Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Hoopvol
Berichten: 1298
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Hoopvol »

margrietha schreef:Ik zou aanraden te luisteren wat dominee Beens hier vanavond over gezegd heeft.

Heel ingetogen, de mens valt er tussen uit, de Heere is een Waarmaker van Zijn Woord!

In deze angstige tijd , wat doet het goed om dit te horen, ook zoals hij het zei en Zijn huis is nog niet vol, het nageslacht zal Zijn grootheid zingen
Klopt. En uit de mond van 2 of 3 getuigen zal alle woord bestaan. Ik kan me niet voorstellen dat een dominee daar over zou liegen.
Er zijn toch maar 3 keuzes t.o.v. de eeuwige bestemming en de openbaringen van de Heere?:
A) Er is getuigenis dat de overledene verloren is gegaan. Dat mag dan ook kenbaar gemaakt worden.
B) Er is getuigenis dat de Heere de overledene genadig is geweest. Dat moet dan kenbaar gemaakt worden
C) Er is geen getuigenis. Dan moet je het laten rusten. Het is dan ook de bedoeling van de Heere dat we daar niet in gaan wroeten.

En als in dit geval ds Beens mag getuigen dat dit kind van eeuwigheid gekend is en door de Heere in de tijd opgeraapt is dan moeten we daar toch heel blij mee zijn? Dan zal de Heere voor geëerd en gedankt moeten worden!
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Van Ewijk »

Hoopvol schreef:
margrietha schreef:Ik zou aanraden te luisteren wat dominee Beens hier vanavond over gezegd heeft.

Heel ingetogen, de mens valt er tussen uit, de Heere is een Waarmaker van Zijn Woord!

In deze angstige tijd , wat doet het goed om dit te horen, ook zoals hij het zei en Zijn huis is nog niet vol, het nageslacht zal Zijn grootheid zingen
Klopt. En uit de mond van 2 of 3 getuigen zal alle woord bestaan. Ik kan me niet voorstellen dat een dominee daar over zou liegen.
Er zijn toch maar 3 keuzes t.o.v. de eeuwige bestemming en de openbaringen van de Heere?:
A) Er is getuigenis dat de overledene verloren is gegaan. Dat mag dan ook kenbaar gemaakt worden.
B) Er is getuigenis dat de Heere de overledene genadig is geweest. Dat moet dan kenbaar gemaakt worden
C) Er is geen getuigenis. Dan moet je het laten rusten. Het is dan ook de bedoeling van de Heere dat we daar niet in gaan wroeten.

En als in dit geval ds Beens mag getuigen dat dit kind van eeuwigheid gekend is en door de Heere in de tijd opgeraapt is dan moeten we daar toch heel blij mee zijn? Dan zal de Heere voor geëerd en gedankt moeten worden!
Dat Zijn naam geëerd mag worden tot in eeuwigheid, amen!
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door FlyingEagle »

Jantje schreef:
FlyingEagle schreef:
Jantje schreef:Het is niet waar wat @FlyingEagle zegt.
Wat is niet waar Jantje?
FlyingEagle schreef:Wat mij opvalt in deze ‘zaligverklaringen’ is dat er bijna nooit over het verbond wordt gesproken.
Dit is niet waar. Niet in dit specifieke geval en ook normaal gesproken niet. Een jaar of wat geleden stierven er relatief gezien veel jonge kinderen in onze gezindte. En van nagenoeg al die kinderen mocht worden geloofd dat zij een beter lot bereid waren. Ik heb telkens de rijkweidte van het genadeverbond daarin teruggezien. Dus je opmerking deed me een beetje pijn.
Ik snap niet waarom dat jou pijn doet, het is geenszins mijn bedoeling om wie dan ook pijn te doen. Het is iets mij opvalt. Dat heb ik gedeeld op RF.
Ik ben blij om te lezen dat het dus niet (altijd) het geval is.

Ik zie dat Erasmiaan een verklaring heeft geven waardoor het zou komen, blijkbaar is het niet helemaal een vreemde constatering.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Amstelodamense »

Hoopvol schreef:
margrietha schreef:Ik zou aanraden te luisteren wat dominee Beens hier vanavond over gezegd heeft.

Heel ingetogen, de mens valt er tussen uit, de Heere is een Waarmaker van Zijn Woord!

In deze angstige tijd , wat doet het goed om dit te horen, ook zoals hij het zei en Zijn huis is nog niet vol, het nageslacht zal Zijn grootheid zingen
Klopt. En uit de mond van 2 of 3 getuigen zal alle woord bestaan. Ik kan me niet voorstellen dat een dominee daar over zou liegen.
Er zijn toch maar 3 keuzes t.o.v. de eeuwige bestemming en de openbaringen van de Heere?:
A) Er is getuigenis dat de overledene verloren is gegaan. Dat mag dan ook kenbaar gemaakt worden.
B) Er is getuigenis dat de Heere de overledene genadig is geweest. Dat moet dan kenbaar gemaakt worden
C) Er is geen getuigenis. Dan moet je het laten rusten. Het is dan ook de bedoeling van de Heere dat we daar niet in gaan wroeten.

En als in dit geval ds Beens mag getuigen dat dit kind van eeuwigheid gekend is en door de Heere in de tijd opgeraapt is dan moeten we daar toch heel blij mee zijn? Dan zal de Heere voor geëerd en gedankt moeten worden!
Getuigenis dat iemand verloren is gegaan? Zoiets vreemds heb ik nog nooit gehoord
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Amstelodamense »

Hendrien schreef:
FlyingEagle schreef:Wat mij opvalt in deze ‘zaligverklaringen’ is dat er bijna nooit over het verbond wordt gesproken. Het gaat vrijwel altijd over wat een dominee of een ander kind van God heeft mogen geloven. Ik wil daar niks vanaf doen maar wat onze vaderen in de Dordtse Leerregels belijden over jong gestorven kinderen komt dan eigenlijk nooit aan bod. Ik vind dat wel opvallend.
Helaas ook mijn ervaring. Er wordt zo'n ruchtbaarheid aangegeven. In mijn gemeente komen ook kinderen en jongeren tot geloof, daar zijn we heel dankbaar voor, maar dat hoeft echt niet zo breed uitgemeten te worden.
Helemaal eens. Het wordt anders een bijzonder en mystiek gebeuren
Hoopvol
Berichten: 1298
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Hoopvol »

Amstelodamense schreef:
Hoopvol schreef:
margrietha schreef:Ik zou aanraden te luisteren wat dominee Beens hier vanavond over gezegd heeft.

Heel ingetogen, de mens valt er tussen uit, de Heere is een Waarmaker van Zijn Woord!

In deze angstige tijd , wat doet het goed om dit te horen, ook zoals hij het zei en Zijn huis is nog niet vol, het nageslacht zal Zijn grootheid zingen
Klopt. En uit de mond van 2 of 3 getuigen zal alle woord bestaan. Ik kan me niet voorstellen dat een dominee daar over zou liegen.
Er zijn toch maar 3 keuzes t.o.v. de eeuwige bestemming en de openbaringen van de Heere?:
A) Er is getuigenis dat de overledene verloren is gegaan. Dat mag dan ook kenbaar gemaakt worden.
B) Er is getuigenis dat de Heere de overledene genadig is geweest. Dat moet dan kenbaar gemaakt worden
C) Er is geen getuigenis. Dan moet je het laten rusten. Het is dan ook de bedoeling van de Heere dat we daar niet in gaan wroeten.

En als in dit geval ds Beens mag getuigen dat dit kind van eeuwigheid gekend is en door de Heere in de tijd opgeraapt is dan moeten we daar toch heel blij mee zijn? Dan zal de Heere voor geëerd en gedankt moeten worden!
Getuigenis dat iemand verloren is gegaan? Zoiets vreemds heb ik nog nooit gehoord
Nog nooit van Korach, Dathan en Abiram gehoord?
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Amstelodamense »

Van Ewijk schreef:
Amstelodamense schreef:Goedemorgen,

Ben even benieuwd wat jullie hiervan vinden. Ik krijg net in een groepsapp een bericht doorgestuurd over een jong meisje dat overleden is. Hele uitgebreide tekst, waarin staat hoe het meisje was in haar leven (overigens heel mooi om te lezen) en nu dus gestorven is. Vervolgens wordt een predikant geciteerd, die aangeeft te geloven dat het meisje in de hemel is. Dit is tot grote troost van haar (directe) omgeving, zeker haar ouders.

Ik vraag me af of we er goed aan doen dit soort zaken massaal te delen (dan druk ik me eigenlijk nog voorzichtig uit, ik vind het eigenlijk niet kunnen). Daarnaast heb ik heel veel moeite met het "zalig verklaren" door een predikant, wat vervolgens als een lopend vuurtje gaat. De bron is Gods Woord en onze belijdenisgeschriften, niet het "oordeel" van een predikant. Weet niet hoe jullie daar tegenaan kijken? Het wordt tot iets heel bijzonders gemaakt, tot een directe boodschap uit de hemel.

Ik heb er grote moeite mee, zowel met het doorsturen van dit soort informatie als ook de rol van de betreffende predikant.
Hoe ik hier tegen aan kijk?
Dat u uw mening mag hebben maar als ik u was deze gezien de delicatie en het gewicht van deze zaak in het echte leven maar beter voor u kunt houden.

Waar u nu wel of geen moeite mee heeft is gezien deze treurige omstandigheden volstrekt onbeduidend.
Zo kun je alles wel afdoen. Er wordt blijkbaar door de familie en de omgeving van het meisje gekozen om dit op deze wijze te delen. Dan mag ik van dit hele fenomeen toch wel wat vinden?
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Amstelodamense »

Hoopvol schreef:
Amstelodamense schreef:
Hoopvol schreef:
margrietha schreef:Ik zou aanraden te luisteren wat dominee Beens hier vanavond over gezegd heeft.

Heel ingetogen, de mens valt er tussen uit, de Heere is een Waarmaker van Zijn Woord!

In deze angstige tijd , wat doet het goed om dit te horen, ook zoals hij het zei en Zijn huis is nog niet vol, het nageslacht zal Zijn grootheid zingen
Klopt. En uit de mond van 2 of 3 getuigen zal alle woord bestaan. Ik kan me niet voorstellen dat een dominee daar over zou liegen.
Er zijn toch maar 3 keuzes t.o.v. de eeuwige bestemming en de openbaringen van de Heere?:
A) Er is getuigenis dat de overledene verloren is gegaan. Dat mag dan ook kenbaar gemaakt worden.
B) Er is getuigenis dat de Heere de overledene genadig is geweest. Dat moet dan kenbaar gemaakt worden
C) Er is geen getuigenis. Dan moet je het laten rusten. Het is dan ook de bedoeling van de Heere dat we daar niet in gaan wroeten.

En als in dit geval ds Beens mag getuigen dat dit kind van eeuwigheid gekend is en door de Heere in de tijd opgeraapt is dan moeten we daar toch heel blij mee zijn? Dan zal de Heere voor geëerd en gedankt moeten worden!
Getuigenis dat iemand verloren is gegaan? Zoiets vreemds heb ik nog nooit gehoord
Nog nooit van Korach, Dathan en Abiram gehoord?
Uiteraard. Maar wat wil je hiermee zeggen?
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Erskinees »

Erasmiaan schreef: Omdat de Dordtse Leerregels het oog hebben op Godzalige ouders. Als er geen sprake is van gelovige ouders in de diepste zin van het woord, dan mag de troost uit het verbond (die we met de Leerregels belijden) niet zomaar toegeëigend worden. Toch wil de Heere zijn kinderen in die omstandigheden weleens de troost en de wetenschap geven dat zo'n kind, die niet of nauwelijks tot de jaren des onderscheids was gekomen, toch in mocht gaan in de eeuwige rust die bereid is voor de ware bondelingen. Dat zijn bijzondere zegeningen/uitzonderingen, die vaak zo'n beslag leggen dat daar wat vanuit gaat.

Dat daar ook vergissingen mee gemaakt kunnen worden en dat men soms de wens als vader der gedachten aangrijpt, zal ook waar zijn. Daarom is voorzichtigheid altijd goed en optochtelijkheid af te keuren.
Inderdaad is het mogelijk dat de Heere zijn kinderen troost en wetenschap kan geven over het behoud van een overleden persoon. Dat is een wonder. Ik zou wel willen benadrukken dat dit echt (!) een uitzondering is. Zie ook:

https://www.rd.nl/kerk-religie/pleitgro ... -1.1214169
Ds. Kempeneers is beducht voor de gedachte dat het behoud van een kind pas zeker is als een ambtsdrager er ’licht’ in heeft of een ’waarheid’ vanuit de Schrift hiervoor heeft gekregen. „Het lijkt voor velen in de rechterflank van de gereformeerde gezindte welhaast de enige manier om tot zekerheid te komen aangaande de zaligheid van jonggestorven kinderen. Deze opvatting heeft behalve troost voor enkelen, tot veel ongelukken geleid en veel ouders verwarring en verdriet gebracht. Wanneer een ambtsdrager niets voor een kind had, was er een stilzwijgen. Zo tref je dat bij onze vaderen niet aan. Ik ben bang dat we de grondslag van hun spreken een beetje zijn kwijtgeraakt.”

De moeilijkheid is dat het „krijgen van een waarheid” niet verifieerbaar is en zeker niet gevrijwaard is van vergissingen. „Men is bovendien afhankelijk van het gezag en de betrouwbaarheid van degene die dit zegt te geloven. Iemand met veel gezag wordt sneller geloofd dan een ander. En dat brengt tevens ook het gevaar met zich mee dat de ouders niet zozeer getroost worden door het Woord van God, maar door degene die de ’waarheid’ overbrengt. Het krijgen van bijzondere beloften kan zeker bediening des Geestes zijn, maar het krijgen van ’waarheden’ is niet per definitie betrouwbaarder dan het stille geloof in Gods beloften.”
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Mara »

ds Kempeneers heeft hierover gepreekt bij ons. Zo jammer dat we toen nog niet aangesloten waren bij de Kerkomroep. Preek is helaas niet bewaard gebleven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hoopvol
Berichten: 1298
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Hoopvol »

Amstelodamense schreef:
Uiteraard. Maar wat wil je hiermee zeggen?
Dat het een Bijbels gegeven is dat er geopenbaard word als iemand verloren gaat.
In zowel de verloren als de verkoren zielen word God verheerlijkt!
Hendrien
Berichten: 1337
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Hendrien »

Hoopvol schreef:
Amstelodamense schreef:
Uiteraard. Maar wat wil je hiermee zeggen?
Dat het een Bijbels gegeven is dat er geopenbaard word als iemand verloren gaat.
In zowel de verloren als de verkoren zielen word God verheerlijkt!
Heb je zo'n openbaring meegemaakt in deze tijd? Ik heb er gelukkig nog nooit van gehoord....
Hoopvol
Berichten: 1298
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Hoopvol »

Hendrien schreef:
Hoopvol schreef:
Amstelodamense schreef:
Uiteraard. Maar wat wil je hiermee zeggen?
Dat het een Bijbels gegeven is dat er geopenbaard word als iemand verloren gaat.
In zowel de verloren als de verkoren zielen word God verheerlijkt!
Heb je zo'n openbaring meegemaakt in deze tijd? Ik heb er gelukkig nog nooit van gehoord....
Ik ook niet maar er zijn in de tijd van de Bijbel meer dingen gebeurd die nu niet meer gebeuren. Ik hoor er nu bijvoorbeeld nooit meer van dat iemand 900 jaar word terwijl we kunnen vaststellen dat een mens in ieder geval 969 jaar kan worden.

Of het ontbreken van een getuigenis van een verlorene gelukkig is weet ik niet. Als de Heere verheerlijkt wordt in het verloren gaan van die persoon is dat heel positief. Niet voor die mens persoonlijk maar voor de eer van de Heere is dat dan wel goed.
Want om de eer van de Heere zou alles moeten draaien.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door J.C. Philpot »

Hendrien schreef: Heb je zo'n openbaring meegemaakt in deze tijd? Ik heb er gelukkig nog nooit van gehoord....
Ik heb weleens gehoord van een vader die bad om te weten waar zijn gestorven zoon was. Ondanks dat hij geen antwoord kreeg, bleef hij dwingend aanhouden: hij moest het weten. Toen de Heere hem daarna toch liet weten waar zijn zoon was, moest hij met deze wetenschap leven.

Of dit echt gebeurt is kan ik niet controleren, maar ik heb dit weleens van iemand vernomen.

Conclusie: laten we hier maar heel terughoudend zijn, en het als het uit het leven niet duidelijk was op te maken of iemand met of zonder de Heere leefde, het bij de Heere laten. Hij is de rechter die 't beslist.

En veel belangrijker dan een extraordinaire openbaring na het sterven (waarvan ik het bestaan niet ontken) is het leven voor het sterven. We moeten in dit leven weten geborgen te zijn in het bloed van het Lam. En als dit ons leven tekent, dan is dat tot troost van onze nabestaanden.

Het buitengewone moeten we maar niet tot norm verheffen. Laten we nu met onze geliefden spreken over hoe het in onze ziel ligt. En dat niet uitstellen tot het niet meer kan, zodat er bijzondere openbaringen nodig zijn.

Al liggen deze zaken met jonge kinderen misschien vaak onduidelijker, en kunnen geestelijke zaken bij ons zelf voor onszelf ook bestreden en duister zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Van Ewijk »

Hoopvol schreef: Nog nooit van Korach, Dathan en Abiram gehoord?
En wat te denken van Ananias?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie