Maatregelen kerk ivm coronavirus

Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Het is ons bekend dat men in andere kerken in plaats van een of twee bekers te gebruiken overgaat tot het gebruik van een bekertje per persoon; met het breken en uitdelen van het brood anders omgaat en ook het aanzitten aan de tafel achterwege laat. Op deze manier kan men aan alle voorschriften van het RIVM voldoen.

Wij dringen erop aan om de wijze waarop in onze gemeenten altijd het Heilig Avondmaal bediend wordt niet in deze richting bij te stellen. Uitstel van het houden van het Heilig Avondmaal is dan meer op zijn plaats.
Wat eens stroeve bedoeling is het toch ook weer. Liever uitstel dan met kleine bekertjes.
Jammer dat we onszelf in crisissituaties niet een klein beetje kunnen wijzigen naar de situatie, zodat een sacrament snel weer bediend kan worden.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Erskinees schreef: Wat eens stroeve bedoeling is het toch ook weer. Liever uitstel dan met kleine bekertjes. Jammer dat we onszelf in crisissituaties niet een klein beetje kunnen wijzigen naar de situatie.
Persoonlijk vind ik met zijn allen uit één beker drinken sowieso al erg onhygiënisch. Daar had ik in de normale situatie al grote moeite mee, laat staan nu. Maar dat terzijde.

Ik zie het verband niet tussen het drinken uit kleine bekertjes en ontheiliging van het sacrament.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12052
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Ik schrik ook aardig van dat advies.

Overigens ben ik in staat een schisma te veroorzaken over het uitstellen van de bediening en niet over de precieze vorm ervan. De bediening van de sacramenten is tenslotte een van de kenmerken van de verschijning van de Kerk.
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Erskinees schreef: Wat eens stroeve bedoeling is het toch ook weer. Liever uitstel dan met kleine bekertjes. Jammer dat we onszelf in crisissituaties niet een klein beetje kunnen wijzigen naar de situatie.
Persoonlijk vind ik met zijn allen uit één beker drinken sowieso al erg onhygiënisch. Daar had ik in de normale situatie al grote moeite mee, laat staan nu. Maar dat terzijde.

Ik zie het verband niet tussen het drinken uit kleine bekertjes en ontheiliging van het sacrament.
Dacht jij daar normaal bij na dan?

Vwb dat laatste, eens met je.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Wel een groot contrast met de PKN, ik citeer:
Met inachtneming van de voorschriften van het RIVM kunt u het Avondmaal vieren. Dat betekent: op anderhalve meter afstand van elkaar. Wijn in aparte bekertjes die niet wordt aangereikt, maar die mensen zelf pakken. Stukjes brood die mensen zelf van een schaal pakken.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: Dacht jij daar normaal bij na dan?
Ja. En wellicht is dat meer psychisch dan dat er daadwerkelijk kans bestaat dat je iets binnenkrijgt. Maar met zijn allen uit één beker drinken vind ik een heel vies idee. Dat doe ik zelfs binnen mijn gezin niet.
merel
Berichten: 9834
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef:
Erskinees schreef: Wat eens stroeve bedoeling is het toch ook weer. Liever uitstel dan met kleine bekertjes. Jammer dat we onszelf in crisissituaties niet een klein beetje kunnen wijzigen naar de situatie.
Persoonlijk vind ik met zijn allen uit één beker drinken sowieso al erg onhygiënisch. Daar had ik in de normale situatie al grote moeite mee, laat staan nu. Maar dat terzijde.

Ik zie het verband niet tussen het drinken uit kleine bekertjes en ontheiliging van het sacrament.
Dacht jij daar normaal bij na dan?

.
Ik ook hoor. Ik griezel daar ook van. ik probeerde altijd op een plek te zitten waar ik de beker als eerste kon krijgen. Dus wat mij betreft houden wij die plastic bekertjes erin,

Bij ons wordt waarschijnlijk het avondmaal over meerdere dagen verdeeld; beginnend op vrijdagavond en eindigend op zondagavond onder toezicht van de kr en bij elke tafel een korte meditatie.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

De PKN denkt niet dat uitstel beter is in deze situatie ?
Ook veel pkn-kerken deden toch dat men thuis het kon vieren ?
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Herman schreef:Ik schrik ook aardig van dat advies.

Overigens ben ik in staat een schisma te veroorzaken over het uitstellen van de bediening en niet over de precieze vorm ervan. De bediening van de sacramenten is tenslotte een van de kenmerken van de verschijning van de Kerk.
Ik schrok er inderdaad ook van.

Hoewel er in de GG behoorlijk wat megagemeenten zijn, zijn er genoeg kleine gemeentetjes waar nu iedere zondag de gehele gemeente minstens 1 dienst weer kan meebeleven. Een groep 's morgens en een groep 's middags. Je kan dan prima 2x het H.A. bedienen met anderhalve meter afstand. Wel met bekertjes en zelf pakken. Maar dan kan wel de instelling van Christus doorgang vinden! Maarja, bekertjes en zelf pakken vinden de deputaatschappen griezelig.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef:De PKN denkt niet dat uitstel beter is in deze situatie ? Ook veel pkn-kerken deden toch dat men thuis het kon vieren ?
1. Ja.
2. Geen idee, maar er is wel een protocol voor online Avondmaalsviering.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Erskinees schreef:
Het is ons bekend dat men in andere kerken in plaats van een of twee bekers te gebruiken overgaat tot het gebruik van een bekertje per persoon; met het breken en uitdelen van het brood anders omgaat en ook het aanzitten aan de tafel achterwege laat. Op deze manier kan men aan alle voorschriften van het RIVM voldoen.

Wij dringen erop aan om de wijze waarop in onze gemeenten altijd het Heilig Avondmaal bediend wordt niet in deze richting bij te stellen. Uitstel van het houden van het Heilig Avondmaal is dan meer op zijn plaats.
Wat eens stroeve bedoeling is het toch ook weer. Liever uitstel dan met kleine bekertjes.
Jammer dat we onszelf in crisissituaties niet een klein beetje kunnen wijzigen naar de situatie, zodat een sacrament snel weer bediend kan worden.

Wat een vreemd advies.
Zeker het gebruik van kleine bekertjes wordt in andere landen soms al standaard toegepast in kerken waar we ons nauw mee verwant weten. En veel gemeenten hebben dit net voor de maatregelen ook al toegepast.
En ook een schaal met vooraf gebroken brood is in sommige gemeenten al jaren de gewoonte.
Bij het aanzitten aan de tafel kan ik me wat voorstellen. Al wordt het in aan ons verwante kerken in het Oostblok en Rusland ook uitgedeeld terwijl de mensen gewoon op hun zitplaats zitten, weet ik uit ervaring.
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Dacht jij daar normaal bij na dan?
Ja. En wellicht is dat meer psychisch dan dat er daadwerkelijk kans bestaat dat je iets binnenkrijgt. Maar met zijn allen uit één beker drinken vind ik een heel vies idee. Dat doe ik zelfs binnen mijn gezin niet.
Dat laatste doen wij inderdaad ook niet. We hebben bekers genoeg:-). Maar tijdens het Avondmaal heb ik daar nooit 1 seconde over nagedacht eigenlijk. Ik was met heel andere dingen bezig.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Ik ben, ten aanzien het standpunt "uit één beker drinken", benieuwd wat het verschil is tussen:
1. Het uit één schenkbeker meerdere HA-bekers vullen die tegelijk rondgaan (zoals in de GG in alle gemeenten die ik ken wordt gedaan)
2. Het uit één schenkbeker vullen van kleine bekertjes.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33298
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:
Erskinees schreef:
Het is ons bekend dat men in andere kerken in plaats van een of twee bekers te gebruiken overgaat tot het gebruik van een bekertje per persoon; met het breken en uitdelen van het brood anders omgaat en ook het aanzitten aan de tafel achterwege laat. Op deze manier kan men aan alle voorschriften van het RIVM voldoen.

Wij dringen erop aan om de wijze waarop in onze gemeenten altijd het Heilig Avondmaal bediend wordt niet in deze richting bij te stellen. Uitstel van het houden van het Heilig Avondmaal is dan meer op zijn plaats.
Wat eens stroeve bedoeling is het toch ook weer. Liever uitstel dan met kleine bekertjes.
Jammer dat we onszelf in crisissituaties niet een klein beetje kunnen wijzigen naar de situatie, zodat een sacrament snel weer bediend kan worden.

Wat een vreemd advies.
Zeker het gebruik van kleine bekertjes wordt in andere landen soms al standaard toegepast in kerken waar we ons nauw mee verwant weten. En veel gemeenten hebben dit net voor de maatregelen ook al toegepast.
En ook een schaal met vooraf gebroken brood is in sommige gemeenten al jaren de gewoonte.
Bij het aanzitten aan de tafel kan ik me wat voorstellen. Al wordt het in aan ons verwante kerken in het Oostblok en Rusland ook uitgedeeld terwijl de mensen gewoon op hun zitplaats zitten, weet ik uit ervaring.
Persoonlijk ben ik het niet eens met dat advies, maar het is geen vreemd advies.
Het vloeit voort uit het gedachtegoed dat er in de breedte van de GG heerst. Dat wordt ook uitdrukkelijk in de volgende alinea's gezegd.
Daarnaast, gezien de praktijk van avondmaalsmijding in sommige gemeenten, ligt het advies voor de hand. Ik weet van mensen die al jaren aan het avondmaal gaan, toch elke keer weer schrikken als ze horen dat het binnenkort avondmaal is. In die sfeer is uitstellen verstandiger.
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:
Erskinees schreef:
Het is ons bekend dat men in andere kerken in plaats van een of twee bekers te gebruiken overgaat tot het gebruik van een bekertje per persoon; met het breken en uitdelen van het brood anders omgaat en ook het aanzitten aan de tafel achterwege laat. Op deze manier kan men aan alle voorschriften van het RIVM voldoen.

Wij dringen erop aan om de wijze waarop in onze gemeenten altijd het Heilig Avondmaal bediend wordt niet in deze richting bij te stellen. Uitstel van het houden van het Heilig Avondmaal is dan meer op zijn plaats.
Wat eens stroeve bedoeling is het toch ook weer. Liever uitstel dan met kleine bekertjes.
Jammer dat we onszelf in crisissituaties niet een klein beetje kunnen wijzigen naar de situatie, zodat een sacrament snel weer bediend kan worden.

Wat een vreemd advies.
Zeker het gebruik van kleine bekertjes wordt in andere landen soms al standaard toegepast in kerken waar we ons nauw mee verwant weten. En veel gemeenten hebben dit net voor de maatregelen ook al toegepast.
En ook een schaal met vooraf gebroken brood is in sommige gemeenten al jaren de gewoonte.
Bij het aanzitten aan de tafel kan ik me wat voorstellen. Al wordt het in aan ons verwante kerken in het Oostblok en Rusland ook uitgedeeld terwijl de mensen gewoon op hun zitplaats zitten, weet ik uit ervaring.
Persoonlijk ben ik het niet eens met dat advies, maar het is geen vreemd advies.
Het vloeit voort uit het gedachtegoed dat er in de breedte van de GG heerst. Dat wordt ook uitdrukkelijk in de volgende alinea's gezegd.
Daarnaast, gezien de praktijk van avondmaalsmijding in sommige gemeenten, ligt het advies voor de hand. Ik weet van mensen die al jaren aan het avondmaal gaan, toch elke keer weer schrikken als ze horen dat het binnenkort avondmaal is. In die sfeer is uitstellen verstandiger.
Deze begrijp ik niet zo goed Tiberius? Wat bedoel je precies?
Plaats reactie