Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Geytenbeekje »

Hebben ze in de OGGiN ook een internet-filter regel ?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:[
En @Bezorgd, ik zou er voor pleiten om bij de jeugd (tot 18 jaar) een app te installeren, zodat ouders altijd controle hebben over de websites die bezocht worden.
.
Jij hebt blijkbaar geen opgroeiende kinderen in die leeftijd.
Dat heeft hier niets mee te maken.

Ooit gehoord van Yona?

Ik ken genoeg ouders die een app hebben gedownload op de smartphones van hun kinderen, zodat ze kunnen controleren of er websites bezocht worden die vallen buiten de richtlijnen van Gods Woord en die een termijn stellen aan het gebruik van de smartphone.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door ejvl »

Jantje schreef: Daar ben ik het niet mee eens.

Ik ga het nu even heel scherp stellen, en ik hoop niet dat ik nu wetticistisch overkom.

Als je kind in de vijver valt, kan het verdrinken. Dat is ontzagelijk erg. Maar als we in de vijver van de zonde vallen, omdat er geen internetfilter was, kunnen we ook verdrinken, maar dan in de zonde. En dat is ook ontzagelijk erg.

Dus ik begrijp nog steeds niet waarom een internetfilter niet perse nodig zou zijn. Immers, wie zichzelf kent, weet dat het kwade hem altijd bijligt (lees ook Romeinen 7).

En @Bezorgd, ik zou er voor pleiten om bij de jeugd (tot 18 jaar) een app te installeren, zodat ouders altijd controle hebben over de websites die bezocht worden.

Is het missen of omzeilen van een internetfilter niet in de afgelopen jaren één van de oorzaken geweest in de gereformeerde gezindte waardoor de wereld alsmaar meer de kerken binnen is gekomen? Mij dunkt van wel.
Een kerkenraad is geen politieagent. Wel kan het een filter ten zeerste aanbevelen wat dan opgevolgd kan worden, tenzij er een goede reden is waarom niet.
Daarnaast is een filter voor velen slechts een wassen neus, het is echt niet zo moeilijk dit te omzeilen. Daarnaast kan met 4G ook zonder filter dingen bekeken worden.
Een app klinkt mooi maar als een kind 16-18 is laat het zich bepaalde dingen echt niet zeggen.

Ouders, kerkenraad, zijn geen politieagenten. Er moet zeer zeker over de vele gevaren gepraat worden van het internet, televisie, muziek, seks, drank, drugs, sport, enzovoorts maar het is geen politiestaat.
Kerkenraad dient ook geen romans te verbieden bijvoorbeeld, of wintersport of een zaterdagmiddagvoetbalvereniging of noem maar op.

Daarnaast is mijn ervaring dat praten, zeker met kinderen, veel beter helpt dan verbieden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:En @Bezorgd, ik zou er voor pleiten om bij de jeugd (tot 18 jaar) een app te installeren, zodat ouders altijd controle hebben over de websites die bezocht worden.
De snelste manier om je kind af te stoten van jezelf ... ;)
Welnee. Als je kinderen pas een smartphone geeft als dat echt nodig is, is dat helemaal niet zo.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33310
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:
Jantje schreef:Waarom is een filter niet verplicht?

Als je een vijver hebt in de tuin zet je er toch ook een omheining rond voor je kleine kinderen?
Jawel, maar het zou een beetje bizar zijn, als een kerkelijke gemeente zijn leden onder censuur zet, omdat ze geen omheining om hun vijver hebben. Zo ook voor een internetfilter.
Daar ben ik het niet mee eens.

Ik ga het nu even heel scherp stellen, en ik hoop niet dat ik nu wetticistisch overkom.

Als je kind in de vijver valt, kan het verdrinken. Dat is ontzagelijk erg. Maar als we in de vijver van de zonde vallen, omdat er geen internetfilter was, kunnen we ook verdrinken, maar dan in de zonde. En dat is ook ontzagelijk erg.

Dus ik begrijp nog steeds niet waarom een internetfilter niet perse nodig zou zijn. Immers, wie zichzelf kent, weet dat het kwade hem altijd bijligt (lees ook Romeinen 7).
Lezen Jantje, lezen voor je wat antwoordt, a.u.b.

Ik zeg niet, dat een internetfilter niet nodig is - dat laat ik even in het midden - ik zeg alleen dat het bizar is om als kerkenraad mensen te verplichten en onder censuur te zetten als ze geen met name genoemd filter hebben.
En ja, ik ken ook wel van die clubjes die dat doen. Maar daarmee is het niet minder bizar.

Mensen kunnen ook principieel tegen een filter zijn, bijvoorbeeld omdat het een gevoel van schijnveiligheid creëert.

Edit: eens met Ejvl.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10454
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Zita »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:En @Bezorgd, ik zou er voor pleiten om bij de jeugd (tot 18 jaar) een app te installeren, zodat ouders altijd controle hebben over de websites die bezocht worden.
De snelste manier om je kind af te stoten van jezelf ... ;)
Welnee. Als je kinderen pas een smartphone geeft als dat echt nodig is, is dat helemaal niet zo.
Aan welke leeftijd of situatie denk je dan?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door samanthi »

Een kliksafefilter, ik heb er een, beschermd ten dele, omdat je nog planty dingen kunt zien, die niet bij een christelijke levensstijl passen.

Toen onze kinderen jong waren hadden we het, toen nog, strengste, filter, nu is het bijna onmogelijk gemaakt om goed te filteren, door regels van de regering. Kliksafe heeft nog het beste filter.
Onze kinderen destijds hadden nog geen smartphone, maar een gewoon mobieltje als ze naar de middelbare school gingen, ik weet niet hoe ik het nu opgelost zou hebben.
Toen hebben we afgesproken dat we af en toe mochten kijken en de PC stond in de huiskamer.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Jantje »

Zita schreef:
Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:En @Bezorgd, ik zou er voor pleiten om bij de jeugd (tot 18 jaar) een app te installeren, zodat ouders altijd controle hebben over de websites die bezocht worden.
De snelste manier om je kind af te stoten van jezelf ... ;)
Welnee. Als je kinderen pas een smartphone geeft als dat echt nodig is, is dat helemaal niet zo.
Aan welke leeftijd of situatie denk je dan?
Dat is per kind verschillend. Ik vind het in ieder geval niet nodig om als ze naar het voortgezet onderwijs gaan, ze gelijk al een smartphone te geven. Dat kan ook best als ze een jaar of 16 zijn. Hoe later, hoe beter.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door samanthi »

@Jantje, wij gaven toendertijd, een eenvoudig mobieltje, ze moesten ongeveer 10 kliometer fietsen en de telefooncellen waren uit het straatbeeld verdwenen, dus als er iets was konden ze naar huis bellen. Beltegoed kregen ze mondjesmaat, alleen voor noodgevallen. Verder mochten ze er zelf voor werken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door windorgel »

En dan heb je vanaf je 13e een bijbaantje en daarvan koop je lekker zelf een smartphone... Het is allemaal echt niet zo eenvoudig.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:En @Bezorgd, ik zou er voor pleiten om bij de jeugd (tot 18 jaar) een app te installeren, zodat ouders altijd controle hebben over de websites die bezocht worden.
De snelste manier om je kind af te stoten van jezelf ... ;)
Welnee. Als je kinderen pas een smartphone geeft als dat echt nodig is, is dat helemaal niet zo.
Jantje, opvoeden is veel meer dan een paar dingen installeren, wat regels erbij en klaar ermee. Bovendien is dat wat pubers doen op internet, in wezen weinig anders dan zij van volwassenen afkijken. Ja, het is in een ander jasje, maar de diepste wortel van het kwaad zit in de verkeerde begeerten.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef:Doen we maar even zo.
Is het Bijbels om als kerkverband te zeggen : Je mag niet lid worden tenzij je Kliksafe hebt ?
En tuurlijk een filter is goed, want van nature.... ( vul zelf in)
Maar een ander filter met beveiliging en website-blokeringen kan toch ook denk ik dan ?
Ik zou het willen omdraaien. Zou je lid willen zijn of worden van een kerk die dergelijke regels voorschrijft?
Zeeuw
Berichten: 11623
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef: Dat is per kind verschillend. Ik vind het in ieder geval niet nodig om als ze naar het voortgezet onderwijs gaan, ze gelijk al een smartphone te geven. Dat kan ook best als ze een jaar of 16 zijn. Hoe later, hoe beter.
Je denkt dat ze dan niet meekijken met anderen? Ik denk dat je het effect van controle door ouders overschat. Ik geloof veel meer in het open in gesprek blijven met je kinderen, dan rigoureus alles verbieden.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10606
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Ad Anker »

Ach toch. Jantje, ik vind kinderen opvoeden zo ingewikkeld. Ik hield er ook wel van om lekker stellig te zijn toen ik er nog voor stond. De praktijk is weerbarstiger.

Die vijver van de zonde, daar zwemmen jij en ik in. Met of zonder telefoon. Het veelvuldig aktief zijn op RF is ook een blinkende zonde, als we er de eer van de Heere niet mee bedoelen. Gods genade in de Heere Jezus redt je daar van, niet het wegnemen van een smartphone.

Praten, praten, praten. Hard werken aan gewetensvorming. Ik vraag nog wel eens na een filmpje aan mijn kids: kun je de Heere danken dat je dit nu mocht zien? Dan denken ze er in ieder geval over na.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Mara »

Jantje schreef: Dat is per kind verschillend. Ik vind het in ieder geval niet nodig om als ze naar het voortgezet onderwijs gaan, ze gelijk al een smartphone te geven. Dat kan ook best als ze een jaar of 16 zijn. Hoe later, hoe beter.
Leef jij op een andere planeet? :?
Zeeuw schreef:Ik geloof veel meer in het open in gesprek blijven met je kinderen, dan rigoureus alles verbieden.
Rigoureus alles verbieden werkt stiekem achterbaks gedrag juist in de hand.
Ik ken geen enkele puber die dan meteen gehoorzaamt. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie