Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Ben je op zondag verbonden met je eigen gemeente?

Ja, juist in deze tijd vind ik dat belangrijk
29
39%
Ja, ik hou van stabiliteit
5
7%
Ja.
18
24%
Vaak, maar af en toe luister ik met een andere kerk mee
8
11%
Soms. Meestal kies ik een andere kerk
2
3%
Nee, Dit is een mooie gelegenheid om breder te luisteren
2
3%
Nee. Ik voelde me toch al niet meer zo betrokken.
6
8%
Nee.
0
Geen stemmen
Anders:
1
1%
Ik ben geen lid van een kerkverband
4
5%
 
Totaal aantal stemmen: 75

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Mara »

merel schreef: @ mara
Eigenlijk minimaal. Zoals ik al aangaf ken ik weinig mensen in de kerk. Ik breng nu wel eens eten bij iemand uit de kerk, maar die ouders ken ik ook van school.
Dit hoorde ik van een voormalig gemeentelid dus ook. Zij zijn deze winter overgegaan naar een andere gemeente in een andere plaats en het contact is eigenlijk nul nu.
Ik houd telefonisch contact met enkele gemeenteleden en wij worden ook wel gebeld.
Van de k.r. heb ik echter nog niets vernomen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Nasrani »

De diensten worden thuis aan de eetkamertafel gevolgd met beeld. Onze kinderen kleuren dan wat passende kleurplaten bij de preek.
Verder is er bijna iedere week een bijbellezing te volgen. Waar we als het kan samen naar kijken.

We krijgen regelmatig een kaartje en sturen er zelf ook.





Verstuurd vanaf mijn SM-J330FN met Tapatalk
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door DDD »

Susan schreef:
Tiberius schreef:Stel nu eens (niet speciaal aan Helma hoor) dat de online kerkdienst niet één-richting-verkeer zou zijn, maar twee kanten op. Dus de andere gemeenteleden/-bezoekers zien jou wel in de huiskamer. Net zoiets als bij Zoom, in kleine plaatjes.
Zou dat voor jullie dan veranderen? Oftewel: zou je dan wel je hoofdbedekking gebruiken of (@Zeeuw) je jasje aan doen?
Nee geen hoofdbedekking in huis. Het gaat trouwens om hoofdbedekking van de vrouw tijdens het bidden en profeteren in het midden van de gemeente. Dat ben je niet als je een online-dienst meekijkt. En jasje? Wat voor jasje. Waarom jasje? Je bent toch gewoon thuis op de bank zonder jas?
Op grond waarvan stel je dit? Ik zag het al eens eerder, maar ik zie nog steeds niet in op grond waarvan dit waar zou zijn.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef: @ mara
Eigenlijk minimaal. Zoals ik al aangaf ken ik weinig mensen in de kerk. Ik breng nu wel eens eten bij iemand uit de kerk, maar die ouders ken ik ook van school.
Dit hoorde ik van een voormalig gemeentelid dus ook. Zij zijn deze winter overgegaan naar een andere gemeente in een andere plaats en het contact is eigenlijk nul nu.
Ik houd telefonisch contact met enkele gemeenteleden en wij worden ook wel gebeld.
Van de k.r. heb ik echter nog niets vernomen.
Waarom zou de kr contact op moeten nemen?

Sinds wij lid zijn geworden van deze gemeente hebben wij nooit meer iets gehoord van de kr. Ik weet niet eens wie onze wijk ouderling is.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Mara »

merel schreef: Waarom zou de kr contact op moeten nemen?
Is dat zo'n rare vraag dan?
Een predikant en k.r. hebben nu vrijwel lege agenda,s w.b. het kerkelijk werk.
Ik hoor van mensen uit andere gemeentes dat zij gebeld worden door hun predikant of één van de k.r. leden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door merel »

Ja, ik vind dat een vreemde vraag. Ik zou niet weten wat ik met hen zou moeten bespreken. Ik spreek hen normaal ook nooit.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Mara »

merel schreef:Ja, ik vind dat een vreemde vraag. Ik zou niet weten wat ik met hen zou moeten bespreken. Ik spreek hen normaal ook nooit.
Wat is dan het doel van gemeente-zijn?
Als los zand aan elkaar hangend?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door windorgel »

Mara schreef:
merel schreef: Waarom zou de kr contact op moeten nemen?
Is dat zo'n rare vraag dan?
Een predikant en k.r. hebben nu vrijwel lege agenda,s w.b. het kerkelijk werk.
Ik hoor van mensen uit andere gemeentes dat zij gebeld worden door hun predikant of één van de k.r. leden.
Dat doen veel kerkenraden nu inderdaad. Nu ze de gemeenteleden niet zien op zondag is dat een goed middel om contact te houden. En om zo ook hulp te kunnen (laten) bieden wanneer dat nodig is. Het zijn toch heel bijzondere tijden...
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Orchidee »

Wat naar als je als los zand aan elkaar hangt in een gemeente!
Ik weet het verschil al jaren maar vind meeleven, meebidden voor en met elkaar héél waardevol, ook met kerkenraad en predikant én andersom.
Waarom zou je je anders bij een gemeente aansluiten?
Prediking is het belangrijkste maar het gemeente zijn verder is beslist niet onbelangrijk!

Thuis géén hoofdbedekking.
Thuis géén jasje (draag überhaupt nooit een jasje)
Thuis koffie ipv een pepermuntje
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef:Ja, ik vind dat een vreemde vraag. Ik zou niet weten wat ik met hen zou moeten bespreken. Ik spreek hen normaal ook nooit.
Wat is dan het doel van gemeente-zijn?
Als los zand aan elkaar hangend?
Ik denk ook niet dat dit goed is, maar als ik de afgelopen 2/3 jaar ( de periodedat wij daar kerken) door niemand van de kr benaderd ben, zit ik daar nu ook niet op te wachten.
Nu heb ik daar ook geen moeite mee en neem het hen niet kwalijk. Ik zie regelmatig oproepen langskomen dat als je er wel behoefte aan hebt, contact mogelijk is.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Orchidee »

Dus uit zichzelf nemen ze nooit contact op?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door merel »

Nee en dat geeft ook niet. Het is belangrijker dat de kr zieken en ouderen opzoekt. Wij redden ons goed, ook in de huidige situatie. De situatie en zorg van @Mara is natuurlijk anders.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Zeeuw »

Gisteravond voor het eerst bijbelstudie via Skype gedaan. Plenair begonnen in een groep. Stukje ontmoeting. Gebed.
Toen uiteen gegaan in groepjes om het gedeelte, Hebreeën 4:1-13, te behandelen. Daarna (maar toen moest ik weg) nog een plenaire afsluiting.
Het beviel me goed. Stukje ontmoeting, verdieping, geestelijk gesprek. Erg waardevol.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door helma »

Tiberius schreef:Stel nu eens (niet speciaal aan Helma hoor) dat de online kerkdienst niet één-richting-verkeer zou zijn, maar twee kanten op. Dus de andere gemeenteleden/-bezoekers zien jou wel in de huiskamer. Net zoiets als bij Zoom, in kleine plaatjes.
Zou dat voor jullie dan veranderen? Oftewel: zou je dan wel je hoofdbedekking gebruiken of (@Zeeuw) je jasje aan doen?
Dan zou ik het toch meer als gemeente en kerkdienst ervaren. Dus ja, dan zou ik zeker hoofdbedekking omdoen.

We hebben het er overigens gister nog weer over gehad. Moslims dragen in huis ook niet hun hoofdbedekking. Het gaat er daar ook om dat je naar buiten toe laat zien dat je onder je man staat.

Mijn zoon heeft met een mooi tekeningetje laten zien waarom de man het hoofd in de gemeente niet bedekt en de vrouw wel. En ook wat het lange haaar van de vrouw er mee te maken heeft. Ik zal wel eens natekenen en plaatsen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Mara »

helma schreef:
We hebben het er overigens gister nog weer over gehad. Moslims dragen in huis ook niet hun hoofdbedekking. Het gaat er daar ook om dat je naar buiten toe laat zien dat je onder je man staat.
Nee dat is niet helemaal waar Helma, want ook single vrouwen dragen hoofddoeken. En in huis slaan sommigen hem om zodra er een man in huis komt. Er zijn heel veel moderne vrijgevochten moslimvrouwen die ook een hoofddoek dragen en niet omdat zij zich onder een man voelen staan.

"Vrouwen dragen een hoofddoek enkel en alleen voor Allah, omdat Hij het wil. Hierdoor wordt het dragen van een hoofddoek een vorm van aanbidding, omdat je het voor Allah doet. Een vrouw met een hoofddoek die hiervan bewust is, verricht als het ware de hele dag aanbidding. Iedere seconde dat ze haar hoofddoek draagt, wordt toegeschreven alsof ze aanbidding verricht. Dit is een grote gunst die Allah aan de vrouwen heeft geschonken. Het ervaren van een kleine moeite op deze wereld door het dragen van een hoofddoek, zal in het hiernamaals resulteren in een grote beloning."
vraagislam.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie