In 1 Korinthe 10:17 staat: Omdat het brood één is, zijn wij, die velen zijn, één lichaam, want wij allen hebben deel aan het ene brood.Hollander schreef:Ik ben, ten aanzien het standpunt "uit één beker drinken", benieuwd wat het verschil is tussen:
1. Het uit één schenkbeker meerdere HA-bekers vullen die tegelijk rondgaan (zoals in de GG in alle gemeenten die ik ken wordt gedaan)
2. Het uit één schenkbeker vullen van kleine bekertjes.
Daarnaast word er in het hoofdstuk gesproken over de beker der dankzegging. Voor mij symboliseerd die ene beker waar door meerdere personen uit word gedronken ook "zijn wij, die velen zijn, één lichaam".
Ik vind dat we zoveel als mogelijk moeten blijven bij de oorspronkelijke symboliek en wijze van bedienen van het Heilig Avondmaal, en ons niet aan de tijdgeest aan moeten passen.
Dat gezegd hebbende vind ik het bijbelser om tijdelijk naar kleine bekertjes te gaan, dan om het Heilig Avondmaal uit te stellen. Waar over het zingen in de dienst veel gesproken word over de onopgeefbaarheid daarvan, mis ik dat als het gaat om de bediening van het Heilig Avondmaal. Terwijl we in Handelingen 2 lezen: En zij volhardden in de leer van de apostelen en in de gemeenschap, in het breken van het brood en in de gebeden.
Zingen is geen kenmerk van de ware kerk (NGB), maar de rechte bediening van de sacramenten is dat wel. In dat oogpunt verbaast het me dat veel kerkverbanden adviseren om het Heilig Avondmaal uit te stellen, en dat daar zo weinig discussie over is.