Biddag 2020

Online
merel
Berichten: 9654
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Biddag 2020

Bericht door merel »

Mara schreef:
-DIA- schreef:Hebben we nu nog de moed om wat te zeggen. We voelen heel goed aan waar de reacties uit voortkomen. Ik moet maar zwijgen.
Ja natuurlijk moet je die moed hebben DIA.
Ik denk dat de gedachte nog heerst, boete wil er nog wel in, maar zo slecht zijn we toch ook niet?
We leven netjes, doen trouw onze plicht, ook in de kerk, dus God heeft het goed met ons getroffen, toch?

Ik denk dat er vaker uit de kleine profeten gepreekt moet worden.
Sinds ik vaker online luister, valt het mij op dat we in onze gemeente daar heel weinig over gehoord hebben.
Veel gastpredikanten preken pakken een tekst uit een beperkt aantal bijbelboeken.

Overigens hoorde ik gisteren dat wij in Nederland biddag houden sinds 1563!
Ik denk juist helemaal die dat men daarvan uitgaat. Het merendeel is er echt wel van overtuigd dat zij zondig zijn, alleen blijven zij niet op dat punt hangen, maar komen vervolgens een stap verder.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Biddag 2020

Bericht door Mara »

merel schreef: Ik denk juist helemaal die dat men daarvan uitgaat. Het merendeel is er echt wel van overtuigd dat zij zondig zijn, alleen blijven zij niet op dat punt hangen, maar komen vervolgens een stap verder.
Waar blijkt dat dan vervolgens uit?
Een mens die een stap verder komt, wordt toch aan zichzelf en zijn zonden ontdekt?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9654
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Biddag 2020

Bericht door merel »

Precies, maar vervolgens mogen zij ook zien op het verlossende werk van de Here Jezus. Dat is iets heel anders dan hetgeen jij hebt aangehaald in jouw post.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Biddag 2020

Bericht door Adagio »

Ps. 74: 1 “O God, waarom verstoot Gij in eeuwigheid? Waarom zou Uw toorn roken tegen de schapen Uwer weide?”
De nadruk ligt in 2 Kron. 36 op de tempel (en niet op de heidenwereld), die het oordeel kreeg: “Maar zij spotten met de boden Gods en verachtten Zijn woorden, zij verleidden zichzelven tegen Zijn profeten; totdat de grimmigheid des HEEREN tegen Zijn volk opging, dat er geen helen aan was. Want Hij deed tegen hen opkomen den koning der Chaldeeën, die hun jongelingen met het zwaard in het huis huns heiligdoms doodde”.

Joseph Alleine merkt bij Ps. 74:1 op:
  • dat God hier zeer toornig is op Zijn eigen schapen;
  • het is hen nuttig om zorgvuldig naar de oorzaak van Zijn toorn te zoeken;
  • als Zijn schapen in de ellende verkeren, moeten zij diep getroffen worden door Zijn toorn, de oorzaak van die ellende;
  • Zijn schapen moeten in die ellende meer door Gods toorn geraakt worden dan door de eigen smart;
  • Zijn schapen zijn geneigd om bange gedachten over God te hebben wanneer zij diep in de ellende zitten;
  • God kan zo lang en zo zeer toornig zijn op Zijn schapen dat het voor de eeuwigheid lijkt;
  • hoewel Zijn schapen niet murmureren tegen Zijn handelen, klagen zij wel nederig tegen Hem over de oorzaak ervan.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Biddag 2020

Bericht door Mara »

Wie deze woensdag ergens op de Biblebelt over straat liep, zou zomaar de indruk kunnen krijgen dat de bevolking preventief in quarantaine is gegaan. Reformatorische basisscholen zijn tenminste een deel van de dag gesloten en ook veel winkels houden de deur dicht.

In werkelijkheid is precies het tegenovergestelde van een quarantaine aan de orde: men zoekt elkaar juist op in de kerkbanken. Zoals iedere tweede woensdag van maart vinden ook nu honderden protestans-christelijke kerkdiensten plaats, van Zierikzee tot in de kop van Overijssel. Het is Biddag voor Gewas en Arbeid, de dag aan de vooravond van de lente waarop traditioneel om Gods zegen wordt gevraagd voor het aankomende landbouwseizoen.

Toch dringt de wereldwijde actualiteit zich deze woensdag ook op aan de gelovigen die zich in honderden Nederlandse kerkgebouwen verzameld hebben. De zorgen om Covid-19, het nieuwe coronavirus dat sinds een aantal weken ook in Nederland huishoudt, klinken van diverse kansels.
CORONA MAAKT VAN BIDDAG EEN BOETEDAG
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Biddag 2020

Bericht door Herman »

Mara schreef:Wie deze woensdag ergens op de Biblebelt over straat liep
Ik wordt niet echt blij van de schijnneutraliteit van deze journalist Smouter.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Biddag 2020

Bericht door Mara »

Herman schreef:
Mara schreef:Wie deze woensdag ergens op de Biblebelt over straat liep
Ik wordt niet echt blij van de schijnneutraliteit van deze journalist Smouter.
Ik ook niet. En om het nu een donderpreek te noemen, niks gewend blijkbaar. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9654
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Biddag 2020

Bericht door merel »

Mijn ouders hadden vandaag biddag en de dienst in de kerk is afgelast. Iedereen werd verzocht om via een internetverbinding of kerktelefoon te luisteren.
Online
DDD
Berichten: 28471
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Biddag 2020

Bericht door DDD »

Herman schreef:
Mara schreef:Wie deze woensdag ergens op de Biblebelt over straat liep
Ik wordt niet echt blij van de schijnneutraliteit van deze journalist Smouter.
Waar heb je het over? Hij geeft gewoon zijn eigen mening. Hij was volgens mij ooit christen, en misschien nog steeds.
Plaats reactie