Maatregelen kerk ivm coronavirus

Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Amstelodamense »

Wat zijn wij, Nederlandse refo's, ontzettend oordelend. Het lijkt wel of we overal iets van moeten vinden. Zit echt in onze subcultuur ingebakken.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Amstelodamense schreef:Wat zijn wij, Nederlandse refo's, ontzettend oordelend. Het lijkt wel of we overal iets van moeten vinden. Zit echt in onze subcultuur ingebakken.
Heb je nu even in de spiegel zitten kijken?
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Amstelodamense »

Ad Anker schreef:
Amstelodamense schreef:Wat zijn wij, Nederlandse refo's, ontzettend oordelend. Het lijkt wel of we overal iets van moeten vinden. Zit echt in onze subcultuur ingebakken.
Heb je nu even in de spiegel zitten kijken?
Nee, ik herken me er namelijk niet zo in. Ik herken me meer in Romeinen 14 vers 3.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Amstelodamense schreef:
Ad Anker schreef:
Amstelodamense schreef:Wat zijn wij, Nederlandse refo's, ontzettend oordelend. Het lijkt wel of we overal iets van moeten vinden. Zit echt in onze subcultuur ingebakken.
Heb je nu even in de spiegel zitten kijken?
Nee, ik herken me er namelijk niet zo in. Ik herken me meer in Romeinen 14 vers 3.
Het past in een postmoderne ideologie 'ieder voor zich' waarbij zaken die al jaren her op grond van de Schrift volkomen zekerheid hebben op de helling moeten. Dat maakt de kerk kapot. En dan er nog een Bijbeltekst bij zoeken. Foei!
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bourdon16 »

Dat bijvoorbeeld een kanker patiënt die erg voorzichtig is, een apart bekertje wijn krijgt snap ik best.
Ik zou niet durven zeggen dat die dan verkeerd bezig is.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Amstelodamense »

Wie uit een bekertje wijn drinkt, moet hem niet minachten die uit een grote beker drinkt. En wie uit een grote beker drinkt, moet hem niet veroordelen die uit een bekertje drinkt. God immers heeft hem aanvaard.

Romeinen 14 een beetje aangepast, ik kan niet anders dan concluderen dat bovenstaande een on-geestelijke discussie is.
Laatst gewijzigd door Amstelodamense op 21 sep 2022, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Amstelodamense »

Ad Anker schreef:
Amstelodamense schreef:
Ad Anker schreef:
Amstelodamense schreef:Wat zijn wij, Nederlandse refo's, ontzettend oordelend. Het lijkt wel of we overal iets van moeten vinden. Zit echt in onze subcultuur ingebakken.
Heb je nu even in de spiegel zitten kijken?
Nee, ik herken me er namelijk niet zo in. Ik herken me meer in Romeinen 14 vers 3.
Het past in een postmoderne ideologie 'ieder voor zich' waarbij zaken die al jaren her op grond van de Schrift volkomen zekerheid hebben op de helling moeten. Dat maakt de kerk kapot. En dan er nog een Bijbeltekst bij zoeken. Foei!
Kijk, dit is precies wat ik bedoel. Foei, doei!
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Ad Anker schreef:
Amstelodamense schreef:
Ad Anker schreef:
Amstelodamense schreef:Wat zijn wij, Nederlandse refo's, ontzettend oordelend. Het lijkt wel of we overal iets van moeten vinden. Zit echt in onze subcultuur ingebakken.
Heb je nu even in de spiegel zitten kijken?
Nee, ik herken me er namelijk niet zo in. Ik herken me meer in Romeinen 14 vers 3.
Het past in een postmoderne ideologie 'ieder voor zich' waarbij zaken die al jaren her op grond van de Schrift volkomen zekerheid hebben op de helling moeten. Dat maakt de kerk kapot. En dan er nog een Bijbeltekst bij zoeken. Foei!
Je zou degenen met wie jij het niet eens bent wel met wat minder grote woorden mogen benaderen. Vanuit de laatste pagina's: "Foei, gruw, onheiligen, spotten, gruwel etc.". Het is een discussieforum, geen schoolklas waar jij de meester bent. Grote kans dat de discussie als reactie op jouw te grote woorden zo ontspoort (zie bovenstaande post bijv.), dat zou ik jammer vinden want dit is een relevant onderwerp waar m.i. volgens de Schrift naar beide richting op beargumenteerd kan worden.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Erskinees schreef: Je zou degenen met wie jij het niet eens bent wel met wat minder grote woorden mogen benaderen. Vanuit de laatste pagina's: "Foei, gruw, onheiligen, spotten, gruwel etc.". Het is een discussieforum, geen schoolklas waar jij de meester bent. Grote kans dat de discussie als reactie op jouw te grote woorden zo ontspoort (zie bovenstaande post bijv.), dat zou ik jammer vinden want dit is een relevant onderwerp waar naar beide richting op beargumenteerd kan worden.
Tja, Erskinees, dit is passend. Ik gruwde vandaag van een reactie en zeg foei tegen Amstelodamense. Verder niet hoor.
Amstelodamense mengt zich niet in de discussie maar moet toch ergens wat van vinden. Dat vind ik ook een beetje schoolfrikkerig. Maar ja, zo vinden we allemaal wat. Snel terug naar het onderwerp!
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
Erskinees schreef: Je zou degenen met wie jij het niet eens bent wel met wat minder grote woorden mogen benaderen. Vanuit de laatste pagina's: "Foei, gruw, onheiligen, spotten, gruwel etc.". Het is een discussieforum, geen schoolklas waar jij de meester bent. Grote kans dat de discussie als reactie op jouw te grote woorden zo ontspoort (zie bovenstaande post bijv.), dat zou ik jammer vinden want dit is een relevant onderwerp waar naar beide richting op beargumenteerd kan worden.
Tja, Erskinees, dit is passend. Ik gruwde vandaag van een reactie en zeg foei tegen Amstelodamense. Verder niet hoor.
Amstelodamense mengt zich niet in de discussie maar moet toch ergens wat van vinden. Dat vind ik ook een beetje schoolfrikkerig. Maar ja, zo vinden we allemaal wat. Snel terug naar het onderwerp!
Er is vandaag in dit draadje een reactie gemeld. Ik wilde dezelfde reactie ook melden, maar zag toen al het bericht dat deze gemeld was. Kun jij me privé berichten of daar wat mee gedaan wordt en zo nee, waarom niet?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Ik begrijp Ad heel goed. Ik weet niet of ik even scherp in de discussie zou zijn geweest, maar dat is misschien meer uit zwakte mijnerzijds dan vanuit een principiële houding.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erik1960 »

Ad Anker schreef:
Erik1960 schreef:Je laatste zin, daar gruwde ik van. Echter heb jij wellicht het gevoel niet dat op deze manier iets inbrengen in een gesprek wat zo teer en heilig ligt voor mij moeilijk is. Ik zie het als spotten.
Mijn laatste zin kwam voort uit een eigen ervaring (voor 2020) waarbij mijn buurvrouw duidelijk (neus)verkouden was. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn gevoel van heiligheid daardoor in het gedrang kwam. Sinds die tijd ben ik voorstander van een andere manier van delen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door J.C. Philpot »

Bourdon16 schreef:Dat bijvoorbeeld een kanker patiënt die erg voorzichtig is, een apart bekertje wijn krijgt snap ik best.
Ik zou niet durven zeggen dat die dan verkeerd bezig is.
Dat snap ik ook. Maar dan wordt er voor iemand een uitzondering gemaakt, in plaats van dat voor iedereen een aanpassing wordt gedaan in hoe de kerk dit al 2000 jaar doet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door MGG »

Bourdon16 schreef:Dat bijvoorbeeld een kanker patiënt die erg voorzichtig is, een apart bekertje wijn krijgt snap ik best.
Ik zou niet durven zeggen dat die dan verkeerd bezig is.
Een praktische oplossing zou kunnen zijn om zo iemand de beker als eerst te geven.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erik1960 »

J.C. Philpot schreef:
Bourdon16 schreef:Dat bijvoorbeeld een kanker patiënt die erg voorzichtig is, een apart bekertje wijn krijgt snap ik best.
Ik zou niet durven zeggen dat die dan verkeerd bezig is.
Dat snap ik ook. Maar dan wordt er voor iemand een uitzondering gemaakt, in plaats van dat voor iedereen een aanpassing wordt gedaan in hoe de kerk dit al 2000 jaar doet.
ik snap dat niet, wanneer ik vanuit ‘eenheid en verbondenheid’ kijk. Is dat voor die ene dan niet van belang? Of moeten we die eenheid dan toch uit iets anders verwachten?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Plaats reactie