Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Hendrien »

Ja, persoonlijke verhoudingen spelen een belangrijke rol. Dat heb ik vaak gemerkt in deze verhalen. Te vaak.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door merel »

Ik vind het toch best gevaarlijk dat predikanten zo op een voetstuk staan en dan met name vaak bij mensen die de RK paus verfoeien om zijn voetstuk.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door DDD »

Ik heb er nog eens over nagedacht en ik heb nog één belangrijke overweging.

Als God spreekt, spreekt Hij tot bemoediging of bestraffing, naar mijn ervaring. De effecten van zijn spreken zijn opbouwend, ook als ze afbrekend zijn. Het spreken verwijst naar Christus, toegespitst op een specifiek geval.

De beschreven situatie is wat dat betreft, heel precair. Een vertroostend spreken als bedoeld in de openingsbijdrage kán mensen ook dichter bij God brengen. In bepaalde culturen echter kan een dergelijke ervaring mensen eerder onzeker maken, omdat zij zelf niet zo een ervaring hebben. Of zelfs de indruk geven dat het pas echt is met zo'n ervaring. Nu kunnen mensen met woorden van God dingen doen die niet zijn primaire bedoeling waren, zonder dat daarmee het spreken van God geen spreken van God meer is. Maar dit punt maakt wel dat ik vind dat wij niet te snel moeten uitsluiten dat (het rondbazuinen van) zulke geruchten niet van God is.

Nu kun je gemakkelijk zeggen dat het Woord van God altijd zowel een geur uit de dood tot de dood voor de een als uit het leven tot het leven voor de ander is. Maar ik denk niet dat daarmee het voorgaande zonder betekenis is.
Zwaluw2
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jan 2018, 13:24

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Zwaluw2 »

eilander schreef:
DDD schreef:Die moet uit zijn ambt worden gezet. Hij spreekt niet de woorden van God.
Zoiets heb ik nog nooit gehoord, maar als het zó gezegd wordt, dan ben ik het met DDD eens.
Dan zijn we het daarover wel eens.
En het komt inderdaad wel ongelofelijk voor, maar toch is het waar. Helaas.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Herman »

Het lijkt me een uit zijn context gehaalde opmerking. Als iemand zich in zonden verhard, dan sluit je met de sleutels van het hemelrijk de poort naar boven overeenkomstig de bepalingen die Paulus geeft.

Bij/na bekering is wel veel mogelijk.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:Het lijkt me een uit zijn context gehaalde opmerking. Als iemand zich in zonden verhard, dan sluit je met de sleutels van het hemelrijk de poort naar boven overeenkomstig de bepalingen die Paulus geeft.

Bij/na bekering is wel veel mogelijk.
Precies. Dan is het niet kies dat Zwaluw2 hier een predikant beschuldigt. Althans, daar lijkt het op.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Thea »

In het specifieke geval waar de openingspost op doelde, ging het niet om het getuigenis van een dominee, maar om de vruchten die het meisje in haar leven had laten zien. Daar was de verwondering over, dat zo'n klein meisje dagelijks 'wandelde' met God. Mooi dat dit gedeeld werd, hoewel ik de verspreiding ervan wel erg ver vind gaan.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Hollander »

En zo zijn we toch weer uit bij het punt waarvoor @Jantje al in de vierde post van dit topic voor waarschuwde...
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Thea »

Waarom niet? Volgens mij mogen onterechte verdachtmakingen weerlegd worden.....
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Hoopvol »

Thea schreef:Waarom niet? Volgens mij mogen onterechte verdachtmakingen weerlegd worden.....
Mee eens .
En het doet mij pijn dat het werk van de Heere op zo'n manier helemaal teniet word gedaan.
Er word zelfs een suggestie gedaan dat er (in het algemeen) maar iets verzonnen word. En daarna word er zelfs suggestief verwezen naar een grijs gebied/occultisme...
Maar in de Bijbel staat dat in de mond van 2 of 3 getuigen alle woord zal bestaan. Is dit Bijbelse woord dan niet goed of is dat ook grijs gebied?
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Erskinees »

Het gaat in deze gevallen juist over één getuige, niet twee of drie. Ik zou nogmaals onderstaand citaat aan willen halen. Niemand hier zal - denk ik - ontkennen dat een getuigenis nooit plaats kan vinden. Het is echter niet de normale gang van zaken en echt een uitzondering. Dat zie ik in jouw reacties niet terug.

https://www.rd.nl/kerk-religie/pleitgro ... -1.1214169
Ds. Kempeneers is beducht voor de gedachte dat het behoud van een kind pas zeker is als een ambtsdrager er ’licht’ in heeft of een ’waarheid’ vanuit de Schrift hiervoor heeft gekregen. „Het lijkt voor velen in de rechterflank van de gereformeerde gezindte welhaast de enige manier om tot zekerheid te komen aangaande de zaligheid van jonggestorven kinderen. Deze opvatting heeft behalve troost voor enkelen, tot veel ongelukken geleid en veel ouders verwarring en verdriet gebracht. Wanneer een ambtsdrager niets voor een kind had, was er een stilzwijgen. Zo tref je dat bij onze vaderen niet aan. Ik ben bang dat we de grondslag van hun spreken een beetje zijn kwijtgeraakt.”

De moeilijkheid is dat het „krijgen van een waarheid” niet verifieerbaar is en zeker niet gevrijwaard is van vergissingen. „Men is bovendien afhankelijk van het gezag en de betrouwbaarheid van degene die dit zegt te geloven. Iemand met veel gezag wordt sneller geloofd dan een ander. En dat brengt tevens ook het gevaar met zich mee dat de ouders niet zozeer getroost worden door het Woord van God, maar door degene die de ’waarheid’ overbrengt. Het krijgen van bijzondere beloften kan zeker bediening des Geestes zijn, maar het krijgen van ’waarheden’ is niet per definitie betrouwbaarder dan het stille geloof in Gods beloften.”
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door DDD »

Hoopvol schreef:
Thea schreef:Waarom niet? Volgens mij mogen onterechte verdachtmakingen weerlegd worden.....
Mee eens .
En het doet mij pijn dat het werk van de Heere op zo'n manier helemaal teniet word gedaan.
Er word zelfs een suggestie gedaan dat er (in het algemeen) maar iets verzonnen word. En daarna word er zelfs suggestief verwezen naar een grijs gebied/occultisme...
Maar in de Bijbel staat dat in de mond van 2 of 3 getuigen alle woord zal bestaan. Is dit Bijbelse woord dan niet goed of is dat ook grijs gebied?
Je gaat, net als Ad Anker, totaal niet in op wat er aangevoerd is, maar je trekt er een paar woorden uit die je suggestief in een ander frame plaatst. Dat is geen fatsoenlijke manier van spreken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Herman schreef:Het lijkt me een uit zijn context gehaalde opmerking. Als iemand zich in zonden verhard, dan sluit je met de sleutels van het hemelrijk de poort naar boven overeenkomstig de bepalingen die Paulus geeft.

Bij/na bekering is wel veel mogelijk.
Precies. Dan is het niet kies dat Zwaluw2 hier een predikant beschuldigt. Althans, daar lijkt het op.
Ik heb anders ook wel eens zo'n soort voorbeeld gehoord, wat @Zwaluw2 aanhaalt. Ik kan het hier openbaar niet noemen. Maar per pb kan ik het wel uitleggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door refo »

Ik kreeg eens een boek van iemand over boze geesten in de kerk. Het was geschreven door twee mensen die lid waren van een charismatische kerk. De boodschap was dat als een kerk de nadruk legt op 'het geestelijke' boven het getuigenis van de Schrift, deze de kans loopt de verkeerde geesten binnen te laten. Ik moest ook aan onze kerken denken. Wat de schrijvers meegemaakt hadden op dat gebied leek eigenlijk heel erg op hoe het bij onze kerken gaat. Als niemand oog heeft voor de kenmerken van de verkeerde geesten wordt een gemeente van binnenuit vernietigd, terwijl het uiterlijk juist heel wat lijkt.

Ik zal eens kijken of ik het boek nog kan vinden. In ieder geval is het in het Engels.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Herman schreef:Het lijkt me een uit zijn context gehaalde opmerking. Als iemand zich in zonden verhard, dan sluit je met de sleutels van het hemelrijk de poort naar boven overeenkomstig de bepalingen die Paulus geeft.

Bij/na bekering is wel veel mogelijk.
Precies. Dan is het niet kies dat Zwaluw2 hier een predikant beschuldigt. Althans, daar lijkt het op.
Ik heb anders ook wel eens zo'n soort voorbeeld gehoord, wat @Zwaluw2 aanhaalt. Ik kan het hier openbaar niet noemen. Maar per pb kan ik het wel uitleggen.
Jij hebt ook eens wat gehoord. Gebruik toch je verstand, Jantje. En ga dat niet delen via pb.
Plaats reactie