Maatregelen kerk ivm coronavirus

Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
merel schreef:Precies! Het lijkt mij ook niet gebonden aan deze twee zondagen waarin zij mogelijk geen dienst horen. Voorgaande jaren bezochten wij altijd een dienst tijdens de vakantie. Nu is dat niet mogelijk. Nu is het in de thuissituatie met thuis luisteren al wat rommelig. Op een krukje in een tent, waar je het geluid toch ook wat zachter houdt ivm overlast, luisteren lijkt mij de eerbied niet bevorderen
Wat waren de eerste christenen toch onnozel. Die zetten alles opzij voor de zondagse diensten. Maar wij verlichte mensen kunnen best onze kinderen 2 zondagen de prediking laten missen.
Als dit de uitwerking is van de pandemie ben ik bang dat wij niets hebben geleerd. En zij bekeerden zich niet was het trieste refrein in het oude testament. Helaas niet alleen toen....
Ach, die brachten ook al hun geld naar de apostelen en deelden dit. Dat doen we nu ook niet meer toch?
Christen
Berichten: 770
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Christen »

Ah.. ik zie mijn moeder nog met de kinderbijbel of dacht ik of toch een preek? op een kleedje op de berg zitten. Lekkers dr bij. En lezen maar. Ma las altijd veel voor.. ook toen er al aanhang was ;) dus we waren wel wat gewend. Op de camping ging het inderdaad niet. Het Urkermannenkoor in het Frans maakte net ff teveel herrie op dat moment. Dan maar naar boven.
De campingbeheerder vroeg aan mijn moeder bij terugkomst.. fijn gewandeld mevrouw?
Misschien nog een idee voor jou. Picknick mand mee.. op toonhoogte erbij.. kinderbijbel en je hebt een beste zondag ;)
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
huisman schreef:
merel schreef:Precies! Het lijkt mij ook niet gebonden aan deze twee zondagen waarin zij mogelijk geen dienst horen. Voorgaande jaren bezochten wij altijd een dienst tijdens de vakantie. Nu is dat niet mogelijk. Nu is het in de thuissituatie met thuis luisteren al wat rommelig. Op een krukje in een tent, waar je het geluid toch ook wat zachter houdt ivm overlast, luisteren lijkt mij de eerbied niet bevorderen
Wat waren de eerste christenen toch onnozel. Die zetten alles opzij voor de zondagse diensten. Maar wij verlichte mensen kunnen best onze kinderen 2 zondagen de prediking laten missen.
Als dit de uitwerking is van de pandemie ben ik bang dat wij niets hebben geleerd. En zij bekeerden zich niet was het trieste refrein in het oude testament. Helaas niet alleen toen....
Ach, die brachten ook al hun geld naar de apostelen en deelden dit. Dat doen we nu ook niet meer toch?
Waarom niet? Ik denk toch dat dat wel een kenmerk van werkelijke christenen is.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef:
merel schreef:Precies! Het lijkt mij ook niet gebonden aan deze twee zondagen waarin zij mogelijk geen dienst horen. Voorgaande jaren bezochten wij altijd een dienst tijdens de vakantie. Nu is dat niet mogelijk. Nu is het in de thuissituatie met thuis luisteren al wat rommelig. Op een krukje in een tent, waar je het geluid toch ook wat zachter houdt ivm overlast, luisteren lijkt mij de eerbied niet bevorderen
Wat waren de eerste christenen toch onnozel. Die zetten alles opzij voor de zondagse diensten. Maar wij verlichte mensen kunnen best onze kinderen 2 zondagen de prediking laten missen.
Als dit de uitwerking is van de pandemie ben ik bang dat wij niets hebben geleerd. En zij bekeerden zich niet was het trieste refrein in het oude testament. Helaas niet alleen toen....
Ach, die brachten ook al hun geld naar de apostelen en deelden dit. Dat doen we nu ook niet meer toch?
Waarom niet? Ik denk toch dat dat wel een kenmerk van werkelijke christenen is.
Al je bezit verkopen en van de opbrengst samen leven en uitdelen? Als dat het kenmerk van werkelijke christenen is volgens jou, is de toestand iig in ons land bedroevend.
merel
Berichten: 9824
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Dat is het op veel vlakken ook. Ik denk dat het materialisme een grote zorg is op dit moment

Wij mogen ook naar de kerk aankomend weekend. Ik heb lang getwijfeld, maar toch de knoop doorgehakt. Ik vind het ook belangrijk dat de kinderen binding houden met de gemeente en de kerk en daarom gaan wij nu toch.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:
Zeeuw schreef:
Ach, die brachten ook al hun geld naar de apostelen en deelden dit. Dat doen we nu ook niet meer toch?
Waarom niet? Ik denk toch dat dat wel een kenmerk van werkelijke christenen is.
Al je bezit verkopen en van de opbrengst samen leven en uitdelen? Als dat het kenmerk van werkelijke christenen is volgens jou, is de toestand iig in ons land bedroevend.
Dat laatste zal ik niet ontkennen. Ik sprak trouwens over een kenmerk, niet over het kenmerk.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

merel schreef:Dat is het op veel vlakken ook. Ik denk dat het materialisme een grote zorg is op dit moment

Wij mogen ook naar de kerk aankomend weekend. Ik heb lang getwijfeld, maar toch de knoop doorgehakt. Ik vind het ook belangrijk dat de kinderen binding houden met de gemeente en de kerk en daarom gaan wij nu toch.
Fijn!
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Zeeuw schreef:
DDD schreef:
Zeeuw schreef:
Ach, die brachten ook al hun geld naar de apostelen en deelden dit. Dat doen we nu ook niet meer toch?
Waarom niet? Ik denk toch dat dat wel een kenmerk van werkelijke christenen is.
Al je bezit verkopen en van de opbrengst samen leven en uitdelen? Als dat het kenmerk van werkelijke christenen is volgens jou, is de toestand iig in ons land bedroevend.
Dat laatste zal ik niet ontkennen. Ik sprak trouwens over een kenmerk, niet over het kenmerk.
Ook een kenmerk zou iemand moeten bezitten. Ik geloof er niet in dat deze exacte omschrijving een kenmerk is voor huidige christenen. Wel blijmoedig geven. Dat zeker.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Het rd heeft inmiddels een polletje op de website staan over hoe er gezongen wordt bij de lezers in de kerk.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

@Zeeuw:

Ik denk inderdaad dat christenen daar in meer of mindere mate iets van moeten kennen. Maar in onze samenleving en kerkelijke gemeenschappen kun je dat niet onbeperkt doorvoeren, omdat de meerderheid van de gelovigen er een andere interpretatie op nahoudt.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Delftenaar »

En op het moment dat het verplicht wordt om letterlijk 10% te geven, zoals in sommige evangelische gemeenten het geval is, wordt het wat wettisch.

Een deel van je inkomsten weggeven (collectes, kerkelijke bijdrage etc.) is Bijbels. Maar tegenwoordig ligt dat, met belastingen enzo wel anders dan vroeger in de tijd van de Bijbel.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Herman schreef:Het rd heeft inmiddels een polletje op de website staan over hoe er gezongen wordt bij de lezers in de kerk.
Ik vind het toch nog redelijk verrassende tussenstanden. De groep niet of beperkt zingen had ik groter ingeschat.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17344
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

Hollander schreef:
Herman schreef:Het rd heeft inmiddels een polletje op de website staan over hoe er gezongen wordt bij de lezers in de kerk.
Ik vind het toch nog redelijk verrassende tussenstanden. De groep niet of beperkt zingen had ik groter ingeschat.
71% zingt iedereen (soms ingetogen )
8% zingt niemand.

Er waren ook 16 stemmen dat iedereen zingt maar met mondkapje. Dat levert vast geen CD opname gemeentezang op . :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:@Zeeuw:

Ik denk inderdaad dat christenen daar in meer of mindere mate iets van moeten kennen. Maar in onze samenleving en kerkelijke gemeenschappen kun je dat niet onbeperkt doorvoeren, omdat de meerderheid van de gelovigen er een andere interpretatie op nahoudt.
Helemaal eens ja.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

CD opname? Om lekker in de trekschuit te beluisteren zeker? :humhihi
Plaats reactie