Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Hollander schreef:Zelf worstel ik wel, met name voor de risicogroepen, met het jezelf (en de ander) niet moedwillig in gevaar brengen. Hoe sta je tegenover dit punt in relatie met het wel/niet zingen in de eredienst?
Wat mij betreft kan je heel makkelijk een opbouwende redenering opzetten waarin je de risico's verkleind.
Je neemt bijvoorbeeld de volgende zaken in acht:
- mensen met gezondheidsklachten die op corona wijzen verzoek je niet te komen;
- je gaat na in de omgeving en in de kerkelijke gemeente mensen of besmet zijn of besmet zijn geweest;
- je inventariseert het aantal aanwezigen (nu max 30) en hun leeftijd, want die bepaald de mate van besmettelijkheid. Als bijvoorbeeld de helft van de aanwezigen onder de 20 jaar oud is dan verklein je het complete risico al met 50% (die 50% uiteraard niet volgens de leer van de statistiek, maar wel voor de leek).
- je wijst kwetsbaren erop dat zij een zelfstandig besluit mogen nemen om wel of niet aanwezig te zijn, maar dat het RIVM nog steeds strikte algemene maatregelen adviseert aan mensen die +70 zijn;
- Neem ook kennis van dit artikel: https://www.rd.nl/opinie/veilig-zingen- ... -1.1667903

Een ander forumlid stelde in dit verband dat het risico op besmetting gelijk staat aan het risico op het krijgen van een ongeval in het verkeer. Dat laatste risico neemt iedereen nagenoeg elke dag. Dus dan is zingen ook zeker geoorloofd en valt dat niet meer onder 'moedwillig in gevaar begeven'.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

@Herman, dank voor je heldere antwoord.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Ter kennisgeving...

Overgenomen uit het RD van hedenavond, onder 'Opgemerkt':
Ds. M.T. Al-Chalabi schreef:YouTubediensten
„Dat alles is een teken, dat Nederland, zo God het niet verhoedt, hardhollend op weg is naar het verderf.” Deze indringende woorden staan geschreven in een uitgave van De Wachter Sions uit 1954. Niet alleen gaat het hier over de opkomst van het gebruik van de televisie in die dagen, maar in het bijzonder over de houding van de kerk ten opzichte van het medium. De Gereformeerde Kerk van Amsterdam nodigt haar leden in 1951 uit om kennis te maken met de televisie als verrijking voor het leven en bovendien als machtig evangelisatiemiddel. De televisie heeft sindsdien een verwoestende uitwerking gehad op onze samenleving, ook in sectoren van het kerkelijk leven.
Tientallen jaren later leven wij te midden van een oordeel Gods en hebben verschillende kerkelijke gemeenten de stap gezet om erediensten met beeld uit te zenden via een platform als YouTube (RD 30-5). Het platform is een verzamelplaats van alle begeerlijkheden die de wereld heeft te bieden op het gebied van film, tv, muziek en sport.
De eredienst is een samenkomst met een uniek karakter, geen entertainment dat zich op een platte wijze, op een goddeloos platform, moet gaan meten met de vermakelijkheden van de wereld. Daarnaast legitimeert de aanwezigheid van kerkelijke gemeenten het gebruik van het platform op andere momenten. Hoe kunnen we oprecht bidden: „Verlos ons van den boze”, als we de boze moedwillig toegang verlenen tot onze woning?
Laten we vooral waakzaam zijn te midden van het oordeel dat is uitgestort over ons land. Wereldgelijkvormigheid zal de eerbied voor Gods Woord nooit bevorderen en louter schade toebrengen, zowel in de wereld als in het kerkelijk leven. YouTube, een verrijking voor het leven en een machtig evangelisatiemiddel? „Dat alles is een teken, dat Nederland, zo God het niet verhoedt, hardhollend op weg is naar het verderf.”

Brakel, ds. M.T. Al-Chalabi
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Bizar.
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Jammer en treurig. Met die redenatie moet je helemaal geen gebruik maken van internet. Onze gemeente zendt uit via Youtube, heel fijn. We klikken op de link vanaf de kerkwebsite en vervolgens zie je de dienst. Je klikt op fullscreen en na de dienst klik je alles weer weg. Ik heb dan echt geen andere wereldlijke begeerlijkheden gezien.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Erskinees schreef:Jammer en treurig. Met die redenatie moet je helemaal geen gebruik maken van internet. Onze gemeente zendt uit via Youtube, heel fijn. We klikken op de link vanaf de kerkwebsite en vervolgens zie je de dienst. Je klikt op fullscreen en na de dienst klik je alles weer weg. Ik heb dan echt geen andere wereldlijke begeerlijkheden gezien.
Dan begeef je je een paar jaar in onze kring en dan zulke grote woorden.
Soms moet ik denken aan ds vd Sleen die ook uit de wereld kwam en zo wettisch was.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Bezorgd schreef:Bizar.
Goed onderbouwde kwalificatie weer.

De redenering die deze dominee omschrijft is decennialang leidend geweest in de visie van de bevindelijke gereformeerde wereld op moderne media en is zeer makkelijk bijbels te legitimeren.
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Even de argumentatie van de ds. omdraaien: de Gergem van Brakel zendt kerkdiensten uit via Kerkdienstgemist.
Dit platform is een verzamelplaats van alle begeerlijkheden die de godsdienstige wereld heeft te bieden, allerlei soorten prediking, top40, "christelijke" dansevenementen en LHBTI-diensten zijn hierop terug te zien (!). Daarvan zeggen we toch ook niet dat Kerkdienstgemist het gebruik van het platform op andere momenten legitimeert? Zal Kerkdienstgemist louter schade toebrengen aan het kerkelijke leven? :tilt
Laatst gewijzigd door Erskinees op 04 jun 2020, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mistig »

Bezorgd schreef:Bizar.
Ik zou er aan toe willen voegen: Bijzonder...
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Erskinees schreef:Jammer en treurig. Met die redenatie moet je helemaal geen gebruik maken van internet. Onze gemeente zendt uit via Youtube, heel fijn. We klikken op de link vanaf de kerkwebsite en vervolgens zie je de dienst. Je klikt op fullscreen en na de dienst klik je alles weer weg. Ik heb dan echt geen andere wereldlijke begeerlijkheden gezien.
Dan begeef je je een paar jaar in onze kring en dan zulke grote woorden.
Soms moet ik denken aan ds vd Sleen die ook uit de wereld kwam en zo wettisch was.
Ik heb even een melding gemaakt van deze reactie. Het is op zijn zachtst gezegd niet kies om hem met deze voormalige dominee te vergelijken.

Overigens zendt onze gemeente ook uit via Kerkdienstgemist... En de gemeente waar ds. Al-Chalabi kerkelijk toe behoorde voor hij predikant werd doet het juist via YouTube. Het kan dus verkeren...
Laatst gewijzigd door Jantje op 04 jun 2020, 14:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mistig »

Erskinees schreef:Even de argumentatie van de ds. omdraaien: de Gergem van Brakel zendt kerkdiensten uit via Kerkdienstgemist.
Dit platform is een verzamelplaats van alle begeerlijkheden die de godsdienstige wereld heeft te bieden, allerlei soorten prediking, top40, "christelijke" dansevenementen en LHBTI-diensten zijn hierop terug te zien (!). Daarvan zeggen we toch ook niet dat Kerkdienstgemist het gebruik van het platform op andere momenten legitimeert? Zal Kerkdienstgemist louter schade toebrengen aan het kerkelijke leven? :tilt
Schrijf dit gerust als reactie aan de ds.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: De redenering die deze dominee omschrijft is decennialang leidend geweest in de visie van de bevindelijke gereformeerde wereld op moderne media en is zeer makkelijk bijbels te legitimeren.
Dat dit tientallen jaren is gebruikt als argument, is natuurlijk geen reden om YouTube niet te gebruiken. Volgens mij moet je argumenten blijven herijken als er nieuwe ontwikkelingen zijn.
YouTube, een verrijking voor het leven en een machtig evangelisatiemiddel? „Dat alles is een teken, dat Nederland, zo God het niet verhoedt, hardhollend op weg is naar het verderf.”
Ik vind dit citaat nogal ver gaan, namelijk dat evangelisatie via YouTube gelijk gesteld wordt aan hard hollend op weg zijn naar het verderf. De vraag is wie meer mensen met het evangelie bereikt, de gemiddelde predikant in de GG of de evangelist die actief YouTube gebruikt.
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Ik zie dat verschillende evangelisatieposten van de GG al wekenlang korte en eenvoudige Youtube filmpjes maken. Die zullen ze wel via Whatsapp doorsturen naar de inloophuisbezoekers. Er is zelfs een kinderbijbelclubkanaal met filmpjes voor kinderen. Misschien.... is Youtube toch een machtig evangelisatiemiddel?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Erskinees schreef:Jammer en treurig. Met die redenatie moet je helemaal geen gebruik maken van internet. Onze gemeente zendt uit via Youtube, heel fijn. We klikken op de link vanaf de kerkwebsite en vervolgens zie je de dienst. Je klikt op fullscreen en na de dienst klik je alles weer weg. Ik heb dan echt geen andere wereldlijke begeerlijkheden gezien.
Dan begeef je je een paar jaar in onze kring en dan zulke grote woorden.
Soms moet ik denken aan ds vd Sleen die ook uit de wereld kwam en zo wettisch was.
Ik heb even een melding gemaakt van deze reactie. Het is op zijn zachtst gezegd niet kies om hem met deze voormalige dominee te vergelijken.

Overigens zendt onze gemeente ook uit via Kerkdienstgemist... En de gemeente waar ds. Al-Chalabi kerkelijk toe behoorde voor hij predikant werd doet het juist via YouTube. Het kan dus verkeren...
Ik vergelijk niet. Ik signaleer iets.
Niet teveel gewicht aan hangen.
Het is ook lastig om je positie te bepalen.
Maar het blijkt een man te zijn van radicale standpunten , eerst politiek nu kerkelijk.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Ter kennisgeving...

Overgenomen uit het RD van hedenavond, onder 'Opgemerkt':
Ds. M.T. Al-Chalabi schreef:YouTubediensten
„Dat alles is een teken, dat Nederland, zo God het niet verhoedt, hardhollend op weg is naar het verderf.” Deze indringende woorden staan geschreven in een uitgave van De Wachter Sions uit 1954. Niet alleen gaat het hier over de opkomst van het gebruik van de televisie in die dagen, maar in het bijzonder over de houding van de kerk ten opzichte van het medium. De Gereformeerde Kerk van Amsterdam nodigt haar leden in 1951 uit om kennis te maken met de televisie als verrijking voor het leven en bovendien als machtig evangelisatiemiddel. De televisie heeft sindsdien een verwoestende uitwerking gehad op onze samenleving, ook in sectoren van het kerkelijk leven.
Tientallen jaren later leven wij te midden van een oordeel Gods en hebben verschillende kerkelijke gemeenten de stap gezet om erediensten met beeld uit te zenden via een platform als YouTube (RD 30-5). Het platform is een verzamelplaats van alle begeerlijkheden die de wereld heeft te bieden op het gebied van film, tv, muziek en sport.
De eredienst is een samenkomst met een uniek karakter, geen entertainment dat zich op een platte wijze, op een goddeloos platform, moet gaan meten met de vermakelijkheden van de wereld. Daarnaast legitimeert de aanwezigheid van kerkelijke gemeenten het gebruik van het platform op andere momenten. Hoe kunnen we oprecht bidden: „Verlos ons van den boze”, als we de boze moedwillig toegang verlenen tot onze woning?
Laten we vooral waakzaam zijn te midden van het oordeel dat is uitgestort over ons land. Wereldgelijkvormigheid zal de eerbied voor Gods Woord nooit bevorderen en louter schade toebrengen, zowel in de wereld als in het kerkelijk leven. YouTube, een verrijking voor het leven en een machtig evangelisatiemiddel? „Dat alles is een teken, dat Nederland, zo God het niet verhoedt, hardhollend op weg is naar het verderf.”

Brakel, ds. M.T. Al-Chalabi
Als binnen een kerkverband al zo hard wordt geoordeeld over wat andere gemeenten binnen dat verband doen, dan is het spreken over kerkelijke eenheid toch een stuk tijdverspilling?
Ik zou het heerlijk vinden als dominees zich voornamelijk bezig zouden houden met hun prediking en hun pastoraat. Dan moet de week wel gevuld zijn dunkt me.
Plaats reactie