Maatregelen kerk ivm coronavirus

Henk J
Berichten: 2538
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Henk J »

Lilian1975 schreef:https://www.rd.nl/artikel/923230-cio-ki ... ktijkproef

Het CIO werkt aan de voorbereiding van een serie praktijkproeven met kerkdiensten in kerkgebouwen. De proeven zullen in verschillende typen kerkgebouwen worden gehouden met verschillende type vieringen. Het CIO benadert hiervoor de komende tijd kerkbesturen met een verzoek om hieraan mee te werken. Bij de dienstenorganisatie van de PKN hadden een aantal gemeenten zich aangemeld voor een praktijkproef. Dat is dus niet nodig. Wanneer de proeven zullen plaatsvinden, is nog onbekend.
Worden de kerken in ieder geval niet vergeten. Dat is mooi.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1452
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Delftenaar »

Op een sneltest voordat je naar de kerk mag en dat dan iedere week, zit je ook niet te wachten.

Los van alle negatieve publiciteit, zo bedoel ik het hier niet, heeft de Mieraskerk samen met de Sionkerk al hiermee geëxperimenteerd. Interessant is daarom om te weten of het aantal besmettingen met corona bij de leden van deze gemeenten hoger ligt dan het algemene besmettingscijfer in de betreffende woonplaatsen.
Voor een groot deel hangt dit samen met de eigen verantwoordelijkheid in het geval van klachten. Als een gemeentelid met een hoestje (waaraan je tot 2020 geen aandacht hoefde te besteden) toch naar de kerk gaat houdt het op. Dat besef moet er wel zijn.

Bij mij op de zaak was iemand positief getest. Vanwege de zeer milde symptomen dacht persoon in kwestie gewoon naar de zaak te kunnen gaan (thuiswerken was niet mogelijk). De gevolgen waren voorzichtig gezegd merkbaar.
In de kerk wil je zoiets niet: je ziet de dikgedrukte koppen al voor je (en de zondag erna staan 300 journalisten voor de deur....).
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door windorgel »

Delftenaar schreef:Op een sneltest voordat je naar de kerk mag en dat dan iedere week, zit je ook niet te wachten.

Los van alle negatieve publiciteit, zo bedoel ik het hier niet, heeft de Mieraskerk samen met de Sionkerk al hiermee geëxperimenteerd. Interessant is daarom om te weten of het aantal besmettingen met corona bij de leden van deze gemeenten hoger ligt dan het algemene besmettingscijfer in de betreffende woonplaatsen.
Voor een groot deel hangt dit samen met de eigen verantwoordelijkheid in het geval van klachten. Als een gemeentelid met een hoestje (waaraan je tot 2020 geen aandacht hoefde te besteden) toch naar de kerk gaat houdt het op. Dat besef moet er wel zijn.

Bij mij op de zaak was iemand positief getest. Vanwege de zeer milde symptomen dacht persoon in kwestie gewoon naar de zaak te kunnen gaan (thuiswerken was niet mogelijk). De gevolgen waren voorzichtig gezegd merkbaar.
In de kerk wil je zoiets niet: je ziet de dikgedrukte koppen al voor je (en de zondag erna staan 300 journalisten voor de deur....).
Die dikgedrukte koppen zie ik al voor me. Zodra de anderhalve meter in de samenleving wordt losgelaten zien we de besmettingen in kerken met lage vaccinatiegraad sowieso toenemen. Ik merk nu al dat mensen weer 'gewoon' naar de kerk met een hoestje. Dat kan wat worden straks.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Henk J schreef:
Lilian1975 schreef:https://www.rd.nl/artikel/923230-cio-ki ... ktijkproef

Het CIO werkt aan de voorbereiding van een serie praktijkproeven met kerkdiensten in kerkgebouwen. De proeven zullen in verschillende typen kerkgebouwen worden gehouden met verschillende type vieringen. Het CIO benadert hiervoor de komende tijd kerkbesturen met een verzoek om hieraan mee te werken. Bij de dienstenorganisatie van de PKN hadden een aantal gemeenten zich aangemeld voor een praktijkproef. Dat is dus niet nodig. Wanneer de proeven zullen plaatsvinden, is nog onbekend.
Worden de kerken in ieder geval niet vergeten. Dat is mooi.
Ik weet niet hoor... een kerkdienst als praktijkproef? En dan voor en achteraf testen?
Eerlijk gezegd weet ik hier voor mijzelf geen raad mee. Iedere week dure sneltest om naar de kerk te mogen?
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

In deze proef zijn de testen toch gratis?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Het werkt dan toch net als dat coronapaspoort naar buitenland? Dan moet je ook een commerciële test doen als je niet gevaccineert ben... of de test gratis is met de proef. Geen idee.
JvW
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door JvW »

Lilian1975 schreef:Het werkt dan toch net als dat coronapaspoort naar buitenland? Dan moet je ook een commerciële test doen als je niet gevaccineert ben... of de test gratis is met de proef. Geen idee.
Testen bij de proeven worden op dit moment door de overheid betaald. Zie ook de commotie over hoe dit gegaan is en de bedragen die hiermee gemoeid zijn.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1083
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Anselmus »

Het lijkt me niet verstandig om als kerk mee te doen aan testexperimenten. Er ontstaat dan het idee dat een kerk op een veilige manier kan oefenen en vrijheden kan terugkrijgen die ze al heeft. Een kerk heeft de bevoegdheid eigen regels te maken op voorwaarde dat het veilig kan. Door je vrijheid op te geven en in handen van anderen te leggen, geef je iets op wat je misschien daarna niet makkelijk terugkrijgt. Wanneer de kerk vervolgens iets doet wat niet overeenkomt met een advies, staan er vervolgens weer media op de stoep. Wanneer je buiten het oog van de controlerende organen als kerk zelf voorzichtig gaat opschalen houdt de kerk zelf de regie en het gezag dat ze al heeft.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Anselmus schreef:Het lijkt me niet verstandig om als kerk mee te doen aan testexperimenten. Er ontstaat dan het idee dat een kerk op een veilige manier kan oefenen en vrijheden kan terugkrijgen die ze al heeft. Een kerk heeft de bevoegdheid eigen regels te maken op voorwaarde dat het veilig kan. Door je vrijheid op te geven en in handen van anderen te leggen, geef je iets op wat je misschien daarna niet makkelijk terugkrijgt. Wanneer de kerk vervolgens iets doet wat niet overeenkomt met een advies, staan er vervolgens weer media op de stoep. Wanneer je buiten het oog van de controlerende organen als kerk zelf voorzichtig gaat opschalen houdt de kerk zelf de regie en het gezag dat ze al heeft.
ja je hebt misschien wel gelijk. Zelf dacht ik even andersom. Nu kan gezien worden dat met 30 mensen max samenkomen met in achtneming van hygiëne etc wel wat erg weinig is. Maar je hebt gelijk. Het zou zomaar tegen je kunnen werken. Zeker als er weer iets oplaait waar geen goede vaccinatie voor is en de wereld weer in paniek is.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:In deze proef zijn de testen toch gratis?
Testenvoortoegang is gratis, klopt.
~~Soli Deo Gloria~~
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

Anselmus schreef:Het lijkt me niet verstandig om als kerk mee te doen aan testexperimenten. Er ontstaat dan het idee dat een kerk op een veilige manier kan oefenen en vrijheden kan terugkrijgen die ze al heeft. Een kerk heeft de bevoegdheid eigen regels te maken op voorwaarde dat het veilig kan. Door je vrijheid op te geven en in handen van anderen te leggen, geef je iets op wat je misschien daarna niet makkelijk terugkrijgt. Wanneer de kerk vervolgens iets doet wat niet overeenkomt met een advies, staan er vervolgens weer media op de stoep. Wanneer je buiten het oog van de controlerende organen als kerk zelf voorzichtig gaat opschalen houdt de kerk zelf de regie en het gezag dat ze al heeft.
Helemaal mee eens.
Veel organisaties en ondernemers zijn ook niet zo blij met die FieldLab-evenementen. Het maakt de drempel naar heropening enkel hoger.
Iets waar we vorig jaar nog lacherig over deden (dat je voor toegang ergens eerst een groen vinkje moet hebben) wordt langzaamaan werkelijkheid.
Hoopvol
Berichten: 1294
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hoopvol »

DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Wat is daar eng aan? In Canada gebeurt het ook. Er zijn immers ook rare mensen onder geloofsgenoten.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zita »

Discussie op radio1 was tussen een SGP-burgemeester, een cgk-predikant en nog een predikant. Ds Van Gent gaf aan dat kerken verantwoord omgaan met de ruimte die ze hebben, en dat het echt een heel onwenselijke principiële stap is die je neemt door als overheid wèl regels te stellen aan kerken. Adviezen zijn van een principieel andere orde. De andere dominee gaf aan dat hij vindt dat deze maatregelen absoluut niet ingrijpen in de vrijheid van godsdienst, maar dat het is als de brandweer die je verbiedt om een brandend huis in te gaan. De SGP-burgemeester koos een middenweg: zeer zeer zeer terughoudend wat wetten rond kerkdiensten betreft. Het moet altijd minimaal mogelijk blijven om vanuit de kerk een livestream te organiseren.
Of kerken altijd heel wijs zijn omgegaan met de ruimte die er is, weet ik niet. Als een kerk werkelijk een brandhaard zou blijken te zijn, kan ik de visie van de SGP-burgemeester wel volgen: in een dergelijke noodsituatie alleen een livestream. Maar dat moet heel tijdelijk zijn. En tegelijk zie ik wel dat het zeer onwenselijk is als de principiele stap gezet gaat worden dat de overheid kerken dingen gaat opleggen en verbieden. Die lijkt in deze bizarre tijden wel in lijn der bizarre stappen te liggen, maar kan in minder bizarre tijden opeens wel een heel onwenselijke wending nemen.
En Canada zou ik hierin niet graag als lichtend voorbeeld willen zien. Ik begreep dat daar al heel veel wel weer mag en allerlei dingen weer open zijn, behalve de kerken.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Panny »

Hoopvol schreef:Dit kan eng worden:

https://nos.nl/artikel/2377916-kabinet- ... haard.html
Er is mij geen coronahaard bekend door kerkbezoek.
Bij ons in de kerk gaan er ongeveer 100 mensen naar de kerk (ongeveer 500 zitplaatsen). En volgens mij is het heel veilig.
Ik ben er niet zo bang voor dus.
En in het geval van een grote coronahaard in een kerk lijkt het me ook misschien wel verstandig.
Plaats reactie