderen krijgen. En dan bedoel ik over alles.
De andere kant is weer dat ze vanuit school op onderwerpen m.i. soms wel erg worden gespamd.
Plaats reactie