Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door refo »

Als deze situatie lang aanhoudt en er steeds nieuwe innovaties komen inzake thuis leren, thuis werken, thuis vergaderen, zou dat wel eens blijvend kunnen worden.
Er kan dan per leerling ook maatwerk komen. Het tempo op school wordt bepaald door de langzaamste klasgenoot. Dat hoeft dan niet meer.
Overigens zie ik geen jijbakken in de juiste zin van het woord.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef: Laten we er ooit maar eens onder het genot van koffie oid irl over spreken.
Doen we. En dan zet ik graag nog wat belangrijker zaken op de agenda. ;)
Online
merel
Berichten: 9661
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef:
De notie van 'beperkte ervaring' en 'veredelde kinderopvangers' aanvaard ik met een brede glimlach. Hoe heet dat ook al weer? Een jij-bak. Vaak een bewijs van het ontbreken van een zinvol tegenargument. Sterk, ambtenaar en refo! :super
Hoeveel kinderen geef jij onderwijs die op alle onderdelen van de Cito een A scoren? Onze oudste is zo'n kind, en hij moet aanvullend werk krijgen anders verveelt hij zich te pletter. Met nog 6 andere kinderen uit groep 6 (meerdere klassen) zit hij een dag in de plusklas waar ze opdrachten doen die van hen wel vergt dat ze zich moeten inspannen. Nu volgen ze een workshops van de Erasmus Universiteit over rechten in het kader van kennismaking met onderzoekend leren. Verder doen ze ook veel met programmeren en robotics.

Regulier aanvullend werk zoals Rekentijger is onvoldoende voor deze kinderen. Een schop onder de kont helpt dus ook helemaal niets. Ze begrijpen en kennen de reguliere en aanvullende stof al of beheersen die erg snel. De cognitieve uitdaging in de reguliere klas is er niet of nauwelijks. Daardoor leren ze niet om te leren.

Het thuiswerk dat ze nu moeten maken, zou op zijn minst 1,5 - 2 uur inzet vergen per dag. Na een half uur is hij al klaar en hij doet dit vrijwel foutloos, hier en daar slordigheidsfouten.
Klinkt exact hetzelfde als onze oudste. Nu op een HBC. Zo opgebloeid, maar wel echt goed moe na een dag school. Moet serieus op zijn eigen niveau en uitdaging aan de bak.

Op de vorige school 1 dag plusklas. Maar dat is simpelweg voor zo een 3-5% van de kids niet genoeg. Hun manier van denken is gewoon echt anders. Niet beter, niet minder, maar anders.
Zo hebben wij er 4. Onze jongste kreeg vandaag rekentijger, maar doet het nog met z'n vingers in z'n neus. Zijn broer boven hem ( Gr 4) hebben wij het werk van Gr 6 laten maken; foutloos. Hij leest hele dagen boeken op school en begin groep 4 las hij AVI uit. Wij hebben ons afgelopen twee weken wel afgevraagd in hoeverre het lesaanbod voor hen toereikend is.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Doen we. En dan zet ik graag nog wat belangrijker zaken op de agenda. ;)
Misschien kun je ook nog toegeven dat je je nogal ongenuanceerd uitdrukte met je opmerking dat kinderen die zich vervelen op school gewoon een schop onder de kont nodig hebben.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Ad Anker »

Dat laat ik onverkort staan. Ik heb zelf een kind dat bovengemiddeld presteert. Ik ken de uitdagingen van (te) slimme kinderen. Ik ken ook mijn klas in het SBO in het verleden waar bovengemiddeld slimme kinderen met ASS samen in de groep werkten met kinderen tegen zwakbegaafdheid aan. Vertel me niets. Toch zullen ze moeten leren dat ze in een wereld leven die niet ingericht is op louter hun intelligentie. En dat te leren kun je maar beter zo vroeg mogelijk doen. Bijvoorbeeld, zoals ik vaak doe, nemen de slimmeriken een stukje instructie van mij over voor de zwakkeren. En ja, dat mis je in thuisonderwijs.

En ik hoop wel dat je dit begrepen hebt: de schop onder de kont lever ik gebruikelijk figuurlijk af.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Hollander »

refo schreef:Als het werk in 1 uur af is, zijn de leerkrachten blijkbaar toch veredelde kinderopvangers.
Wij krijgen vragen van ouders waarom hun kind zolang bezig is per dag.

Bovendien wat de personen in dit topic voor het gemak maar even vergeten is dat een school niet alleen met lesstof bezig is. De sociaal-emotionele vorming is een minstens zo belangrijk component, die bij thuisonderwijs vrijwel geheel buiten beeld blijft. Daarnaast de vorming van godsdienst en geloof. Verder mogen ze op school ook nog werken aan beweging en ontspanning, muziek en creativiteit, etc. Tevens worden er in het thuisonderwijs geen toetsen gegeven en heeft het correctiewerk ook een lager niveau. Ik zou het nog wel even aan kunnen vullen.

Waar ik als docent kribbig van wordt zijn die ouders die opeens helemaal denken te weten hoe het onderwijs in elkaar zit. Thuisonderwijs is vreselijk ingewikkeld voor docenten en leerlingen. Overigens is dat in deze tijd ook ingewikkeld voor ouders, maar je kind individueel naast je hebben is wel heel iets anders dan een groep van 15-30 voor je hebben.

Veel succes met thuisonderwijs!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Ad Anker »

Hollander schreef:
refo schreef:Als het werk in 1 uur af is, zijn de leerkrachten blijkbaar toch veredelde kinderopvangers.
Wij krijgen vragen van ouders waarom hun kind zolang bezig is per dag.

Bovendien wat de personen in dit topic voor het gemak maar even vergeten is dat een school niet alleen met lesstof bezig is. De sociaal-emotionele vorming is een minstens zo belangrijk component, die bij thuisonderwijs vrijwel geheel buiten beeld blijft. Daarnaast de vorming van godsdienst en geloof. Verder mogen ze op school ook nog werken aan beweging en ontspanning, muziek en creativiteit, etc. Tevens worden er in het thuisonderwijs geen toetsen gegeven en heeft het correctiewerk ook een lager niveau. Ik zou het nog wel even aan kunnen vullen.

Waar ik als docent kribbig van wordt zijn die ouders die opeens helemaal denken te weten hoe het onderwijs in elkaar zit. Thuisonderwijs is vreselijk ingewikkeld voor docenten en leerlingen. Overigens is dat in deze tijd ook ingewikkeld voor ouders, maar je kind individueel naast je hebben is wel heel iets anders dan een groep van 15-30 voor je hebben.

Veel succes met thuisonderwijs!
Dank. Mooi verwoord. Ik begrijp ook dat het voor veel ouders bar ingewikkeld is.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Ad Anker »

Mijn dochter zit in VWO 1 op de Prins Maurits. Ik ben zeer tevreden over het vele werk dat ze krijgt. Ze is ook gemotiveerd, dat scheelt heel veel.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door refo »

Hollander schreef:
refo schreef:Als het werk in 1 uur af is, zijn de leerkrachten blijkbaar toch veredelde kinderopvangers.
Wij krijgen vragen van ouders waarom hun kind zolang bezig is per dag.

Bovendien wat de personen in dit topic voor het gemak maar even vergeten is dat een school niet alleen met lesstof bezig is. De sociaal-emotionele vorming is een minstens zo belangrijk component, die bij thuisonderwijs vrijwel geheel buiten beeld blijft. Daarnaast de vorming van godsdienst en geloof. Verder mogen ze op school ook nog werken aan beweging en ontspanning, muziek en creativiteit, etc. Tevens worden er in het thuisonderwijs geen toetsen gegeven en heeft het correctiewerk ook een lager niveau. Ik zou het nog wel even aan kunnen vullen.

Waar ik als docent kribbig van wordt zijn die ouders die opeens helemaal denken te weten hoe het onderwijs in elkaar zit. Thuisonderwijs is vreselijk ingewikkeld voor docenten en leerlingen. Overigens is dat in deze tijd ook ingewikkeld voor ouders, maar je kind individueel naast je hebben is wel heel iets anders dan een groep van 15-30 voor je hebben.

Veel succes met thuisonderwijs!
Al die punten die je noemt deugen niet. Hooguit zijn die aanvullend.
In Nederland is het hele onderwijs toetsgericht in plaats van kennisgericht. Dat kan dan meteen verbeteren.
Correctie? Hoe goed gebeurt dat? Wie controleert dat?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Hollander »

refo schreef:Al die punten die je noemt deugen niet.
Dankjewel. Good bye!
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Ambtenaar »

Hollander schreef: Bovendien wat de personen in dit topic voor het gemak maar even vergeten is dat een school niet alleen met lesstof bezig is. De sociaal-emotionele vorming is een minstens zo belangrijk component, die bij thuisonderwijs vrijwel geheel buiten beeld blijft. Daarnaast de vorming van godsdienst en geloof. Verder mogen ze op school ook nog werken aan beweging en ontspanning, muziek en creativiteit, etc. Tevens worden er in het thuisonderwijs geen toetsen gegeven en heeft het correctiewerk ook een lager niveau. Ik zou het nog wel even aan kunnen vullen.
Ik weet niet of je op mij doelt, maar ik zie dat thuis kinderen enkel gericht kunnen werken aan de meer cognitieve vakken.
Waar ik als docent kribbig van wordt zijn die ouders die opeens helemaal denken te weten hoe het onderwijs in elkaar zit. Thuisonderwijs is vreselijk ingewikkeld voor docenten en leerlingen. Overigens is dat in deze tijd ook ingewikkeld voor ouders, maar je kind individueel naast je hebben is wel heel iets anders dan een groep van 15-30 voor je hebben.
De afgelopen twee weken is mijn respect voor docenten juist toegenomen. Ik werd enkel kribbig van de opmerking van Ad kinderen gewoon een schop onder de kont nodig hebben (in figuurlijke zin dan).
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door DDD »

Het zou mij niet verbazen als de ontwikkelingen tot gepersonaliseerd leren in de komende maanden een nieuwe impuls krijgen, die niemand had voorzien.

Want ondanks de terechte punten van Hollander over de andere dingen die kinderen op school doen, zullen ouders die zien dat hun kind in twee maanden de lesstof van een heel jaar beheerst, meer gaan vragen om passend onderwijs. En dat bestaat niet alleen uit het helpen van de minder sterk ontwikkelende leerlingen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Hollander »

Ambtenaar schreef:Ik weet niet of je op mij doelt, maar ik zie dat thuis kinderen enkel gericht kunnen werken aan de meer cognitieve vakken.
Hier noem je een waar punt. En als het dan ook nog eens in zeer kleine kring wordt gegeven (ouder + een enkel kind), is het logisch dat het tempo hoger ligt. Daarbij komt dat meer begaafde kinderen ook niet beter af zijn van méér van hetzelfde. Terwijl juist het onderwijs in deze twee weken haar grote flexibiliteit heeft laten zien.
De afgelopen twee weken is mijn respect voor docenten juist toegenomen. Ik werd enkel kribbig van de opmerking van Ad kinderen gewoon een schop onder de kont nodig hebben (in figuurlijke zin dan).
Die opmerking kwam niet van mij, hoewel ik wel begrijp dat Ad de opmerking later aanvulde met "ook ouders". Want in tijden van crisis gaan klagen over de genoemde punten, is werkelijk een grote vorm van hoogmoed.

Ik heb het dus niet over het onderwijsaanbod voor meerbegaafden, want wat dat betreft helemaal eens dat dit maatwerk is.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Hollander »

DDD schreef:Het zou mij niet verbazen als de ontwikkelingen tot gepersonaliseerd leren in de komende maanden een nieuwe impuls krijgen, die niemand had voorzien.

Want ondanks de terechte punten van Hollander over de andere dingen die kinderen op school doen, zullen ouders die zien dat hun kind in twee maanden de lesstof van een heel jaar beheerst, meer gaan vragen om passend onderwijs. En dat bestaat niet alleen uit het helpen van de minder sterk ontwikkelende leerlingen.
Ik vrees (met hele grote vreze) dat je gelijk hebt of gaat krijgen.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door DDD »

Ik ben het overigens met je eens dat prestaties in één-op-één-onderwijs, vooral van intelligente ouders, niet echt goed kan worden vergeleken met de prestaties in klassikaal onderwijs. Maar ik vind het terecht dat ouders die zien dat hun kinderen zelfstandig en zonder noemenswaardige hulp vier keer zo snel gaan dan op school, vragen gaan stellen over de leerkrachten. En het is ook wel echt een feit dat er onder basisschoolleerkrachten weinig hoogvliegers te vinden zijn, en dat dit voor slimme kinderen heel lastig kan zijn.

Basisschoolleerkrachten die het vwo met allemaal negens hebben afgesloten, zijn heel zeldzaam geworden. Dat valt hen niet kwalijk te nemen, maar voor slimme kinderen moet dan wel een voorziening zijn.
Plaats reactie