Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door ejvl »

Hendrien schreef:Het lastige vind ik, dat in sommige kerken er nauwelijks geloof gehecht wordt aan een eenvoudig getuigenis van iemand die nog leeft. Maar als de dominee of ouderling bij overlijden er wat voor krijt, wordt het opeens wel geloofd.
Precies. In sommige culturen heerst er groot wantrouwen als iemand mag spreken over de daden Gods in hun persoonlijke leven.
Zeker als het niet zo'n prater is of niet zo bekend is bij de "gevestigden".
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Vervolgde »

Valcke schreef:
Vervolgde schreef:Alle werken Gods zijn teer, en persoonlijk en aanbiddingwaardig! De eerste alinea van Eilander wil ik onderstrepen. Zouden deze werken meer openbaar komen, dan is er ook de ruimte om te komen tot een inzicht wat te delen is en hoe dat te delen is. Dan is er de lering wat tot stichting en opbouw van de gemeente is.
In deze tijd is elk goed gerucht toch welkom? Of zijn we al zover dat we alles liever bedekt houden om de vrees voor de schare?
Ik ben het ook van harte eens met wat Eilander schreef. Met vrees voor de schare heeft dit helemaal niets van doen.

Nogmaals: het geloof in het eeuwig wel van een overleden persoon die zelf geen getuigenis tijdens zijn leven gegeven heeft, is een persoonlijke zaak, geen zaak die aan de Gemeente van Christus breed verkondigd dient te worden. Een persoonlijk woord tot de meest betrokkenen is voldoende. Geen bijzondere openbaringen, maar alleen Gods Woord, het Evangelie, moet verkondigd worden! (Brede verkondiging van bijzondere openbaringen vind ik eerlijk gezegd ook geen goed teken.)

(Opnieuw: ik spreek helemaal niet over een specifieke situatie, want daar weet ik niets van.)
Ik wil ook helemaal niet spreken over de specifieke situatie. Ook ik ben van mening dat zeer terughoudend omgegaan moet worden met bijzondere openbaringen. Als het gaat om voorzichtigheid en een vaste basis verwijs ik naar mijn eerdere bijdrage waarin een tekst uit de synopsis is opgenomen.

Maar de grote winst van de bijdrage van Eilander zit hierin, met name het onderstreepte deel:
Eilander schreef:
Mijn inziens is deze discussie ook een uitvloeisel van een donkere tijd waarin we leven, dat veel werk van God verborgen blijft. Anders gezegd: dat er niet vrijmoedig getuigd wordt van hoe de Heere ook in deze tijd werkt. Of, misschien beter gezegd: dat er weinig doorbrekend werk is.
Deze openlijke vaststelling is heel wat!! Er zijn getuigenissen en belevingen zat. De belijdenis dat de Here doorgaat met zijn werk ligt voorin de mond. Nagenoeg alles moet kunnen en christelijk heten. Daarom is de vaststelling van Eilander van belang. Er is een beweging in die tegen de algemene stroom ingaat. Die blijkt geeft van behoefte aan een goede tijding. In deze tijden van geestelijke armoede en onkunde is dat een moedige belijdenis. Het is een ingaan tegen de stem van de schare.
Als alleen deze constatering door een ieder getrokken zou worden, wat zou dat kunnen betekenen?
Online
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door DDD »

Het spijt me. Het is fijn dat je op dat punt met eilander kunt instemmen. Dat zou ik ook kunnen doen. Maar dat is echt geen voldoende reden voor het eerdere verhaal over meneer X en mevrouw Y (of andersom).
Laatst gewijzigd door DDD op 27 apr 2020, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Het spijt me. Het is fijn dat je op dat punt met eilander kunt instemmen. Dat zou ik ook kunnen doen. Maar dat is echt geen voldoende reden voor jouw verhaal over meneer X en mevrouw Y (of andersom).
DDD, dat schreef Hoopvol, niet Vervolgde.
Online
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door DDD »

O, excuses en dank. Ik ben niet goed in namen.

Kennelijk is de lijn in beider bijdragen in mijn beleving relatief gelijk. En ze blijken ook ongeveer gelijktijdig hun intrede hier te hebben gemaakt. Maar ik zal het gelijk weghalen, want ik moet natuurlijk geen onzin schrijven.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Jantje »

DDD schreef:O, excuses en dank. Ik ben niet goed in namen.

Kennelijk is de lijn in beider bijdragen in mijn beleving relatief gelijk. En ze blijken ook ongeveer gelijktijdig hun intrede hier te hebben gemaakt. Maar ik zal het gelijk weghalen, want ik moet natuurlijk geen onzin schrijven.
Inderdaad. Want het ís grote onzin. Ik kan inmiddels bevestigen dat het twee verschillende personen zijn.

Overigens ben ik blij dat de rechtervleugel van dit forum weer wat meer vertegenwoordigd raakt met wat actievere forummers. Dat zul jij vast wel begrijpen... ;)

Maar dat geheel terzijde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hoopvol
Berichten: 1302
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Hoopvol »

Jantje schreef:
DDD schreef:O, excuses en dank. Ik ben niet goed in namen.

Kennelijk is de lijn in beider bijdragen in mijn beleving relatief gelijk. En ze blijken ook ongeveer gelijktijdig hun intrede hier te hebben gemaakt. Maar ik zal het gelijk weghalen, want ik moet natuurlijk geen onzin schrijven.
Inderdaad. Want het ís grote onzin. Ik kan inmiddels bevestigen dat het twee verschillende personen zijn.

Overigens ben ik blij dat de rechtervleugel van dit forum weer wat meer vertegenwoordigd raakt met wat actievere forummers. Dat zul jij vast wel begrijpen... ;)

Maar dat geheel terzijde.
Ik ken Vervolgde niet, tenminste niet bewust, dus ik kan ook bevestigen dat Vervolgde iemand anders is als Hoopvol.
Verder ben ik bewust gestopt met de discussie omdat er toch geen blijk van toenadering was.
Online
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door DDD »

Het is heel goed dat je dat hebt geverifieerd inderdaad. Ik zou het anders niet geloven :D

Het past goed bij de titel van dit draadje.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Het is heel goed dat je dat hebt geverifieerd inderdaad. Ik zou het anders niet geloven :D

Het past goed bij de titel van dit draadje.
Ik heb het niet geverifieerd. Ik kwam er toevallig achter.

En verder moet je niet zo ongelovig zijn. :fouet
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door refo »

Jantje schreef:
DDD schreef:Het is heel goed dat je dat hebt geverifieerd inderdaad. Ik zou het anders niet geloven :D

Het past goed bij de titel van dit draadje.
Ik heb het niet geverifieerd. Ik kwam er toevallig achter.

En verder moet je niet zo ongelovig zijn. :fouet
Nu blijkt dat Jantje en Hoopvol één en dezelfde zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Jantje »

refo schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Het is heel goed dat je dat hebt geverifieerd inderdaad. Ik zou het anders niet geloven :D

Het past goed bij de titel van dit draadje.
Ik heb het niet geverifieerd. Ik kwam er toevallig achter.

En verder moet je niet zo ongelovig zijn. :fouet
Nu blijkt dat Jantje en Hoopvol één en dezelfde zijn.
Onjuist. Ook dat is niet waar.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Amstelodamense »

Hendrien schreef:Het lastige vind ik, dat in sommige kerken er nauwelijks geloof gehecht wordt aan een eenvoudig getuigenis van iemand die nog leeft. Maar als de dominee of ouderling bij overlijden er wat voor krijt, wordt het opeens wel geloofd.
Wat mij betreft de spijker op z'n kop. Dit vind ik dus heel zorgelijk. Dat zou betekenen dat er aan een predikant kwalificaties worden toegedicht, die niet Bijbels zijn. Ik zou daarom willen pleiten om helemaal weg te blijven bij een "oordeel". Voegt in mijn optiek niets toe en is "pauselijk" van aard. Getuigenis krijgen dat iemand verloren zou zijn, vind ik nog stuitender. Heb daar een een heel verdrietig voorbeeld van gezien in mijn jeugd.
Online
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door DDD »

Ik vind het allebei heel raar.

Het is ongereformeerd en onbijbels, en wij moeten ons daar verre van houden. Ik vind het neigen naar occultisme.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Jantje »

Wat een onzin zeg. Je weet niet wat je zegt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Hendrien »

Jantje schreef:Wat een onzin zeg. Je weet niet wat je zegt.
Toch zit daar wel wat in! Het is echt een gevaarlijke weg. Niemand kan het namelijk toetsen. Ik heb er gevaarlijke uitwassen van gezien.
Plaats reactie