Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Henk J schreef:In deze tijd vind ik het geestelijk onverantwoord om niet minstens 20% van de capaciteit van de kerk te benutten.
Deze snap ik niet helemaal. Je bedoelt dat minstens 20% bezet moet zijn, dus een kerk met 1000 zitplaatsen met 200 mensen uitnodigen?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

DDD schreef:Dit is op geen enkele manier een reactie op wat ik schreef.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Ik vatte jouw post op als dat het een prima vervanger is de online diensten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
Jantje schreef:Vanavond komen Peter Schalk en Tom de Nooijer in OP1. Ik ben benieuwd naar hun visie.
Van harte aanbevolen!
Waarom? Ik heb dat fragment terug gezien. Waarom zegt Schalk niet keihard: ik veroordeel niet dat kerken met meer dan 30 personen samenkomen. De Nooijer vond ik een stuk sterker. Maar ik ben benieuwd wat maakt dat jij het van harte aanbeveelt.
Ik bedoelde ook De Nooijer. Schalk was inderdaad niet heel sterk.

De vrouwelijke voorganger sneed overigens een interessant punt aan aangaande de agressie van kerkgangers. Ze had het over de secularisatie van Nederland, terwijl dit in de streng christelijke gemeenschap (zoals zij dat dan ongeveer noemde) niet zo is of zo snel gaat, waardoor het onbegrip van de seculiere Nederlander toeneemt over religie en levensbeschouwing, terwijl vroeger van oudsher Nederland een christelijke natie was. Door het onbegrip van de seculiere mens wordt de kloof tussen reformatorische mensen en seculier Nederland groter. En dat vond ik wel een interessant onderwerp.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Ad Anker schreef:
Henk J schreef:In deze tijd vind ik het geestelijk onverantwoord om niet minstens 20% van de capaciteit van de kerk te benutten.
Deze snap ik niet helemaal. Je bedoelt dat minstens 20% bezet moet zijn, dus een kerk met 1000 zitplaatsen met 200 mensen uitnodigen?
Als je zo 1.5 m kan waarborgen en dan 1000 mensen over 5 diensten uitnodigen. Kan iedereen toch 1 keer per zondag. 8 uur, half 11, 14 uur, half 5 en 19 uur. Kan iedereen nog voor de avondklok thuis zijn.
En je hebt ruimte om te ventileren....
De meeste kerkgebouwen met due omvang hebben meestal ook nog een goed ventilatiesysteem dus...

Ook kan je met voorzangers werken of gedoseerd zingen. Zo kunnen alle elementen van de eredienst gewoon aan bod komen.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Adje »

Mara schreef:
parsifal schreef: Het is echt sensatiepers die daar staat. Als ze werkelijk geinteresseerd zijn in wat mensen beweegt, dan zijn er veel betere manieren om daar achter te komen.
In Urk stond PowNed, die gaan inderdaad voor de sensatie.
Maar in Krimpen stond de regionale zender. Zij stonden daar niet plotseling, ze hadden al meerdere malen telefonisch contact gezocht.
De hoorn werd er op gegooid!
En dan gaat een journalist het verhaal van de kerkganger horen. Volstrekt normaal in een democratie.
Alleen over het moment kun je van mening verschillen.

Ik heb nu al meerdere malen links gepost, maar die worden kennelijk slecht gelezen en bekeken.
Als je als kerkenraad meent dat je van je grondwettelijk recht gebruik kan en moet maken, dan kan je een journalist hetzelfde recht niet ontzeggen. De kerkenraden kunnen daar op voorsorteren door vooraf goed te bespreken hoe te handelen en te spreken met de pers.

Misschien kunnen we in deze wat leren van de politiek! Politici zullen ook niet altijd blij zijn met het werk van de pers! Ik heb echter nog nooit gezien dat politici de journalisten te lijf gaan of gingen. Ik kan mij dat in ieder geval niet herinneren.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Henk J schreef:(...) In deze tijd vind ik het geestelijk onverantwoord om niet minstens 20% van de capaciteit van de kerk te benutten. (...)
Dat ligt natuurlijk helemaal aan zaken als de grootte van het gebouw, de mogelijke looproutes, de verdeling van de zitplaatsen, de ventilatiecapaciteit, maar ook de opbouw van de gemeente naar leeftijd, soorten gezinseenheden, risicogroepen. Daarnaast is het ook goed om het aantal bekende besmettingen in de gemeente mee te wegen, de coronacijfers in de plaatselijke omgeving van de gemeente, het risiconiveau van de regio, de adviezen / maatregelen van de overheid. Verder kan de kerkenraad - zeker niet in de laatste plaats, aangezien het om God en Zijn dienst gaat - in het belang van de gemeente op Bijbelse, theologische, geestelijke of sociale redenen nog andere aspecten meewegen.

Ieder absoluut getal of vastgesteld percentage blijft een arbitraire bezigheid, waardoor het mijns inziens heel complex is om een definitieve uitspraak te doen of het wel of niet geestelijk verantwoord handelen.
Henk J
Berichten: 2594
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Henk J »

Ad Anker schreef:
Henk J schreef:In deze tijd vind ik het geestelijk onverantwoord om niet minstens 20% van de capaciteit van de kerk te benutten.
Deze snap ik niet helemaal. Je bedoelt dat minstens 20% bezet moet zijn, dus een kerk met 1000 zitplaatsen met 200 mensen uitnodigen?
Ik vind het onbegrijpelijk als je een gebouw hebt met 1000 plaatsen je niet minstens 200 man uitnodigt. 300-500 kan ook. Je moet als kerkenraad wel kijken naar het aantal coronabesmettingen in de gemeente, als dat oploopt kan het nodig zijn om af te schalen. Maar in een grote kerk blijven vasthouden aan 30 man vind ik geestelijk niet verantwoord. Maar daar kan iedereen anders naar kijken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Silo schreef:Ik ben benieuwd naar de meningen van mijn mede-forummers over het volgende:

De kerkenraad van Urk heeft in de brief naar de kerkleden geschreven dat ze ook van alle regels wilden afstappen omdat de Heere wil dat we naar Zijn huis komen want juist in zijn huis worden mensen bekeerd. Verschillende kerkenraden op de Veluwe gebruiken deze argumentatie ook. Dus: we moeten zoveel mogelijk naar de kerk = want in de kerk vindt bekering plaats.

Klopt deze argumentatie volgens jullie?
Nee, deze argumentatie klopt niet, is althans niet volledig, beide niet.
Je kan sowieso niet stellen dat je van alle regels wil afstappen omdat de Heere wil dat we naar Zijn huis komen.
En je kan evenmin stellen dat de Heere wil dat we naar Zijn huis komen, omdat juist in Zijn huis mensen worden bekeerd.
Zo eenvoudig is het niet, dat blijkt ook wel uit de discussie hier op het forum; het ligt gecompliceerder.

Prof. Kater heeft daarover een m.i. goede en evenwichtige opiniebijdrage geschreven in het RD: https://www.rd.nl/artikel/917023-de-pla ... uwe-tempel
Kort samengevat zegt hij (zie laatste alinea): Er zijn 2 lijnen, die we bij elkaar moeten houden. Enerzijds de lijn dat geloof los staat van iedere vorm van materie. En anderzijds maakt God gebruik van de middellijke weg.
Ik citeer hem met instemming: Voor mij spreekt een bijzondere plaats een taal, waar de scheiding tussen hemel en aarde, tijd en eeuwigheid op z’n dunst is.

De kerkenraad in Urk helt (m.i. té) sterk over naar de 2e lijn, waarbij de 'middellijke weg' het kerkgebouw is. Anderen hellen over naar de 1e lijn of zien internet enz. als de 'middellijke weg'.

Ik steun hem in zijn pleidooi om beide lijnen bij elkaar te houden.
Dat betekent concreet zo veel en zo vaak mogelijk naar de kerk gaan, maar wel binnen de door de overheid gesteld grenzen.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Isala »

Henk J schreef:De Heere kan op vele manieren werken, dat kan in de kerk zijn, dat kan thuis zijn. Wij kunnen Zijn wegen niet begrijpen.
Uiteraard moet men zoveel als mogelijk en als verantwoord is, naar de kerk gaan. Men mag de onderlinge bijeenkomst niet nalaten en de kerk is en blijft de werkplaats van de Heilige Geest. Zoals te zien is ligt de crux in de woorden veilig en verantwoord. Wat de een veilig en verantwoord vindt, vindt een ander onveilig en onverantwoord.
In deze tijd vind ik het geestelijk onverantwoord om niet minstens 20% van de capaciteit van de kerk te benutten. Iemand kan daar anders naar kijken. Net zoals dat ik het onveilig vindt om iedereen uit te nodigen voor de eredienst, alhoewel ik ook zo graag weer met de hele gemeente zou opgaan naar het huis des Heeren.
De onderlinge samenkomst nalaten staat in de context van de tekst van het bewust kiezen om niet meer deel te nemen aan het samenkomen met gelovigen.
Het gaat hier om afvallig worden, achterop raken, geloofszwakte, je onttrekken aan de gemeente. En niet om omstandigheden waardoor men verhindert wordt samen te komen. (bron: Studiebijbel)
Daarnaast heeft de gemeente de hele Coronatijd mogelijkheden gehad om samen te komen in kleiner verband, bijvoorbeeld met een paar mensen thuis of buiten.
De focus is zo gericht op samenkomen in het kerkgebouw, en alleen op de zondag, dat heel veel andere mogelijkheden buiten beeld bleven.
Heel eerlijk gezegd heb ik dat nooit helemaal goed begrepen.
Hora est!
Henk J
Berichten: 2594
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Henk J »

Hollander schreef:
Henk J schreef:(...) In deze tijd vind ik het geestelijk onverantwoord om niet minstens 20% van de capaciteit van de kerk te benutten. (...)
Dat ligt natuurlijk helemaal aan zaken als de grootte van het gebouw, de mogelijke looproutes, de verdeling van de zitplaatsen, de ventilatiecapaciteit, maar ook de opbouw van de gemeente naar leeftijd, soorten gezinseenheden, risicogroepen. Daarnaast is het ook goed om het aantal bekende besmettingen in de gemeente mee te wegen, de coronacijfers in de plaatselijke omgeving van de gemeente, het risiconiveau van de regio, de adviezen / maatregelen van de overheid. Verder kan de kerkenraad - zeker niet in de laatste plaats, aangezien het om God en Zijn dienst gaat - in het belang van de gemeente op Bijbelse, theologische, geestelijke of sociale redenen nog andere aspecten meewegen.

Ieder absoluut getal of vastgesteld percentage blijft een arbitraire bezigheid, waardoor het mijns inziens heel complex is om een definitieve uitspraak te doen of het wel of niet geestelijk verantwoord handelen.
Klopt helemaal, ik geef ook slechts mijn mening weer. Maar ik vind percentages handiger dan absolute getallen als 30 of 100, omdat je dan makkelijk kunt rekenen aan de hand van de grootte van het gebouw. De zaken die jij beschrijft moet een kerkenraad ook zeker meenemen in het uitnodigingsbeleid voor de dienst. Onze kerk heeft bijvoorbeeld rond kerst twee weken dicht gezeten vanwege het sterk oplopende aantal besmettingen in de gemeente. Toen dat weer gedaald is, zijn we weer overgegaan op drie diensten per zondag.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Henk J schreef:
Ad Anker schreef:
Henk J schreef:In deze tijd vind ik het geestelijk onverantwoord om niet minstens 20% van de capaciteit van de kerk te benutten.
Deze snap ik niet helemaal. Je bedoelt dat minstens 20% bezet moet zijn, dus een kerk met 1000 zitplaatsen met 200 mensen uitnodigen?
Ik vind het onbegrijpelijk als je een gebouw hebt met 1000 plaatsen je niet minstens 200 man uitnodigt. 300-500 kan ook. Je moet als kerkenraad wel kijken naar het aantal coronabesmettingen in de gemeente, als dat oploopt kan het nodig zijn om af te schalen. Maar in een grote kerk blijven vasthouden aan 30 man vind ik geestelijk niet verantwoord. Maar daar kan iedereen anders naar kijken.
waar gebeurt dat? Volgens mij is overal al opgeschaald. Bij ons nu 10 procent. Maar ik weet waar het echt wel meer is.
Henk J
Berichten: 2594
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Henk J »

Isala schreef:
Henk J schreef:De Heere kan op vele manieren werken, dat kan in de kerk zijn, dat kan thuis zijn. Wij kunnen Zijn wegen niet begrijpen.
Uiteraard moet men zoveel als mogelijk en als verantwoord is, naar de kerk gaan. Men mag de onderlinge bijeenkomst niet nalaten en de kerk is en blijft de werkplaats van de Heilige Geest. Zoals te zien is ligt de crux in de woorden veilig en verantwoord. Wat de een veilig en verantwoord vindt, vindt een ander onveilig en onverantwoord.
In deze tijd vind ik het geestelijk onverantwoord om niet minstens 20% van de capaciteit van de kerk te benutten. Iemand kan daar anders naar kijken. Net zoals dat ik het onveilig vindt om iedereen uit te nodigen voor de eredienst, alhoewel ik ook zo graag weer met de hele gemeente zou opgaan naar het huis des Heeren.
De onderlinge samenkomst nalaten staat in de context van de tekst van het bewust kiezen om niet meer deel te nemen aan het samenkomen met gelovigen.
Het gaat hier om afvallig worden, achterop raken, geloofszwakte, je onttrekken aan de gemeente. En niet om omstandigheden waardoor men verhindert wordt samen te komen. (bron: Studiebijbel)
Daarnaast heeft de gemeente de hele Coronatijd mogelijkheden gehad om samen te komen in kleiner verband, bijvoorbeeld met een paar mensen thuis of buiten.
De focus is zo gericht op samenkomen in het kerkgebouw, en alleen op de zondag, dat heel veel andere mogelijkheden buiten beeld bleven.
Heel eerlijk gezegd heb ik dat nooit helemaal goed begrepen.
De focus is gericht op de kerk, omdat er niks is wat die samenkomst kan vervangen. Overigens vind ik het gevaar op coronabesmetting groter als je de gemeente verdeeld over huizen laat samenkomen dan wanneer een deel van de gemeente op anderhalve meter van elkaar in de kerk zit. Creativiteit is goed, maar ik heb nog geen vervanger van de eredienst gezien.
Wat je zegt over die tekst dat klopt, alleen ik denk niet dat die verklaarders toen aan een pandemie dachten. Maar ook de kanttekening hanteert die lijn. Er wordt niet gesproken over een overheid die de samenkomst aan banden legt.
Henk J
Berichten: 2594
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Henk J »

Lilian1975 schreef:
Henk J schreef:
Ad Anker schreef:
Henk J schreef:In deze tijd vind ik het geestelijk onverantwoord om niet minstens 20% van de capaciteit van de kerk te benutten.
Deze snap ik niet helemaal. Je bedoelt dat minstens 20% bezet moet zijn, dus een kerk met 1000 zitplaatsen met 200 mensen uitnodigen?
Ik vind het onbegrijpelijk als je een gebouw hebt met 1000 plaatsen je niet minstens 200 man uitnodigt. 300-500 kan ook. Je moet als kerkenraad wel kijken naar het aantal coronabesmettingen in de gemeente, als dat oploopt kan het nodig zijn om af te schalen. Maar in een grote kerk blijven vasthouden aan 30 man vind ik geestelijk niet verantwoord. Maar daar kan iedereen anders naar kijken.
waar gebeurt dat? Volgens mij is overal al opgeschaald. Bij ons nu 10 procent. Maar ik weet waar het echt wel meer is.
Ik geef zo wat voorbeelden, er zijn kerken die vasthouden aan volledige online diensten, alhoewel in de gereformeerde gezindte iedereen wel opgeschaald heeft volgens mij. Let wel, ik geef mijn mening he. Dat is geen wet ofzo, elke kerkenraad heeft zijn eigen verantwoording.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door pierre27 »

Silo schreef:Ik zeg ook: ik probeer....
Ik probeer ook.....
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef: Weet je: ik had het stoer gevonden wanneer de pers aanwezig geweest was bij de dienst, dat ook had aangegeven en de vraag had gesteld om na de dienst een paar vragen te kunnen stellen aan de kerkenraad. Dan doe je aan nieuwsgaring. Dit was echt belachelijk. Dat je dat hier nog een soort goed wil praten begrijp ik niet goed.
Dan had de journalist zich aan hetzelfde feit schuldig gemaakt.
En doe je nog steeds niet aan nieuwsgaring, want in de kerk kun je alleen luisteren.
En ik snap dat die drempel om daar binnen te gaan, hoog is.
Daar wordt voor een buitenstaander onbegrijpelijke taal gesproken.
Deze dominee preekt voor eigen "parochie", voor de mensen die erin opgegroeid zijn, dan wel bekend met het archaïsch taalgebruik en de bijzondere preektoon.
Als ik lid van die kerk was geweest, had ik tegen van Giessen gezegd: kom ga met mij naar huis, dan leg ik het je uit, onder het genot van een kopje koffie.
Lid van de kerk kun je ook lezen als: predikant, scriba, k.r. lid, koster.
Dan hoeft dat niet op zondag, maar nodig hem uit op een andere dag.
Ik weet zeker dat hij komt!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie