Maatregelen kerk ivm coronavirus

Jannah
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:30

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jannah »

Er wordt ons door de overheid ook niets verboden, we mogen samenkomen, er mag gezongen worden (met allerlei mogelijke variaties) dat was in de tijd van de reformatie anders toch? Wij vinden het belangrijk om ook met zwakheden en gebreken van de overheid geduld te hebben.

Wellicht zijn wij te zachtmoedig en moeten we meer voor onze rechten opkomen. Maar rechthebbende mensen worden argwanend bekeken in de kerk :huhu

Het gaat erom of je bereid bent adviezen op te volgen ja of nee. Bij het niet opvolgen en zelf invullen van de maatregelen voelen wij ons niet gerust.

Het bewuste artikel van ds. W. Visscher stond dus in de Gezinsgids, maar die hebben we niet. Ik weet niet hoe ik het stuk uit het rd hier kan citereren.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

We zitten nu in mei en nog steeds met strikte maatregelen. Straks worden we 'gered' door de vaccinaties, om in het taalgebruik van Hugo de Jonge te blijven.

En onze gezindte, onze groep dus, heeft een negatieve bijdrage geleverd aan deze lange crisis. Dat vind ik heel pijnlijk, juist omdat ik zo'n voorstander ben van de refozuil.

Onverstandige woorden kunnen niet met een gereformeerd sausje worden weggemasseerd. Nee, we zullen onze schuld hierin moeten erkennen. Zo niet nu, dan wel later.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Habitat schreef:En onze gezindte, onze groep dus, heeft een negatieve bijdrage geleverd aan deze lange crisis.
Wil je zeggen dat door kerkgang het aantal besmettingen onverantwoord opgelopen is waardoor de crisis verlengd wordt? Als je dat bedoelt, dan ben je het zicht op de werkelijkheid m.i. wel heel erg kwijt.
Jannah schreef:Er wordt ons door de overheid ook niets verboden, we mogen samenkomen, er mag gezongen worden (met allerlei mogelijke variaties) dat was in de tijd van de reformatie anders toch? Wij vinden het belangrijk om ook met zwakheden en gebreken van de overheid geduld te hebben.
Ik begrijp echt niet wat je wilt zeggen... De allereerste vraag moet zijn wat het gezag is van de overheid in bepaalde zaken. Als de overheid in bepaalde zaken geen gezag heeft, dan moeten we dat gezag ook niet half-half erkennen.

Natuurlijk moeten we met zwakheden en gebreken geduld hebben. Maar (om even een vergelijking te maken) wanneer mijn buurman wil bepalen wat er in mijn tuin gebeurt, dan wil ik wel met zijn zwakheden en gebreken geduld hebben, maar ik ga toch echt hem zijn zin niet geven.

Dat laat onverlet dat ook kerken verantwoordelijkheid dragen om gezondheidsmaatregelen te treffen en adviezen van de overheid te overwegen.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

@Valcke: onze gezindte heeft geen tegenwicht geboden tegen de eigenwijsheid van de vrije individualistische burger (uit bv de Randstad). Sterker nog, wij dreven mee op dezelfde mentaliteit. Sterker nog, biblebelt gemeenten kwamen bovenaan in de lijstjes van slechte covid-cijfers.

Naar mijn mening hebben onze kerkenraden niet het goede voorbeeld gegeven door af te wijken van de adviezen. Want als de kerk afwijkt, is de stap om thuis en op het werk af te wijken sneller gezet.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Habitat schreef:@Valcke: onze gezindte heeft geen tegenwicht geboden tegen de eigenwijsheid van de vrije individualistische burger (uit bv de Randstad). Sterker nog, wij dreven mee op dezelfde mentaliteit. Sterker nog, biblebelt gemeenten kwamen bovenaan in de lijstjes van slechte covid-cijfers.

Naar mijn mening hebben onze kerkenraden niet het goede voorbeeld gegeven door af te wijken van de adviezen. Want als de kerk afwijkt, is de stap om thuis en op het werk af te wijken sneller gezet.
Sommigen vinden de mensen in de Randstad eigenwijs, anderen juist mensen op de Veluwe, enzovoort. Ik herken dit beeld niet zo. Ik denk inderdaad dat de naleving van regels inderdaad niet per se beter is geweest dan in andere bevolkingsgroepen. Het beeld is heel gemengd. Dat biblebelt gemeenten bovenaan lijstjes stonden is incidenteel gebeurd. Doorgaans is dat echter beslist niet het geval geweest, integendeel. Gelderland-Midden en Zeeland hebben bijna de hele periode lagere besmettingscijfers gehad dan andere regio's. Je waarneming is dus wel erg eenzijdig.

Verder zijn adviezen mbt kerkgang onvergelijkbaar met andere regels. Dat is op principiële gronden, niet omdat we de overheid niet zouden moeten gehoorzamen.

Kortom, je argumentatie kan ik beslist niet delen.
Jannah
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:30

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jannah »

@Valcke: wij zien de overheid hierin als een orgaan dat over ons gesteld is en zien het los van gezag hebben over iets. Het hebben van vrijheden zegt niet direct dat die ook moet opeisen. Door dat te doen, kunnen juist die vrijheden verloren gaan.

Dan zou het idd kunnen betekenen dat je je overal je aan de adviezen houdt, behalve op zondag. Juist op zondag, op Gods dag zou ik zeggen.

Een buurman is niet iemand die over ons gesteld is.

Maar goed, zoveel hoofden zoveel zinnen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Jannah schreef:@Valcke: wij zien de overheid hierin als een orgaan dat over ons gesteld is en zien het los van gezag hebben over iets. Het hebben van vrijheden zegt niet direct dat die ook moet opeisen. Door dat te doen, kunnen juist die vrijheden verloren gaan.

Dan zou het idd kunnen betekenen dat je je overal je aan de adviezen houdt, behalve op zondag. Juist op zondag, op Gods dag zou ik zeggen.

Een buurman is niet iemand die over ons gesteld is.

Maar goed, zoveel hoofden zoveel zinnen.
Je antwoord geeft precies aan waar het fout gaat. Je erkent tóch half-half het gezag van de overheid in kerkelijke zaken.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Het is helemaal geen kerkelijke zaak. Het gaat hier om de volksgezondheid.

Dat de overheid wijze terughoudendheid betracht, neemt de dwaasheid van de eigenwijze kerkenraden niet weg.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Het gaat hier om de volksgezondheid.
Dat weten we nu ondertussen wel. Daarom wordt er afstand gehouden, enzovoort.
(Eigenlijk zou ik op zo'n dooddoener niet meer moeten reageren.)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

DDD schreef:Het is helemaal geen kerkelijke zaak. Het gaat hier om de volksgezondheid.

Dat de overheid wijze terughoudendheid betracht, neemt de dwaasheid van de eigenwijze kerkenraden niet weg.
'Het is helemaal niet zo' vind ik niet zo'n krachtige motivering, zeker niet als je weet dat anderen het hier anders zien, gemotiveerd en wel. Maar nee, kerkenraden die het anders doen, handelen weer 'dwaas'...
Hoeveel ruimte laat je voor een andere mening? En dan bedoel ik natuurlijk échte ruimte. Niet die van 'elke gek mag zeggen wat hij wil, je hebt nu eenmaal vrijheid van meningsuiting.'
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door aggieoudje »

Vanaf aanstaande zondag 6 juni gaan we in onze gemeente naar 15% van de capaciteit.
Ene kerkgebouw 100 personen andere kerkgebouw 75 personen (excl personeel en basisschoolkinderen)
Ook zal vanaf volgende week zondag 13 juni tijdens de morgendienst de creche weer geopend zijn. (Bij rondvraag onder mensen waarom ze nog niet inschreven voor de diensten was dit 1 van de redenen: dat er geen creche was)
En de laatste psalm of gezang in de dienst mag vanaf zondag weer op praatniveau worden mee gezongen de rest blijft door de zangers worden gezongen.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door helma »

Vanmiddag een trouwdienst meegemaakt waar niet gezongen werd. Ook niet door een paar zangers. De organist speelde of er werd een opname afgedraaid van een psalm/lied.
De laatste psalm mocht meegezongen worden.

Ik vond het een vreselijke ervaring.
Een hele grote kerk waar nog geen 100 memsen aanwezig waren...
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ditbenik »

helma schreef:Vanmiddag een trouwdienst meegemaakt waar niet gezongen werd. Ook niet door een paar zangers. De organist speelde of er werd een opname afgedraaid van een psalm/lied.
De laatste psalm mocht meegezongen worden.

Ik vond het een vreselijke ervaring.
Een hele grote kerk waar nog geen 100 memsen aanwezig waren...
Ja, vind ik ook echt drama. Bij ons in de kerk is altijd gezongen maar ik was op Hemelvaartsdag elders bij een doopdienst en daar mocht niet gezongen worden. Er waren voorzangers. Dan zit je bij het toezingen van de ouders toeschouwer te zijn. Ik vond het vreselijk.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door aggieoudje »

Omdat wij geen vakantieplek zijn en het in de kerk in de vakantie niet druk is omdat er vele weg gaan gaat er normaal in de zomervakantie 1 kerkgebouw een paar weken dicht, maar kerkenraad heeft nu besloten beide kerkgebouwen de hele zomervakantie open te houden om zoveel mensen als mogelijk onder deze omstandigheden de kans te geven naar de kerk te gaan.
Zag dat de preekbeurten gelukkig ook allemaal gevuld zijn met vooral emeriti predikanten en proponenten, en daarnaast gaat onze ene dominee buiten de vakantie weg dat scheelt gelukkig ook.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ditbenik schreef:
helma schreef:Vanmiddag een trouwdienst meegemaakt waar niet gezongen werd. Ook niet door een paar zangers. De organist speelde of er werd een opname afgedraaid van een psalm/lied.
De laatste psalm mocht meegezongen worden.

Ik vond het een vreselijke ervaring.
Een hele grote kerk waar nog geen 100 memsen aanwezig waren...
Ja, vind ik ook echt drama. Bij ons in de kerk is altijd gezongen maar ik was op Hemelvaartsdag elders bij een doopdienst en daar mocht niet gezongen worden. Er waren voorzangers. Dan zit je bij het toezingen van de ouders toeschouwer te zijn. Ik vond het vreselijk.
Bij ons mag/mocht Psalm 103: 8 en 9, Psalm 134: 3 en het toe te zingen vers voor de bevestigde ambtsdragers en de nieuwe belijdende leden wel meegezongen worden.

Verder moet iedereen nog steeds zijn mond stijf gesloten houden. En dat terwijl er al bijna overal weer gezongen mag worden. :banghead
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie