Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door FlyingEagle »

Wat mij opvalt in deze ‘zaligverklaringen’ is dat er bijna nooit over het verbond wordt gesproken. Het gaat vrijwel altijd over wat een dominee of een ander kind van God heeft mogen geloven. Ik wil daar niks vanaf doen maar wat onze vaderen in de Dordtse Leerregels belijden over jong gestorven kinderen komt dan eigenlijk nooit aan bod. Ik vind dat wel opvallend.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door DDD »

Dat is dan wel zorgelijk. Dan zijn we tamelijk ver uit het gereformeerde spoor.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Jantje »

Het is niet waar wat @FlyingEagle zegt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Hendrien »

FlyingEagle schreef:Wat mij opvalt in deze ‘zaligverklaringen’ is dat er bijna nooit over het verbond wordt gesproken. Het gaat vrijwel altijd over wat een dominee of een ander kind van God heeft mogen geloven. Ik wil daar niks vanaf doen maar wat onze vaderen in de Dordtse Leerregels belijden over jong gestorven kinderen komt dan eigenlijk nooit aan bod. Ik vind dat wel opvallend.
Helaas ook mijn ervaring. Er wordt zo'n ruchtbaarheid aangegeven. In mijn gemeente komen ook kinderen en jongeren tot geloof, daar zijn we heel dankbaar voor, maar dat hoeft echt niet zo breed uitgemeten te worden.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Erasmiaan »

FlyingEagle schreef:Wat mij opvalt in deze ‘zaligverklaringen’ is dat er bijna nooit over het verbond wordt gesproken. Het gaat vrijwel altijd over wat een dominee of een ander kind van God heeft mogen geloven. Ik wil daar niks vanaf doen maar wat onze vaderen in de Dordtse Leerregels belijden over jong gestorven kinderen komt dan eigenlijk nooit aan bod. Ik vind dat wel opvallend.
Omdat de Dordtse Leerregels het oog hebben op Godzalige ouders. Als er geen sprake is van gelovige ouders in de diepste zin van het woord, dan mag de troost uit het verbond (die we met de Leerregels belijden) niet zomaar toegeëigend worden. Toch wil de Heere zijn kinderen in die omstandigheden weleens de troost en de wetenschap geven dat zo'n kind, die niet of nauwelijks tot de jaren des onderscheids was gekomen, toch in mocht gaan in de eeuwige rust die bereid is voor de ware bondelingen. Dat zijn bijzondere zegeningen/uitzonderingen, die vaak zo'n beslag leggen dat daar wat vanuit gaat.

Dat daar ook vergissingen mee gemaakt kunnen worden en dat men soms de wens als vader der gedachten aangrijpt, zal ook waar zijn. Daarom is voorzichtigheid altijd goed en optochtelijkheid af te keuren.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 24 apr 2020, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door refo »

Ja, zo Ultra-contra-remonstrants zijn we geworden. Dat we veronderstellen dat jonggestorven kinderen ook wel eens niet-uitverkoren zouden kunnen zijn. Met alle gevolgen van dien.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Jantje »

Erasmiaan schreef:
FlyingEagle schreef:Wat mij opvalt in deze ‘zaligverklaringen’ is dat er bijna nooit over het verbond wordt gesproken. Het gaat vrijwel altijd over wat een dominee of een ander kind van God heeft mogen geloven. Ik wil daar niks vanaf doen maar wat onze vaderen in de Dordtse Leerregels belijden over jong gestorven kinderen komt dan eigenlijk nooit aan bod. Ik vind dat wel opvallend.
Omdat de Dordtse Leerregels het oog hebben op gelovige ouders. Als er geen sprake is van gelovige ouders in de diepste zin van het woord, dan mag de troost uit het verbond (die we met de Leerregels belijden) niet zomaar toegeëigend worden. Toch wil de Heere zijn kinderen in die omstandigheden weleens de troost en de wetenschap geven dat zo'n kind, die niet of nauwelijks tot de jaren des onderscheids was gekomen, toch in mocht gaan in de eeuwige rust die bereid is voor de ware bondelingen. Dat zijn bijzondere zegeningen/uitzonderingen, die vaak zo'n beslag leggen dat daar wat vanuit gaat.

Dat daar ook vergissingen mee gemaakt kunnen worden en dat men soms de wens als vader der gedachten aangrijpt, zal ook waar zijn. Daarom is voorzichtigheid altijd goed en optochtelijkheid af te keuren.
Hoe zie of plaats jij dan de visie van vader Brakel?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Erasmiaan »

Het uitgangspunt is de Bijbel en de daarop gegronde belijdenis der kerk.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Ik geloof dat we er nú ook hier niet over moeten praten. Mijns inziens is het makkelijk herleidbaar wie het meisje was (gelet op de overlijdensadvertenties in het RD). Ik geloof zelfs dat vanochtend de begrafenis is. Dus mijns inziens is het ongepast om er nu over te praten op het publieke gedeelte van dit forum.
Ik zou graag dit bericht van Jantje nog eens willen onderstrepen. Is het nu echt nodig een discussie over jonggestorven kinderen te houden, naar aanleiding van het sterven van een 5-jarige Barneveldse? Lijkt mij ietwat ongepast. Daarbij kan het schrijnend zijn als meegelezen wordt en een aantal onbekende refoforummers hun zegje hierover doen...
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Erskinees »

Wanneer het niet om het specifieke geval gaat moet dat toch mogelijk zijn?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Hollander »

Erskinees schreef:Wanneer het niet om het specifieke geval gaat moet dat toch mogelijk zijn?
Zeker, maar die discussie is recent nog gevoerd en hoeft wat mij betreft niet (deels) herhaald te worden naar aanleiding van een recent overlijden.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door FlyingEagle »

Het ging mij niet specifiek om deze situatie.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door FlyingEagle »

Jantje schreef:Het is niet waar wat @FlyingEagle zegt.
Wat is niet waar Jantje?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Jantje »

FlyingEagle schreef:
Jantje schreef:Het is niet waar wat @FlyingEagle zegt.
Wat is niet waar Jantje?
FlyingEagle schreef:Wat mij opvalt in deze ‘zaligverklaringen’ is dat er bijna nooit over het verbond wordt gesproken.
Dit is niet waar. Niet in dit specifieke geval en ook normaal gesproken niet. Een jaar of wat geleden stierven er relatief gezien veel jonge kinderen in onze gezindte. En van nagenoeg al die kinderen mocht worden geloofd dat zij een beter lot bereid waren. Ik heb telkens de rijkweidte van het genadeverbond daarin teruggezien. Dus je opmerking deed me een beetje pijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Privacy enerzijds en delen van nieuws anderzijds

Bericht door Van Ewijk »

Amstelodamense schreef:Goedemorgen,

Ben even benieuwd wat jullie hiervan vinden. Ik krijg net in een groepsapp een bericht doorgestuurd over een jong meisje dat overleden is. Hele uitgebreide tekst, waarin staat hoe het meisje was in haar leven (overigens heel mooi om te lezen) en nu dus gestorven is. Vervolgens wordt een predikant geciteerd, die aangeeft te geloven dat het meisje in de hemel is. Dit is tot grote troost van haar (directe) omgeving, zeker haar ouders.

Ik vraag me af of we er goed aan doen dit soort zaken massaal te delen (dan druk ik me eigenlijk nog voorzichtig uit, ik vind het eigenlijk niet kunnen). Daarnaast heb ik heel veel moeite met het "zalig verklaren" door een predikant, wat vervolgens als een lopend vuurtje gaat. De bron is Gods Woord en onze belijdenisgeschriften, niet het "oordeel" van een predikant. Weet niet hoe jullie daar tegenaan kijken? Het wordt tot iets heel bijzonders gemaakt, tot een directe boodschap uit de hemel.

Ik heb er grote moeite mee, zowel met het doorsturen van dit soort informatie als ook de rol van de betreffende predikant.
Hoe ik hier tegen aan kijk?
Dat u uw mening mag hebben maar als ik u was deze gezien de delicatie en het gewicht van deze zaak in het echte leven maar beter voor u kunt houden.

Waar u nu wel of geen moeite mee heeft is gezien deze treurige omstandigheden volstrekt onbeduidend.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 24 apr 2020, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie