Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

newton schreef:Tijdsduur van de viering is een reden om meer bekers te gebruiken? En hygiëne niet? Niet gebaseerd op enig principe dus.
Niet gebaseerd op een geradicaliseerd principe, nee. Het gaat om een weging van diverse elementen: de instellingswoorden, de benodigde tijd, de hygiëne en mogelijk zijn er nog meer factoren.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door parsifal »

huisman schreef: Voorjaar 2020? Toen lagen er 1400 mensen op IC bij veel minder (geschatte) besmettingen. Omdat er toen zeer beperkt getest werd moeten wij het van schattingen hebben. (Bron RIVM)
Natuurlijk was er toen nog geen immuniteit in de populatie maar dat verklaard maar voor een klein deel het grote verschil met de omicron piek.Het grote verschil is een veel minder ziekmakende variant.
Hongkong werd later vooral verklaard vanwege de grote (zeer) oude populatie. Daar is elk virus een gevaar voor.
Nee, dat is echt te makkelijk. HongKong heeft ook genoeg griepseizoenen gehad.

Zeker in de oudere populatie in Nederland zijn veel mensen gevaccineerd en of eerder met virus in aanraking geweest, in alle leeftijdsgroepen boven de 65 is in Nederland meer dan 90 procent gevaccineerd en meer dan 80% heeft een booster gehaald. Gecombineerd met eerdere besmettingen verklaart dat echt een groot deel van de lagere IC aantallen.

Een studie als
https://www.nature.com/articles/s41591- ... erence.pdf
geeft echt meer informatie dan wat uitgaan van grove cijfers zonder te corrigeren voor allerlei variabelen zoals leeftijd etc.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

parsifal schreef:
huisman schreef: Voorjaar 2020? Toen lagen er 1400 mensen op IC bij veel minder (geschatte) besmettingen. Omdat er toen zeer beperkt getest werd moeten wij het van schattingen hebben. (Bron RIVM)
Natuurlijk was er toen nog geen immuniteit in de populatie maar dat verklaard maar voor een klein deel het grote verschil met de omicron piek.Het grote verschil is een veel minder ziekmakende variant.
Hongkong werd later vooral verklaard vanwege de grote (zeer) oude populatie. Daar is elk virus een gevaar voor.
Nee, dat is echt te makkelijk. HongKong heeft ook genoeg griepseizoenen gehad.

Zeker in de oudere populatie in Nederland zijn veel mensen gevaccineerd en of eerder met virus in aanraking geweest, in alle leeftijdsgroepen boven de 65 is in Nederland meer dan 90 procent gevaccineerd en meer dan 80% heeft een booster gehaald. Gecombineerd met eerdere besmettingen verklaart dat echt een groot deel van de lagere IC aantallen.

Een studie als
https://www.nature.com/articles/s41591- ... erence.pdf
geeft echt meer informatie dan wat uitgaan van grove cijfers zonder te corrigeren voor allerlei variabelen zoals leeftijd etc.
We blijven het deels oneens. Maar zelfs als jouw hypothese de juiste zou zijn dan is er met deze variant in ons land geen reden voor grote bezorgdheid. Grote mate van immuniteit in de populatie plus een fors minder ziekmakende variant maken dat de ziekenhuizen leeg zijn gelopen.
Covid is nu ook richting het najaar/winter een virus dat geen grove maatregelen in ons land zou rechtvaardigen. Vaccinatie aanbieden aan dezelfde groep als de griepvaccinatie is m.i. de enige maatregel die je zou kunnen overwegen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mistig »

Onze kerkenraad heeft besloten dat ook na corona de beelduitzendingen gehandhaafd blijven voor de eigen leden.
Dit besluit werd eerder steeds vooruitgeschoven.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef: De vraag stellen, is hem beantwoorden.

Verder ga ik er niet over in discussie.
Ik hoop van harte dat je door wat menselijke zaken heen kunt kijken. Als het klinkt 'de Meester is daar en alle dingen zijn gereed' dan kan het antwoord toch niet zijn 'ja, maar niet in wat ik denk dat de juiste vorm is, want de mensen die U over mij gesteld heeft, hebben foute keuzes gemaakt'. Ik hoop dat je nog een goede 1,5 dag van voorbereiding mag hebben.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zeeuw schreef:
GerefGemeente-lid schreef: De vraag stellen, is hem beantwoorden.

Verder ga ik er niet over in discussie.
Ik hoop van harte dat je door wat menselijke zaken heen kunt kijken. Als het klinkt 'de Meester is daar en alle dingen zijn gereed' dan kan het antwoord toch niet zijn 'ja, maar niet in wat ik denk dat de juiste vorm is, want de mensen die U over mij gesteld heeft, hebben foute keuzes gemaakt'. Ik hoop dat je nog een goede 1,5 dag van voorbereiding mag hebben.
Ik zie het als een ontheiliging van het sacrament.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:
Zeeuw schreef:
GerefGemeente-lid schreef: De vraag stellen, is hem beantwoorden.

Verder ga ik er niet over in discussie.
Ik hoop van harte dat je door wat menselijke zaken heen kunt kijken. Als het klinkt 'de Meester is daar en alle dingen zijn gereed' dan kan het antwoord toch niet zijn 'ja, maar niet in wat ik denk dat de juiste vorm is, want de mensen die U over mij gesteld heeft, hebben foute keuzes gemaakt'. Ik hoop dat je nog een goede 1,5 dag van voorbereiding mag hebben.
Ik zie het als een ontheiliging van het sacrament.
Ja, 'ik' voert inderdaad zeer de boventoon. Verdrietig.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef:
Zeeuw schreef:
GerefGemeente-lid schreef: De vraag stellen, is hem beantwoorden.

Verder ga ik er niet over in discussie.
Ik hoop van harte dat je door wat menselijke zaken heen kunt kijken. Als het klinkt 'de Meester is daar en alle dingen zijn gereed' dan kan het antwoord toch niet zijn 'ja, maar niet in wat ik denk dat de juiste vorm is, want de mensen die U over mij gesteld heeft, hebben foute keuzes gemaakt'. Ik hoop dat je nog een goede 1,5 dag van voorbereiding mag hebben.
Ik zie het als een ontheiliging van het sacrament.
Dat kan ik mij wel voorstellen.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Zeeuw schreef:
GerefGemeente-lid schreef: De vraag stellen, is hem beantwoorden.

Verder ga ik er niet over in discussie.
Ik hoop van harte dat je door wat menselijke zaken heen kunt kijken. Als het klinkt 'de Meester is daar en alle dingen zijn gereed' dan kan het antwoord toch niet zijn 'ja, maar niet in wat ik denk dat de juiste vorm is, want de mensen die U over mij gesteld heeft, hebben foute keuzes gemaakt'. Ik hoop dat je nog een goede 1,5 dag van voorbereiding mag hebben.
Ik zie het als een ontheiliging van het sacrament.
Dat kan ik mij wel voorstellen.
Calvijn schrijft in 4.17.43 van de institutie:

Verder, wat betreft het uiterlijke ritueel maakt het niet uit of de gelovigen het brood met de hand aanpakken of niet, of ze het onder elkaar verdelen of dat ieder eet wat hij krijgt, of ze de beker weer teruggeven aan de diaken of doorgeven aan de persoon naast hen, of het brood gezuurd is of niet, of de wijn rood is of wit. Dat zijn dingen die er niet toe doen, waar de kerk vrij in is.

Tevens ook dat het Avondmaal iedere week zou moeten worden gehouden.

Het is voor mij niet het einde van alle tegenspraak, maar meerdere bekers dulden in het kader van 'snelheid' en kleine bekers zo stellig afwijzen als 'ontheiliging' en dan het liefst geen Avondmaal te willen zien, dat vind ik echt te ver gaan.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1455
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bourdon16 »

GerefGemeente-lid schreef:
Zeeuw schreef:
GerefGemeente-lid schreef: De vraag stellen, is hem beantwoorden.

Verder ga ik er niet over in discussie.
Ik hoop van harte dat je door wat menselijke zaken heen kunt kijken. Als het klinkt 'de Meester is daar en alle dingen zijn gereed' dan kan het antwoord toch niet zijn 'ja, maar niet in wat ik denk dat de juiste vorm is, want de mensen die U over mij gesteld heeft, hebben foute keuzes gemaakt'. Ik hoop dat je nog een goede 1,5 dag van voorbereiding mag hebben.
Ik zie het als een ontheiliging van het sacrament.
Ik bespeur weinig verlangen bij je om het Heilig Avondmaal te vieren.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Het is hier dunkt me een kwestie van: We hebben het altijd zo gedaan, dus zo hoort het. Ik vind het verdrietig. Aanpassen van de vorm i.v.m. de tijdsomstandigheden is geen ontheiligen van het sacrament. Er zo over praten wel. De nodiging gaat uit. Daar gaat het om. Niet om de vorm.

Let wel: ik zou deze aanpassing ook moeilijk en onnodig vinden. Ik hoop toch dat je er doorheen kunt zien. En dat is juist het sacrament. Door de tekenen zien op de betekende zaak. Daar gaat het om.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mistig »

Ad Anker schreef:Het is hier dunkt me een kwestie van: We hebben het altijd zo gedaan, dus zo hoort het. Ik vind het verdrietig. Aanpassen van de vorm i.v.m. de tijdsomstandigheden is geen ontheiligen van het sacrament. Er zo over praten wel. De nodiging gaat uit. Daar gaat het om. Niet om de vorm.

Let wel: ik zou deze aanpassing ook moeilijk en onnodig vinden. Ik hoop toch dat je er doorheen kunt zien. En dat is juist het sacrament. Door de tekenen zien op de betekende zaak. Daar gaat het om.
Ik heb er van tevoren heel veel moeite mee gehad. Hier op het forum ook wel eens geuit: 'Moet dit nou allemaal zo?'. Zelfs in meerdere diensten. Mijn idee was dat dat eigenlijk niet kon.
Achteraf viel het alles mee. En als je dan kijkt hoe de bediening in de wereldkerk zo vaak afwijkt van de bediening hier, dan relativeert dat ook weer.
Ik sluit me hierbij aan. De Heere nodigt nog; zelfs in deze tijd. Dat is het grote wonder.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:Het is hier dunkt me een kwestie van: We hebben het altijd zo gedaan, dus zo hoort het. Ik vind het verdrietig. Aanpassen van de vorm i.v.m. de tijdsomstandigheden is geen ontheiligen van het sacrament. Er zo over praten wel. De nodiging gaat uit. Daar gaat het om. Niet om de vorm.

Let wel: ik zou deze aanpassing ook moeilijk en onnodig vinden. Ik hoop toch dat je er doorheen kunt zien. En dat is juist het sacrament. Door de tekenen zien op de betekende zaak. Daar gaat het om.
Helemaal eens Ad. Ik vind het ook absoluut ingewikkeld, maar we hebben ook mogen merken dat in Corona-tijd, in de gewijzigde vorm, de zegen van de Heere niet minder was.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Verdrietig dat niemand het begrijpt. Maar het is niet een visie die ik van mezelf heb.

Drinkt allen daaruit, zegt Gods Woord.

We moeten Gods Woord laten staan. En dan kan ik dat niet anders lezen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Evangelist
Berichten: 493
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Evangelist »

GerefGemeente-lid schreef:Verdrietig dat niemand het begrijpt. Maar het is niet een visie die ik van mezelf heb.

Drinkt allen daaruit, zegt Gods Woord.

We moeten Gods Woord laten staan. En dan kan ik dat niet anders lezen.
We moeten Gods Woord laten staan, maar als je dat werkelijk zo letterlijk wilt nemen, moet je naar Jeruzalem om die ene beker van het laatste Pascha op te graven. Er staat immers ook: Drinkt allen daaruit !
Hartelijke groet,
Evangelist
Plaats reactie