Maatregelen kerk ivm coronavirus

Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Thuisvrouw »

Eens. Om eerlijk te zijn worstel ik hier zelf mee. Ik krijg onderhand het gevoel dat ik maar beter altijd thuis kan blijven. Immers, ook naast corona zijn er virussen wat voor de ene mens een snotneus oplevert en de andere belandt op de intensive care.

Ik kon mij goed vinden in de posting van @Laag.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Thuisvrouw »

@lillian75 schreef:
Maar tegelijkertijd herken ik de vraag van Thuisvrouw wel degelijk.
En vraag mij af hoe we dit in de toekomst gaan doen.
Die anderhalve meter samenleving. Dat gaat niemand volhouden.

Ik denk dat de gedachte achter deze hele toestand er toch een is dat we niet willen en kunnen accepteren de dood. Dus alle risico's uitbannen. Het trieste is dat wie wel nuchter is gezien wordt als een overantwoordelijke "moordenaar".
Dit dus ja
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8962
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door J.C. Philpot »

CvdW schreef:
huisman schreef:
Thuisvrouw schreef:Sorry mensen, ik doe niets af van het coronavirus, maar is dat te vergelijken met de pest???

Ik vraag mij af of wij al de achterliggende jaren dan onverantwoordelijk geleefd hebben met virussen. Want virussen zijn altijd al dodelijk geweest voor een bepaald deel van de mensen.

Deze vraag stel ik mijzelf echt. Ik kan mij uit het verleden wel herinneren dat ik niet uit ging als ik ziek was, en als ik verkouden was, knuffelde ik niemand.
Sterftecijfer pest 30%
Sterftecijfer ebola 70%
Sterftecijfer Covid-19 0.3%.
Deze cijfers zeggen niets. Waar is de 30% van genomen? Waar is de 0,3% van genomen?
Ik ga er vanuit dat de 30% is genomen van de bevolking toentertijd in Europa en de 0,3% is genomen van de wereldbevolking nu.
Graag zie ik juiste informatie.
De vraag van CvdW lijkt me terecht.

Winston Churchill zei al:
Winston Churchill schreef:The only statestics you can trust are those you falsified yourself
En een oude uitspraak gepopulariseerd door Mark Train:
There are three kinds of lies: lies, terrible lies, and statistics
Het sterftecijfer van de pest in de middeleeuwen word geschat tussen de 30% en de 60%. Echter was de medische wetenschap in de middeleeuwen ook vele malen minder ontwikkeld. Met de huidige medische zorg, hygiene en westerse situatie zou dat cijfer wellicht heel anders zijn. Ik denk dat je dat dus niet kunt vergelijken met Covid-D in de situatie van nu.

Het sterftecijfer van Ebola is inderdaad rond de 67%. Echter komt deze ziekte met name in Africa voor, waar de gozondheidszorg veel minder ontwikkeld is als in West Europa. Dit kun je ook niet helemaal vergelijken met Covid-D in Nederland.

Ondanks deze zaken moet ik Huisman wel gelijk geven dat het sterftepercentage van Covid-D ondanks dat veel lager is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Posthoorn »

Het gaat er nu vooral om te zorgen dat de ziekenhuizen niet overbelast worden. Dus 'flatten the curve'.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8962
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door J.C. Philpot »

Posthoorn schreef:Het gaat er nu vooral om te zorgen dat de ziekenhuizen niet overbelast worden. Dus 'flatten the curve'.
Dat klopt inderdaad. Mij lijkt het overigens lonend om de capaciteit in de ziekenhuizen structureel uit te breiden. Mijns inziens kost dat minder dan een lockdown met alle economische en financiele gevolgen van dien.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 16 okt 2020, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef:Het gaat er nu vooral om te zorgen dat de ziekenhuizen niet overbelast worden. Dus 'flatten the curve'.
Een schijnargument. De basismaatregelen - en vooral de discipline om zich daaraan te houden - zijn daarvoor in principe voldoende.
Daarnaast zijn er immateriële waarden die hier bovenuit stijgen.
Laatst gewijzigd door Valcke op 16 okt 2020, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8962
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door J.C. Philpot »

Valcke schreef:
Posthoorn schreef:Het gaat er nu vooral om te zorgen dat de ziekenhuizen niet overbelast worden. Dus 'flatten the curve'.
Een schijnargument. De basismaatregelen - en vooral de discipline om zich daaraan te houden - zijn daarvoor in principe voldoende.
Daarnaast zijn er waarden die hier bovenuit stijgen.
Maar dat is nu juist het probleem. Die discipline is er niet bij een groot deel van de bevolking.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:
Posthoorn schreef:Het gaat er nu vooral om te zorgen dat de ziekenhuizen niet overbelast worden. Dus 'flatten the curve'.
Dat klopt inderdaad. Mij lijkt het overigens lonend om de capaciteit in de ziekenhuizen structureel uit te breiden. Mijns inziens kost dat minder dan een lockdown met alle economische en financiele gevolgen van dien.
Er zijn al zoveel vacatures in de zorg
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

J.C. Philpot schreef:
Valcke schreef:
Posthoorn schreef:Het gaat er nu vooral om te zorgen dat de ziekenhuizen niet overbelast worden. Dus 'flatten the curve'.
Een schijnargument. De basismaatregelen - en vooral de discipline om zich daaraan te houden - zijn daarvoor in principe voldoende.
Daarnaast zijn er waarden die hier bovenuit stijgen.
Maar dat is nu juist het probleem. Die discipline is er niet bij een groot deel van de bevolking.
Dat klopt en daarom moet dáárop gelet en toegezien worden.
Het heeft geen enkele zin om daar waar het wél goed gaat ook nog maatregelen te nemen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door parsifal »

Ondertussen heeft Belgie 25 nieuwe Covid sterfgevallen per dag (zeven dagen gemidelde en stijgend, voornamelijk ouderen en ze hebben een vreemde manier van tellen, dus mogelijk is het iets lager) Dat is wel weer erg veel en iets om je druk om te maken. Ook in Spanje, Frankrijk en Engeland lijkt het weer uit de hand te lopen en in Oost-Europa gaat het ook slecht in sommige landen. Uitkijken is wel op zijn plaats.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door samanthi »

Thuisvrouw schreef:Sorry mensen, ik doe niets af van het coronavirus, maar is dat te vergelijken met de pest???

Ik vraag mij af of wij al de achterliggende jaren dan onverantwoordelijk geleefd hebben met virussen. Want virussen zijn altijd al dodelijk geweest voor een bepaald deel van de mensen.

Deze vraag stel ik mijzelf echt. Ik kan mij uit het verleden wel herinneren dat ik niet uit ging als ik ziek was, en als ik verkouden was, knuffelde ik niemand.
Het ging niet om de vergelijking, maar om er gewoon psalm 91 tegenover te zetten.

Verder ben ik het met je eens, drie zoenen, waar is het voor nodig? Ik zet altijd een voet vooruit om het te voorkomen, al dat gekwijl hoeft voor mij niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef: Het sterftecijfer van de pest in de middeleeuwen word geschat tussen de 30% en de 60%. Echter was de medische wetenschap in de middeleeuwen ook vele malen minder ontwikkeld. Met de huidige medische zorg, hygiene en westerse situatie zou dat cijfer wellicht heel anders zijn. Ik denk dat je dat dus niet kunt vergelijken met Covid-D in de situatie van nu.
Laatst hoorde ik een preek over Mirjam, die gestraft werd met melaatsheid.
Ik zat daar over na te denken, wat een verschrikking als je dit bij jezelf zag gebeuren, en er was niets aan te doen.
En stierven de mensen ook in eenzaamheid, ver weg van het dorp.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
J.C. Philpot schreef: Het sterftecijfer van de pest in de middeleeuwen word geschat tussen de 30% en de 60%. Echter was de medische wetenschap in de middeleeuwen ook vele malen minder ontwikkeld. Met de huidige medische zorg, hygiene en westerse situatie zou dat cijfer wellicht heel anders zijn. Ik denk dat je dat dus niet kunt vergelijken met Covid-D in de situatie van nu.
Laatst hoorde ik een preek over Mirjam, die gestraft werd met melaatsheid.
Ik zat daar over na te denken, wat een verschrikking als je dit bij jezelf zag gebeuren, en er was niets aan te doen.
En stierven de mensen ook in eenzaamheid, ver weg van het dorp.
Ja was echt heel sneu, maar ter voorkoming van een epidemie.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12043
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

DDD schreef:Mijns inziens is het absurd om de vervolging in de 19e eeuw te vergelijken met een oproep tot afschaling om gezondheidsredenen.

Een bizar stuk. Alleen al zo'n onbeargumenteerde stelling:
De kerk moet in crisistijd scherp toezien op haar grondwettelijk beschermde positie, om te voorkomen dat deze in de toekomst in het gedrang komt.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de grondwettelijke positie van kerken in het gedrang komt door zorgvuldig te handelen. Er is eerder reden om aan te nemen dat de godsdienstvrijheid wordt ingeperkt als kerken zich daar op een onterechte manier op beroepen, oftewel daar eigenlijk misbruik van maken.

Als mensen menen deskundig te zijn in de vraag wát zorgvuldig handelen is, dan zou ik daar graag meer van horen. Ik neig er ook naar dat het prima mogelijk is om met driehonderd mensen in een kerk te zitten waar 2300 mensen passen. Maar dit artikel en de argumentatie daarin wekt weinig vertrouwen in een goede afweging.
Het is dus over een weer constateren van een gebrek aan argumentatie. Ik zie in deze post namelijk ook geen argumentatie voor het tegendeel. Terwijl toch duidelijk is dat FVD, PVV en een paar splinterpartijen de motie van Van Kooten -Arissen hebben gesteund. Dat we in bijzondere omstandigheden leven zal iedereen beamen, maar als de geschiedenis kent weet je altijd dat de bijzondere omstandigheden leiden tot andere inzichten in het organiseren van de maatschappij. (Wanneer dat al te heftig gebeurd noemen we dat revolutie) Daar valt ook de verhouding tussen kerk en staat onder. Het is dan een keuze om allerlei tendensen negatief te typeren of anderzijds te concluderen dat het geen enkel kwaad kan. Maar ik kom momenteel niet verder dan de analyse dat die keuze afhangt van een wat optimistische of pessimistische mensvisie. En dat laatste ligt wat dichter bij de schrift dan het eerste.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Thuisvrouw schreef:Sorry mensen, ik doe niets af van het coronavirus, maar is dat te vergelijken met de pest???
Ik vraag mij af of wij al de achterliggende jaren dan onverantwoordelijk geleefd hebben met virussen. Want virussen zijn altijd al dodelijk geweest voor een bepaald deel van de mensen.
Deze vraag stel ik mijzelf echt. Ik kan mij uit het verleden wel herinneren dat ik niet uit ging als ik ziek was, en als ik verkouden was, knuffelde ik niemand.
Weet je dat mensen soms ook niet weten dat je met een koortslip nooit een baby mag knuffelen?
Een kraamverpleegkundige zei me dat ze regelmatig bezoek moest waarschuwen, ze hadden geen idee dat dit voor een pasgeborene erg gevaarlijk kan zijn.
Een van mijn kinderen moest kort na de kraamtijd worden opgenomen met ernstige benauwdheid, ze bleek het RS virus te hebben. Dat is een onschuldig virus voor gezonde volwassenen, maar zeer gevaarlijk voor pasgeborenen, zeker als ze te vroeg geboren zijn.
Waarschijnlijk meegenomen door het kraambezoek.

Overdreven gezond leven is ook niet goed. Er moet een zeker evenwicht zijn om goede weerstand op te bouwen en te behouden.
Persoonlijk denk ik dat we met het vele vliegverkeer ook veel ziektes hebben overgedragen.
Je bent immers in luttele uren aan de andere kant van het continent, waar je er vroeger 6 weken over deed en veel bacteriën of virussen dan inmiddels waren uitgewoed.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie