Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2949
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Job »

Zeeuw schreef:
Job schreef:Heeft de kerktelefoon stof doen opwaaien in het begin?
Goede vraag. Als dat niet zo is geweest dan is het ‘gaat nooit meer weg’ zeker een non argument.
Maar ik zou ook de koppeling tussen kerktelefoon en videouitzending niet maken. Jij en ik weten dat beelden maken in de kerk in de rechterflank van de gezindte niet vanzelfsprekend is. Verre daarvan zelfs. Tekenend is dat bruidsfotografen vaak alleen tot in de hal mogen fotograferen.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

Job schreef:
Zeeuw schreef:
Job schreef:Heeft de kerktelefoon stof doen opwaaien in het begin?
Goede vraag. Als dat niet zo is geweest dan is het ‘gaat nooit meer weg’ zeker een non argument.
Maar ik zou ook de koppeling tussen kerktelefoon en videouitzending niet maken. Jij en ik weten dat beelden maken in de kerk in de rechterflank van de gezindte niet vanzelfsprekend is. Verre daarvan zelfs. Tekenend is dat bruidsfotografen vaak alleen tot in de hal mogen fotograferen.
Het is beide een dienst weergeven. De ene is de manier zoals mensen het ook in de kerk beleven, de andere niet. Ik vind dat laatste echt van een ander orde. Dat gaat om de eerbied van de dienst.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mistig »

Job schreef:In hoeverre blijven beelduitzendingen gehandhaafd in jullie gemeenten sinds de kerkgang weer volledig mogelijk is? Blijft dat voorgoed of alleen zolang corona nog rondwaart? Ik heb het nu niet over gemeenten waar het voor corona al gewoonte was.
In onze gemeente (GG Capelle-MW) is het nog steeds. Maar het was er al 9 jaar (zij het niet voor iedereen toegankelijk). Ik denk wel dat het nu wel blijft. Overigens staat het alleen open voor eigen leden, tenzij het iets bijzonders is natuurlijk.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
newton
Berichten: 676
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door newton »

Job schreef:
Zeeuw schreef:
Job schreef:Heeft de kerktelefoon stof doen opwaaien in het begin?
Goede vraag. Als dat niet zo is geweest dan is het ‘gaat nooit meer weg’ zeker een non argument.
Maar ik zou ook de koppeling tussen kerktelefoon en videouitzending niet maken. Jij en ik weten dat beelden maken in de kerk in de rechterflank van de gezindte niet vanzelfsprekend is. Verre daarvan zelfs. Tekenend is dat bruidsfotografen vaak alleen tot in de hal mogen fotograferen.
Een fotograaf die tijdens een dienst rondloopt en er lustig op los klikt met zijn fototoestel is volgens mij van een andere orde dan meekijken op een videouitzending. De eerste zorgt voor afleiding tijdens een dienst. De laatste helpt juist de concentratie bevorderen voor de thuiskijkers.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Louis2 »

De video-opnamen bieden mensen de kans om mee te kijken en te luisteren met diensten. Ze hebben een pastoraal doel.
Mensen die ziek zijn of die de drempel of afstand een probleem vinden kunnen ook meekijken.
Verder kan ik, als niet-refo, diensten terugluisteren zodat ik ze beter begrijp.

Fotograferen en filmen in de kerk tijdens bruiloften kreeg in de Rooms-Katholieke kerk vaak een erg perverse invulling. Mensen die randkerkelijk waren ging trouwen in de kerk voor de foto's. Ik denk dat we dat echt niet moeten willen.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

Louis2 schreef:De video-opnamen bieden mensen de kans om mee te kijken en te luisteren met diensten. Ze hebben een pastoraal doel.
Mensen die ziek zijn of die de drempel of afstand een probleem vinden kunnen ook meekijken.
Verder kan ik, als niet-refo, diensten terugluisteren zodat ik ze beter begrijp.

Fotograferen en filmen in de kerk tijdens bruiloften kreeg in de Rooms-Katholieke kerk vaak een erg perverse invulling. Mensen die randkerkelijk waren ging trouwen in de kerk voor de foto's. Ik denk dat we dat echt niet moeten willen.
Helemaal eens met je.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erik1960 »

Louis2 schreef:De video-opnamen bieden mensen de kans om mee te kijken en te luisteren met diensten. Ze hebben een pastoraal doel.
Mensen die ziek zijn of die de drempel of afstand een probleem vinden kunnen ook meekijken.
Verder kan ik, als niet-refo, diensten terugluisteren zodat ik ze beter begrijp.

Fotograferen en filmen in de kerk tijdens bruiloften kreeg in de Rooms-Katholieke kerk vaak een erg perverse invulling. Mensen die randkerkelijk waren ging trouwen in de kerk voor de foto's. Ik denk dat we dat echt niet moeten willen.
Hoewel de algemeenheid van je opmerking en het gebruik van het woord ‘pervers’ me niet zo aanspreken, snap ik wel dat dat alleen in de RK-kerk gebeurt. De gemiddelde Protestantse kerk is fototechnisch niet om aan te gluren.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2949
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Job »

Voor de duidelijkheid: ik heb het niet over rondlopende fotografen. Helder dat we daar niet op zitten te wachten. Maar (misschien is dat plaatselijk) ik ben in onze kerken ook niet gewend dat het is toegestaan dat er bijvoorbeeld van het knielmoment tijdens het zingen, of wanneer bruidspaar en predikant binnenkomen, beschut vanaf een galerij een plaatje mag worden geschoten, waar niemand iets van merkt. Alleen in de GG van Dordrecht heb ik dat eens meegemaakt. Terughoudend met beeld zijn we volgens mij altijd geweest.

Ds. M. T. Al-Chalabi weidde in de preken die ik van hem hoorde veelvuldig uit over de kerktelevisie die zijn intrede heeft gedaan binnen een deel van de Gereformeerde Gemeenten. Dat vind ik de andere kant. Maar we kunnen toch niet ontkennen dat de coronacrisis wat dit betreft een principe heeft verruimd. Minimaal. En wat werd gepresenteerd als noodmiddel, wat nu toch gebleven is op meerdere plekken.

Het is een middelmatige zaak. Maar ik stel wel vast dat bepaalde principes vloeibaar blijken.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mistig »

Job schreef:Ds. M. T. Al-Chalabi weidde in de preken die ik van hem hoorde veelvuldig uit over de kerktelevisie die zijn intrede heeft gedaan binnen een deel van de Gereformeerde Gemeenten. Dat vind ik de andere kant. Maar we kunnen toch niet ontkennen dat de coronacrisis wat dit betreft een principe heeft verruimd. Minimaal. En wat werd gepresenteerd als noodmiddel, wat nu toch gebleven is op meerdere plekken.

Het is een middelmatige zaak. Maar ik stel wel vast dat bepaalde principes vloeibaar blijken.
Even kijkend naar de GG klopt dit, denk ik. Vroeg of laat had het in een deel van de gemeenten toch gekomen, maar nu is dit versneld gebeurd. In sommige gemeenten was het er overigens al jaren, maar bleven er bijvoorbeeld geen opnames staan van deze diensten (wat nu wel gebeurd).

Ik denk dat de stap terugzetten voor sommige kerkenraden lastig is. Zeker als er geen principiële bezwaren bleken te zijn.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1768
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ararat »

Job schreef:Voor de duidelijkheid: ik heb het niet over rondlopende fotografen. Helder dat we daar niet op zitten te wachten. Maar (misschien is dat plaatselijk) ik ben in onze kerken ook niet gewend dat het is toegestaan dat er bijvoorbeeld van het knielmoment tijdens het zingen, of wanneer bruidspaar en predikant binnenkomen, beschut vanaf een galerij een plaatje mag worden geschoten, waar niemand iets van merkt. Alleen in de GG van Dordrecht heb ik dat eens meegemaakt. Terughoudend met beeld zijn we volgens mij altijd geweest.

Ds. M. T. Al-Chalabi weidde in de preken die ik van hem hoorde veelvuldig uit over de kerktelevisie die zijn intrede heeft gedaan binnen een deel van de Gereformeerde Gemeenten. Dat vind ik de andere kant. Maar we kunnen toch niet ontkennen dat de coronacrisis wat dit betreft een principe heeft verruimd. Minimaal. En wat werd gepresenteerd als noodmiddel, wat nu toch gebleven is op meerdere plekken.

Het is een middelmatige zaak. Maar ik stel wel vast dat bepaalde principes vloeibaar blijken.
Inderdaad een middelmatige zaak. Misschien zijn bepaalde zaken ook geen principes, maar meer gewoontes.
Overigens vraag ik me af of een preek bedoeld is om kerktelevisie ter sprake te brengen, zeker niet veelvuldig
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Het wordt wel steeds bijzonderder, als ik lees dat principes ook middelmatige zaken kunnen zijn. Ik meen dat je van middelmatige zaken niet te snel een principe moet maken.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1768
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ararat »

DDD schreef:Het wordt wel steeds bijzonderder, als ik lees dat principes ook middelmatige zaken kunnen zijn. Ik meen dat je van middelmatige zaken niet te snel een principe moet maken.
Ik denk dat dit klopt :huhu
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Hendrien
Berichten: 1337
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hendrien »

Er zijn zelfs gemeentes waar zelfs nog geen dia's vertoond mogen worden tijdens een zendingsavond ofzo...
Terwijl het gros van de gemeenteleden gewoon een smartphone heeft.

Dit onderscheid vind ik echt bizar. Daarom ben ik ook erg voor beelduitzendingen. Je kunt dit niet tegen bijv. jongeren hard maken dat dit niet zou mogen. Dan moeten we gewoon allemaal zonder internet gaan leven. En de mensen die niet meer naar de kerk kunnen, zijn zo aan de beelduitzendingen gewend dat ze die eigenlijk niet meer kunnen missen. Alleen al bij een doopdienst of bijv. het zien van een gastpredikant.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Forummer »

DDD schreef:Het wordt wel steeds bijzonderder, als ik lees dat principes ook middelmatige zaken kunnen zijn. Ik meen dat je van middelmatige zaken niet te snel een principe moet maken.
Volledig eens. Waar dit gebeurt zijn meestal meer dingen mis. Al hoeven we zeker niet alles middelmatig te noemen, maar eens wat breder kijken dan smal reformatorisch Nederland zou geen kwaad kunnen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
HersteldHervormd
Berichten: 6055
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Het wordt wel steeds bijzonderder, als ik lees dat principes ook middelmatige zaken kunnen zijn. Ik meen dat je van middelmatige zaken niet te snel een principe moet maken.
Heb je helemaal gelijk in.
Sommige zijn gewoon bang voor de glijdende schaal :)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie