Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Bij ons waren er houten trays gemaakt waarin de bekertjes stonden. Deze konden eenvoudig worden doorgegeven. Het ging niet langzamer dan anders. Op de tafel stonden kleine bakjes voor de lege cups.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Lilian1975 schreef: De situatie was nu eenmaal zo dat ineens de corona heel dichtbij was. Eerder was het ver weg.
Als je in Houten of in Loon op Zand woont, dan kan ik me dat voorstellen dat je denkt dat het héél dicht bij is. Aan de andere kant kan je tot vorige week ook prima een inschatting maken of gemeenteleen in Noord-Italië zijn geweest of niet. In de komende twee weken zal je opnieuw een afweging moeten maken, als het virus ook in je lokale gemeenschap lijkt te zijn doorgebroken.

Zou je op grond van het thuiswerk advies van de overheid (of de algehele sluiting in Italië) nu binnenkort ook kerkdiensten moeten afgelasten? Of gemeentes met meer dan > 1.000 kerkgangers kunnen dan niet meer samenkomen?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

parsifal schreef:Avondmaal uitstellen of zelfs niet door laten gaan vind ik echt heel ver gaan. Het is een belangrijk sacrament. De manier waarop iets aanpassen lijkt me minder een probleem. Bijvoorbeeld de predikant de wijn in kleinere bekertjes laten schenken of alcoholdoekjes met de beker mee laten gaan, de avondmaalgangers niet zelf het brood laten breken etc.

Ik begreep trouwens dat de gedeelde beker voor minder verspreidingsrisico zorgt dan het brood in de wijn dopen, wat in sommige kerken gebruikelijk is.

Inderdaad is het bij alle mogelijke besmettelijke ziekten goed om je niet in een mensenmassa te begeven.
Is ook zo. Maar als die onderstroom er eenmaal is die er moeite mee heeft met bepaalde aanpassingen omdat ze het niet kennen. Zeker als het ineens abrupt gebeurd, ( ineens hadden dorpsbewoners het virus ( geen gemeenteleden, was er onduidelijkheid personeel ziekenhuis, wel gemeenteleden) en binnen een paar dagen was er het Heilig Avondmaal.) moet je dan kostte wat kost het door laten gaan? Waardoor mensen helemaal van slag zijn? Het gevoel hebben dat ze ergens toe gedwongen worden of wat dan ook. Er geen tijd en ruimte was om alles uit te leggen en gesprek? Met alle wrevel etc erbij die dat geeft? Of is het wijzer even af te wachten hoe e.a. zich ontwikkelt. Daarop met goede uitleg waarom en hoe de wijze waarop aan te passen? Ik denk dat de kerkeraad o.a. in deze splaggaat stond.
De Woordverkondiging kon wel doorgaan! En ondanks dat het HA niet doorging. Werd het Evangelie ruim verkondigd. De noodzaak om te schuilen achter het bloed van het Lam. En klonk helder de enige grond waar rust is. Het was een rijkere dienst dan verwacht. En ik vertrouw erop dat de kerkenraad hier geen definitieve beslissing in heeft genomen. En er naar een weg gezocht wordt om alsnog het sacrament op een later tijdstip door te laten gaan. Op welke wijze dan ook. Ik kan mij voorstellen dat de beslissing anders was geweest als er meer tijd was geweest tussen de besmetting van dorpsbewoners en het moment van het HA.

Vraagje: hoe ging men om ten tijde van de pest en reformatie en sacrament? Is daar iets over bekend? Zijn er momenten geweest waarop het sacrament niet of anders werd bediend?

En ja kerkdiensten met in achtneming van hygiënische maatregelen gaan gewoon door hoor. Ook bij ons. EN zelf sta ik er vrij nuchter in. Maar ik kan de tijdelijke beslissing van de kerkenraad om onrust te voorkomen goed begrijpen. En nogmaals ik vertrouw erop dat ook dit voor hen geen vrijblijvende zaak is. Of blijvend zolang er dat virus is.

Maar ook dat zij het risico niet willen lopen dat er door geen aanpassingen te doen het virus verspreidt. En er een reden voor de wereld is om met God en godsdienst te spotten.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 10 mar 2020, 10:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9148
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Zou je op grond van het thuiswerk advies van de overheid (of de algehele sluiting in Italië) nu binnenkort ook kerkdiensten moeten afgelasten? Of gemeentes met meer dan > 1.000 kerkgangers kunnen dan niet meer samenkomen?
Daar zou met toename van het aantal besmettingen in Nederland heel goed sprake van kunnen zijn.
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door elbert »

Dodo schreef:
elbert schreef:In onze gemeente werden er voor het eerst bekertjes gebruikt i.p.v. 1 beker bij het Heilig Avondmaal. Het was voor de diakenen iets bewerkelijker, maar verder verliep alles in goede orde.
Hoe gaat dat? Met een dienblad, of worden er bekertjes bij de zitplaatsen neergezet, op tafel?
Met een dienblad, waarbij de bekertjes in houdertjes in dat dienblad stonden.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Zou je op grond van het thuiswerk advies van de overheid (of de algehele sluiting in Italië) nu binnenkort ook kerkdiensten moeten afgelasten? Of gemeentes met meer dan > 1.000 kerkgangers kunnen dan niet meer samenkomen?
Daar zou met toename van het aantal besmettingen in Nederland heel goed sprake van kunnen zijn.
Ik kan alleen niet zo goed begrijpen dat aangedrongen wordt op thuiswerken en tegelijkertijd plekken waar juist besmettingsgevaar groot is zoals op scholen zoveel mogelijk openblijven.

De meeste kerkelijke gemeentes bij ons hebben niet meer dan 1000 mensen. Dus ik zie geen problemen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18662
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door helma »

De hele maatschappij ontwricht...
God kan dus echt door één wenk de mens zijn broosheid leren.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door parsifal »

Lilian1975 schreef:
Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Zou je op grond van het thuiswerk advies van de overheid (of de algehele sluiting in Italië) nu binnenkort ook kerkdiensten moeten afgelasten? Of gemeentes met meer dan > 1.000 kerkgangers kunnen dan niet meer samenkomen?
Daar zou met toename van het aantal besmettingen in Nederland heel goed sprake van kunnen zijn.
Ik kan alleen niet zo goed begrijpen dat aangedrongen wordt op thuiswerken en tegelijkertijd plekken waar juist besmettingsgevaar groot is zoals op scholen zoveel mogelijk openblijven.

De meeste kerkelijke gemeentes bij ons hebben niet meer dan 1000 mensen. Dus ik zie geen problemen.
De vraag is of scholen voor veel verspreiding zorgen. Kinderen lijken minder dan volwassenen vatbaar voor het virus (er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar het aantal besmettingen onder kinderen is laag) en minder ziekte verschijnselen zorgt vaak ook voor minder besmettelijkheid.

Uit Zuid-Korea en Singapore zijn er wel redelijk veel besmettingen aan kerkdiensten gelinkt.

Bij ons werd er trouwens voor gekozen om aan het eind van de dienst een gemeentelid die ook emeritus professor in infectieziekten is iets te laten vertellen over wat bekend is over de verspreiding en wat adviezen te geven, wat neer kwam op veel gezondverstand adviezen: niet te veel handenschudden, omhelzen (we zitten in een internationale kerk, met veel verschillende tradities), niet te veel aan je gezicht zitten etc. Dit alles in combinatie met de bevestiging dat alles in God's hand is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

helma schreef:De hele maatschappij ontwricht...
God kan dus echt door één wenk de mens zijn broosheid leren.
Ja zoiets dacht ik ook onlangs. En de reactie daarop... de angst en paniek die er kennelijk voor een (deel) in en ook buiten de kerk is voor die broosheid. In die zin is er niet veel verschil. Confronterend!
Onrustig is ons hart tot het rust vindt in God!
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

parsifal schreef:
Lilian1975 schreef:
Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Zou je op grond van het thuiswerk advies van de overheid (of de algehele sluiting in Italië) nu binnenkort ook kerkdiensten moeten afgelasten? Of gemeentes met meer dan > 1.000 kerkgangers kunnen dan niet meer samenkomen?
Daar zou met toename van het aantal besmettingen in Nederland heel goed sprake van kunnen zijn.
Ik kan alleen niet zo goed begrijpen dat aangedrongen wordt op thuiswerken en tegelijkertijd plekken waar juist besmettingsgevaar groot is zoals op scholen zoveel mogelijk openblijven.

De meeste kerkelijke gemeentes bij ons hebben niet meer dan 1000 mensen. Dus ik zie geen problemen.
De vraag is of scholen voor veel verspreiding zorgen. Kinderen lijken minder dan volwassenen vatbaar voor het virus (er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar het aantal besmettingen onder kinderen is laag) en minder ziekte verschijnselen zorgt vaak ook voor minder besmettelijkheid.

Uit Zuid-Korea en Singapore zijn er wel redelijk veel besmettingen aan kerkdiensten gelinkt.

Bij ons werd er trouwens voor gekozen om aan het eind van de dienst een gemeentelid die ook emeritus professor in infectieziekten is iets te laten vertellen over wat bekend is over de verspreiding en wat adviezen te geven, wat neer kwam op veel gezondverstand adviezen: niet te veel handenschudden, omhelzen (we zitten in een internationale kerk, met veel verschillende tradities), niet te veel aan je gezicht zitten etc. Dit alles in combinatie met de bevestiging dat alles in God's hand is.
Hmm ja. Maar waarom moeten kinderen van ouders die besmet zijn dan ook thuisblijven? En zijn kinderen en jongeren minder bevattelijk voor? Of verloopt het gewoon veel milder? Maar kunnen ondertussen wel anderen besmetten? Ook al is de kans minder groot. Als je iets wilt indammen neem je toch geen enkel risico?

En even heel nuchter. We zijn nu twee weken verder. Minstens vier kerkdiensten verder. Met alle hygiënemaatregelen erop en eraan. Geen nieuwe besmettingen in het bewuste dorp of aangrenzende gemeentes er omheen....(na die twee gezinnen die naar Italie zijn geweest)
Maar waar carnaval gevierd werd is het veel meer uitgebreid. Terwijl er echt wel meer dan die twee gezinnen naar e ern risicogebied zijn geweest. Er op school leraren en kinderen komen uit omgeving Loon op zand etc....
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door parsifal »

Waar ze zich op het RIVM weldegelijk van bewust zijn is dat ook als kinderen wel net zo vatbaar zijn als volwassenen, scholen sluiten niet perse een goed idee is. Vanaf groep drie zitten kinderen toch vaak aan hun tafeltje te werken, terwijl als ze vrij zijn ze met elkaar kunnen stoeien, spelletjes doen waarbij ze elkaar constant aanraken etc. Ik weet nog van een geval dat een bijeenkomst van een patientenvereniging van een ziekte die vooral kinderen treft (toen vooral omdat de patienten vaak niet oud werden) werd afgelast uit angst voor verspreiding van een bacterie. Veel van de kinderen hadden dat weekend weinig te doen en besloten maar samen een bezoek aan een "zwemparadijs" te brengen. Dat was geen goed idee, om het maar mild uit te drukken.

Verder is scholen sluiten gewoon een vergaande maatregel. Ouders moeten thuis zijn, kinderen kunnen wat achterstand oplopen etc.

Kerkdiensten zullen niet voor al te grote verspreiding zorgen waarschijnlijk, als men maar voorzichtig is met handschudden, collectezakken en avondmaalviering. Mensen zitten niet vaak aan elkaar en in de banken kijken ze elkaar niet in het gezicht.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

parsifal schreef:Waar ze zich op het RIVM weldegelijk van bewust zijn is dat ook als kinderen wel net zo vatbaar zijn als volwassenen, scholen sluiten niet perse een goed idee is. Vanaf groep drie zitten kinderen toch vaak aan hun tafeltje te werken, terwijl als ze vrij zijn ze met elkaar kunnen stoeien, spelletjes doen waarbij ze elkaar constant aanraken etc. Ik weet nog van een geval dat een bijeenkomst van een patientenvereniging van een ziekte die vooral kinderen treft (toen vooral omdat de patienten vaak niet oud werden) werd afgelast uit angst voor verspreiding van een bacterie. Veel van de kinderen hadden dat weekend weinig te doen en besloten maar samen een bezoek aan een "zwemparadijs" te brengen. Dat was geen goed idee, om het maar mild uit te drukken.

Verder is scholen sluiten gewoon een vergaande maatregel. Ouders moeten thuis zijn, kinderen kunnen wat achterstand oplopen etc.

Kerkdiensten zullen niet voor al te grote verspreiding zorgen waarschijnlijk, als men maar voorzichtig is met handschudden, collectezakken en avondmaalviering. Mensen zitten niet vaak aan elkaar en in de banken kijken ze elkaar niet in het gezicht.
Ach als ouders toch al thuis moeten werken... ;)
En ooit wel eens ineen kleuterklas geweest? Als er een griep is. Is normaalgesproken binnen mum van tijd de halve klas ziek. En hygiëne op school? Ik liep juist de eerste jaren alle virussen op die maar konden. En na een paar jaar was ik immuum genoeg.
En pubers? De meesten vinden het ook maar gedoe. Op praktijkafdelingen zitten ze ook niet stil aan een tafeltje. En als ze iets moeten doen ze het juist niet...
Voor mij is het een bevestiging dat er uit angst en onzekerheid heel erg drastisch wordt gereageerd en komt bij juist de twijfel of het wel zo vreselijk besmettelijk is. Of zou het zo kunnen zijn dat het Corona virus al langer rond waait. Het wel voor het eerst in Wuhan is ontdekt...maar is het daar ook ontstaan? Eerder was er ook al veel internationaal verkeer. Zou het zo kunnen zijn dat we al ongemerkt het e.a. hebben gehad en daardoor minder bevattelijk zijn? In het najaar/december waaide er ook een virus rond met droge hoest koorts. Verkoudheid etc. Ik had er echt vier weken last van. En was niets waard. Nu wordt erop getest. Toen niet. En in die periode waren er ook heel wat plaatsen leeg in de kerk...
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door parsifal »

Lilian1975 schreef:
parsifal schreef:Waar ze zich op het RIVM weldegelijk van bewust zijn is dat ook als kinderen wel net zo vatbaar zijn als volwassenen, scholen sluiten niet perse een goed idee is. Vanaf groep drie zitten kinderen toch vaak aan hun tafeltje te werken, terwijl als ze vrij zijn ze met elkaar kunnen stoeien, spelletjes doen waarbij ze elkaar constant aanraken etc. Ik weet nog van een geval dat een bijeenkomst van een patientenvereniging van een ziekte die vooral kinderen treft (toen vooral omdat de patienten vaak niet oud werden) werd afgelast uit angst voor verspreiding van een bacterie. Veel van de kinderen hadden dat weekend weinig te doen en besloten maar samen een bezoek aan een "zwemparadijs" te brengen. Dat was geen goed idee, om het maar mild uit te drukken.

Verder is scholen sluiten gewoon een vergaande maatregel. Ouders moeten thuis zijn, kinderen kunnen wat achterstand oplopen etc.

Kerkdiensten zullen niet voor al te grote verspreiding zorgen waarschijnlijk, als men maar voorzichtig is met handschudden, collectezakken en avondmaalviering. Mensen zitten niet vaak aan elkaar en in de banken kijken ze elkaar niet in het gezicht.
Ach als ouders toch al thuis moeten werken... ;)
En ooit wel eens ineen kleuterklas geweest? Als er een griep is. Is normaalgesproken binnen mum van tijd de halve klas ziek. En hygiëne op school? Ik liep juist de eerste jaren alle virussen op die maar konden. En na een paar jaar was ik immuum genoeg.
En pubers? De meesten vinden het ook maar gedoe. Op praktijkafdelingen zitten ze ook niet stil aan een tafeltje. En als ze iets moeten doen ze het juist niet...
Voor mij is het een bevestiging dat er uit angst en onzekerheid heel erg drastisch wordt gereageerd en komt bij juist de twijfel of het wel zo vreselijk besmettelijk is. Of zou het zo kunnen zijn dat het Corona virus al langer rond waait. Het wel voor het eerst in Wuhan is ontdekt...maar is het daar ook ontstaan? Eerder was er ook al veel internationaal verkeer. Zou het zo kunnen zijn dat we al ongemerkt het e.a. hebben gehad en daardoor minder bevattelijk zijn? In het najaar/december waaide er ook een virus rond met droge hoest koorts. Verkoudheid etc. Ik had er echt vier weken last van. En was niets waard. Nu wordt erop getest. Toen niet. En in die periode waren er ook heel wat plaatsen leeg in de kerk...
Nee, er is heel goede reden om aan te nemen dat het virus niet al langer onder mensen rondgaat, maar redelijk recent ofwel gemuteerd is of van dieren naar mensen is overgeslagen. Het virus lijkt zo besmettelijk te zijn als experts zeggen (ten minste in China) en dat is veel minder besmettelijk dan veel mensen denken, maar de gevolgen zijn nog steeds vrij groot.
Experts zeggen dat zelfs zonder extra maatregelen iemand gemiddeld zo'n twee tot drie anderen besmet als de persoon zelf besmet wordt. Er is een goede kans dat je niemand besmet en iemand ontmoeten die besmet is, is helemaal niet zo gevaarlijk. Toch zal als je een virus als dat laat rondgaan zo'n 70% van de bevolking besmet worden (daar komt de wiskunde binnen).

En je hoeft maar te kijken naar wat er wereldwijd gebeurd om te zien dat er echt wat aan de hand is. Veel meer sterfte in China. In Italie worden ziekenhuizen overbelast, zodanig dat men overweegt om geen mensen ouder dan 80 op de IC meer op te nemen. Je kunt zeggen: Maar 3% van de bevolking krijgt serieuze problemen (het zal niet zo hoog zijn als geschat). Je kunt ook zeggen een half miljoen Nederlanders krijgen serieuze problemen. Je zegt ongeveer hetzelfde, maar het klinkt toch anders.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

parsifal schreef:
Lilian1975 schreef:
parsifal schreef:Waar ze zich op het RIVM weldegelijk van bewust zijn is dat ook als kinderen wel net zo vatbaar zijn als volwassenen, scholen sluiten niet perse een goed idee is. Vanaf groep drie zitten kinderen toch vaak aan hun tafeltje te werken, terwijl als ze vrij zijn ze met elkaar kunnen stoeien, spelletjes doen waarbij ze elkaar constant aanraken etc. Ik weet nog van een geval dat een bijeenkomst van een patientenvereniging van een ziekte die vooral kinderen treft (toen vooral omdat de patienten vaak niet oud werden) werd afgelast uit angst voor verspreiding van een bacterie. Veel van de kinderen hadden dat weekend weinig te doen en besloten maar samen een bezoek aan een "zwemparadijs" te brengen. Dat was geen goed idee, om het maar mild uit te drukken.

Verder is scholen sluiten gewoon een vergaande maatregel. Ouders moeten thuis zijn, kinderen kunnen wat achterstand oplopen etc.

Kerkdiensten zullen niet voor al te grote verspreiding zorgen waarschijnlijk, als men maar voorzichtig is met handschudden, collectezakken en avondmaalviering. Mensen zitten niet vaak aan elkaar en in de banken kijken ze elkaar niet in het gezicht.
Ach als ouders toch al thuis moeten werken... ;)
En ooit wel eens ineen kleuterklas geweest? Als er een griep is. Is normaalgesproken binnen mum van tijd de halve klas ziek. En hygiëne op school? Ik liep juist de eerste jaren alle virussen op die maar konden. En na een paar jaar was ik immuum genoeg.
En pubers? De meesten vinden het ook maar gedoe. Op praktijkafdelingen zitten ze ook niet stil aan een tafeltje. En als ze iets moeten doen ze het juist niet...
Voor mij is het een bevestiging dat er uit angst en onzekerheid heel erg drastisch wordt gereageerd en komt bij juist de twijfel of het wel zo vreselijk besmettelijk is. Of zou het zo kunnen zijn dat het Corona virus al langer rond waait. Het wel voor het eerst in Wuhan is ontdekt...maar is het daar ook ontstaan? Eerder was er ook al veel internationaal verkeer. Zou het zo kunnen zijn dat we al ongemerkt het e.a. hebben gehad en daardoor minder bevattelijk zijn? In het najaar/december waaide er ook een virus rond met droge hoest koorts. Verkoudheid etc. Ik had er echt vier weken last van. En was niets waard. Nu wordt erop getest. Toen niet. En in die periode waren er ook heel wat plaatsen leeg in de kerk...
Nee, er is heel goede reden om aan te nemen dat het virus niet al langer onder mensen rondgaat, maar redelijk recent ofwel gemuteerd is of van dieren naar mensen is overgeslagen. Het virus lijkt zo besmettelijk te zijn als experts zeggen (ten minste in China) en dat is veel minder besmettelijk dan veel mensen denken, maar de gevolgen zijn nog steeds vrij groot.
Experts zeggen dat zelfs zonder extra maatregelen iemand gemiddeld zo'n twee tot drie anderen besmet als de persoon zelf besmet wordt. Er is een goede kans dat je niemand besmet en iemand ontmoeten die besmet is, is helemaal niet zo gevaarlijk. Toch zal als je een virus als dat laat rondgaan zo'n 70% van de bevolking besmet worden (daar komt de wiskunde binnen).

En je hoeft maar te kijken naar wat er wereldwijd gebeurd om te zien dat er echt wat aan de hand is. Veel meer sterfte in China. In Italie worden ziekenhuizen overbelast, zodanig dat men overweegt om geen mensen ouder dan 80 op de IC meer op te nemen. Je kunt zeggen: Maar 3% van de bevolking krijgt serieuze problemen (het zal niet zo hoog zijn als geschat). Je kunt ook zeggen een half miljoen Nederlanders krijgen serieuze problemen. Je zegt ongeveer hetzelfde, maar het klinkt toch anders.
Merel plaatste juist in een ander topic dat wat gemeten wordt in Italie en China niet de werkelijke aantallen van besmettingen zijn. En als de gezondheidszorg in Italie werkelijk zo belabbert is, krijg je ook eerder met over capaciteit te maken.

Wat maakt dat het een goede en uirgemaakte reden is om te denken dat het virus al niet langer rondgaat?

Ps misschien moet dit even naar een andere topic over Wuhan. Het heeft niet meer met de kerk te maken...
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

In Brabant worden alle evenementen en bijeenkomsten boven de duizend bezoekers ten strengste afgeraden of zelfs verboden. Zoveel reformatorische kerken in Brabant zijn er niet, zeker niet met duizenden kerkgangers. Maar in Werkendam wel en wellicht op nog enkele plekken. Ik ben benieuwd of men daar de kerkdiensten laat of mag laten doorgaan.
Plaats reactie