Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2962
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Job »

Ik begrijp het wel. Als er vanaf de kansel consequent wordt gewaarschuwd tegen het omarmen van de beeldcultuur, dan ligt het tegenhouden van een camera in de kerk helemaal in die lijn.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:Het wordt wel steeds bijzonderder, als ik lees dat principes ook middelmatige zaken kunnen zijn. Ik meen dat je van middelmatige zaken niet te snel een principe moet maken.
Heb je helemaal gelijk in.
Sommige zijn gewoon bang voor de glijdende schaal :)
Probleem is overigens dat bijna niemand nog weet wat vanouds verstaan werd onder ‘middelmatig’. Met als gevolg dat vele dingen middelmatig genoemd worden die dat niet zijn. Gods Woord geeft ons geboden en richtlijnen voor vele facetten van het leven. Niets daarvan is middelmatig.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Valcke schreef:
HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:Het wordt wel steeds bijzonderder, als ik lees dat principes ook middelmatige zaken kunnen zijn. Ik meen dat je van middelmatige zaken niet te snel een principe moet maken.
Heb je helemaal gelijk in.
Sommige zijn gewoon bang voor de glijdende schaal :)
Probleem is overigens dat bijna niemand nog weet wat vanouds verstaan werd onder ‘middelmatig’. Met als gevolg dat vele dingen middelmatig genoemd worden die dat niet zijn. Gods Woord geeft ons geboden en richtlijnen voor vele facetten van het leven. Niets daarvan is middelmatig.
Noem eens wat voorbeelden dan?

Overigens omschrijft ds. K. de Gier het begrip middelmatig wat uitputtender:
Wel maakten de gereformeerde vaderen van stonde aan onderscheid tussen de middelmatige dingen en de meer principiële zaken die rechtstreeks in Gods Woord zijn voorgeschreven. Reeds het Convent van Wezel 1568 maakte onderscheid tussen meer gewichtige zaken ‘die het algemeen belang betreffen’, en middelmatige dingen die ‘noch in de leer of het voorbeeld der apostelen een vaste grondslag hebben, noch tenslotte enige noodzakelijke en onvermijdelijke reden hebben’. Middelmatige dingen zijn dus die zaken, die niet uitdrukkelijk in Gods Woord worden voorgeschreven, niet berusten op een duidelijk voorbeeld der apostelen en evenmin rechtstreeks uit Gods Woord worden afgeleid. Zo oordeelde men b.v. dat het één- of tweemaal of driemaal besprengen bij de doop en het dopen voor of na de preek, tot de middelmatige dingen behoorden, die aan de vrijheid van de kerk werden overgelaten. Of het huisbezoek door een predikant met een ouderling of door twee ouderlingen gedaan zal worden, is ook een zaak die gerangschikt werd onder de middelmatige dingen. Ook waakten de gereformeerde vaderen steeds dat er geen tuchtmaatregelen werden genomen t.a.v. middelmatige dingen. Men ging van het principe uit dat de kerk zich zou wachten voor het maken van vele bindende bepalingen om de gewetens niet te binden aan menselijke inzettingen. Alleen het recht en de eer van God moeten in de kerk worden gehandhaafd.
(Waarschijnlijk is dit een nieuw topic waard, dat regel ik later wel)
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1774
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ararat »

Een nieuw topic lijkt me idd best zinvol. Ik ben ook benieuwd naar wat voorbeelden, in het besef dat dit veel (middelmatige) discussies kan opleveren.
Zomaar een invalshoek: Welke liturgische handelingen zouden wél en welke niet vallen onder middelmatige zaken?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Job schreef:Ik begrijp het wel. Als er vanaf de kansel consequent wordt gewaarschuwd tegen het omarmen van de beeldcultuur, dan ligt het tegenhouden van een camera in de kerk helemaal in die lijn.
Zouden degenen die moeite hebben met een beeldcultuur dan ook moeite hebben met alle filmpjes en livestreams die vanuit deputaatschappen ontstaan? Misschien hebben we dezelfde preek gehoord, maar ik heb meer het idee dat de beelduitzendingen door enkele rechterflank predikanten worden gebruikt om een wij-zij gevoel te creëren.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2962
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Job »

Erskinees schreef:
Job schreef:Ik begrijp het wel. Als er vanaf de kansel consequent wordt gewaarschuwd tegen het omarmen van de beeldcultuur, dan ligt het tegenhouden van een camera in de kerk helemaal in die lijn.
Zouden degenen die moeite hebben met een beeldcultuur dan ook moeite hebben met alle filmpjes en livestreams die vanuit deputaatschappen ontstaan? Misschien hebben we dezelfde preek gehoord, maar ik heb meer het idee dat de beelduitzendingen door enkele rechterflank predikanten worden gebruikt om een wij-zij gevoel te creëren.
Het idee dat die moeite er is, heb ik inderdaad. Kan dat niet hard maken maar wat ik pas hier las over hoe er soms gedacht wordt over activiteiten van de JBGG, versterken dat vermoeden.

En dat ds. M. T. Al-Chalabi zich deels niet thuis voelt in zijn kerkverband zal mede te maken hebben met zijn seculiere achtergrond. Een zo grote verandering van achtergrond geeft vaak een bepaalde radicaliteit. Maar verstandig vind ik het niet om in de erediensten zo te spreken en ook niet om zo open te zijn over zijn twijfels. Bij wijze van spreken op een volgende dag zit hij weer naast ds. Zondag in een classisvergadering, ik noem maar wat. Laten ze elkaar daar dan spreken. Maar doe het niet vanaf de preekstoel.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:
HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:Het wordt wel steeds bijzonderder, als ik lees dat principes ook middelmatige zaken kunnen zijn. Ik meen dat je van middelmatige zaken niet te snel een principe moet maken.
Heb je helemaal gelijk in.
Sommige zijn gewoon bang voor de glijdende schaal :)
Probleem is overigens dat bijna niemand nog weet wat vanouds verstaan werd onder ‘middelmatig’. Met als gevolg dat vele dingen middelmatig genoemd worden die dat niet zijn. Gods Woord geeft ons geboden en richtlijnen voor vele facetten van het leven. Niets daarvan is middelmatig.
Noem eens wat voorbeelden dan?

Overigens omschrijft ds. K. de Gier het begrip middelmatig wat uitputtender:
Wel maakten de gereformeerde vaderen van stonde aan onderscheid tussen de middelmatige dingen en de meer principiële zaken die rechtstreeks in Gods Woord zijn voorgeschreven. Reeds het Convent van Wezel 1568 maakte onderscheid tussen meer gewichtige zaken ‘die het algemeen belang betreffen’, en middelmatige dingen die ‘noch in de leer of het voorbeeld der apostelen een vaste grondslag hebben, noch tenslotte enige noodzakelijke en onvermijdelijke reden hebben’. Middelmatige dingen zijn dus die zaken, die niet uitdrukkelijk in Gods Woord worden voorgeschreven, niet berusten op een duidelijk voorbeeld der apostelen en evenmin rechtstreeks uit Gods Woord worden afgeleid. Zo oordeelde men b.v. dat het één- of tweemaal of driemaal besprengen bij de doop en het dopen voor of na de preek, tot de middelmatige dingen behoorden, die aan de vrijheid van de kerk werden overgelaten. Of het huisbezoek door een predikant met een ouderling of door twee ouderlingen gedaan zal worden, is ook een zaak die gerangschikt werd onder de middelmatige dingen. Ook waakten de gereformeerde vaderen steeds dat er geen tuchtmaatregelen werden genomen t.a.v. middelmatige dingen. Men ging van het principe uit dat de kerk zich zou wachten voor het maken van vele bindende bepalingen om de gewetens niet te binden aan menselijke inzettingen. Alleen het recht en de eer van God moeten in de kerk worden gehandhaafd.
(Waarschijnlijk is dit een nieuw topic waard, dat regel ik later wel)
Menselijke inzettingen / toevoegingen in de wijze waarop God gediend wordt, zijn bv. niet middelmatig. Er moet namelijk altijd een grondslag zijn in Gods Woord. Denk bv. aan Matth. 15:9 en het tweede gebod.
Denk aan feestdagen onder het NT: dit is niet middelmatig.
Denk aan allerlei ceremoniële zaken in de liturgie: dit is evenmin middelmatig.

De definitie hierboven lijkt mij wel grotendeels goed, alleen heb ik wat moeite met de woorden 'uitdrukkelijk' en 'rechtstreeks'. Zaken die uit Gods Woord door Schrift met Schrift te vergelijken kunnen worden afgeleid, ook al is het niet 'rechtstreeks' of 'uitdrukkelijk', zijn even vast als zaken die we uitdrukkelijk in Gods Woord vinden. Bovendien mis ik de keerzijde: iets wat niet in Gods Woord gegrond is, mág überhaupt niet geïntroduceerd worden in de wijze waarop we God dienen. Deze keerzijde ontbreekt in deze definitie. Calvijn neemt beide zijden wél nadrukkelijk mee in zijn uiteenzetting over de middelmatige zaken.

Overigens heb ik geen tijd voor discussie. Dus voor mij hoef je geen nieuw topic te openen.
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door HersteldHervormd »

Op dit moment zijn dit de officiële basismaatregelen:

Basisadviezen tegen corona: handen wassen, hoest en nies in je elleboog, blijf thuis bij klachten en doe een test, zorg voor voldoende frisse lucht en haal een vaccin, booster- of herhaalprik.

Ik vraag me wel eens af of dit voldoende is? Enerzijds wil je natuurlijk zo min mogelijk restricties, maar anderzijds moet je ook nadenken waar je verstandig aan doet.

Heeft iemand misschien ideeën wat je buiten de basismaatregelen kan doen? Zouden er niet dingen zijn die helemaal niet zo moeilijk hoeven zijn maar zeker bij kunnen dragen aan minder verspreiding?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Tjonge.

-niet meer naar de kerk gaan.
-zondag 10 uit je hoofd leren.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erik1960 »

HersteldHervormd schreef:Op dit moment zijn dit de officiële basismaatregelen:

Basisadviezen tegen corona: handen wassen, hoest en nies in je elleboog, blijf thuis bij klachten en doe een test, zorg voor voldoende frisse lucht en haal een vaccin, booster- of herhaalprik.

Ik vraag me wel eens af of dit voldoende is? Enerzijds wil je natuurlijk zo min mogelijk restricties, maar anderzijds moet je ook nadenken waar je verstandig aan doet.

Heeft iemand misschien ideeën wat je buiten de basismaatregelen kan doen? Zouden er niet dingen zijn die helemaal niet zo moeilijk hoeven zijn maar zeker bij kunnen dragen aan minder verspreiding?
Afstand houden, drukke plekken vermijden, geen handen schudden, niet luidkeels zingen (muv de douche), mondkapjes dragen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:Tjonge.

-niet meer naar de kerk gaan.
-zondag 10 uit je hoofd leren.
en Zondag 1 lijkt me ook wel goed om dan gelijk uit het hoofd te leren.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erik1960 »

Ad Anker schreef:Tjonge.

-niet meer naar de kerk gaan.
-zondag 10 uit je hoofd leren.
Dan toch zeker ook Psalm 119
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door J.C. Philpot »

HersteldHervormd schreef:Heeft iemand misschien ideeën wat je buiten de basismaatregelen kan doen? Zouden er niet dingen zijn die helemaal niet zo moeilijk hoeven zijn maar zeker bij kunnen dragen aan minder verspreiding?
Waarom zou je minder verspreiding willen? Nu er een milde variant is, vind ik dat we juist zo veel mogelijk verspreiding moeten hebben. Des te meer immuniteit word er bereikt.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 09 apr 2022, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4073
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Maanenschijn »

HersteldHervormd schreef:Op dit moment zijn dit de officiële basismaatregelen:

Basisadviezen tegen corona: handen wassen, hoest en nies in je elleboog, blijf thuis bij klachten en doe een test, zorg voor voldoende frisse lucht en haal een vaccin, booster- of herhaalprik.

Ik vraag me wel eens af of dit voldoende is? Enerzijds wil je natuurlijk zo min mogelijk restricties, maar anderzijds moet je ook nadenken waar je verstandig aan doet.

Heeft iemand misschien ideeën wat je buiten de basismaatregelen kan doen? Zouden er niet dingen zijn die helemaal niet zo moeilijk hoeven zijn maar zeker bij kunnen dragen aan minder verspreiding?
Weer neerdalen met beide voeten op de grond, of zelfs iets steviger in de klei steken. Daarna het nuchter boeren verstand gebruiken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erik1960 »

HersteldHervormd schreef:Op dit moment zijn dit de officiële basismaatregelen:

Basisadviezen tegen corona: handen wassen, hoest en nies in je elleboog, blijf thuis bij klachten en doe een test, zorg voor voldoende frisse lucht en haal een vaccin, booster- of herhaalprik.

Ik vraag me wel eens af of dit voldoende is? Enerzijds wil je natuurlijk zo min mogelijk restricties, maar anderzijds moet je ook nadenken waar je verstandig aan doet.

Heeft iemand misschien ideeën wat je buiten de basismaatregelen kan doen? Zouden er niet dingen zijn die helemaal niet zo moeilijk hoeven zijn maar zeker bij kunnen dragen aan minder verspreiding?
En niet te vergeten: niet naar bepaalde delen van Azië gaan.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Plaats reactie