Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Ben je op zondag verbonden met je eigen gemeente?

Ja, juist in deze tijd vind ik dat belangrijk
29
39%
Ja, ik hou van stabiliteit
5
7%
Ja.
18
24%
Vaak, maar af en toe luister ik met een andere kerk mee
8
11%
Soms. Meestal kies ik een andere kerk
2
3%
Nee, Dit is een mooie gelegenheid om breder te luisteren
2
3%
Nee. Ik voelde me toch al niet meer zo betrokken.
6
8%
Nee.
0
Geen stemmen
Anders:
1
1%
Ik ben geen lid van een kerkverband
4
5%
 
Totaal aantal stemmen: 75

DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:
DDD schreef:Bij mij hangt het af van de rest van de planning van de dag en van de vraag wie er in de eigen gemeente voorgaat. Ik ben toch al niet altijd erg te spreken over de keuzes van de laatste tijd, dus ik voel mij niet geroepen om een mijns inziens matige preek te beluisteren om op die manier in de eigen gemeente deel te nemen, zeker niet als dat met andere afspraken minder goed uitkomt. Wat mij betreft, zouden er helemaal geen leesdiensten meer behoeven te worden georganiseerd in deze tijd, want je kunt immers de gemeente zo samenvoegen met een naburige gemeente.
Ene DDD heeft in een ander topic behartigenswaardige dingen gezegt over "kieskeurigheid" (zie hieronder). Wellicht dat je dat ook kunt toepassen op bovenstaande posting.
DDD schreef:
huisman schreef: Er worden en meer BhP gemeenten GG preken gelezen. Ik ken een ouderling die vaak preken van ds. J van Haaren las in zijn CGK gemeente.
Wij CGK’ers zijn niet zo kieskeurig.
Dat lijkt mij een groot misverstand. Men is juist heel kieskeurig. Men houdt het niet bij het geestelijk huisgezin waarin God iemand heeft geplaatst, maar men vergadert zich leraars naar eigen wens.

Als dat niet kieskeurig is, dan weet ik het niet meer.
Geheel mee eens. Er zitten altijd meer kanten aan een verhaal. Vanwege mijn woonomstandigheden en omdat ik eens per maand logeer leef ik mee met drie kerkelijke gemeenschappen. Dan heb je meer keus. Ik heb ook wel eens gezegd dat ik begrip heb voor mensen die soms eens ergens anders gaan eten.

Temeer als er sprake is van toenemende eenzijdigheden in de preken.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door HersteldHervormd »

Bertiel schreef:ik ben niet van het shoppen, maar op het moment dat de crisis uitbrak was juist de beslissing genomen om ergens anders naar kerk te gaan.
Ondertussen is de overstap geregeld.
Nu kijken we de ene week naar de nieuwe gemeente en leven we de andere week mee met de gemeente van m'n toekomstige echtgenote.
Ga je weg uit Ouddorp?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Bertiel »

nee dat niet
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1499
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Bourdon16 »

Wij luisteren/kijken mee met onze eigen gemeente. Al vind ik beeld niet veel toevoegen.
Al moet ik wel zeggen dat rustig luisteren er niet echt in zit met jonge kinderen die ook willen spelen etc. en ook veel aandacht vragen.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Zeeuw »

Bourdon16 schreef:Wij luisteren/kijken mee met onze eigen gemeente. Al vind ik beeld niet veel toevoegen.
Al moet ik wel zeggen dat rustig luisteren er niet echt in zit met jonge kinderen die ook willen spelen etc. en ook veel aandacht vragen.
Hoe doe je dit normaal op zondag dan?
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1499
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Bourdon16 »

Zeeuw schreef:
Bourdon16 schreef:Wij luisteren/kijken mee met onze eigen gemeente. Al vind ik beeld niet veel toevoegen.
Al moet ik wel zeggen dat rustig luisteren er niet echt in zit met jonge kinderen die ook willen spelen etc. en ook veel aandacht vragen.
Hoe doe je dit normaal op zondag dan?
Dan kunnen ze naar de crèche van de kerk en op de jongste passen we thuis op omdat die nog een slaapje doet in de ochtend.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Zeeuw »

Bourdon16 schreef:
Zeeuw schreef:
Bourdon16 schreef:Wij luisteren/kijken mee met onze eigen gemeente. Al vind ik beeld niet veel toevoegen.
Al moet ik wel zeggen dat rustig luisteren er niet echt in zit met jonge kinderen die ook willen spelen etc. en ook veel aandacht vragen.
Hoe doe je dit normaal op zondag dan?
Dan kunnen ze naar de crèche van de kerk en op de jongste passen we thuis op omdat die nog een slaapje doet in de ochtend.
Dan is het inderdaad lastig ja. Misschien de lat niet al te hoog leggen en bv afspreken dat 1 van de 2 vooral de aandacht op de kinderen richt, de ander vooral op de preek en dit de andere dienst om te draaien?
merel
Berichten: 9845
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door merel »

Of de kinderen gewoon lekker laten kleuren en spelen. Dan zijn ze waarschijnlijk ook rustiger. Het is nu eenmaal niet anders! En de middag/ avond dienst lekker luisteren als iedereen al op bed ligt.

Wij luisteren gewoon met onze eigen kerk mee. Ik heb geen behoefte om te shoppen. Wij zijn juist zo blij dat wij weer een kerk hebben.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door CvdW »

Ik lees zelf een oudvader.

Enige verschil is dat ik nu niet in de gelegenheid ben om enkele mensen te begroeten. Ik kom niet op straat.
merel
Berichten: 9845
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door merel »

Helemaal niet meer?
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Piet Puk »

In deze tijd van Coronavirus, ligt kerkshoppen op de loer. Voor de gemeenten die hier mee te maken hebben heb ik de volgende oplossing:

Bij het opstarten:
Welkom, u bent verbonden met de kerktelefoon van gemeente X. Om kerkshoppen tegen te gaan, volgt het hiernavolgende menu:

Bent u lid van onze gemeente, toets 1

Bent u geen lid van onze gemeente, toets dan een 2.

Optie 2:

U bent geen lid van onze gemeente. Wij vragen.u vriendelijk om met uw eigen kerkelijke gemeente mee te luisteren. De kerkenraad van gemeente X wenst u een goede en gezegende dienst toe. De verbinding wordt nu verbroken....
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Geytenbeekje »

CvdW schreef:Ik lees zelf een oudvader.

Enige verschil is dat ik nu niet in de gelegenheid ben om enkele mensen te begroeten. Ik kom niet op straat.
Heb je tegen het online gebruik van internet ?
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Geytenbeekje »

Piet Puk schreef:In deze tijd van Coronavirus, ligt kerkshoppen op de loer. Voor de gemeenten die hier mee te maken hebben heb ik de volgende oplossing:

Bij het opstarten:
Welkom, u bent verbonden met de kerktelefoon van gemeente X. Om kerkshoppen tegen te gaan, volgt het hiernavolgende menu:

Bent u lid van onze gemeente, toets 1

Bent u geen lid van onze gemeente, toets dan een 2.

Optie 2:

U bent geen lid van onze gemeente. Wij vragen.u vriendelijk om met uw eigen kerkelijke gemeente mee te luisteren. De kerkenraad van gemeente X wenst u een goede en gezegende dienst toe. De verbinding wordt nu verbroken....
En als iemand nu luistert die normaal gesproken dit niet zal doen ?
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Piet Puk »

Geytenbeekje schreef:
Piet Puk schreef:In deze tijd van Coronavirus, ligt kerkshoppen op de loer. Voor de gemeenten die hier mee te maken hebben heb ik de volgende oplossing:

Bij het opstarten:
Welkom, u bent verbonden met de kerktelefoon van gemeente X. Om kerkshoppen tegen te gaan, volgt het hiernavolgende menu:

Bent u lid van onze gemeente, toets 1

Bent u geen lid van onze gemeente, toets dan een 2.

Optie 2:

U bent geen lid van onze gemeente. Wij vragen.u vriendelijk om met uw eigen kerkelijke gemeente mee te luisteren. De kerkenraad van gemeente X wenst u een goede en gezegende dienst toe. De verbinding wordt nu verbroken....
En als iemand nu luistert die normaal gesproken dit niet zal doen ?
Welke uitzondering wil je? Je bent toch lid of géén lid?
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Geytenbeekje »

Als iemand die normaal niet het Woord zal horen, wil je die er niet bij betrekken ?
Sorry maar dan gaat er ook helemaal niets uit.
Dan word en blijft het een leeg omhulsel wat er gelezen/gepreekt wordt.
Plaats reactie