Maatregelen kerk ivm coronavirus

Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Habitat schreef:
Valcke schreef: Ik heb begrepen dat een goede instelling van de ventilatie het probleem nagenoeg geheel kan verhelpen.
Wauw ... dat zou wel uitkomst bieden. Is dat al in de praktijk getest? Zo niet, dan hoop ik dat er snel onderzoek plaats vindt dat aangeeft hoe de ventilatie/airco dan precies zijn moet.
Zie bijgaande website met een heleboel (voorlopige) informatie.
https://www.arbeidshygiene.nl/covid-19/ ... -covid-19/
Natuurlijk zeg ik niet dat hiermee altijd besmettingen voorkomen kunnen worden, maar er kan echt al veel gedaan worden om risico's te beperken. Belangrijk is bv. om de recirculatie van binnenlucht uit te zetten en die in te stellen op 100% buitenlucht.

In een uitgebreid adviesrapport van REHVA worden tal van praktische adviezen gegeven. Ook hele simpele zoals toiletten doortrekken met gesloten deksel, het periodiek openzetten van ramen, het (op lagere snelheid) laten doordraaien van ventilatiesystemen dag en nacht, enzovoort. Het doel moet zijn om zoveel mogelijk een buitenklimaat in het gebouw te krijgen. Wat ik begrepen heb, is dat je hier heel ver in kunt komen met technische maatregelen (maar je hebt natuurlijk wel een goede installateur nodig die volgens deze adviezen werkt).
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:
crossmountain schreef:Mail van het RD met een link naar een enquete:

Beste meneer, mevrouw,
De kerkredactie van het RD doet onderzoek naar de uitzendingen van kerkdiensten in coronatijd. Op welke manier gebeurt dit in uw gemeente? En hoe ervaart u dat als luisteraar?
Doe anoniem mee aan het onderzoek! Het invullen van de vragenlijst kost u ongeveer tien minuten. Helpt u ons?

Ben benieuwd naar de uitkomsten! Wel erg veel vragen.
O, ik zal eens kijken of ik die mail ook heb gekregen. Ik ga het invullen. Ik ben namelijk niet tevreden over hoe de technicus de zondagse erediensten filmt.
Daar gaat de enquete niet over.
Wel.

Maar ik ga ook een poging doen om de technicus te bereiken. Ik hoop dat het lukt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door crossmountain »

Adviesprotocol GerGem voor diensten na 1 juni en 1 juli is gepubliceerd:
https://www.gergeminfo.nl/application/f ... i_2020.pdf
Online
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bertiel »

Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Hoopvol
Berichten: 1302
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hoopvol »

Ik heb er gemengde gevoelens bij. De gemeentezang is mij erg dierbaar.
Wat er dan ook nog bij komt, de thuisluisteraars, ofwel de gehele gemeente min 30 man, heeft via de kerktelefoon geen gezang. Dus eigenlijk gaat bijna de gehele gemeente er op achteruit.

Wat mij wel opvalt, sommige kerken word heel mooi meegezongen door de enkelen die er toch zijn.
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mannetje »

Hoopvol schreef:
Ik heb er gemengde gevoelens bij. De gemeentezang is mij erg dierbaar.
Wat er dan ook nog bij komt, de thuisluisteraars, ofwel de gehele gemeente min 30 man, heeft via de kerktelefoon geen gezang. Dus eigenlijk gaat bijna de gehele gemeente er op achteruit.

Wat mij wel opvalt, sommige kerken word heel mooi meegezongen door de enkelen die er toch zijn.
Onze koster kan goed zingen! Jammer genoeg laten sommige organisten het orgel net te hard bulderen...

Misschien moeten de mensen op de voorste bank flink zingen? Binnen de Ger.Gem. zou dat volgens het protocol in sommige situaties moeten kunnen:
https://www.gergeminfo.nl/nieuws/berich ... oronavirus
-
Hoopvol
Berichten: 1302
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hoopvol »

Mannetje schreef:
Hoopvol schreef:
Ik heb er gemengde gevoelens bij. De gemeentezang is mij erg dierbaar.
Wat er dan ook nog bij komt, de thuisluisteraars, ofwel de gehele gemeente min 30 man, heeft via de kerktelefoon geen gezang. Dus eigenlijk gaat bijna de gehele gemeente er op achteruit.

Wat mij wel opvalt, sommige kerken word heel mooi meegezongen door de enkelen die er toch zijn.
Onze koster kan goed zingen! Jammer genoeg laten sommige organisten het orgel net te hard bulderen...

Misschien moeten de mensen op de voorste bank flink zingen? Binnen de Ger.Gem. zou dat volgens het protocol in sommige situaties moeten kunnen:
https://www.gergeminfo.nl/nieuws/berich ... oronavirus
Ja, en dan de ambtsdragers allemaal besmet;).

Hoe ver kan het virus komen in een vrijwel windstille omgeving?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Hoopvol schreef:
Ik heb er gemengde gevoelens bij. De gemeentezang is mij erg dierbaar.
Wat er dan ook nog bij komt, de thuisluisteraars, ofwel de gehele gemeente min 30 man, heeft via de kerktelefoon geen gezang. Dus eigenlijk gaat bijna de gehele gemeente er op achteruit.

Wat mij wel opvalt, sommige kerken word heel mooi meegezongen door de enkelen die er toch zijn.
Gewoon zo houden als nu lijkt mij toch het beste.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
Hoopvol schreef:
Ik heb er gemengde gevoelens bij. De gemeentezang is mij erg dierbaar.
Wat er dan ook nog bij komt, de thuisluisteraars, ofwel de gehele gemeente min 30 man, heeft via de kerktelefoon geen gezang. Dus eigenlijk gaat bijna de gehele gemeente er op achteruit.

Wat mij wel opvalt, sommige kerken word heel mooi meegezongen door de enkelen die er toch zijn.
Gewoon zo houden als nu lijkt mij toch het beste.
De vaste voorlezer bij ons kan prachtig zingen. En die geeft dan de toon ook aan, en dat doet de rest ook beter meezingen. Misschien ook niet zo verwonderlijk als we weten dat deze ouderling afkomstig is van Urk...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Terri »

Hoopvol schreef:
Ik heb er gemengde gevoelens bij. De gemeentezang is mij erg dierbaar.
Wat er dan ook nog bij komt, de thuisluisteraars, ofwel de gehele gemeente min 30 man, heeft via de kerktelefoon geen gezang. Dus eigenlijk gaat bijna de gehele gemeente er op achteruit.

Wat mij wel opvalt, sommige kerken word heel mooi meegezongen door de enkelen die er toch zijn.
Bij ons ook. Het ontroert me telkens weer, zo prachtig als de psalmen klinken! Ze komen helemaal tot hun recht. Ook de gelijke inzet met het orgel gaat nu magnifiek, heel bijzonder.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:
De vaste voorlezer bij ons kan prachtig zingen. En die geeft dan de toon ook aan, en dat doet de rest ook beter meezingen. Misschien ook niet zo verwonderlijk als we weten dat deze ouderling afkomstig is van Urk...
Dus als je uit Urk komt, kun je goed zingen omdat de daar een mannenkoor hebben?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
De vaste voorlezer bij ons kan prachtig zingen. En die geeft dan de toon ook aan, en dat doet de rest ook beter meezingen. Misschien ook niet zo verwonderlijk als we weten dat deze ouderling afkomstig is van Urk...
Dus als je uit Urk komt, kun je goed zingen omdat de daar een mannenkoor hebben?
Zou kunnen, 'k weet 't niet, maar feit is dat Urk wel bekend is om zijn koren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
De vaste voorlezer bij ons kan prachtig zingen. En die geeft dan de toon ook aan, en dat doet de rest ook beter meezingen. Misschien ook niet zo verwonderlijk als we weten dat deze ouderling afkomstig is van Urk...
Dus als je uit Urk komt, kun je goed zingen omdat de daar een mannenkoor hebben?
Zou kunnen, 'k weet 't niet, maar feit is dat Urk wel bekend is om zijn koren.
Zij staan er wel om bekend hoor.
Als je 20 of meer mannenkoren hebt...
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Interessant stuk:
Kranendonk in RD schreef:
YouTube was ooit symbool voor verderf

Toegespitst
Wie let op de manier waarop in de achterliggende maanden als gevolg van de coronacrisis kerkdiensten zijn gehouden, constateert dat stevige standpunten in sterk gewijzigde omstandigheden geen stand lijken te houden. Dat is een les voor de toekomst.

Wim Kranendonk

Wie had aan het begin van dit kalenderjaar kunnen denken dat nog geen drie maanden later een fors aantal diensten van reformatorische kerken audiovisueel uitgezonden zou worden? Kerktelefoon bestaat al jaren, maar diensten waarin de predikant zondag aan zondag ook op het scherm in beeld komt, waren totaal ondenkbaar. Weliswaar is er nog steeds een beduidend aantal kerken die hier niet voor kiezen, maar er zijn ook tientallen gemeenten die dit wel doen. De moeilijke omstandigheden leidden tot een andere aanpak.
Het is te gemakkelijk om die razendsnelle koerswijziging af te doen met de regel: Nood breekt wet. Dat kan vooral niet omdat in het verleden stellige standpunten -soms zelfs kerkbreed- zijn ingenomen over het uitzenden van kerkdiensten. En principes hebben geen houdbaarheidsdatum.
Op verschillende synodes is het uitzenden van kerkdiensten via internet ten stelligste ontraden, soms zelfs veroordeeld. Om over YouTube maar niet te spreken. Het gebruik van dat kanaal werd geduid als een verschrikkelijk kwaad. Zelfs bij het zendingswerk in volstrekt gesloten landen -denk aan Noord-Korea of aan sommige moslimlanden- wilde men uitzending via internet van de Woordverkondiging niet gebruiken. Zowel de weg waarlangs (het radio- of internetkanaal) als de manier waarop (prediking voor een microfoon zonder hoorders) werd verworpen. Daarnaast werd het bezwaar ingebracht dat een radio-uitzending gepland kon worden voor en/of na programma’s met een onchristelijke inhoud.
Aan uitzending van kerkdiensten met beeld wilde men doorgaans helemaal niet denken. Dat werd gezien als een zwichten voor de duivelse verleiding van de televisie. Immers, het kijken naar een video-uitzending van een preek plaveide de weg voor het televisiekijken, zo werd gesteld. Bovendien zou de introductie van uitzendingen via internet van kerkdiensten met beeld leiden tot minder (frequent) kerkbezoek.
Wie desondanks pleitte voor het gebruik van moderne communicatietechnieken werd vaak weggezet als een modernist die zwichtte voor de tijdgeest. Het al dan niet gebruiken van moderne communicatietechnieken werd al snel een principiële zaak waaraan de kerkelijke loyaliteit en theologische betrouwbaarheid werden afgemeten. Soms en werd iemand die gebruik wilde maken van die middelen censurabel gesteld.
„De brandstapel op”
Inmiddels is het roer in een groot aantal gemeenten van verschillende kerkverbanden omgegooid. Het gebruik van audiovisuele communicatiemiddelen is op behoorlijke schaal ingevoerd. Daarbij maken kerken onder andere gebruik van YouTube. De naam van dat kanaal was nog geen jaar geleden voldoende om in een preek de goddeloosheid op internet te typeren. En hoe begrijpelijk ook, dat geeft te denken.
Een voormalige commissaris van de Erdee Media Groep zei nogal eens: „Voor principes ga je de brandstapel op.” Met andere woorden: die zijn altijd en onder alle omstandigheden geldend. Wie dat bedenkt, moet zich na de recente koerswijziging wel afvragen wie er nu gelijk heeft. Was de principiële afwijzing van audiovisuele middelen voor kerkdiensten inderdaad terecht, of was het een manier om een persoonlijke opvatting kracht bij te zetten? Met andere woorden: wie moderne communicatiemiddelen principieel afwijst, doet dat voor, tijdens en na de coronacrisis.
Een belangrijke vraag is of we als reformatorische kring niet enkele lessen moeten trekken uit deze gang van zaken. Ik noem er drie.
Gemeentezijn
1. Moeten we niet voorzichtig zijn met het op principiële gronden afwijzen van dingen, zeker als het om nieuwe ontwikkelingen ofwel vindingen gaat? Dat men terughoudend is om moderne ontwikkelingen te omarmen en men eerst de gevolgen wil onderzoeken om een standpunt te formuleren, is verstandig. Maar is het wijs om snel een afwijzende reactie te geven en die principieel te duiden? Niet alleen de corona-crisis maar ook de geschiedenis heeft geleerd dat men nogal eens moet terugkomen op principes of krachtig geformuleerde standpunten. Wie herinnert zich niet de ferme afwijzing in diverse kerken van internet en, dientengevolge, van emailgebruik? Daar zijn op synodes uitspraken over gedaan. De ironie is dat synodeleden van sommige van die kerken nu de stukken via email ontvangen.
2. Wie in discussie gaat, moet wel de juiste argumenten gebruiken. In het verleden is nogal eens gezegd dat, wanneer kerkdiensten langs audiovisuele weg thuis kunnen worden gevolgd, het kerkbezoek onder druk komt te staan. Hetzelfde werd in een verder verleden in kerkenraadskamers gezegd bij de komst van de kerktelefoon.
In de praktijk bleek dit mee te vallen. Ook nu zijn er veel mensen die het volgen van de kerkdienst via een internetkanaal een surrogaat noemen. Zij missen vooral het samenzijn van de gemeente en hunkeren naar herstel van reguliere kerkdiensten.
Het belang van de samenkomst van de gemeente, dus van het gemeentezijn, werd in het verleden nu niet direct als het meest zwaarwegende argument gezien. Maar dat blijkt nu juist wel belangrijk. Het is ook een Bijbels gegeven. Opgaan naar Gods huis en leven met elkaar in de gemeente zijn juist in de apostolische brieven belangrijke elementen.
3. Samenhangend met eerdergenoemde voorzichtigheid is ook een zekere mildheid jegens anderen gewenst. Vaak is het zo dat bij de komst van een nieuw product de voor- en tegenstanders van gebruik elkaar afwijzen en veroordelen. Daarmee is niemand geholpen. Laat er begrip zijn voor hen die nieuwigheden afwijzen en die daar niet mee willen of kunnen omgaan. Soms hebben die mensen tijd nodig. Soms ligt afwijzing diep verankerd in hun gemoed. Om het eens ouderwets te zeggen: dat ligt teer. Laat dat gerespecteerd worden. Doe daar niet meesmuilend over. Maar datzelfde geldt ook omgekeerd. Iemand die voordelen of kansen ziet in het gebruik van moderne vindingen is niet per definitie een ‘lichtmis’. Dat kan een loyaal en betrouwbaar iemand zijn.
Die geest van broederschap wordt nogal eens gemist. Ga met elkaar in gesprek, in openheid en met wederzijds vertrouwen, om tot een afgewogen oordeel te komen. Een oordeel dat stand kan houden.
Zekere mildheid jegens anderen is gewenst
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
De vaste voorlezer bij ons kan prachtig zingen. En die geeft dan de toon ook aan, en dat doet de rest ook beter meezingen. Misschien ook niet zo verwonderlijk als we weten dat deze ouderling afkomstig is van Urk...
Dus als je uit Urk komt, kun je goed zingen omdat de daar een mannenkoor hebben?
Zou kunnen, 'k weet 't niet, maar feit is dat Urk wel bekend is om zijn koren.
Zij staan er wel om bekend hoor.
Als je 20 of meer mannenkoren hebt...
Blijkbaar had onze vriend Ambtenaar daar nog niet aan gedacht... Maar nu kan het overigens wel voorkomen dat er ook Urkers bestaan die geheel niet kunnen zingen. Er zijn altijd uitzonderingen op een regel mogelijk, zoals de meesten onder ons ook wel weten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie