Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bruna »

Mij lijkt dat ds. M.T. Al-Chalabi deze waarschuwende woorden mag laten klinken.
Net zo goed als wij mogen vinden dat hij beter wat anders had kunnen doen.

Wat een felheid. Mijns inziens vertegenwoordigd hij daarmee een deel van het kerkverband.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

Goede tekst van ds Al-Chalabi. Hij geeft ons allen hier iets om grondig te overdenken. (Zelfs DIA heeft youtube ontdekt dus dit is een prik voor ons allen op dit forum.)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Omdat heel veel regels binnen de GG e.a. gebaseerd zijn op traditie en niet zozeer op Bijbelse gronden blijkt dat een crisis als deze dat veel regels heel makkelijk losgelaten worden. Ik verbaas me daar wel over. Ook onze gemeente ging met sneltreinvaart Youtube op, terwijl ik als jv-leider nog geeneens zo lang geleden moest uitleggen dat 'bewegende beelden' in bijvoorbeeld een presentatie voor de zending in de zaal van de kerk niet goedgekeurd werd door onze kerkenraad.

De reactie van ds. Al Chalabi vind ik begrijpelijk en tegelijkertijd betreur ik hem. Hou de boze buiten de deur. Dat is een Bijbels advies. Alleen dan moet ik zelf ook buiten gaan zitten.

Zijn advies is onmogelijk op te volgen dus.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Wat een genuanceerd verhaal weer.
Waarom zijn de kerkdiensten van zijn gemeente wel op kerkdienstgemist.nl ?
Daar kan in principe ook elvis-rock--kerkdiensten opkomen
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

Bruna schreef:Mij lijkt dat ds. M.T. Al-Chalabi deze waarschuwende woorden mag laten klinken.
Net zo goed als wij mogen vinden dat hij beter wat anders had kunnen doen.

Wat een felheid. Mijns inziens vertegenwoordigd hij daarmee een deel van het kerkverband.
Felheid in het stuk van de dominee? Hij zegt letterlijk dat de delen van zijn kerkverband die uitzenden via youtube, niet moeten bidden 'verlos ons van de boze' omdat ze deze moedwillig toelaten. Dat is geen waarschuwen (wat zeker goed is), dat is veroordelen.
Dan vind ik de reactie zoals Ad deze geeft veel beter. Verbazing over de enorme snelheid van handelen, waar dit eerst werd afgekeurd.
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tom »

Onze oude gemeente is een gemeente in de lijn van ds. Al Chalabi zeg maar. Die zenden sinds de crisis tot grote tevredenheid uit via Youtube. Ook die kerkenraad wordt veroordeeld. Daar wordt ik verdrietig van. Snap best dat deze predikant wil oproepen tot terughoudendheid met beeld. Maar dat doet hij niet want het gaat alleen maar over Youtube dat snap ik niet. Ook een steek in de rug voor het deputaatschap evangelisatie.
Erskinees schreef:Even de argumentatie van de ds. omdraaien: de Gergem van Brakel zendt kerkdiensten uit via Kerkdienstgemist.
Dit platform is een verzamelplaats van alle begeerlijkheden die de godsdienstige wereld heeft te bieden, allerlei soorten prediking, top40, "christelijke" dansevenementen en LHBTI-diensten zijn hierop terug te zien (!). Daarvan zeggen we toch ook niet dat Kerkdienstgemist het gebruik van het platform op andere momenten legitimeert? Zal Kerkdienstgemist louter schade toebrengen aan het kerkelijke leven? :tilt
Exact !
HersteldHervormd
Berichten: 6112
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door HersteldHervormd »

Ik snap dat het bij mensen verkeerd valt, maar kennen jullie ook ds Al-Chalabi?
En iets van zijn achtergrond? Ik praat niks goed of maak het fout, maar een beetje begrip kan nooit geen kwaad.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:Ik snap dat het bij mensen verkeerd valt, maar kennen jullie ook ds Al-Chalabi?
En iets van zijn achtergrond? Ik praat niks goed of maak het fout, maar een beetje begrip kan nooit geen kwaad.
Een beetje begrip van de omgeving en het kerkverband waarin je als dominee verkeert, kan inderdaad geen kwaad.
Kom op zeg, letterlijk een deel van je eigen kerkverband te zeggen dat ze geen 'verlos ons van de boze' meer kunnen bidden omdat ze moedwillig het kwaad binnenhalen.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Erskinees schreef:Jammer en treurig. Met die redenatie moet je helemaal geen gebruik maken van internet. Onze gemeente zendt uit via Youtube, heel fijn. We klikken op de link vanaf de kerkwebsite en vervolgens zie je de dienst. Je klikt op fullscreen en na de dienst klik je alles weer weg. Ik heb dan echt geen andere wereldlijke begeerlijkheden gezien.
Dan begeef je je een paar jaar in onze kring en dan zulke grote woorden.
Soms moet ik denken aan ds vd Sleen die ook uit de wereld kwam en zo wettisch was.
Ik heb even een melding gemaakt van deze reactie. Het is op zijn zachtst gezegd niet kies om hem met deze voormalige dominee te vergelijken.

Overigens zendt onze gemeente ook uit via Kerkdienstgemist... En de gemeente waar ds. Al-Chalabi kerkelijk toe behoorde voor hij predikant werd doet het juist via YouTube. Het kan dus verkeren...
Jij zou toch met refoforum stoppen ?
Bertiel
Berichten: 4610
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bertiel »

gelden deze argumenten ook niet voor de ether en de boekdrukkunst?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Adagio »

Bij het doorwandelen van de IJdelheidskermis kun je wellicht beter je vingers in je oren stoppen, dan er tussen te gaan staan met het kraampje. Het heeft Getrouwe overigens zijn leven gekost volgens de Pelgrimsreis van Bunyan.
Heer LIEFHEBBER DER WELLUSTEN zei: "Ik heb hem nooit kunnen verdragen." "Noch ik," antwoordde heer LEVENSDOOD: "want hij veroordeelde altijd mijn wegen."
"Hang op! Hang op!" riep heer ONVERZOENLIJK. "O die boze schurk!" zei heer HOOGMOED. "Mijn hart keert zich om, als ik hem zie," sprak heer VIJANDSCHAP.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

Er moest wel een heel oud artikel voor uit het archief gehaald worden. Wat bedoelt men eigenlijk met 'Nederland hardhollend op weg is naar het verderf'. Is die profetie uitgekomen?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

Adagio schreef:Bij het doorwandelen van de IJdelheidskermis kun je wellicht beter je vingers in je oren stoppen, dan er tussen te gaan staan met het kraampje. Het heeft Getrouwe overigens zijn leven gekost volgens de Pelgrimsreis van Bunyan.
Heer LIEFHEBBER DER WELLUSTEN zei: "Ik heb hem nooit kunnen verdragen." "Noch ik," antwoordde heer LEVENSDOOD: "want hij veroordeelde altijd mijn wegen."
"Hang op! Hang op!" riep heer ONVERZOENLIJK. "O die boze schurk!" zei heer HOOGMOED. "Mijn hart keert zich om, als ik hem zie," sprak heer VIJANDSCHAP.
Men vergelijke liefst geen appelen met peren. Zij hadden er graag met een kraampje gestaan, denk ik.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door crossmountain »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Ter kennisgeving...

Overgenomen uit het RD van hedenavond, onder 'Opgemerkt':
Ds. M.T. Al-Chalabi schreef:YouTubediensten
„Dat alles is een teken, dat Nederland, zo God het niet verhoedt, hardhollend op weg is naar het verderf.” Deze indringende woorden staan geschreven in een uitgave van De Wachter Sions uit 1954. Niet alleen gaat het hier over de opkomst van het gebruik van de televisie in die dagen, maar in het bijzonder over de houding van de kerk ten opzichte van het medium. De Gereformeerde Kerk van Amsterdam nodigt haar leden in 1951 uit om kennis te maken met de televisie als verrijking voor het leven en bovendien als machtig evangelisatiemiddel. De televisie heeft sindsdien een verwoestende uitwerking gehad op onze samenleving, ook in sectoren van het kerkelijk leven.
Tientallen jaren later leven wij te midden van een oordeel Gods en hebben verschillende kerkelijke gemeenten de stap gezet om erediensten met beeld uit te zenden via een platform als YouTube (RD 30-5). Het platform is een verzamelplaats van alle begeerlijkheden die de wereld heeft te bieden op het gebied van film, tv, muziek en sport.
De eredienst is een samenkomst met een uniek karakter, geen entertainment dat zich op een platte wijze, op een goddeloos platform, moet gaan meten met de vermakelijkheden van de wereld. Daarnaast legitimeert de aanwezigheid van kerkelijke gemeenten het gebruik van het platform op andere momenten. Hoe kunnen we oprecht bidden: „Verlos ons van den boze”, als we de boze moedwillig toegang verlenen tot onze woning?
Laten we vooral waakzaam zijn te midden van het oordeel dat is uitgestort over ons land. Wereldgelijkvormigheid zal de eerbied voor Gods Woord nooit bevorderen en louter schade toebrengen, zowel in de wereld als in het kerkelijk leven. YouTube, een verrijking voor het leven en een machtig evangelisatiemiddel? „Dat alles is een teken, dat Nederland, zo God het niet verhoedt, hardhollend op weg is naar het verderf.”

Brakel, ds. M.T. Al-Chalabi
Als binnen een kerkverband al zo hard wordt geoordeeld over wat andere gemeenten binnen dat verband doen, dan is het spreken over kerkelijke eenheid toch een stuk tijdverspilling?
Ik zou het heerlijk vinden als dominees zich voornamelijk bezig zouden houden met hun prediking en hun pastoraat. Dan moet de week wel gevuld zijn dunkt me.
Helemaal mee eens. Ik vind het jammer dat deze predikant zich via een ingezonden brief in het RD wil profileren als "rechts buiten" en daarmee minimaal de helft van zijn collega predikanten, inclusief een aantal docenten van de Theologische school veroordeelt. Heel jammer.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

crossmountain schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Ter kennisgeving...

Overgenomen uit het RD van hedenavond, onder 'Opgemerkt':
Ds. M.T. Al-Chalabi schreef:YouTubediensten
„Dat alles is een teken, dat Nederland, zo God het niet verhoedt, hardhollend op weg is naar het verderf.” Deze indringende woorden staan geschreven in een uitgave van De Wachter Sions uit 1954. Niet alleen gaat het hier over de opkomst van het gebruik van de televisie in die dagen, maar in het bijzonder over de houding van de kerk ten opzichte van het medium. De Gereformeerde Kerk van Amsterdam nodigt haar leden in 1951 uit om kennis te maken met de televisie als verrijking voor het leven en bovendien als machtig evangelisatiemiddel. De televisie heeft sindsdien een verwoestende uitwerking gehad op onze samenleving, ook in sectoren van het kerkelijk leven.
Tientallen jaren later leven wij te midden van een oordeel Gods en hebben verschillende kerkelijke gemeenten de stap gezet om erediensten met beeld uit te zenden via een platform als YouTube (RD 30-5). Het platform is een verzamelplaats van alle begeerlijkheden die de wereld heeft te bieden op het gebied van film, tv, muziek en sport.
De eredienst is een samenkomst met een uniek karakter, geen entertainment dat zich op een platte wijze, op een goddeloos platform, moet gaan meten met de vermakelijkheden van de wereld. Daarnaast legitimeert de aanwezigheid van kerkelijke gemeenten het gebruik van het platform op andere momenten. Hoe kunnen we oprecht bidden: „Verlos ons van den boze”, als we de boze moedwillig toegang verlenen tot onze woning?
Laten we vooral waakzaam zijn te midden van het oordeel dat is uitgestort over ons land. Wereldgelijkvormigheid zal de eerbied voor Gods Woord nooit bevorderen en louter schade toebrengen, zowel in de wereld als in het kerkelijk leven. YouTube, een verrijking voor het leven en een machtig evangelisatiemiddel? „Dat alles is een teken, dat Nederland, zo God het niet verhoedt, hardhollend op weg is naar het verderf.”

Brakel, ds. M.T. Al-Chalabi
Als binnen een kerkverband al zo hard wordt geoordeeld over wat andere gemeenten binnen dat verband doen, dan is het spreken over kerkelijke eenheid toch een stuk tijdverspilling?
Ik zou het heerlijk vinden als dominees zich voornamelijk bezig zouden houden met hun prediking en hun pastoraat. Dan moet de week wel gevuld zijn dunkt me.
Helemaal mee eens. Ik vind het jammer dat deze predikant zich via een ingezonden brief in het RD wil profileren als "rechts buiten" en daarmee minimaal de helft van zijn collega predikanten, inclusief een aantal docenten van de Theologische school veroordeelt. Heel jammer.
Opzich wel goed voor je eigen profilering uiteraard.
Vanuit dat oogpunt kan ik hem wel begrijpen.
Plaats reactie