Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Amstelodamense »

Goedemorgen,

Ben even benieuwd wat jullie hiervan vinden. Ik krijg net in een groepsapp een bericht doorgestuurd over een jong meisje dat overleden is. Hele uitgebreide tekst, waarin staat hoe het meisje was in haar leven (overigens heel mooi om te lezen) en nu dus gestorven is. Vervolgens wordt een predikant geciteerd, die aangeeft te geloven dat het meisje in de hemel is. Dit is tot grote troost van haar (directe) omgeving, zeker haar ouders.

Ik vraag me af of we er goed aan doen dit soort zaken massaal te delen (dan druk ik me eigenlijk nog voorzichtig uit, ik vind het eigenlijk niet kunnen). Daarnaast heb ik heel veel moeite met het "zalig verklaren" door een predikant, wat vervolgens als een lopend vuurtje gaat. De bron is Gods Woord en onze belijdenisgeschriften, niet het "oordeel" van een predikant. Weet niet hoe jullie daar tegenaan kijken? Het wordt tot iets heel bijzonders gemaakt, tot een directe boodschap uit de hemel.

Ik heb er grote moeite mee, zowel met het doorsturen van dit soort informatie als ook de rol van de betreffende predikant.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb het betreffende bericht inderdaad ook gehad. Mooi dat er getuigenis mag zijn van het werk des Heeren, maar er zitten wel haken en ogen op privacygebied aan inderdaad.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Hollander »

Edit: Eens met Jantje, bericht weggehaald.
Laatst gewijzigd door Hollander op 23 apr 2020, 10:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Jantje »

Ik geloof dat we er nú ook hier niet over moeten praten. Mijns inziens is het makkelijk herleidbaar wie het meisje was (gelet op de overlijdensadvertenties in het RD). Ik geloof zelfs dat vanochtend de begrafenis is. Dus mijns inziens is het ongepast om er nu over te praten op het publieke gedeelte van dit forum.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:Ik geloof dat we er nú ook hier niet over moeten praten. Mijns inziens is het makkelijk herleidbaar wie het meisje was (gelet op de overlijdensadvertenties in het RD). Ik geloof zelfs dat vanochtend de begrafenis is. Dus mijns inziens is het ongepast om er nu over te praten op het publieke gedeelte van dit forum.
Snap enerzijds je punt, anderzijds ligt het blijkbaar allemaal al op straat. Dus dat maakt het in die zin niet anders als dit hier besproken wordt. Er wordt door alle partijen gekozen om dit te delen, wat ik onbegrijpelijk vind. Daarnaast moet een dominee die rol helemaal niet pakken, komt hem niet toe.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Tiberius »

Het heeft met privacy niets te maken, want iedereen mag zelf weten wat hij of zij zelf wil delen, tenzij het strafbare dingen zijn.
Bovendien gaan de nabestaanden over de privacy van een overledene, maar dat valt niet meer onder de AVG of de grondrechten.
Maar het is inderdaad niet zo kies nee, om dit soort verhalen rond te strooien.
En zo'n zaligverklaring is mooi, maar zegt meer over die predikant dan over de overledene. Ook dat is geen privacyissue; iedereen mag zijn mening hebben.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Herman »

De bron van het bericht is natuurlijk niet verifieerbaar. Zijn dat de ouders of een willekeurige vriendin van de familie? Daarom is terughoudendheid beter.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4072
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef:Ik geloof dat we er nú ook hier niet over moeten praten. Mijns inziens is het makkelijk herleidbaar wie het meisje was (gelet op de overlijdensadvertenties in het RD). Ik geloof zelfs dat vanochtend de begrafenis is. Dus mijns inziens is het ongepast om er nu over te praten op het publieke gedeelte van dit forum.
Als je inderdaad het RD leest, en specifiek de overlijdensadvertenties kan ik goed begrijpen dat de associatie met een dergelijk bericht snel is gemaakt. Ik lees nooit de advertenties in het RD en lees in het bericht van @Amstelodamense dan ook niet meer dan de eerlijke vraag of het goed is dergelijke berichten te delen en of het goed is dat een predikant openlijk getuigenis geeft van haar eeuwige staat.

1. Het is goed om Gods werk bekend te maken, maar wel op basis van een goede bronvermelding. Het mooiste is als de overledenen hier getuigenis van heeft gegeven die op schrift is gezet als bericht.

2. Het gebeurd vaker dat predikanten aangeven te geloven dat De Heere iemand heeft thuis gehaald. Ik heb vooral moeite hiermee als dit bij kinderen is geweest, die zelf daarvan geen getuigenis hebben gegeven. Dan denk ik dat terughoudendheid erg nodig is. Als er een rijke getuigenis van de overledene is, heb ik veel minder moeite als een predikant dit overneemt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Jantje »

Maanenschijn schreef:Ik lees nooit de advertenties in het RD
Een persoonlijke vraag misschien, maar waarom lees je die nooit?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4072
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef:
Maanenschijn schreef:Ik lees nooit de advertenties in het RD
Een persoonlijke vraag misschien, maar waarom lees je die nooit?
Dat komt vooral omdat ik vrijwel geen kranten lees, behalve het lokale nieuws van de Gelderlander bij mijn ontbijt. Maar dat is geen antwoord op je vraag. Ik lees ook in de Gelderlander de rouwadvertenties niet. Ik denk dat het komt door de afkeer van een deel van mijn omgeving die uit en te treuren de advertenties napluizen, familieverbanden er bij zoeken, de predikant er bij zoeken die de rouwdienst doet, daarna de aantallen bezoekers navragen en beoordelen en de preek analyseren of er hoop is voor de overledene. Ik denk dat ik er allergisch voor ben geworden en daarom de advertenties niet meer lees. Mijn familie weet dat en attendeer me nu op een overlijden waarvan men het nodig vind dat ik het weet :).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Pioenroosje »

Is Jantje familie van je dan?

:humhihi
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4072
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Maanenschijn »

Pioenroosje schreef:Is Jantje familie van je dan?
:humhihi
Zou kunnen, de naam komt voor in de familie, en ik heb familie in Zeeland. Je weet maar nooit!
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Ouderling »

In dit geval heeft het kind zelf ook wel de vruchten laten zien en horen in haar jonge leven.
Voor haarzelf nu de aardse strijd te boven, en voor haar omgeving, ondanks het grote gemis, een troost.
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door margrietha »

Ik zou aanraden te luisteren wat dominee Beens hier vanavond over gezegd heeft.

Heel ingetogen, de mens valt er tussen uit, de Heere is een Waarmaker van Zijn Woord!

In deze angstige tijd , wat doet het goed om dit te horen, ook zoals hij het zei en Zijn huis is nog niet vol, het nageslacht zal Zijn grootheid zingen
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Jantje »

margrietha schreef:Ik zou aanraden te luisteren wat dominee Beens hier vanavond over gezegd heeft.

Heel ingetogen, de mens valt er tussen uit, de Heere is een Waarmaker van Zijn Woord!

In deze angstige tijd , wat doet het goed om dit te horen, ook zoals hij het zei en Zijn huis is nog niet vol, het nageslacht zal Zijn grootheid zingen
Zeker. Dat zullen we doen.

Dank!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie