Maatregelen kerk ivm coronavirus

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik ben het met Jantje eens, omdat hij altijd er naar streeft om ook andere rechtmatige standpunten te honoreren, en niet alleen van zijn eigen beperkte blikveld uit te gaan. Dat probeer ik ook.
Kun je een voorbeeld noemen dan? Daar ben ik wel benieuwd naar...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Ik vind het prima dat mensen het met dr. Op 't Hof oneens zijn. Alleen dat bij een afwijkende mening nekharen overeind gaan staan geeft te denken. Dat is een hele makkelijke en veilige manier om je te ontdoen van mensen die ergens anders over denken. En ik meen dat Jantje en DDD elkaar in deze casus daar vinden.

Deze dr. probeert te doorgronden wat er gaande is. Daarin heeft hij veel gegeven om over na te denken. En daar wordt in veel bijdragen volledig aan voorbij gegaan. Jammer is dat.

@Jantje, ik bedoel dat misbruik van een tekst kan leiden tot de functie 'toverspreuk'. Ik wil een tekst geen toverspreuk noemen. Je hebt daar een punt. Excuus voor de verwarring.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Geytenbeekje schreef: Waarom vat je het zo persoonlijk op dat je er boos van wordt ?
Hoe kom je hier nu bij? Waar zie je aan dat ik boos ben?
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Nathanaël »

Ad Anker schreef:Ik vind het prima dat mensen het met dr. Op 't Hof oneens zijn. Alleen dat bij een afwijkende mening nekharen overeind gaan staan geeft te denken. Dat is een hele makkelijke en veilige manier om je te ontdoen van mensen die ergens anders over denken. En ik meen dat Jantje en DDD elkaar in deze casus daar vinden.

Deze dr. probeert te doorgronden wat er gaande is. Daarin heeft hij veel gegeven om over na te denken. En daar wordt in veel bijdragen volledig aan voorbij gegaan. Jammer is dat.

@Jantje, ik bedoel dat misbruik van een tekst kan leiden tot de functie 'toverspreuk'. Ik wil een tekst geen toverspreuk noemen. Je hebt daar een punt. Excuus voor de verwarring.
Zou het niet zo kunnen zijn dat de nekharen niet per sé overeind gaan staan vanwege de inhoud, maar vooral vanwege de toon? Dr. Op ´t Hof gebruikt, zoals we van hem gewend zijn, wel weer heel erg grote woorden.
Ergens vind ik het ook vreemd: als ik hier op het forum de uitdrukking zou gebruiken dat bepaalde ambtsdragers nog maar eens goed bij zichzelf na moeten gaan of ze wel werkelijk geroepen zijn door God (en hoogstwaarschijnlijk niet), dan wordt dat geknipt. (En terecht m.i.)
Is het dan niet krom dat een artikel van dr. Op ´t Hof, waarin hij die opmerking maakt, wel geplaatst mag worden?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:@Jantje, ik bedoel dat misbruik van een tekst kan leiden tot de functie 'toverspreuk'. Ik wil een tekst geen toverspreuk noemen. Je hebt daar een punt. Excuus voor de verwarring.
Dank! :super

Verder geheel eens met de opmerking van @Nathanaël. C'est le ton qui fait la musique.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

Verwonderd nachrift:
Als we niet accepteren wat dr. Op 't Hof hier zegt, kunnen we meteen heel de rechterflank van de gereformeerde gezindte afschrijven. Dacht ik.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Een oproep tot boete en zelfonderzoek is nooit populair. Zeker niet wanneer er concrete zonden of nalatigheden benoemd worden. Dan kun je het met bepaalde onderdelen minder eens zijn, dat doet niets af aan de ernst van deze analyse en oproep.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Boete en zelfonderzoek moet dan wel over daadwerkelijke zonden gaan, in plaats van over de stokpaardjes van een extreme predikant.

Ik ben het helemaal met Nathanael eens. Als een rechtzinnige predikant zulke dingen zou zeggen (wat mijns inziens zou betekenen dat hij ver van zijn plaats is) dan zou dat hier op het forum niet zijn toegestaan. En terecht.

knip
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Nathanaël schreef:Ergens vind ik het ook vreemd: als ik hier op het forum de uitdrukking zou gebruiken dat bepaalde ambtsdragers nog maar eens goed bij zichzelf na moeten gaan of ze wel werkelijk geroepen zijn door God (en hoogstwaarschijnlijk niet), dan wordt dat geknipt. (En terecht m.i.)
Is het dan niet krom dat een artikel van dr. Op ´t Hof, waarin hij die opmerking maakt, wel geplaatst mag worden?
Ik meen dat zoiets zeker gezegd mag worden. (En er worden geen namen genoemd.) De profeten en reformatoren deden niet anders. Idem in later tijd gebeurde dit (Nadere Reformatie, covenanters, enzovoort).
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Ik ben er op tegen dat predikanten op zondag reizen. Ten diepste tuchtwaardig.
En? Wat zei jou dominee, toen je hem dat vertelde?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Boete en zelfonderzoek moet dan wel over daadwerkelijke zonden gaan, in plaats van over de stokpaardjes van een extreme predikant.
En jij beoordeelt dan wel even of het wel of niet daadwerkelijke zonden zijn? Idem wat extreem is en wat niet? Man, ga je eens verdiepen in Reformatie en Nadere Reformatie. En vraag je af wat je eigenlijk op dit forum doet?

Als dit geknipt wordt, prima. Ik wilde het toch graag gezegd hebben.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Met alle respect, @Valcke, maar zeggen dat beelduitzendingen zonde zijn, is gewoon te kort door de bocht.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Maanenschijn »

Ben je mal. Dr. Op 't Hof is helemaal niet extreem. Hoogstens wat stevig in zijn uitspraken. Over zijn toon heb ik al wat geschreven. Het gaat mij over zijn inhoudelijke punten. Die zijn het overwegen waard. En passend bij deze tijd.

1) Hebben beelduitzendingen geen verschuiving teweeg gebracht? Ik meen van wel.
2) Loopt kerkelijk Nederland niet ontzettend makkelijk achter de overheid aan en behoorlijk onzichtbaar in duiding van de positie van de kerk? Daar heeft hij toch een punt.
3) Hebben we echt zoveel verootmoediging gehoord, individueel en kerkelijk? Ik hoor vooral veel bezorgdheid voor het eigen hachje.
4) Hebben we als kerken de kansen die deze crisis geeft niet enorm laten liggen? Een ieder die dat geprobeerd heeft is intern en extern behoorlijk neergesabeld.
5) Toont deze crisis niet aan dat het 'gemeente zijn' in onze kerkelijke traditie te kort schiet bij een crisis als deze? Oop veel plaatsen is van gemeente-zijn bijna geen sprake meer.
6) Denken jullie echt dat de duivel zijn tientallen niet verslaat, door het afhaken van kerkgangers, jeugd die niet mee wil luisteren, het opschorten van sacramenten etc?

Dat Op 't Hof op tenen gaat staan is juist. Hij heeft ook regelmatig op mijn tenen gestaan, waarbij de preekstoel wel eens een steekstoel is geweest. Zijn toon is soms behoorlijk hard, maar soms moet je hard roepen om gehoord te worden. En als je op RF besproken wordt, lijkt dat te lukken ;). Maar kijk daar eens doorheen, en kijk eens in de spiegel die hij voorhoud. Dat @DDD zich er niet in kan vinden, verwonderd mij niet gezien ik hem in zijn postings zou duiden, maar dat iemand als @Jantje, die zelfs een kerk voorbij zou rijden als er uit de HSV gelezen wordt zich er zo tegen afzet, zonder dat ik inhoudelijke argumenten heb gehoord verbaast me.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:Met alle respect, @Valcke, maar zeggen dat beelduitzendingen zonde zijn, is gewoon te kort door de bocht.
Hij zei nog veel andere dingen. Je hoeft je niet op één dingetje te richten en al het andere te laten liggen.

De punten die Maanenschijn noemt, herken ik ook. En wat mij betreft is het een dienaar des Woords zeer onwaardig om de overheid klakkeloos na te volgen (en meer dan dat) zonder te vragen naar eigen opdracht en roeping. Daar heeft dr Op ‘t Hof gewoon een belangrijk punt.

(Natuurlijk hebben velen hier een worsteling over gehad. Daar oordeel ik niet over. Maar de grote lijn is dat er geen protest geklonken heeft en dat men zelfs verder ging dan de overheid vroeg in het weren van kerkgangers en het verbieden van zingen.)
Laatst gewijzigd door Valcke op 01 sep 2020, 11:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Maanenschijn schreef: Dat @DDD zich er niet in kan vinden, verwonderd mij niet gezien ik hem in zijn postings zou duiden, maar dat iemand als @Jantje, die zelfs een kerk voorbij zou rijden als er uit de HSV gelezen wordt zich er zo tegen afzet, zonder dat ik inhoudelijke argumenten heb gehoord verbaast me.
!
Plaats reactie