Maatregelen kerk ivm coronavirus

DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Dat hangt af van alle omstandigheden van het geval. Daar heb ik geen mening over. In een wereldoorlog kan zoiets in twee dagen moeten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat hangt af van alle omstandigheden van het geval. Daar heb ik geen mening over. In een wereldoorlog kan zoiets in twee dagen moeten.
En in dit specifieke geval? Hoelang vind jij dat dan mag duren?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

1 maand, maximaal 3.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Zojuist in het persmoment (is straks vast wel ergens terug te kijken) stelde een journalist best wat kritische vragen aan Rutte over kerkdiensten en het maximum aantal bezoekers t.o.v. bijvoorbeeld winkelketens. Vond de reactie van Rutte erg flauw en wat sacherijnig, ook herhaaldelijk oneerlijk verwijzen naar de besmettingen in de Bible belt en de uitbraak in Frankfurt.

https://www.youtube.com/watch?v=M0qBpBz_5h8 Vanaf 22 minuten.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Erskinees schreef:Zojuist in het persmoment (is straks vast wel ergens terug te kijken) stelde een journalist best wat kritische vragen aan Rutte over kerkdiensten en het maximum aantal bezoekers t.o.v. bijvoorbeeld winkelketens. Vond de reactie van Rutte erg flauw en wat sacherijnig, ook herhaaldelijk oneerlijk verwijzen naar de besmettingen in de Bible belt en de uitbraak in Frankfurt.

https://www.youtube.com/watch?v=M0qBpBz_5h8 Vanaf 22 minuten.
Helaas klopt de berichtgeving in het RD over Frankfurt ook niet. Kerkgangers waren volgens Duitse media bijeen met 180 personen in een niet al te grote zaal (zie de foto van het gebouw in diverse media), voldoende afstand kan dus nooit gehouden zijn. En na de kerkdienst was er een maaltijd waar vele van de kerkgangers geweest zijn. Het is wel kwalijk wanneer nu het beeld ontstaat dat alles in orde was behalve het zingen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Vandaag zijn ook de door de heer Van der Staaij op 1 mei 2020 gestelde Kamervragen over kerkdiensten beantwoord door de minister van Justitie en Veiligheid (Ferd Grapperhaus).
Vraag 4.
Aan welke voorwaarden moet worden voldaan, wil tot versoepeling worden gekomen van de strikte richtlijnen voor begrafenissen en kerkdiensten waar maximaal dertig mensen tegelijk aanwezig mogen zijn, zelfs in grote (kerk)gebouwen waar normaal gesproken honderden of duizenden mensen samenkomen die het grootste deel van de tijd op één plaats blijven? Bent u bereid deze vraag voor te leggen aan het Outbreak Management Team?
Antwoord op vraag 4.
Er is ruimte voor stapsgewijze versoepeling van maatregelen. Dit zal met de grootste behoedzaamheid gebeuren. Ankerpunten voor versoepeling zijn acceptabele belastbaarheid van de zorg, de bescherming van kwetsbare mensen in de samenleving en zicht op en inzicht in de verspreiding van het virus. Voor kerkelijke bijeenkomsten en uitvaarten geldt nu een maximum van 30 personen. Deze maatregel blijft gelden. Op basis van monitoring zal gekeken worden naar de mogelijkheid om per 1 juli het gehanteerde maximum te verhogen naar 100 personen. Het OMT zal daartoe om een advies worden gevraagd.

Vraag 5.
Erkent u dat de nu bestaande situatie een zeer ingrijpende inperking van de vrijheid van godsdienst betekent, die steeds gerechtvaardigd moet worden door de actuele gezondheidsbelangen? Hoe en door wie wordt dit getoetst en met welke frequentie?
Antwoord op vraag 5.
Ja. Zoals ik in mijn brief van 1 mei 2020 over “voorbereiding tijdelijke wetgeving maatregelen COVID-19” heb aangegeven, zijn de bestrijdingsmaatregelen tot stand gebracht in de vorm van noodverordeningen van de voorzitters van de veiligheidsregio’s, op basis van door de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport gegeven opdrachten. In een rechtstaat kunnen noodverordeningen niet te lang duren, mede met het oog op de voortdurende gevolgen voor de vrijheden en grondrechten van eenieder. Het kabinet heeft dan ook het voornemen om een voorstel voor tijdelijke wetgeving in procedure te brengen die de juridische basis zal vormen voor een samenleving waarin de ‘anderhalvemeternorm’ en hygiënenormen van groot belang zijn. Met wetgeving in formele zin wordt de democratische legitimatie versterkt. Binnen het kabinet ben ik het eerste aanspreekpunt voor de contacten met de kerkgenootschappen. Vanuit die verantwoordelijkheid ben ik sinds het begin van deze crisis zoveel mogelijk met kerkgenootschappen in gesprek om ze mee te nemen in de overwegingen achter de maatregelen die ook voor de kerkgenootschappen ingrijpende gevolgen hebben.

Vraag 6.
Bent u bekend met het gegeven dat veel kerken concrete plannen hebben hoe ze invulling kunnen geven aan de noodzakelijke voorschriften in het kader van de volksgezondheid, zoals anderhalve meter afstand, toezicht op binnenkomst en vertrek, en hygiënevoorschriften?
Antwoord op vraag 6.
Ja.

Vraag 7.
Welke mogelijkheden ziet u om op zo kort mogelijke termijn te komen met versoepeling van deze maatregelen voor begrafenissen en
kerkdiensten?
Antwoord op vraag 7.
Zie het antwoord op vraag 4.

Vraag 8.
Bent u bereid deze vragen te beantwoorden voor het debat op 7 mei 2020 over de ontwikkelingen rondom het coronavirus?
Antwoord op vraag 8.
Beantwoording was niet eerder mogelijk dan vandaag.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... rkdiensten
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

Niet zozeer een maatregel van een kerk, maar een dominee die de geestelijke nood ziet.
Hij schreef een brief. Een bewogen hart, dat is wel iets wat een dienaar des Goddelijken Woords krijgt, al zal niet ieder dezelfde gaven hebben.
Eerder schreef hij een brief naar aanleiding van de kerkelijke verdeeldheid, waardoor hij hoopte dat het besef mocht leven dat kerkelijke verdeeldheid een zonde is die we te gemakkelijk als gewoon zijn gaan zien.

https://www.rd.nl/kerk-religie/gereform ... -1.1665964
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:Niet zozeer een maatregel van een kerk, maar een dominee die de geestelijke nood ziet.
Hij schreef een brief. Een bewogen hart, dat is wel iets wat een dienaar des Goddelijken Woords krijgt, al zal niet ieder dezelfde gaven hebben.
Eerder schreef hij een brief naar aanleiding van de kerkelijke verdeeldheid, waardoor hij hoopte dat het besef mocht leven dat kerkelijke verdeeldheid een zonde is die we te gemakkelijk als gewoon zijn gaan zien.

https://www.rd.nl/kerk-religie/gereform ... -1.1665964
Ja mooi initiatief. Het lijkt wel of ds Hoogerland een soort van ontwikkeling doormaakt. Wat meer missionair, zichtbaarder, activistisch op de goede manier.
Ik kan me zomaar voorstellen dat de kerkenraad wel even moet wennen aan hun nieuwe predikant.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:Niet zozeer een maatregel van een kerk, maar een dominee die de geestelijke nood ziet.
Hij schreef een brief. Een bewogen hart, dat is wel iets wat een dienaar des Goddelijken Woords krijgt, al zal niet ieder dezelfde gaven hebben.
Eerder schreef hij een brief naar aanleiding van de kerkelijke verdeeldheid, waardoor hij hoopte dat het besef mocht leven dat kerkelijke verdeeldheid een zonde is die we te gemakkelijk als gewoon zijn gaan zien.

https://www.rd.nl/kerk-religie/gereform ... -1.1665964
Ja mooi initiatief. Het lijkt wel of ds Hoogerland een soort van ontwikkeling doormaakt. Wat meer missionair, zichtbaarder, activistisch op de goede manier.
Ik kan me zomaar voorstellen dat de kerkenraad wel even moet wennen aan hun nieuwe predikant.
De dominee is bezorgd, voelt en ziet de nood van de naaste. Ik denk dat het goed zou zijn als meer dominees hierover bezorgd waren. Maar een echt geroepen dominee weet ook wel dat hij niets kan, want alles wacht op de zegen van zijn Zender. Soms zien we geen of weinig vruchten. Toch geloof ik dat er geen dominee geroepen en gezonden wordt die helemaal vruchteloos zal zijn. Het Woord doet altijd iets. Als een dominee gezonden wordt is er werk, of ten voordeel of ten oordeel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:Niet zozeer een maatregel van een kerk, maar een dominee die de geestelijke nood ziet.
Hij schreef een brief. Een bewogen hart, dat is wel iets wat een dienaar des Goddelijken Woords krijgt, al zal niet ieder dezelfde gaven hebben.
Eerder schreef hij een brief naar aanleiding van de kerkelijke verdeeldheid, waardoor hij hoopte dat het besef mocht leven dat kerkelijke verdeeldheid een zonde is die we te gemakkelijk als gewoon zijn gaan zien.

https://www.rd.nl/kerk-religie/gereform ... -1.1665964
Ja mooi initiatief. Het lijkt wel of ds Hoogerland een soort van ontwikkeling doormaakt. Wat meer missionair, zichtbaarder, activistisch op de goede manier.
Ik kan me zomaar voorstellen dat de kerkenraad wel even moet wennen aan hun nieuwe predikant.
Ik begrijp dat je het goed bedoelt, maar we moeten niet de indruk wekken dat kerkenraden in de rechterflank van de Gereformeerde Gemeenten niet bewogen zouden zijn hoor. Ze zijn alleen op een andere manier druk met zichzelf en komen dus aan de naaste niet zo toe. Er zijn zoveel ontwikkelingen om achteraan te lopen, en een ontwikkeling kost in sommige kerkenraden erg veel energie.

De Gereformeerde Gemeenten hebben altijd al profetische predikanten gekend, in alle stromingen. Dat lijkt me iets om heel zuinig op te zijn. Maar dat deze dominee nu ineens wat meer van zich laat horen, is niet waar. Ik kan me een artikel in het RD herinneren over de SGP geloof ik, dat ook nogal wat consternatie veroorzaakte, en pas ook over de uitverkiezing.

Hij is gewoon zichzelf en niet primair uit op bestuursfuncties. En daar is ook na ontvangen genade niks mis mee.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Hij liet ook van zich horen ten tijde van de crisis in Kruiningen.

Dat van de SGP kan ik me niet herinneren. Heb je daar nog een linkje van?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Blijven we wel on-topic?
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door crossmountain »

Kees van der Staaij heeft nieuwe vragen gesteld aan de minister:
https://www.sgp.nl/actueel/nieuwe-schri ... rken/12121
Ben vooral benieuwd wat er op de laatste vraag geantwoord wordt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

crossmountain schreef:Kees van der Staaij heeft nieuwe vragen gesteld aan de minister:
https://www.sgp.nl/actueel/nieuwe-schri ... rken/12121
Ben vooral benieuwd wat er op de laatste vraag geantwoord wordt.
Goed zo! Fijn dat de SGP flink doorvraagt. Ik ben zeer benieuwd naar de antwoorden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:
crossmountain schreef:Kees van der Staaij heeft nieuwe vragen gesteld aan de minister:
https://www.sgp.nl/actueel/nieuwe-schri ... rken/12121
Ben vooral benieuwd wat er op de laatste vraag geantwoord wordt.
Goed zo! Fijn dat de SGP flink doorvraagt. Ik ben zeer benieuwd naar de antwoorden.
Hoewel het goed is dat er gevraagd wordt, vind ik de vragen zelf niet zo goed. Zo wordt er bv gevraagd of pilots mogelijk zijn. Dat is allemaal veel te slap. Feit is dat er in NL grondwettelijke vrijheid bestaat voor godsdienstige samenkomsten en dat de overheid daar niet op een schimmige manier paal en perk aan kan stellen tenzij er een plotseling en acuut gevaar bestaat. Nu moet de SGP bedelen om dezelfde rechten als bv musea en bioscopen. Dat kan natuurlijk echt niet. Wat mij betreft mag en moet het veel fermer, want de burgerlijke overheid gaat hier ten principale niet over. Dan moeten we de vragen ook niet zó stellen alsof de burgerlijke overheid daar wél over gaat.

Maar ik heb al eerder gezegd: wanneer dit grondrecht afgenomen wordt, en dat wordt aanvaard (zonder enig protest), verwacht dan niet dat je je rechten weer gemakkelijk terugkrijgt.

Mi is de weg: 1. zelf maatregel treffen, zorgen voor goede ventilatie. 2. De plaatselijke overheid berichten dat volgens bepaalde protocollen de diensten worden hervat met het aantal bezoekers dat past bij deze protocollen. 3. Daarbij wijzen op de redenen waarom de diensten worden hervat alsook op de vrijheid hiertoe die grondwettelijk gewaarborgd is.
Laatst gewijzigd door Valcke op 28 mei 2020, 15:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie