Maatregelen kerk ivm coronavirus

gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door gallio »

Vervolgde schreef: Ik heb afgewacht of er verder gereageerd zou worden op deze duidelijk anarchistische boodschap.....
Anarchistisch ? Waarom toch de woorden van andere forummers verdraaien en dan in de sterkst mogelijke manier afbranden?

Hoe leg jij verder de volgende tekst uit Handelingen 5 uit ?

Maar Petrus en de apostelen antwoordden, en zeiden: Men moet Gode meer gehoorzaam zijn, dan den mensen.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Vervolgde schreef:Tot slot nog een citaat van Calvijn uit het slothoofdstuk van de Institutie:
Calvijn schreef:Want zij (= de burgerlijke regering) dient niet alleen, ……………… Kortom, opdat onder de Christenen een openbare gedaante van religie zou zijn en onder de mensen menslievende omgang zou bestaan. En niemand verwondere er zich over, dat ik de zorg om de religie juist te regelen nu opdraag aan de burgerlijke regering der mensen, terwijl ik haar boven buiten het oordeel der mensen schijn gesteld te hebben.
Gelukkig maar dat ook het "regelen van de religie" tot de taak van de burgerlijke overheid behoort, want hoe zouden wij ons anders met goed fatsoen kunnen beroepen op de Synode van Dordrecht?
Laten we allereerst het citaat van Calvijn even iets verder uitbreiden:
Calvijn schreef:En niemand verwondere er zich over, dat ik de zorg om de religie juist te regelen nu opdraag aan de burgerlijke regering der mensen, terwijl ik haar boven buiten het oordeel der mensen schijn gesteld te hebben. Want evenmin als vroeger laat ik het nu aan de mensen over om naar hun goeddunken wetten te maken over de religie en de godsdienst, daar ik de burgerlijke orde goedkeur, die zich hierop toelegt, dat de ware religie, die in Gods wet vervat is, niet openlijk en door openbare heiligschennis ongestraft geschonden en bedoezeld worde.
Kortom: Calvijn spreekt hier over de plicht en macht van de burgerlijke regering om de ware en zuivere religie te beschermen en te bevorderen, en om degenen die van deze ware religie afwijken te straffen. Artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Dat - en niets anders - is het doel van de burgerlijke "regeling" van de godsdienst.

Heel duidelijk schrijft Calvijn in deze passage ook: "Want evenmin als vroeger laat ik het nu aan de mensen over om naar hun goeddunken wetten te maken over de religie en de godsdienst". Hij spreekt hier dus duidelijk over de ware christelijke overheid, en niet over het gezag van een overheid die naar eigen goeddunken wetten maakt over de religie en de godsdienst. Kortom: deze passage bevordert wel het gezag van een christelijke overheid tot bescherming van de ware religie, maar geeft deze overheid geen macht over de wijze van religie zelf: daarover mag de overheid geenszins naar eigen goeddunken wetten maken.

Door de vetgemaakte woorden hierboven weg te laten (en vervolgens daar je conclusies uit te trekken), gaf je aan deze passage een andere betekenis dan de betekenis die Calvijn eraan gaf! Ik kan mij niet voorstellen dat je dit over het hoofd hebt gezien!

Overigens maakt Calvijn ook zeer duidelijk onderscheid tussen de kerkelijke regering en de burgerlijke regering, die volgens zijn zeggen, niet mogen worden vermengd. Maar om de post niet te lang te maken, sla ik dat aspect nu over.

De eis van gehoorzaamheid aan de overheid wordt door Calvijn ten slotte zeer duidelijk beperkt in het slot van de Institutie:
Calvijn schreef:Maar bij de gehoorzaamheid, die men, gelijk we vaststelden, aan de heerschappij der overheden verschuldigd is, moet altijd deze uitzondering gemaakt worden, of veeleer hierop vooral gelet worden, dat die gehoorzaamheid ons niet mag afvoeren van de gehoorzaamheid aan Hem, aan wiens wil alle begeerten der koningen behoren onderworpen te zijn, voor wiens besluiten hun bevelen moeten wijken en voor wiens majesteit hun scepters moeten buigen. En waarlijk, hoe verkeerd zou het zijn, dat men, om aan mensen genoegdoening te schenken, Hem zou beledigen, om wiens wille men de mensen gehoorzaamt! De Heere is dus de Koning der koningen: wanneer Hij zijn heilige mond geopend heeft, moet Hij alleen voor allen en boven allen gehoord worden; verder zijn wij onderworpen aan die mensen, die over ons staan, maar niet anders dan in Hem. Indien zij iets bevelen, dat tegen Hem ingaat, dan moet dat niet geteld worden. En wij moeten ons hier niet bekommeren om geheel die waardigheid, waarmee de overheden bekleed zijn: want haar geschiedt geen onrecht, wanneer ze bedwongen wordt onder die bijzondere en waarlijk opperste macht Gods.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Het lijkt me overigens ook goed om deze citaten in de context te lezen van Calvijns dagen, waarin sprake was van omverwerping van de overheid door de wederdopers aan het ene uiterste en inmenging van de burgerlijke overheid in kerkelijke tuchtvraagstukken in Geneve aan het andere uiterste.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Vervolgde »

@Valcke je mag er weer van alles bijhalen en weer uitgebreid citeren, maar het onderwerp van gesprek is de vraag of de onderstaande uitspraak van jou nu wel of niet correct is:
Valcke schreef:N.B. Nergens in de Schrift wordt de overheid gesteld over alle zaken van het leven, inclusief de dienst van God en persoonlijke betrekkingen.
Duidelijk werd al dat je dit niet kunt baseren op de door jou genoemde Bijbeltekst. En wat mij betreft ook niet op Calvijn.
Zijn betoog in de Institutie is glashelder.
1 De overheid bekleed het ambt van Godswege en is daarom met gezag bekleed. Het dienen van de overheid is het dienen van God.
2 Kijken we in de wereld om ons heen dan dan is de realiteit dat veel overheden niet beantwoorden aan het ideaal van een christelijke overheid.

Gegeven die realiteit wijst hij de onderdanen erop dat:
1 de situatie van een niet ideale christelijke overheid niet betekent dat ze het geloof niet zuiver kunnen bewaren, dat kunnen ze namelijk wel; citaat:(doch de macht der overheid, de burgerlijke wetten en vonnissen verhinderen niet, dat de dienst Gods ongeschonden bij ons bewaard kan blijven).
2 in de situatie dat die overheid besluiten neemt die lijnrecht in strijd zijn met Gods Woord, de onderdanen daaruit geen grond mogen maken om te zondigen, maar dienen zij dergelijke besluiten naast zich neer te leggen, citaat (veeleer hierop vooral gelet worden, dat die gehoorzaamheid ons niet mag afvoeren van de gehoorzaamheid aan Hem). Voor Calvijn is dit zeker geen oproep tot opstand, revolutie of anarchisme.

Calvijn handhaaft enerzijds de alomvattendheid van het ambt van de wereldlijke overheid. Nergens geeft hij aan dat er zaken zouden kunnen zijn die niet behoren tot de taken van de overheid. En anderzijds handhaaft Calvijn in hetzelfde betoog de persoonlijke verantwoordelijkheid van ieder mens. Daarmee geeft hij het geweten een plek en een stem.

Hoe en wanneer er sprake is van een afvoeren van de gehoorzaamheid aan Hem en een gewetensconflict is hier niet aan de orde. Evenmin is aan de orde de verhouding tussen de kerkelijke en de wereldlijke ambten. Nu is de vraag of Calvijn ruimte biedt voor jouw stelling. En dat blijf ik ontkennend beantwoorden.

@Herman. Uiteraard speelt de situatie met de wederdopers een rol. Maar dat heeft voor de hoofdlijn van het betoog zoals ik dat hiervoor heb weergegeven geen gevolg.
In dit citaat dat doelt Calvijn op de wederdopers
Calvijn schreef:Want evenmin als vroeger laat ik het nu aan de mensen over om naar hun goeddunken wetten te maken over de religie en de godsdienst, daar ik de burgerlijke orde goedkeur, die zich hierop toelegt, dat de ware religie, die in Gods wet vervat is, niet openlijk en door openbare heiligschennis ongestraft geschonden en bedoezeld worde.
@Valcke merkt hierover op:
Valcke schreef:Heel duidelijk schrijft Calvijn in deze passage ook: "Want evenmin als vroeger laat ik het nu aan de mensen over om naar hun goeddunken wetten te maken over de religie en de godsdienst". Hij spreekt hier dus duidelijk over de ware christelijke overheid, en niet over het gezag van een overheid die naar eigen goeddunken wetten maakt over de religie en de godsdienst. Kortom: deze passage bevordert wel het gezag van een christelijke overheid tot bescherming van de ware religie, maar geeft deze overheid geen macht over de wijze van religie zelf: daarover mag de overheid geenszins naar eigen goeddunken wetten maken.
Ook hier mist hij de bedoeling van Calvijn. Calvijn ontzegt hier het regeerambt aan hen die niet tot regeren geroepen zijn. Hij bekrachtigd juist de burgerlijke orde, zonder een uitspraak te doen over het christelijk gehalte van het bestuur. Hij laat natuurlijke personen, zoals de wederdopers in het algemeen waren, niet toe om regels te maken inzake de religie. Dat komt nu juist toe aan de overheid. Kortom, de stelling die Valcke hieraan ontleend, mist grond. Het omgekeerde is waar, het maken van wetten en regels berust daar waar hij ze niet wil hebben, nl juist bij de overheid.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Vervolgde schreef:@Valcke je mag er weer van alles bijhalen en weer uitgebreid citeren, maar het onderwerp van gesprek is de vraag of de onderstaande uitspraak van jou nu wel of niet correct is:
Valcke schreef:N.B. Nergens in de Schrift wordt de overheid gesteld over alle zaken van het leven, inclusief de dienst van God en persoonlijke betrekkingen.
O.k. Allereerst bedankt voor je constructieve reactie. Op basis hiervan wil ik het inhoudelijk gesprek voortzetten. Dan neem ik ook meteen enkele eerdere opmerkingen uit een eerdere post van je mee, waarin je mij beschuldigde van ‘een duidelijk anarchistische boodschap’.

Ik splits mijn reactie in twee delen. In het eerste deel ga ik in op je opmerkingen naar aanleiding van de uitspraak die ik eerder deed dat de overheid volgens de Schrift niet over álles gesteld is. In het tweede deel wil ik ingaan op je opmerkingen naar aanleiding van de citaten van Calvijn. Nu dus het eerste deel.

Vóór ik daaraan toekom, wil ik echter opmerken dat de start van de discussie niet lag bij deze uitspraak. De discussie begon met de vraag of er een strijdigheid was tussen het vierde gebod (de dienst aan God; kerkgang) en het vijfde gebod (gehoorzaamheid aan de overheid indien de overheid de dienst van God belemmert). In verband daarmee heb ik aangegeven dat deze strijdigheid er niet is, omdat in zo’n geval een beroep op het vijfde gebod niet opgaat. In zo’n geval is sprake van een overheid die zich tegen de ware religie keert. In dat licht deed ik de uitspraak dat de overheid nergens in de Schrift gesteld wordt over alle zaken van het leven. Ik maakte deze twee uitzonderingen:

a) De dienst van God
b) Persoonlijke betrekkingen

Ad a) Ik stelde dat de overheid niet gesteld is over ‘de dienst van God’. Bedoelde ik daarmee te ontkennen dat de overheid de ware religie dient te bevorderen en te beschermen? Geenszins. Ik sta van hart achter artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis.
Wat bedoelde ik dan? Dit, dat de overheid niet gaat over de inrichting van het godsdienstige leven, persoonlijk en kerkelijk. Hierover is alleen Christus Koning. Daarnaast zijn er kerkelijke ambten. Deze ambten zijn niet ondergeschikt aan het overheidsambt (en ook niet andersom). De overheid dient de dienst aan God te beschermen en te bevorderen – ze kan bv. biddagen uitschrijven en zelfs in samenwerking met de kerk een synode – maar op het inhoudelijke vlak zijn het de kerkelijke ambten die leiding geven. Op de Dordtse Synode waren er wel waarnemers van de overheid, maar de besluiten werden volledig door de kerkelijk afgevaardigden genomen. Deze uitzondering c.q. begrenzing van de macht van de overheid houd ik volledig staande.

Ad b) Ik stelde dat de overheid niet gesteld is over persoonlijke betrekkingen. Wat bedoelde ik daarmee? Daarmee bedoel ik alle zaken die behoren tot de eigen verantwoordelijkheid van bv. een vader en moeder tot zijn kind, van een kind tot zijn ouders, van een man tot zijn buren, enzovoort. De overheid kan randvoorwaarden stellen, bv. verplichte schoolgang e.d. Echter, de overheid mag niet voorschrijven hoe ouders hun kinderen opvoeden (behalve randvoorwaardelijk), hoe vaak kinderen hun bejaarde ouders bezoeken in een tehuis, kledingvoorschriften voor kinderen (behalve de randvoorwaarde dat kleding zedig is), enzovoort. Dat zijn zaken die behoren tot de persoonlijke betrekkingen. Dat lijkt heel evident. Niettemin heeft de overheid afgelopen twee jaar een aantal voorschriften uitgevaardigd voor de privésfeer. Ik houd het ervoor dat een mens daartoe in zijn geweten niet gebonden is omdat de persoonlijke betrekkingen zoals hierboven geschetst niet op het terrein liggen van de overheid. (Wanneer iemand dit anarchistisch noemt, dat neem ik dan maar op de koop toe.) Je weet dat ik eerder dit ook uit Beza heb betoogd, die uitdrukkelijk aangeeft dat de overheid op dit terrein geen zeggenschap heeft. (Tot zover deze toelichting op deze uitspraak.)

Eerder heb je op de hierboven geciteerde uitspraak als volgt gereageerd:
Vervolgde schreef:Ik heb afgewacht of er verder gereageerd zou worden op deze duidelijk anarchistische boodschap. Nu dat niet gebeurd wil ik daarop toch een reactie geven. Waarom is dit anarchistisch? Omdat wordt gesteld dat de burgerlijke overheid geen zeggenschap zou hebben over een deel van het maatschappelijk verkeer. Principieel maakt het niet uit of dat een klein of een groot deel zou zijn.
Hierop zeg ik:

1. Je introduceert hier de term ‘het maatschappelijk verkeer’. Ik had deze term niet gebruikt. Ik heb alleen uitzonderingen gemaakt voor ‘de dienst van God’ en ‘persoonlijke betrekkingen’. Het is maar de vraag of je deze twee zaken tot (gewone) ‘maatschappelijk verkeer’ kunt rekenen. Daarmee kleur je mijn stelling helaas in op een manier die ik niet herken. Ik maak dus geen uitzonderingen voor ‘het maatschappelijk verkeer’, maar ik zonder wel twee specifieke zaken af.

2. Het maakt wel degelijk veel uit wát er uitgezonderd wordt. De burgerlijke overheid heeft Goddelijke autoriteit jegens haar onderdanen. Maar tegelijk hebben ouders eveneens Goddelijke autoriteit tegenover de kinderen. Idem is Christus het Hoofd van Zijn Gemeente op aarde en hebben hiervan afgeleid ambtsdragers kerkelijk gezag. Ik weiger om te zeggen dat de overheid op deze terreinen bóven de andere gezagsvormen staat. Dat is ten principale onjuist.

3. Ik weet dat overheden soms de neiging hebben om te menen dat zij wél gezag en autoriteit hebben in de kerk. Maar dat is – ook in het verleden – altijd afgewezen. Calvijn wijst dit ook af, idem Beza, idem de Schotse covenanters. Zij leren zelfs dat koningen en stadhouders niet anders zijn dan gewone kerkleden en in de kerk derhalve geen specifiek gezag hebben.

4. Ik zou nog weleens willen weten in hoeverre je nog achter je eerdere opmerking kunt staan dat hetgeen ik hier verdedig ‘anarchistisch’ zou zijn. Ik hoop op een eerlijke reactie.

(Tot zover deze reactie deel 1. In deel 2 kom ik terug op de citaten van Calvijn.)
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:Echter, de overheid mag niet voorschrijven hoe ouders hun kinderen opvoeden (behalve randvoorwaardelijk)
en
Valcke schreef:Maar tegelijk hebben ouders eveneens Goddelijke autoriteit tegenover de kinderen.
Dit intrigeert me. Hoe kijk jij dan naar uithuisplaatsingen van kinderen door rechters?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Erik1960 schreef:
Valcke schreef:Echter, de overheid mag niet voorschrijven hoe ouders hun kinderen opvoeden (behalve randvoorwaardelijk)
en
Valcke schreef:Maar tegelijk hebben ouders eveneens Goddelijke autoriteit tegenover de kinderen.
Dit intrigeert me. Hoe kijk jij dan naar uithuisplaatsingen van kinderen door rechters?
Wat mij betreft niet in dit topic. Want dan gaat het al helemaal niet meer over de kerk en corona. Ik richt mij nu bovendien graag op de discussie met Vervolgde.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door parsifal »

Hier in Zweden hebben kerken de keuze (hier heeft overheid meer te zeggen over de kerk, ook omdat er lang een staatskerk is geweest).
Je kunt of een maximum van 50 man hebben met afstandsregels, en vaste zitplaats. Of je kunt vaccinatiepas vereisen.
De eisen voor kerken zijn daarbij nauwelijks anders dan voor bijvoorbeeld restaurants.

Ik vind het echt vrij absurd dat de vaccinatiepas nog vereist wordt nu. Al is in Zweden het aantal ziekenhuisbedden per inwoner nog lager dan in Nederland.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:
Erik1960 schreef:
Valcke schreef:Echter, de overheid mag niet voorschrijven hoe ouders hun kinderen opvoeden (behalve randvoorwaardelijk)
en
Valcke schreef:Maar tegelijk hebben ouders eveneens Goddelijke autoriteit tegenover de kinderen.
Dit intrigeert me. Hoe kijk jij dan naar uithuisplaatsingen van kinderen door rechters?
Wat mij betreft niet in dit topic. Want dan gaat het al helemaal niet meer over de kerk en corona. Ik richt mij nu bovendien graag op de discussie met Vervolgde.
akkoord; ik bewaar mijn vraag ;-)
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Vervolgde schreef:@Valcke je mag er weer van alles bijhalen en weer uitgebreid citeren, maar het onderwerp van gesprek is de vraag of de onderstaande uitspraak van jou nu wel of niet correct is:
Valcke schreef:N.B. Nergens in de Schrift wordt de overheid gesteld over alle zaken van het leven, inclusief de dienst van God en persoonlijke betrekkingen.
In deel 1 van mijn reactie heb ik toegelicht wat de betekenis is van deze uitspraak en hoe ik deze bedoeld heb. Ten aanzien van dienst van God heb ik daarbij – en ook eerder – nadrukkelijk aangegeven dat de overheid wel een rol heeft, namelijk de bescherming en bevordering van de ware religie. Deze rol betekent echter niet dat de overheid inhoudelijk een regeerambt heeft als het gaat om de inhoud van onze religieuze verplichtingen en het kerkelijk leven.

Nu ga ik verder met de vervolgopmerkingen die je maakt over m.n. Calvijn.
Vervolgde schreef:Duidelijk werd al dat je dit niet kunt baseren op de door jou genoemde Bijbeltekst.
Voor de exegese van deze tekst kun je meerdere invalshoeken kiezen. Ik respecteer de invalshoek die jij koos. Echter, bij iedere invalshoek blijft de notie aanwezig dat Christus een onderscheid aanbrengt in het ‘geef de keizer dat des keizers is’ en ‘geef Gode dat Gods is’. Deze zaken mogen zeer dikwijls in elkaars verlengde liggen en samengaan, maar soms is dat niet het geval. Daarom blijft het van essentieel belang om de conclusie van Calvijn bij deze tekst in het oog te houden – de gehele conclusie, dus niet alleen de eerste zin, maar ook de tweede. Ik herhaal dit nog een keer omdat ook jij op deze discussie terugkomt. En deze woorden van Calvijn zijn het waard om herlezen en ingeprent te worden.
Calvijn schreef:In het kort: aangezien al degenen die de burgerlijke orde omkeren tegen God oproerig zijn, gaat de onderwerping aan vorsten en overheidspersonen altijd met de dienst en de vreze Gods hand aan hand. Doch ook aan de andere zijde, wanneer de vorsten zich iets van het recht Gods aanmatigen, moet men hen niet verder gehoorzamen dan de belangen van de godsdienst dat toelaten.
Ik ga nu verder met je post:
Vervolgde schreef:Zijn betoog in de Institutie is glashelder.
1 De overheid bekleed het ambt van Godswege en is daarom met gezag bekleed. Het dienen van de overheid is het dienen van God.
2 Kijken we in de wereld om ons heen dan dan is de realiteit dat veel overheden niet beantwoorden aan het ideaal van een christelijke overheid.
Dit zijn belangrijke elementen uit zijn betoog. Het is echter niet een complete samenvatting van zijn betoog zoals ik in mijn vorige post heb aangetoond.
Vervolgde schreef:Gegeven die realiteit wijst hij de onderdanen erop dat:
1 de situatie van een niet ideale christelijke overheid niet betekent dat ze het geloof niet zuiver kunnen bewaren, dat kunnen ze namelijk wel; citaat:(doch de macht der overheid, de burgerlijke wetten en vonnissen verhinderen niet, dat de dienst Gods ongeschonden bij ons bewaard kan blijven).
Dit citaat heeft twee elementen: a) Zolang de overheid niet ideaal is, maar niet rechtstreeks tot geboden of verboden komt die de ware dienst van God in gevaar brengt, betekent dit dat de dienst van God ongeschonden bewaard kan blijven, omdat de niet-ideale overheid zich op dit terrein niet begeeft.

b) Het tweede element is echter (en ik denk dat Calvijn daar nog meer op doelt): Wanneer de overheid wél ingrijpt in de dienst van God door bv. vervolging, dan nóg dienen de christenen de dienst van God ongeschonden te bewaren, zelfs tegen de burgerlijke wetten en vonnissen in.

Calvijn heeft een bijzondere schrijfstijl en iedere zin is door hem bij wijze van spreken tien keer overwogen. We mogen er gerust van uitgaan dat hij op beide zaken het oog heeft. Het woord ‘vonnissen’ vormen een indicatie ervoor dat hij een toespeling maakt op vervolging.
Vervolgde schreef:2 in de situatie dat die overheid besluiten neemt die lijnrecht in strijd zijn met Gods Woord, de onderdanen daaruit geen grond mogen maken om te zondigen, maar dienen zij dergelijke besluiten naast zich neer te leggen, citaat (veeleer hierop vooral gelet worden, dat die gehoorzaamheid ons niet mag afvoeren van de gehoorzaamheid aan Hem). Voor Calvijn is dit zeker geen oproep tot opstand, revolutie of anarchisme.
Daar zijn we het dus helemaal over eens!
Vervolgde schreef:Calvijn handhaaft enerzijds de alomvattendheid van het ambt van de wereldlijke overheid. Nergens geeft hij aan dat er zaken zouden kunnen zijn die niet behoren tot de taken van de overheid. En anderzijds handhaaft Calvijn in hetzelfde betoog de persoonlijke verantwoordelijkheid van ieder mens. Daarmee geeft hij het geweten een plek en een stem.
Over de ‘alomvattendheid van het ambt van de wereldlijke overheid’ heb ik in het eerste deel van mijn reactie gesproken. Calvijn vermengt de burgerlijke en kerkelijke regering niet. Als het gaat om de burgerlijke overheid dan gaat het om de bescherming en bevordering van de ware religie, maar niet om het innemen van een plaats in de kerkelijke regering. In die zin is het ambt van de burgerlijke overheid niet alomvattend.
Vervolgde schreef:Hoe en wanneer er sprake is van een afvoeren van de gehoorzaamheid aan Hem en een gewetensconflict is hier niet aan de orde. Evenmin is aan de orde de verhouding tussen de kerkelijke en de wereldlijke ambten. Nu is de vraag of Calvijn ruimte biedt voor jouw stelling. En dat blijf ik ontkennend beantwoorden.
Deze zaken stelt Calvijn wel degelijk aan de orde. Als dat niet uitgebreid in dit hoofdstuk gebeurt, dan is het wel in andere delen van de Institutie, boek IV. Overigens is het voor Calvijn zeer evident wanneer sprake is van een ‘afvoeren van de gehoorzaamheid aan Hem’. De norm die Calvijn hiervoor stelt is het Woord van God, in al de daartoe behorende geboden en inzettingen, geen enkele uitgezonderd.

Over mijn stelling heb ik in het eerste deel van mijn reactie voldoende gezegd. En ook in deze tweede reactie. Calvijn leert geen ‘alomvattendheid’ van het ambt van de burgerlijke regering in de dienst van God, zowel persoonlijk als kerkelijk. Bij Calvijn is het ambt van de burgerlijke regering om de ware religie te beschermen en te bevorderen. Het ambt van de burgerlijke regering is om over de Kerk te waken, maar niet om haar te regeren.
Vervolgde schreef:
Valcke schreef:Heel duidelijk schrijft Calvijn in deze passage ook: "Want evenmin als vroeger laat ik het nu niet aan de mensen over om naar hun goeddunken wetten te maken over de religie en de godsdienst". Hij spreekt hier dus duidelijk over de ware christelijke overheid, en niet over het gezag van een overheid die naar eigen goeddunken wetten maakt over de religie en de godsdienst. Kortom: deze passage bevordert wel het gezag van een christelijke overheid tot bescherming van de ware religie, maar geeft deze overheid geen macht over de wijze van religie zelf: daarover mag de overheid geenszins naar eigen goeddunken wetten maken.
Ook hier mist hij de bedoeling van Calvijn. Calvijn ontzegt hier het regeerambt aan hen die niet tot regeren geroepen zijn. Hij bekrachtigd juist de burgerlijke orde, zonder een uitspraak te doen over het christelijk gehalte van het bestuur. Hij laat natuurlijke personen, zoals de wederdopers in het algemeen waren, niet toe om regels te maken inzake de religie. Dat komt nu juist toe aan de overheid. Kortom, de stelling die Valcke hieraan ontleend, mist grond. Het omgekeerde is waar, het maken van wetten en regels berust daar waar hij ze niet wil hebben, nl juist bij de overheid.
Je meent dat ik de bedoeling bij Calvijn hier gemist heb. Dit is echter niet juist. In de geciteerde zin van Calvijn liggen nogal wat verschillende zaken opgesloten: ‘Want evenmin als vroeger laat ik het nu aan de mensen over om naar hun goeddunken wetten te maken over de religie en de godsdienst.’ Het woord ‘vroeger’ is een terugverwijzing naar eerdere passages (niet naar vroeger in de tijd gezien). De zin heeft ook zeker niet alleen betrekking op de situatie van de Wederdopers. Calvijn kende honderd-en-een situaties met betrekking tot de verhouding van kerk en overheid in zijn tijd, en hij beschreef e.e.a. op een conceptueel niveau, niet slechts voor één situatie, maar voor vele situaties.

De desbetreffende zin raakt zeker een onwettige overheid die überhaupt niet tot regeren over de kerk is geroepen. Maar de zin raakt óók het ambt van een wettige overheid. Oók aan de wettige overheid ontzegt hij het recht om ‘naar hun goeddunken wetten te maken over de religie en de godsdienst’. De overheid geeft hij wel het recht en de plicht tot bescherming en bevordering van de ware religie, maar niet meer dan dat. Een burgerlijke regering heeft nimmer de regering over en binnen de kerk.

(Tot zover deel 2 van mijn reactie op je post. Ik meen je post nu volledig behandeld te hebben.)
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bogerman »

Ook niet-essentiële winkels mogen vanaf morgen weer open, wel met afstandsregel. Dan is de lockdown voorbij en kan iedereen weer naar de kerk met 1,5 meter. Er is echt geen reden meer, behalve als je klachten hebt natuurlijk, of ziek bent, om thuis te blijven.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Vervolgde »

@ Valcke, dank voor je heldere reactie.

Ik begrijp waarom voor jou het begin van de discussie op een ander punt ligt als voor mij. Voor mij gaat het echt om de inhoud van de eerder genoemde stelling. Ook is het me duidelijk geworden dat we Calvijn elk met een iets ander accent lezen. Ik denk dat daarvoor ruimte mag zijn.

Blijven wat mij betreft de 2 kernpunten, waarbij ik me nu met name richt op het inzichtelijk maken van mijn zienswijze.
1 kent gezag een begrenzing?
2 wat is de verhouding tussen de gezagsdragers?

Wat het eerste betreft neem ik als uitgangspunt dat de instelling van ambten en het bekleden van daarvan met gezag ten doel heeft de beteugeling van de gevallen menselijke natuur. Het is een gave Gods ons ten goede. Nu is de menselijke natuur niet in delen verkrijgbaar, daarom is gezag ook niet in delen verkrijgbaar. Gods gave in de ambten richt zich dus op het hele menselijke bestaan, niets uitgezonderd.
Om dat gezag goed te laten functioneren is er sprake van verschillende sferen. Zo hebben de ouders gezag over het hele bestaan van hun minderjarige kind. Zo heeft de kerkelijke regering gezag over het hele bestaan van de gemeenteleden. Zo heeft de wereldlijke regering gezag over het hele bestaan van haar onderdanen.
In de Bijbel kom je nergens een beperking tegen in één van deze sferen van gezag. Dat kan ook niet, want de Bijbel is geen pedagogisch handboek, noch een kerkorde, noch een grondwet. De Bijbel zegt dat er gezagsdragers moeten zijn en geeft een aantal richtlijnen hoe die moeten werken en aan welke eisen sommige gezagsdragers moeten voldoen. Maar het gezag in zichzelf wordt nergens begrensd. Deze drie sferen overlappen elkaar.

Stel nu dat ik in jouw redenering mee ga. Ter illustratie dan het volgende. De wereldlijke overheid gaat niet over de persoonlijke levenssfeer en de omgang met de naasten (bijv. kinderen en buren). Dat zou dan moeten betekenen dat al die zaken behoren tot het exclusieve domein van betrokkene zelf en de kerkenraad. Ik kan geen enkel argument bedenken waarom dat zo zou zijn. Het lijkt me ook niet juist. De kerkenraad gaat helemaal niet over de verhouding tussen buren. Maar als de wereldlijke regering er niet over gaat en de kerkelijke regering ook niet, wie oefent dan het gezag over die persoon? Wie beteugelt de gevallen menselijke natuur van die persoon? Die persoon zelf? Dat gaat niet want tot zichzelf staat hij niet in een gezagsrelatie.
Uit deze illustratie blijkt volgens mij duidelijk dat jouw stelling, (Nergens in de Schrift wordt de overheid gesteld over alle zaken van het leven, inclusief de dienst van God en persoonlijke betrekkingen.) leidt tot een situatie waarin er mogelijk (op bepaalde gebieden) helemaal geen gezag meer is. Handhaving van de stelling impliceert in deze optiek de afwijzing van overheidsgezag op een kleiner of groter deel van het bestaan. En dat is in zijn wezen anarchistisch. Daarom heb ik dat ook zo benoemt.

Gelet op de verdere inhoud van je reacties neem ik aan dat deze consequentie niet jouw bedoeling is. Maar consequent doordacht kan dat wel het gevolg zijn.

Nu kom ik op het tweede punt.
Zoals ik aangaf overlappen de sferen van gezag elkaar. Dat zou kunnen leiden tot grote wanorde. Het bestaan van wanorde is een situatie die strijdig is met de Bijbelse noties. Want God is een God van orde. Dat de verschillende sferen van gezag duidelijk onderscheiden moeten worden zal ik daarom ook direct toegeven. Dat er daarom regels en wetten moeten zijn die dat regelen spreekt dan eveneens voor zichzelf. Het christelijk uitgangspunt daarin is de gezamenlijke verantwoordelijkheid tot beteugeling van de menselijke natuur, ook in opzicht op elkaar. Dit uitgangspunt zal in de praktijk helaas niet altijd haalbaar zijn.

Deze werkwijze op basis van de gezamenlijke verantwoordelijkheid verdeelt wel de taken, maar begrensd het gezag in zichzelf niet. Daaruit volgt dat er ook nooit sprake kan zijn dat een deel van het bestaan niet onder de overheden zou vallen.
Hoe de taakverdeling eruit moet zien? Ik heb daar niet een pasklaar antwoord op. De Bijbel geeft geen exact voorschrift over de inrichting van kerk en staat. Daaruit is het ook mogelijk dat het antwoord op deze vraag verschilt al naar gelang plaats, omstandigheden en tijd.

Essentieel voor mij is dus niet de verhouding tussen de gezagsorganen, maar het feit dat van het menselijk bestaan zich niets kan en mag onttrekken aan het gezag, zoals dat verankerd ligt in de elkaar overlappende sferen van gezag. Want dat is het gezag door God ingesteld.

@Mods. Het is te overwegen om deze discussie af te splitsen in een afzonderlijk topic. Zeker in geval er behoefte is tot verdere uitdieping van deze materie.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bogerman schreef:Ook niet-essentiële winkels mogen vanaf morgen weer open, wel met afstandsregel. Dan is de lockdown voorbij en kan iedereen weer naar de kerk met 1,5 meter. Er is echt geen reden meer, behalve als je klachten hebt natuurlijk, of ziek bent, om thuis te blijven.
Ik voelde anders ook wel wat voor de oproep van Christenen Collectief. Jij niet?

https://www.rd.nl/artikel/958513-christ ... ronabeleid
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erik1960 »

Bogerman schreef:Ook niet-essentiële winkels mogen vanaf morgen weer open, wel met afstandsregel. Dan is de lockdown voorbij en kan iedereen weer naar de kerk met 1,5 meter. Er is echt geen reden meer, behalve als je klachten hebt natuurlijk, of ziek bent, om thuis te blijven.
Ik heb een vriend die een restaurant heeft en een kennis die museumdirecteur is net even verteld dat de lockdown voorbij is. Heb nu 2 blauwe ogen.
Zonder dollen: doe vooral wat je geweten je zegt. Maar dat deed je toch al, denk ik.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef:
Bogerman schreef:Ook niet-essentiële winkels mogen vanaf morgen weer open, wel met afstandsregel. Dan is de lockdown voorbij en kan iedereen weer naar de kerk met 1,5 meter. Er is echt geen reden meer, behalve als je klachten hebt natuurlijk, of ziek bent, om thuis te blijven.
Ik voelde anders ook wel wat voor de oproep van Christenen Collectief. Jij niet?

https://www.rd.nl/artikel/958513-christ ... ronabeleid
Kan hem niet lezen; kun je de grote lijn weergeven?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Plaats reactie