Digitaal Avondmaal vieren

NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: RE: Re: Digitaal Avondmaal vieren

Bericht door NorahLinde »

ejvl schreef:
NorahLinde schreef:Dan heb ik me misschien te veel gefocust op die paar die het wel 'vinden kunnen'. Excuses daarvoor.
Ik heb niemand gevonden die het wel vind kunnen op dit forum maar misschien lees ik erover heen?
Ewijk en isala misschien in dit topic? Nee die zeggen niet letterlijk 'ik vind het kunnen', maar lijken er ook niet zo'n moeite mee te hebben in de huidige omstandigheden.

Ik ben in ieder geval tégen digitaal avondmaal vieren en voel het als een nood dat we niet naar de kerk kunnen om samen te komen, laat staan het avondmaal te vieren.

Maar voordat elk woord gewikt en gewogen wordt, zal ik verder mn mond houden ;)
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Digitaal Avondmaal vieren

Bericht door Isala »

NorahLinde schreef:Ewijk en isala misschien in dit topic? Nee die zeggen niet letterlijk 'ik vind het kunnen', maar lijken er ook niet zo'n moeite mee te hebben in de huidige omstandigheden.
Dat is jouw interpretatie, maar ik zei:
Isala schreef: Fysieke aanwezigheid vind ik zelf een voorwaarde voor de viering van het HA.
Dus wat betreft digitaal Avondmaal vieren: daar ben ik absoluut geen voorstander van.

Waar het mij om gaat is dat het Avondmaal, juist in deze tijd, ons dringt de blik op Christus te houden.
In deze grote zorgen is het noodzakelijk dat we in praktijk brengen wat we belijden: dat de instellingen van de Heere ons geloof versterken. Is dat nu in deze moeilijke tijd niet juist van toepassing?
Maar nu in deze tijd van Corona, is deze versterking er maar even niet, omdat het niet kan zoals kerkordelijk is vastgelegd.
Ik heb er wat moeite mee als er dan gezegd wordt dat we nood dan maar moeten 'bevinden'.
Daarmee zeg ik niet dat het digitaal zou moeten kunnen! (zie mijn citaat hierboven).
Persoonlijk zou ik liever het H. Avondmaal vieren met 1 fysiek persoon, dan achter een schermpje met de hele gemeente op afstand.
De verbondenheid met elkaar als Lichaam van Christus zie ik daar op die manier niet in weerspiegeld.
Hora est!
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Digitaal Avondmaal vieren

Bericht door NorahLinde »

Isala schreef:
NorahLinde schreef:Ewijk en isala misschien in dit topic? Nee die zeggen niet letterlijk 'ik vind het kunnen', maar lijken er ook niet zo'n moeite mee te hebben in de huidige omstandigheden.
Dat is jouw interpretatie, maar ik zei:
Isala schreef: Fysieke aanwezigheid vind ik zelf een voorwaarde voor de viering van het HA.
Dus wat betreft digitaal Avondmaal vieren: daar ben ik absoluut geen voorstander van.

Waar het mij om gaat is dat het Avondmaal, juist in deze tijd, ons dringt de blik op Christus te houden.
In deze grote zorgen is het noodzakelijk dat we in praktijk brengen wat we belijden: dat de instellingen van de Heere ons geloof versterken. Is dat nu in deze moeilijke tijd niet juist van toepassing?
Maar nu in deze tijd van Corona, is deze versterking er maar even niet, omdat het niet kan zoals kerkordelijk is vastgelegd.
Ik heb er wat moeite mee als er dan gezegd wordt dat we nood dan maar moeten 'bevinden'.
Daarmee zeg ik niet dat het digitaal zou moeten kunnen! (zie mijn citaat hierboven).
Persoonlijk zou ik liever het H. Avondmaal vieren met 1 fysiek persoon, dan achter een schermpje met de hele gemeente op afstand.
De verbondenheid met elkaar als Lichaam van Christus zie ik daar op die manier niet in weerspiegeld.
Helder
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Digitaal Avondmaal vieren

Bericht door Gabrielle »

Ik mag er niet aan denken een half jaar lang geen Avondmaal te vieren....

Ben blij dat er ook andere opties zijn dan binnen de kerkmuren
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Digitaal Avondmaal vieren

Bericht door samanthi »

Valcke schreef:
samanthi schreef:Ik zit een beetje met deze tekst, Handelingen 2

46 En dagelijks eendrachtelijk in den tempel volhardende, en van huis tot huis brood brekende, aten zij te zamen met verheuging en eenvoudigheid des harten;
Ik denk niet dat het in die tekst gaat om het H Avondmaal, maar om gezamenlijke liefdemaaltijden. In elk geval was ook daar sprake van fysieke aanwezigheid.
Ik pleit zeker niet voor digitaal vieren, maar heb er nog eens over na gedacht, ik denk zeker dat het niet alleen over liefdemaaltijden gaat, dan zou dat van huis tot huis brood brekende niet helemaal kloppen, gingen ze dan overal mee eten? Ik weet het niet, ik denk dat het Avondmaal ook in besloten kring gevierd werd, maar wel met een apostel of andere leider erbij, ik denk dat, in gewone tijden, het zo zou kunnen zijn dat een ouderling of diaken het brood en de wijn, in een verpleeghuis zou kunnen uitdelen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: RE: Re: Digitaal Avondmaal vieren

Bericht door Van Ewijk »

ejvl schreef:
NorahLinde schreef:Dan heb ik me misschien te veel gefocust op die paar die het wel 'vinden kunnen'. Excuses daarvoor.
Ik heb niemand gevonden die het wel vind kunnen op dit forum maar misschien lees ik erover heen?
Ik vond het een bespreekbare optie.
Of ik er dolgelukkig mee ben , nee , overduidelijk niet!

Maar bekijk het zo eens:
Stel: U gaat goedwillend op vakantie, vervolgens word u in een ver land opgepakt voor drugssmokkel omdat iemand iets in u tas heeft gestopt.
U weet allicht van niets maar in het soort land dat u bent word daar op zijn zachtst gezegd niet naar gekeken.
Alle diplomatieke inspanningen van het consulaat ten spijt gaat u voor langere tijd de gevangenis in.
Uw weet niet wanneer het eindigt en de situatie sleept zich voort.
Op een gegeven moment krijgt een bewaker wonderlijk genoeg medelijden met u en probeert uit troost een nederlandse bijbel voor u te regelen zodat u toch niet verstoken bent van Gods woord.
Het duurt een tijdje maar dan komt ie in zijn onwetendheid eindelijk aan met een Roomse bijbel.
Helaas weet u dat u door de huidige omstandigheden niets voor het kiezen hebt, u weet niet hoelang u daar zit en er zijn geen andere opties.
Weigert u de bijbel of gaat u hem gebruiken in uw troosteloze cel met een brits en kaarslicht?

U mag het zeggen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: RE: Re: Digitaal Avondmaal vieren

Bericht door Zita »

Van Ewijk schreef:
ejvl schreef:
NorahLinde schreef:Dan heb ik me misschien te veel gefocust op die paar die het wel 'vinden kunnen'. Excuses daarvoor.
Ik heb niemand gevonden die het wel vind kunnen op dit forum maar misschien lees ik erover heen?
Ik vond het een bespreekbare optie.
Of ik er dolgelukkig mee ben , nee , overduidelijk niet!

Maar bekijk het zo eens:
Stel: U gaat goedwillend op vakantie, vervolgens word u in een ver land opgepakt voor drugssmokkel omdat iemand iets in u tas heeft gestopt.
U weet allicht van niets maar in het soort land dat u bent word daar op zijn zachtst gezegd niet naar gekeken.
Alle diplomatieke inspanningen van het consulaat ten spijt gaat u voor langere tijd de gevangenis in.
Uw weet niet wanneer het eindigt en de situatie sleept zich voort.
Op een gegeven moment krijgt een bewaker wonderlijk genoeg medelijden met u en probeert uit troost een nederlandse bijbel voor u te regelen zodat u toch niet verstoken bent van Gods woord.
Het duurt een tijdje maar dan komt ie in zijn onwetendheid eindelijk aan met een Roomse bijbel.
Helaas weet u dat u door de huidige omstandigheden niets voor het kiezen hebt, u weet niet hoelang u daar zit en er zijn geen andere opties.
Weigert u de bijbel of gaat u hem gebruiken in uw troosteloze cel met een brits en kaarslicht?

U mag het zeggen.
Wat heeft dit te maken met digitaal Avondmaal vieren? Ik mis een paar denkstappen, geloof ik.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: RE: Re: Digitaal Avondmaal vieren

Bericht door Van Ewijk »

Zita schreef:
Van Ewijk schreef:
ejvl schreef:
NorahLinde schreef:Dan heb ik me misschien te veel gefocust op die paar die het wel 'vinden kunnen'. Excuses daarvoor.
Ik heb niemand gevonden die het wel vind kunnen op dit forum maar misschien lees ik erover heen?
Ik vond het een bespreekbare optie.
Of ik er dolgelukkig mee ben , nee , overduidelijk niet!

Maar bekijk het zo eens:
Stel: U gaat goedwillend op vakantie, vervolgens word u in een ver land opgepakt voor drugssmokkel omdat iemand iets in u tas heeft gestopt.
U weet allicht van niets maar in het soort land dat u bent word daar op zijn zachtst gezegd niet naar gekeken.
Alle diplomatieke inspanningen van het consulaat ten spijt gaat u voor langere tijd de gevangenis in.
Uw weet niet wanneer het eindigt en de situatie sleept zich voort.
Op een gegeven moment krijgt een bewaker wonderlijk genoeg medelijden met u en probeert uit troost een nederlandse bijbel voor u te regelen zodat u toch niet verstoken bent van Gods woord.
Het duurt een tijdje maar dan komt ie in zijn onwetendheid eindelijk aan met een Roomse bijbel.
Helaas weet u dat u door de huidige omstandigheden niets voor het kiezen hebt, u weet niet hoelang u daar zit en er zijn geen andere opties.
Weigert u de bijbel of gaat u hem gebruiken in uw troosteloze cel met een brits en kaarslicht?

U mag het zeggen.
Wat heeft dit te maken met digitaal Avondmaal vieren? Ik mis een paar denkstappen, geloof ik.
Dit heeft te maken met de hamvraag.
Breekt nood wet of doen we geen concessies?
Nemen we knarsetandend genoegen met een digitaal avondmaal of blijven we die optie resoluut afwijzen?
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 07 apr 2020, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Hoopvol
Berichten: 1302
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: RE: Re: Digitaal Avondmaal vieren

Bericht door Hoopvol »

Ik zeg geen concessies. Het Heilig Avondmaal is veel te heilig voor concessies als deze. Maar dat vind ik.
Wat wel zou kunnen, wat ik wel een bespreekbaar iets vind, dat de ds het Heilig Avondmaal bediend met de leden die aanwezig zijn (+/-5man) en de gemeente thuis meeluistert. Misschien valt er dan nog een kruimeltje in de woonkamer van deze of gene
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: RE: Re: Digitaal Avondmaal vieren

Bericht door Van Ewijk »

NorahLinde schreef:
ejvl schreef:
NorahLinde schreef:Dan heb ik me misschien te veel gefocust op die paar die het wel 'vinden kunnen'. Excuses daarvoor.
Ik heb niemand gevonden die het wel vind kunnen op dit forum maar misschien lees ik erover heen?
Ewijk en isala misschien in dit topic? Nee die zeggen niet letterlijk 'ik vind het kunnen', maar lijken er ook niet zo'n moeite mee te hebben in de huidige omstandigheden.

Ik ben in ieder geval tégen digitaal avondmaal vieren en voel het als een nood dat we niet naar de kerk kunnen om samen te komen, laat staan het avondmaal te vieren.

Maar voordat elk woord gewikt en gewogen wordt, zal ik verder mn mond houden ;)
Die laatste zin vind ik klinkklare onzin.
Ik verwijt u niets als u het niet met mij eens bent hoor.
We mogen als volwassen christenen toch wel iets inhoudelijks met elkaar overleggen?
We zijn geen schoolkinderen op het plein die vechten om Ajax-Feyenoord.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: RE: Re: Digitaal Avondmaal vieren

Bericht door NorahLinde »

Van Ewijk schreef:
NorahLinde schreef:
ejvl schreef:
NorahLinde schreef:Dan heb ik me misschien te veel gefocust op die paar die het wel 'vinden kunnen'. Excuses daarvoor.
Ik heb niemand gevonden die het wel vind kunnen op dit forum maar misschien lees ik erover heen?
Ewijk en isala misschien in dit topic? Nee die zeggen niet letterlijk 'ik vind het kunnen', maar lijken er ook niet zo'n moeite mee te hebben in de huidige omstandigheden.

Ik ben in ieder geval tégen digitaal avondmaal vieren en voel het als een nood dat we niet naar de kerk kunnen om samen te komen, laat staan het avondmaal te vieren.

Maar voordat elk woord gewikt en gewogen wordt, zal ik verder mn mond houden ;)
Die laatste zin vind ik klinkklare onzin.
Ik verwijt u niets als u het niet met mij eens bent hoor.
We mogen als volwassen christenen toch wel iets inhoudelijks met elkaar overleggen?
We zijn geen schoolkinderen op het plein die vechten om Ajax-Feyenoord.
Soms is zwijgen beter. Dus houd ik mijn mond. Omdat je precies bevestigt wat ik zeg: alles wordt gewikt en gewogen. En dit keer bevonden als klinkklare onzin.

Gegroet.
Online
DDD
Berichten: 28670
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Digitaal Avondmaal vieren

Bericht door DDD »

Ik ben het met Van Ewijk eens.

In een situatie dat door vervolgingen christenen nooit meer samen kunnen komen, dan kan een avondmaal op afstand een prima optie zijn. Maar in Nederland in de huidige omstandigheden denk ik dat er ook goede redenen zijn om door het uitstel daarvan de ernst van de situatie te benadrukken.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: RE: Re: Digitaal Avondmaal vieren

Bericht door Nasrani »

Hoopvol schreef:Ik zeg geen concessies. Het Heilig Avondmaal is veel te heilig voor concessies als deze. Maar dat vind ik.
Wat wel zou kunnen, wat ik wel een bespreekbaar iets vind, dat de ds het Heilig Avondmaal bediend met de leden die aanwezig zijn (+/-5man) en de gemeente thuis meeluistert. Misschien valt er dan nog een kruimeltje in de woonkamer van deze of gene
Hoe ga je die selecteren? Avondmaal is geen sacrament om naar te kijken zoals de doop, maar van ontvangen en deelnemen. Dan sluit je dus mensen buiten.

Verstuurd vanaf mijn SM-J330FN met Tapatalk
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Hoopvol
Berichten: 1302
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: RE: Re: RE: Re: Digitaal Avondmaal vieren

Bericht door Hoopvol »

Nasrani schreef:
Hoopvol schreef:Ik zeg geen concessies. Het Heilig Avondmaal is veel te heilig voor concessies als deze. Maar dat vind ik.
Wat wel zou kunnen, wat ik wel een bespreekbaar iets vind, dat de ds het Heilig Avondmaal bediend met de leden die aanwezig zijn (+/-5man) en de gemeente thuis meeluistert. Misschien valt er dan nog een kruimeltje in de woonkamer van deze of gene
Hoe ga je die selecteren? Avondmaal is geen sacrament om naar te kijken zoals de doop, maar van ontvangen en deelnemen. Dan sluit je dus mensen buiten.

Verstuurd vanaf mijn SM-J330FN met Tapatalk
Dat klopt. Daarom denk ik ook dat dat niet gaat gebeuren
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Digitaal Avondmaal vieren

Bericht door Jantje »

Vroeger was het toch elke week Heilig Avondmaal?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie