Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Ik ben er inmiddels al wel achter dat kinderen met een beetje doorwerken hun schoolwerk voor een dag in 1 a 2 uur maken. Ik begrijp nu bepaalde opmerkingen van de juffen tijdens de 10 minuten gesprekken beter :OO3
Ja, dat is hier toch ook wel een beetje zo. Ene zit op een school die alles digitaal doet. Heeft een chromebook mee naar huis gekregen. Om 8.30 iedere morgen een meet met de juffrouw. Die legt de dagplanning uit. Dan aan de slag. En rond 11 uur is het echt wel klaar.
De ander zit op een andere school, vooral boeken, maar de juffrouw stuurt keurig iedere dag een dagplanning, paar uitlegfilmpjes erbij en ook rond 11 uur klaar.
Ik begrijp vooral de laatste nu wel dat hij zich zo vaak ontzettend verveeld op school.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Nasrani »

Herkenbaar. Hier is er ook één die max 1-1,5 uur bezig is.
Ze staat gelukkig open voor extra opdrachtjes of oefeningen die we voor haar opzoeken... en ze is veel creatief bezig.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef:
merel schreef:Ik ben er inmiddels al wel achter dat kinderen met een beetje doorwerken hun schoolwerk voor een dag in 1 a 2 uur maken. Ik begrijp nu bepaalde opmerkingen van de juffen tijdens de 10 minuten gesprekken beter :OO3
Ja, dat is hier toch ook wel een beetje zo. Ene zit op een school die alles digitaal doet. Heeft een chromebook mee naar huis gekregen. Om 8.30 iedere morgen een meet met de juffrouw. Die legt de dagplanning uit. Dan aan de slag. En rond 11 uur is het echt wel klaar.
De ander zit op een andere school, vooral boeken, maar de juffrouw stuurt keurig iedere dag een dagplanning, paar uitlegfilmpjes erbij en ook rond 11 uur klaar.
Ik begrijp vooral de laatste nu wel dat hij zich zo vaak ontzettend verveeld op school.
En nu ga jij hem leren dat vervelen iets onzinnigs is. Ook als iets niet leuk is in de ogen van het kind toch waarderen en er iets leuks van maken is ook een kunst.

Een kind dat 'zich vaak ontzettend verveelt op school' heeft vooral een flinke schop onder de kont nodig. Geef die gedoseerd. Na de crisis de juf dolblij.

Bedankt.

Was getekend, een ervaringsdeskundige.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Hendrikus »

Ad Anker schreef: Een kind dat 'zich vaak ontzettend verveelt op school' heeft vooral een flinke schop onder de kont nodig. Geef die gedoseerd. Na de crisis de juf dolblij.

Bedankt.

Was getekend, een ervaringsdeskundige.
't Is dat je je functioneringsgesprek als mod al hebt gehad, maar anders... :hum
~~Soli Deo Gloria~~
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
Zeeuw schreef:
merel schreef:Ik ben er inmiddels al wel achter dat kinderen met een beetje doorwerken hun schoolwerk voor een dag in 1 a 2 uur maken. Ik begrijp nu bepaalde opmerkingen van de juffen tijdens de 10 minuten gesprekken beter :OO3
Ja, dat is hier toch ook wel een beetje zo. Ene zit op een school die alles digitaal doet. Heeft een chromebook mee naar huis gekregen. Om 8.30 iedere morgen een meet met de juffrouw. Die legt de dagplanning uit. Dan aan de slag. En rond 11 uur is het echt wel klaar.
De ander zit op een andere school, vooral boeken, maar de juffrouw stuurt keurig iedere dag een dagplanning, paar uitlegfilmpjes erbij en ook rond 11 uur klaar.
Ik begrijp vooral de laatste nu wel dat hij zich zo vaak ontzettend verveeld op school.
En nu ga jij hem leren dat vervelen iets onzinnigs is. Ook als iets niet leuk is in de ogen van het kind toch waarderen en er iets leuks van maken is ook een kunst.

Een kind dat 'zich vaak ontzettend verveelt op school' heeft vooral een flinke schop onder de kont nodig. Geef die gedoseerd. Na de crisis de juf dolblij.

Bedankt.

Was getekend, een ervaringsdeskundige.
Mijn andere zoon heeft zich 2,5 jaar verveeld op school en liep vast. Uiteindelijk getest op hoogbegaafdheid en nu op een andere school totaal opgebloeid. Doe geen grote uitspraken obv jouw situatie Ad.
Iets niet leuk vinden is totaal iets anders dan geen juiste uitdaging.
Ik heb me ook 8 jaar verveeld op de basisschool. Het onderwijs was destijds totaal niet gedifferentieerd. Netjes altijd alles gedaan, bijna alleen tienen gehaald. Een kind zonder uitdaging heeft uitdaging op het juiste niveau en de juiste manier nodig. De houding ‘schop onder je kont’, terwijl alles al met een 10 als resultaat af is, is totaal onzinnig.

Serieus, je maakt me hier heel boos mee. 2,5 jaar een kind gehad dat vastliep, alles geprobeerd, met school, alle lof voor hun inspanning en jij denk dat een schop zoiets oplost? Mijnheer de ‘ervaringsdeskundige’ die het wel even weet.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Terri »

Ad Anker schreef:
Zeeuw schreef:
merel schreef:Ik ben er inmiddels al wel achter dat kinderen met een beetje doorwerken hun schoolwerk voor een dag in 1 a 2 uur maken. Ik begrijp nu bepaalde opmerkingen van de juffen tijdens de 10 minuten gesprekken beter :OO3
Ja, dat is hier toch ook wel een beetje zo. Ene zit op een school die alles digitaal doet. Heeft een chromebook mee naar huis gekregen. Om 8.30 iedere morgen een meet met de juffrouw. Die legt de dagplanning uit. Dan aan de slag. En rond 11 uur is het echt wel klaar.
De ander zit op een andere school, vooral boeken, maar de juffrouw stuurt keurig iedere dag een dagplanning, paar uitlegfilmpjes erbij en ook rond 11 uur klaar.
Ik begrijp vooral de laatste nu wel dat hij zich zo vaak ontzettend verveeld op school.
En nu ga jij hem leren dat vervelen iets onzinnigs is. Ook als iets niet leuk is in de ogen van het kind toch waarderen en er iets leuks van maken is ook een kunst.

Een kind dat 'zich vaak ontzettend verveelt op school' heeft vooral een flinke schop onder de kont nodig. Geef die gedoseerd. Na de crisis de juf dolblij.



Bedankt.

Was getekend, een ervaringsdeskundige.
oeps als dit het gehalte van ervaringsdeskundigen is... ;)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Ad Anker »

Ook voor sommige ouders zou een schopje zinvol zijn, lees ik nu.


En alle gekheid op een stokje... Ik wordt wat kriebelig over sommige opmerkingen hier. Is daar ook begrip voor?

Maar troost je: onze organisatie start met een hoogbegaafdheidsgroep. Ik sta daar ook helemaal achter. Maar passend onderwijs heeft mi ook een grens.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door refo »

Als het werk in 1 uur af is, zijn de leerkrachten blijkbaar toch veredelde kinderopvangers.
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:Ook voor sommige ouders zou een schopje zinvol zijn, lees ik nu.


En alle gekheid op een stokje... Ik wordt wat kriebelig over sommige opmerkingen hier. Is daar ook begrip voor?

Maar troost je: onze organisatie start met een hoogbegaafdheidsgroep. Ik sta daar ook helemaal achter. Maar passend onderwijs heeft mi ook een grens.
Nee, je richtte je tot mij. Ik heb me vanaf het begin van dit draadje erg positief uitgelaten over de wijze waarop de scholen het thuisonderwijs inrichten. Erg blij mee. Veel goed contact ook met de beide scholen. Die zeer goed begrijpen ook dat kinderen thuis soms veel sneller kunnen werken dan op school.
We hebben alle grenzen van het passend onderwijs gezien helaas. Een overstap in groep 7 doe je niet zonder zeer veel nadenken en met veel emotie. Je hebt er duidelijk, prijs je er gelukkig mee, geen weet van.
Ik lees in je post alleen maar nog meer ‘ik heb geen begrip en weet het beter’, met ‘schopje voor ouders’ en dan ‘gekheid op een stokje’. Je zoekt het maar even lekker uit Ad.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef:[
Een kind dat 'zich vaak ontzettend verveelt op school' heeft vooral een flinke schop onder de kont nodig. Geef die gedoseerd. Na de crisis de juf dolblij.

Bedankt.

Was getekend, een ervaringsdeskundige.
Wat een domme opmerking. Je ervaring is nogal beperkt lijkt me.
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Zeeuw »

refo schreef:Als het werk in 1 uur af is, zijn de leerkrachten blijkbaar toch veredelde kinderopvangers.
Bij ons na ongeveer 3 uur. Dat begrijp ik wel. Op school de klas in, even gaan zitten, rond 8.40 echt beginnen, dagopening, rond 9.15 rekenen (oid), 10 uur pauze, 10.30 taal, 12 tot 13.15 pauze, 13.20 tot 15.30 les.
Nu thuis vooral rekenen, taal, spelling, Engels en stevig gecomprimeerd etc, maar zonder de klassikale dingen, waarbij leerlingen ook gewoon netjes op elkaar wachten.

Ik ben ook productiever in 5 uur thuiswerk dan 8 uur kantoor. Bv een vergadering via de telefoon is meestal in 5 minuten klaar. Minder sociale plichtplegingen etc. Overigens geloof ik dat die sociale kant voor ons als mens belangrijk is.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef:
Ad Anker schreef:Ook voor sommige ouders zou een schopje zinvol zijn, lees ik nu.


En alle gekheid op een stokje... Ik wordt wat kriebelig over sommige opmerkingen hier. Is daar ook begrip voor?

Maar troost je: onze organisatie start met een hoogbegaafdheidsgroep. Ik sta daar ook helemaal achter. Maar passend onderwijs heeft mi ook een grens.
Nee, je richtte je tot mij. Ik heb me vanaf het begin van dit draadje erg positief uitgelaten over de wijze waarop de scholen het thuisonderwijs inrichten. Erg blij mee. Veel goed contact ook met de beide scholen. Die zeer goed begrijpen ook dat kinderen thuis soms veel sneller kunnen werken dan op school.
We hebben alle grenzen van het passend onderwijs gezien helaas. Een overstap in groep 7 doe je niet zonder zeer veel nadenken en met veel emotie. Je hebt er duidelijk, prijs je er gelukkig mee, geen weet van.
Ik lees in je post alleen maar nog meer ‘ik heb geen begrip en weet het beter’, met ‘schopje voor ouders’ en dan ‘gekheid op een stokje’. Je zoekt het maar even lekker uit Ad.
Zeeuw, kom op, dit is een forum hè. Ik ken ook alle hoeken van het passend onderwijs, althans, ik weet een beetje hoe het werkt. Ik heb een aantal jaren in het SBO gewerkt. Maar ik heb echt niet het idee dat ik iets heel raars zeg dat een bepaalde nuchterheid hier wel erg gewenst is.

Ik heb geenszins op tenen willen trappen. Het nadeel van niet irl hier over praten is dat dingen anders overkomen dan dat ze zijn. Dat zij zo. Mijn welgemeende excuses als ik te pijnlijk ben geweest.

De notie van 'beperkte ervaring' en 'veredelde kinderopvangers' aanvaard ik met een brede glimlach. Hoe heet dat ook al weer? Een jij-bak. Vaak een bewijs van het ontbreken van een zinvol tegenargument. Sterk, ambtenaar en refo! :super
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef:
De notie van 'beperkte ervaring' en 'veredelde kinderopvangers' aanvaard ik met een brede glimlach. Hoe heet dat ook al weer? Een jij-bak. Vaak een bewijs van het ontbreken van een zinvol tegenargument. Sterk, ambtenaar en refo! :super
Hoeveel kinderen geef jij onderwijs die op alle onderdelen van de Cito een A scoren? Onze oudste is zo'n kind, en hij moet aanvullend werk krijgen anders verveelt hij zich te pletter. Met nog 6 andere kinderen uit groep 6 (meerdere klassen) zit hij een dag in de plusklas waar ze opdrachten doen die van hen wel vergt dat ze zich moeten inspannen. Nu volgen ze een workshops van de Erasmus Universiteit over rechten in het kader van kennismaking met onderzoekend leren. Verder doen ze ook veel met programmeren en robotics.

Regulier aanvullend werk zoals Rekentijger is onvoldoende voor deze kinderen. Een schop onder de kont helpt dus ook helemaal niets. Ze begrijpen en kennen de reguliere en aanvullende stof al of beheersen die erg snel. De cognitieve uitdaging in de reguliere klas is er niet of nauwelijks. Daardoor leren ze niet om te leren.

Het thuiswerk dat ze nu moeten maken, zou op zijn minst 1,5 - 2 uur inzet vergen per dag. Na een half uur is hij al klaar en hij doet dit vrijwel foutloos, hier en daar slordigheidsfouten.
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef: Zeeuw, kom op, dit is een forum hè. Ik ken ook alle hoeken van het passend onderwijs, althans, ik weet een beetje hoe het werkt. Ik heb een aantal jaren in het SBO gewerkt. Maar ik heb echt niet het idee dat ik iets heel raars zeg dat een bepaalde nuchterheid hier wel erg gewenst is.

Ik heb geenszins op tenen willen trappen. Het nadeel van niet irl hier over praten is dat dingen anders overkomen dan dat ze zijn. Dat zij zo. Mijn welgemeende excuses als ik te pijnlijk ben geweest.

De notie van 'beperkte ervaring' en 'veredelde kinderopvangers' aanvaard ik met een brede glimlach. Hoe heet dat ook al weer? Een jij-bak. Vaak een bewijs van het ontbreken van een zinvol tegenargument. Sterk, ambtenaar en refo! :super
Ik heb je geen moment beticht van te weinig ervaring. Ik heb hiervan namelijk geen idee. Als je mij, zeker irt school en mijn kinderen, een beetje beter zou kennen had je de 'schop onder hun kont' opmerking nooit overwogen. Dit is namelijk een dusdanige en volledig overbodige generalisatie dat het nergens over gaat. Evenals het wederom iets zeggen over 'nuchterheid'.
Laten we er ooit maar eens onder het genot van koffie oid irl over spreken.
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef:
De notie van 'beperkte ervaring' en 'veredelde kinderopvangers' aanvaard ik met een brede glimlach. Hoe heet dat ook al weer? Een jij-bak. Vaak een bewijs van het ontbreken van een zinvol tegenargument. Sterk, ambtenaar en refo! :super
Hoeveel kinderen geef jij onderwijs die op alle onderdelen van de Cito een A scoren? Onze oudste is zo'n kind, en hij moet aanvullend werk krijgen anders verveelt hij zich te pletter. Met nog 6 andere kinderen uit groep 6 (meerdere klassen) zit hij een dag in de plusklas waar ze opdrachten doen die van hen wel vergt dat ze zich moeten inspannen. Nu volgen ze een workshops van de Erasmus Universiteit over rechten in het kader van kennismaking met onderzoekend leren. Verder doen ze ook veel met programmeren en robotics.

Regulier aanvullend werk zoals Rekentijger is onvoldoende voor deze kinderen. Een schop onder de kont helpt dus ook helemaal niets. Ze begrijpen en kennen de reguliere en aanvullende stof al of beheersen die erg snel. De cognitieve uitdaging in de reguliere klas is er niet of nauwelijks. Daardoor leren ze niet om te leren.

Het thuiswerk dat ze nu moeten maken, zou op zijn minst 1,5 - 2 uur inzet vergen per dag. Na een half uur is hij al klaar en hij doet dit vrijwel foutloos, hier en daar slordigheidsfouten.
Klinkt exact hetzelfde als onze oudste. Nu op een HBC. Zo opgebloeid, maar wel echt goed moe na een dag school. Moet serieus op zijn eigen niveau en uitdaging aan de bak.

Op de vorige school 1 dag plusklas. Maar dat is simpelweg voor zo een 3-5% van de kids niet genoeg. Hun manier van denken is gewoon echt anders. Niet beter, niet minder, maar anders.
Plaats reactie