Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Hoopvol
Berichten: 1305
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Hoopvol »

eilander schreef:
Hoopvol schreef:Dat is een mening.
Ik deponeer alleen een stelling dat God aan Zijn eer komt door een verworpene of een verkorene. Vervolgens zeg ik dat als de Heere getuigenis geeft dat dat dan ook bekend gemaakt mag worden omdat dan de Heere door dat getuigenis geëerd word.
Een aantal reacties terug heb ik ook gezegd dat in de mond van 2 of 3 getuigen alle woord zal bestaan.
Stel je voor, meneer X sterft. Meneer X heeft in zijn leven nooit getuigenis gegeven. Na zijn dood geeft de Heere een goed getuigenis aan 2 of 3 mensen die geen enige relatie tot meneer X hadden. Moet je dan het getuigenis zomaar weggooien en voor jezelf houden? Mijn mening is dat dat dan ook verteld mag worden. Niet om meneer X zalig te verklaren maar om de Heere de eer te geven over het werk wat de Heere in meneer X gewerkt heeft.

Stel je voor, mevrouw Y sterft. Mevrouw Y heeft in leven nooit getuigenis gegeven. Na haar dood geeft de Heere een getuigenis dat mevrouw Y verloren is gegaan. De Heere geeft dit getuigenis aan 2 of 3 personen die niet in enige relatie tot mevrouw Y stonden. Wat dan? Dan zal de Heere volgens mij daar ook de eer van moeten krijgen. En ja dit is pijnlijk voor de nabestaanden. En ja dit moet met grote terughoudendheid en schroom gebracht worden. Maar mogen we de Heere Zijn eer ontnemen?
@DDD, je vind het onbijbels maar je noemt zelf een naam, Hitler. Ik vind het bijbels en ik noem ook namen: Korach, Dathan en Abiram bijvoorbeeld Annanias.
Wij mensen zijn in het geheel als mensdom maar een stofje aan de weegschaal, we zijn helemaal niets. We hebben allemaal verdiend dat we verloren gaan. En al zou dat gebeuren, dan zou de Heere nog steeds de eer krijgen. Maar gelukkig heeft de Heere mensen verkoren, van eeuwigheid. Dat is niet per se voor die mensen, of om dat die mensen zo goed zijn maar omdat de Heere dan nog meer eer zal krijgen.

Is mijn stelling ultra contraremonstrant? Geen idee, daar hou ik me niet zo mee bezig. Eigenlijk is het geheel een rare discussie. De verkiezing en openbaring over de zielen van andere mensen terwijl we zelf ook een ziel hebben. En dan is de vraag voor mij en ieder die dit leest, ben ik verloren of verkoren als ik nu sterf?
Hoopvol, huiver je nooit eens als je dit soort dingen allemaal schrijft...? Ik zit dit nu al een tijdje te volgen, maar het gaat hier wel over eeuwig wel en wee. We zeggen het makkelijk, maar het is huiveringwekkend. En je schrijft maar door.
Vooralsnog ben ik allerminst overtuigd van je bijbelse voorbeelden. Die zijn echt anders dan het voorbeeld over meneer X en mevrouw Y.
Ja ik ben me bewust dat het om het eeuwige wel of wee gaat. En ja ik zeg sommige dingen weleens cru omdat ik niet altijd alles goed onder woorden kan brengen.
Waarom heb ik op dit onderwerp gereageerd? Omdat ik een beetje het idee kreeg dat er mensen waren die het werk van de Heere wegschoffelden. Zo in de trant van het getuigenis moeten we voor niet waar aannemen. Maar in het voorbeeld van het kind dat overleden is, waar dit onderwerp op gestart werd, geeft de dominee een heel mooi en indrukwekkend getuigenis. Dit is terug te luisteren zoals al eerder is aangegeven.

En ja er ontstaat een discussie tussen DDD en mij over dat er geopenbaard kan worden als iemand verloren is gegaan. Ik heb al heel veel herhaald dat de Bijbel openbaard dat de mensen van het genoemde voorbeeld verloren zijn gegaan. Uit de laatste reactie van DDD begrijp ik dat hij een citaat van een theoloog wil dat een openbaring (van een verlorene) van na de tijd van de Bijbel erkent. Zo heb ik zijn vraag niet begrepen. Ik begreep dat DDD het genoemde voorbeeld niet juist vond.
Misschien heb ik her en der te scherp geschreven.
Maar dat heeft er ook mee te maken dat er meningen worden gegeven die als feit worden gepresenteerd. En dat is niet juist, vind ik.

Meneer X en mevrouw Y heb ik als voorbeeld gebruikt mbt het getuigenis wat na hun sterven gegeven werd (in het verhaal). Het zijn geen voorbeelden van Bijbelse bekeringen.

Mijn excuus als ik mensen heb beledigd of gekwetst. Het is zeker niet mijn bedoeling om oneerbiedig over ons eeuwig lot te typen.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door DDD »

Ik vind dat mensen hier niet te snel gekwetst moeten zijn. Anders valt er geen gesprek te voeren. Dat neemt niet weg dat ik me er over verbaas dat je pas nu ziet dat de discussie gaat over de vermeende openbaringen.

Er zijn uiteraard heel veel gereformeerde theologen die de verkiezing en verwerping leren. Dat behoeft geen betoog, maar dat was niet waar ik over viel.

Hoewel ik zo'n onderwerp ook ongeschikt vind voor een begrafenis, maar dat staat er verder los van.
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door CvdW »

DDD schreef:Ik heb hier Brakel niet staan. Dat kan ik dinsdag weer bekijken. Maar citeer het deel over de buitenbijbelse openbaring over de eeuwige staat van een overledene even, als je wilt.

In Jesaja 40 volg je de Kanttekening, maar ik vind de eerste uitleg onjuist. Dat is verder een bijzaak.
http://theologienet.nl/theologieindex.html#BRAKELW
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Hollander »

DDD schreef:(...) @Hollander: niemand heeft het hier over een concreet geval, totdat jij er over begint.
Dan heb je de openingspost over het hoofd gezien? Bovendien was ik het niet die erover begon. Ik sloot mij aan bij iemand en daar sta ik nog steeds achter. Dit hele topic is ontstaan vanuit een concrete situatie. De afgelopen jaren zijn dergelijke topics snel gesloten door moderators. Het bevreemd mij dat dit nu niet het geval is. ;)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4080
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Maanenschijn »

Hollander schreef:
DDD schreef:(...) @Hollander: niemand heeft het hier over een concreet geval, totdat jij er over begint.
Dan heb je de openingspost over het hoofd gezien? Bovendien was ik het niet die erover begon. Ik sloot mij aan bij iemand en daar sta ik nog steeds achter. Dit hele topic is ontstaan vanuit een concrete situatie. De afgelopen jaren zijn dergelijke topics snel gesloten door moderators. Het bevreemd mij dat dit nu niet het geval is. ;)
De aanleiding van deze discussie was inderdaad een concreet geval.

De vragen die de topicstarter daar als gevolg van stelde waren niet over dit geval maar van algemene aard. Over deze vragen gaat de discussie mijns inziens.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door DDD »

Dat bedoel ik. Juist de openingspost laat zien waar de discussie over gaat. Allerlei bijdragen die de openingsbijdrage concretiseren, voegen daar tot op heden naar mijn idee niets aan toe, omdat dat helemaal niet het punt is.

Overigens krijg ik nooit zulke berichten en mijn familie ook niet. De ene omgeving is ook weer anders dan de andere.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Vervolgde »

En die vraag is heel eenvoudig. Mogen de grote werken Gods worden verkondigd of volstaat een confessioneel betoogje?

Het antwoord op die vraag, zeker op een forum als dit, ligt zo voor de hand dat daarover geen gesprek gevoerd zou hoeven worden.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door DDD »

Dat was niet de vraag. En dus ook niet het antwoord;-)
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Vervolgde »

Ik heb het nogmaals goed doorgelezen en kom niet tot een andere vraag. De vraag is: doen we er goed aan deze zaken/de werken Gods massaal te delen?

Dat de eerste posters zowel met de inhoud daarvan als met het delen moeite heeft is een persoonlijke mening. Dat hij vervolgens weten wil, hoe er tegen zijn mening wordt aangekeken geeft een rijtje meningen op zijn persoonlijke mening, maar raakt de inhoud dus niet. Hooguit kan het voor de eerste poster dienen om zijn mening bij te stellen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door eilander »

Ik wil nog een ander aspect inbrengen. Mijn inziens is deze discussie ook een uitvloeisel van een donkere tijd waarin we leven, dat veel werk van God verborgen blijft. Anders gezegd: dat er niet vrijmoedig getuigd wordt van hoe de Heere ook in deze tijd werkt. Of, misschien beter gezegd: dat er weinig doorbrekend werk is.

Wat jaren geleden was ik op een begrafenis van iemand, die nooit had getuigd dat ze de Heere tot haar Zaligmaker had. Op de begrafenis werd door de dominee die haar goed kende, gezegd dat hem door de Heere was bekend gemaakt dat ze behouden was. Ik was er blij mee, het was een troost in verdrietige tijden.

Toen ik naar huis liep met iemand die er ook was geweest, zei ik: "Toch is het verdrietig dat ze nooit in haar leven van deze rijkdom die ze had, heeft getuigd. Ze heeft er eigenlijk dus arm van geleefd." Mijn gesprekspartner was daar nogal verontwaardigd over, dat ik dat durfde te zeggen. Daar was de Heere toch vrij in?

Dat laatste geloof ik wel, maar ik geloof toch ook dat het geen goed teken is. Een dergelijk getuigenis is (even plat gezegd) niet nodig als iemand zelf er iets van verteld heeft. Het gaat me niet om de grote en mooie verhalen, maar waar de Heere werkt, mag Hij toch ook aangewezen en aangeprezen worden? Het is toch droevig als dat op een begrafenis moet gebeuren?
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Valcke »

Vervolgde schreef:Ik heb het nogmaals goed doorgelezen en kom niet tot een andere vraag. De vraag is: doen we er goed aan deze zaken/de werken Gods massaal te delen?
(Ik spreek nu in zijn algemeenheid, niet over de aanleiding tot dit topic.)
M.i. is het een zeer persoonlijke en tere zaak wanneer iemand (al is het een ds) geloven mag dat een andere persoon behouden is, terwijl de persoon in kwestie daarvan tijdens zijn of haar leven geen getuigenis gegeven heeft. Zo'n persoonlijke en tere zaak leent zich er niet voor om massaal te delen.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Vervolgde »

Alle werken Gods zijn teer, en persoonlijk en aanbiddingwaardig! De eerste alinea van Eilander wil ik onderstrepen. Zouden deze werken meer openbaar komen, dan is er ook de ruimte om te komen tot een inzicht wat te delen is en hoe dat te delen is. Dan is er de lering wat tot stichting en opbouw van de gemeente is.
In deze tijd is elk goed gerucht toch welkom? Of zijn we al zover dat we alles liever bedekt houden om de vrees voor de schare?
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Hendrien »

Het lastige vind ik, dat in sommige kerken er nauwelijks geloof gehecht wordt aan een eenvoudig getuigenis van iemand die nog leeft. Maar als de dominee of ouderling bij overlijden er wat voor krijt, wordt het opeens wel geloofd.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Valcke »

Vervolgde schreef:Alle werken Gods zijn teer, en persoonlijk en aanbiddingwaardig! De eerste alinea van Eilander wil ik onderstrepen. Zouden deze werken meer openbaar komen, dan is er ook de ruimte om te komen tot een inzicht wat te delen is en hoe dat te delen is. Dan is er de lering wat tot stichting en opbouw van de gemeente is.
In deze tijd is elk goed gerucht toch welkom? Of zijn we al zover dat we alles liever bedekt houden om de vrees voor de schare?
Ik ben het ook van harte eens met wat Eilander schreef. Met vrees voor de schare heeft dit helemaal niets van doen.

Nogmaals: het geloof in het eeuwig wel van een overleden persoon die zelf geen getuigenis tijdens zijn leven gegeven heeft, is een persoonlijke zaak, geen zaak die aan de Gemeente van Christus breed verkondigd dient te worden. Een persoonlijk woord tot de meest betrokkenen is voldoende. Geen bijzondere openbaringen, maar alleen Gods Woord, het Evangelie, moet verkondigd worden! (Brede verkondiging van bijzondere openbaringen vind ik eerlijk gezegd ook geen goed teken.)

(Opnieuw: ik spreek helemaal niet over een specifieke situatie, want daar weet ik niets van.)
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1496
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Bourdon16 »

Als ik de reacties lees moet ik denken aan een In Memoriam over ds. D. Heikoop wat staat in de Waarheidsvriend van 26 maart jongstleden.

Ik citeer:

Toen er een kind stierf, leende hij aan de ongeruste ouders zijn exemplaar van de Redelijke Godsdienst, waarin a Brakel schreef over heilszekerheid voor jonggestorven kinderen van gelovige ouders. Ze geloofden hem pas, toen ze door hun oud gereformeerde huren gerust gesteld waren dat de jongere uitgave van Brakel van de dominee geen vervalsing was.
Plaats reactie