Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk
Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk
Je zal daar dan ook wel rekkelijken en precieze hebben
Ik weet van verschillende moslims die buiten streng gesluierd lopen. Zelfs met gezichtsbedekking, maar in huis niets ophebben.
Vorig jaar waren er tegenover ons vakantiehuis ook zo'n gezin. Buiten zag je zelfs geen ogen, dan vanachter zo'n gaasje. In huis droegen ze niets. Zelfs als ze buiten zaten hadden ze gewoon los haar, maar dan zaten ze met hun rug naar de weg.
Maar ik zal het eens aan mijn vriendin vragen. Zij is als enige van hun gezin exmoslima.
Ik weet van verschillende moslims die buiten streng gesluierd lopen. Zelfs met gezichtsbedekking, maar in huis niets ophebben.
Vorig jaar waren er tegenover ons vakantiehuis ook zo'n gezin. Buiten zag je zelfs geen ogen, dan vanachter zo'n gaasje. In huis droegen ze niets. Zelfs als ze buiten zaten hadden ze gewoon los haar, maar dan zaten ze met hun rug naar de weg.
Maar ik zal het eens aan mijn vriendin vragen. Zij is als enige van hun gezin exmoslima.
Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk
Nu niet meer, maar er is hier wekelijks in de moskee een studiegroepje met meisjes. Ze zijn vrijwel niet te onderscheiden van ouderwetse refomeisjes. Ik zou bijna zeggen, ze zien er nog degelijker uit. Rokken tot op hun schoenen, hoofddoekjes om, koran en notitieschrift onder hun arm of in een tasje.helma schreef:Je zal daar dan ook wel rekkelijken en precieze hebben
Ik weet van verschillende moslims die buiten streng gesluierd lopen. Zelfs met gezichtsbedekking, maar in huis niets ophebben.
Vorig jaar waren er tegenover ons vakantiehuis ook zo'n gezin. Buiten zag je zelfs geen ogen, dan vanachter zo'n gaasje. In huis droegen ze niets. Zelfs als ze buiten zaten hadden ze gewoon los haar, maar dan zaten ze met hun rug naar de weg.
Maar ik zal het eens aan mijn vriendin vragen. Zij is als enige van hun gezin exmoslima.
Ja er is inderdaad verschil hoor, net als bij ons
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk
Ik zie dat er al over geschreven, ik vroeg me idd af of vrouwen tijdens de digitale kerkdiensten iets op hun hoofd hebben, als je vindt dat het tijdens een eredienst hoort dan ook tijdens een digitale eredienst, anders is het hele fenomeen een wassen neus.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk
De eredienst zelf vindt plaats in het kerkgebouw. Daar is hoofdbedekking vereist. Door middel van de moderne media ben je wel met de eredienst verbonden en kan je deze meebeleven, maar je bent niet lijfelijk in de vergadering en bijeenkomst aanwezig.
Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk
Als je in het ziekenhuis of in een bed ligt te luisteren, ga je toch ook geen hoed opzetten?samanthi schreef:Ik zie dat er al over geschreven, ik vroeg me idd af of vrouwen tijdens de digitale kerkdiensten iets op hun hoofd hebben, als je vindt dat het tijdens een eredienst hoort dan ook tijdens een digitale eredienst, anders is het hele fenomeen een wassen neus.
Ik vind het een beetje rare, overbodige discussie als ik eerlijk ben.
Luisteren kun je desnoods in je pyjama, naar de kerk ga je fatsoenlijk gekleed. Twee totaal verschillende dingen.
Ik lees hier regelmatig dat mensen in de auto luisteren of tijdens het strijken, dan zet je toch ook geen hoed op.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk
Je hoeft ook geen hoed op...ik probeer duidelijk te maken dat onze hoeden cultuur niets te maken heeft met de hoofdbedekking die Paulus bedoelde.Mara schreef:Als je in het ziekenhuis of in een bed ligt te luisteren, ga je toch ook geen hoed opzetten?samanthi schreef:Ik zie dat er al over geschreven, ik vroeg me idd af of vrouwen tijdens de digitale kerkdiensten iets op hun hoofd hebben, als je vindt dat het tijdens een eredienst hoort dan ook tijdens een digitale eredienst, anders is het hele fenomeen een wassen neus.
Ik vind het een beetje rare, overbodige discussie als ik eerlijk ben.
Luisteren kun je desnoods in je pyjama, naar de kerk ga je fatsoenlijk gekleed. Twee totaal verschillende dingen.
Ik lees hier regelmatig dat mensen in de auto luisteren of tijdens het strijken, dan zet je toch ook geen hoed op.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk
Hoe onderbouw je dat verschil Bijbels?Mara schreef:Als je in het ziekenhuis of in een bed ligt te luisteren, ga je toch ook geen hoed opzetten?samanthi schreef:Ik zie dat er al over geschreven, ik vroeg me idd af of vrouwen tijdens de digitale kerkdiensten iets op hun hoofd hebben, als je vindt dat het tijdens een eredienst hoort dan ook tijdens een digitale eredienst, anders is het hele fenomeen een wassen neus.
Ik vind het een beetje rare, overbodige discussie als ik eerlijk ben.
Luisteren kun je desnoods in je pyjama, naar de kerk ga je fatsoenlijk gekleed. Twee totaal verschillende dingen.
Ik lees hier regelmatig dat mensen in de auto luisteren of tijdens het strijken, dan zet je toch ook geen hoed op.
Het criterium in 1 Korinthe 11 is 'als ze bidt of profeteert' in de gemeente. En die is momenteel online.
Is het dragen van een hoed alleen gebonden als je naar een fysiek kerkgebouw gaat? Wat doe je dan als kerkdiensten in een school of buiten gehouden worden?
En andersom: vind je dat een man zijn pet tijdens het bidden thuis op kan houden?
Als je het alleen in het fysieke kerkgebouw/samenkomst doet, dan doe je het toch eigenlijk alleen voor de mensen?
Kortom, ik zoek eigenlijk een deugdelijke onderbouwing, en geen opmerkingen in de sfeer van 'een rare, overbodige discussie'.
Waar leg je de grenzen? Zomaar wat vragen; zelf heb ik ook geen afdoende antwoorden.
Uiteraard deel ik je gevoel, dat het gek is om op je bank thuis met een hoofdbedekking op zit. Maar hoe maak je dat verschil aan tieners duidelijk? Die vinden het misschien ook wel gek om met een hoofdbedekking in de kerk te zitten. Of onderweg naar de kerk.
Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk
Nee, de eredienst vindt nog steeds in het fysieke kerkgebouw plaats. Dat je deze online kan volgen en meebeleven verandert niet de locatie van de echte vergadering, deze is in de kerk en niet thuis.Tiberius schreef: Het criterium in 1 Korinthe 11 is 'als ze bidt of profeteert' in de gemeente. En die is momenteel online.
Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk
1 Korintiërs 14Tiberius schreef:Hoe onderbouw je dat verschil Bijbels?Mara schreef:Als je in het ziekenhuis of in een bed ligt te luisteren, ga je toch ook geen hoed opzetten?samanthi schreef:Ik zie dat er al over geschreven, ik vroeg me idd af of vrouwen tijdens de digitale kerkdiensten iets op hun hoofd hebben, als je vindt dat het tijdens een eredienst hoort dan ook tijdens een digitale eredienst, anders is het hele fenomeen een wassen neus.
Ik vind het een beetje rare, overbodige discussie als ik eerlijk ben.
Luisteren kun je desnoods in je pyjama, naar de kerk ga je fatsoenlijk gekleed. Twee totaal verschillende dingen.
Ik lees hier regelmatig dat mensen in de auto luisteren of tijdens het strijken, dan zet je toch ook geen hoed op.
Het criterium in 1 Korinthe 11 is 'als ze bidt of profeteert' in de gemeente. En die is momenteel online.
Is het dragen van een hoed alleen gebonden als je naar een fysiek kerkgebouw gaat? Wat doe je dan als kerkdiensten in een school of buiten gehouden worden?
En andersom: vind je dat een man zijn pet tijdens het bidden thuis op kan houden?
Als je het alleen in het fysieke kerkgebouw/samenkomst doet, dan doe je het toch eigenlijk alleen voor de mensen?
Kortom, ik zoek eigenlijk een deugdelijke onderbouwing, en geen opmerkingen in de sfeer van 'een rare, overbodige discussie'.
Waar leg je de grenzen? Zomaar wat vragen; zelf heb ik ook geen afdoende antwoorden.
Uiteraard deel ik je gevoel, dat het gek is om op je bank thuis met een hoofdbedekking op zit. Maar hoe maak je dat verschil aan tieners duidelijk? Die vinden het misschien ook wel gek om met een hoofdbedekking in de kerk te zitten. Of onderweg naar de kerk.
34 Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.
Dit schrijft Paulus een stukje verder, dus het gaat echt niet over het bidden en profeteren in de gemeente, maar in het algemeen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk
Dat kun je zo in de Bijbel niet terugvinden, omdat het simpelweg niet bestond.Tiberius schreef: Hoe onderbouw je dat verschil Bijbels?
Het criterium in 1 Korinthe 11 is 'als ze bidt of profeteert' in de gemeente. En die is momenteel online.
Ik vergelijk het online luisteren van nu met het luisteren bij de band- en cassetterecorder van toen.
Ook bij de thuislezers heb ik het tot nu toe niet terug kunnen vinden, dat de vrouwen een hoed opzetten.
Als het een eredienst betreft, zet ik een hoed op, ongeacht in welk gebouw die gehouden werd. En ik ben overal wel geweest, tot in een boerenschuur, evangelisatietent en notarishuis aan toe.Tiberius schreef:Is het dragen van een hoed alleen gebonden als je naar een fysiek kerkgebouw gaat? Wat doe je dan als kerkdiensten in een school of buiten gehouden worden?
Maar dat is anders dan in je eentje thuis (of met je gezin)
De petdragende mannen die ik ken(de) hingen hun pet bij binnenkomst aan de kapstok.Tiberius schreef:En andersom: vind je dat een man zijn pet tijdens het bidden thuis op kan houden?
Het wordt een rare discussie omdat mensen zeiden dat ze in de auto en tijdens het strijken luisteren.Tiberius schreef:Als je het alleen in het fysieke kerkgebouw/samenkomst doet, dan doe je het toch eigenlijk alleen voor de mensen?
Kortom, ik zoek eigenlijk een deugdelijke onderbouwing, en geen opmerkingen in de sfeer van 'een rare, overbodige discussie'.
Dat verbaasde mij toen zeer omdat ik dit van huis uit nooit gewend bent geweest en ik dat eigenlijk ongepast vind.
Mensen luisteren in hun ziekenhuisledikant, of op hun luchtbed in de tent (tijdens hun vakantie).
Wil je die dan de hoed op laten zetten?
Dan wordt het toch een rare discussie?
Ik heb jou geen mensen zien vermanen die onderweg zeiden te luisteren, of tijdens het borduren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk
Een hoed?Mara schreef:Dat kun je zo in de Bijbel niet terugvinden, omdat het simpelweg niet bestond.Tiberius schreef: Hoe onderbouw je dat verschil Bijbels?
Het criterium in 1 Korinthe 11 is 'als ze bidt of profeteert' in de gemeente. En die is momenteel online.
Ik vergelijk het online luisteren van nu met het luisteren bij de band- en cassetterecorder van toen.
Ook bij de thuislezers heb ik het tot nu toe niet terug kunnen vinden, dat de vrouwen een hoed opzetten.Als het een eredienst betreft, zet ik een hoed op, ongeacht in welk gebouw die gehouden werd. En ik ben overal wel geweest, tot in een boerenschuur, evangelisatietent en notarishuis aan toe.Tiberius schreef:Is het dragen van een hoed alleen gebonden als je naar een fysiek kerkgebouw gaat? Wat doe je dan als kerkdiensten in een school of buiten gehouden worden?
Maar dat is anders dan in je eentje thuis (of met je gezin)De petdragende mannen die ik ken(de) hingen hun pet bij binnenkomst aan de kapstok.Tiberius schreef:En andersom: vind je dat een man zijn pet tijdens het bidden thuis op kan houden?Het wordt een rare discussie omdat mensen zeiden dat ze in de auto en tijdens het strijken luisteren.Tiberius schreef:Als je het alleen in het fysieke kerkgebouw/samenkomst doet, dan doe je het toch eigenlijk alleen voor de mensen?
Kortom, ik zoek eigenlijk een deugdelijke onderbouwing, en geen opmerkingen in de sfeer van 'een rare, overbodige discussie'.
Dat verbaasde mij toen zeer omdat ik dit van huis uit nooit gewend bent geweest en ik dat eigenlijk ongepast vind.
Mensen luisteren in hun ziekenhuisledikant, of op hun luchtbed in de tent (tijdens hun vakantie).
Wil je die dan de hoed op laten zetten?
Dan wordt het toch een rare discussie?
Ik heb jou geen mensen zien vermanen die onderweg zeiden te luisteren, of tijdens het borduren.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk
Alsjeblieft ga nu niet de discussie nog ingewikkelder maken, hoofdbedekking dan.samanthi schreef:
Een hoed?
Tiberius begon over een hoed maar het is niet wezenlijk anders dan een sluier of een zijden sjaal als zodanig.
Je strijkt en breit er nl. niet mee.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk
Nee dat doe je met een strijkijzer en breinaalden,Mara schreef:Alsjeblieft ga nu niet de discussie nog ingewikkelder maken, hoofdbedekking dan.samanthi schreef:
Een hoed?
Tiberius begon over een hoed maar het is niet wezenlijk anders dan een sluier of een zijden sjaal als zodanig.
Je strijkt en breit er nl. niet mee.
Maar er zijn plenty vrouwen die een eenvoudig hoofddoekje of bandana dragen de hele dag.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: RE: Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk
Dit vind ik dus nergens opslaan!Erskinees schreef:Nee, de eredienst vindt nog steeds in het fysieke kerkgebouw plaats. Dat je deze online kan volgen en meebeleven verandert niet de locatie van de echte vergadering, deze is in de kerk en niet thuis.Tiberius schreef: Het criterium in 1 Korinthe 11 is 'als ze bidt of profeteert' in de gemeente. En die is momenteel online.
Dat fysieke "kerkgebouw" is vaak ook een schoollokaal, gymzaal of wat dan ook.
Een kerk is maar een gebouw hoor!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Re: RE: Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk
Klopt hout en steen, geen heilige plaats zoay bij fe tempeldienst.Orchidee schreef:Dit vind ik dus nergens opslaan!Erskinees schreef:Nee, de eredienst vindt nog steeds in het fysieke kerkgebouw plaats. Dat je deze online kan volgen en meebeleven verandert niet de locatie van de echte vergadering, deze is in de kerk en niet thuis.Tiberius schreef: Het criterium in 1 Korinthe 11 is 'als ze bidt of profeteert' in de gemeente. En die is momenteel online.
Dat fysieke "kerkgebouw" is vaak ook een schoollokaal, gymzaal of wat dan ook.
Een kerk is maar een gebouw hoor!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?