Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Bezorgd schreef:
Ambtenaar schreef:
Herman schreef:Ik denk ook aan deze zin uit Hebreeën 10: En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert.

Hieruit is indirect af te leiden, dat we niet uit vrije keuze goddelijke instellingen (erediensten/ sacramentsbediening) kunnen opschorten.
Dat is wel heel snel geredeneerd. In de Bijbel was het ook de gewoonte dat mensen met een besmettelijke ziekte buiten de gemeenschap werden geplaatst om besmetting van anderen te voorkomen. Op basis hiervan kun je ook redeneren dat het voorkomen van besmetting van een gemeenschap van belang is en dat daarom drastische maatregelen geoorloofd zijn.
Dit is ook een interessante denkrichting.
Melaatsen isoleerden men ook inderdaad.

Tegelijkertijd blijft mijn vraag wel staan wat het verschil is tussen een aangepaste HA bediening en een reguliere kerkdienst.
Het lijkt me dat het optreden van de Heere Jezus deze isolatie doorbrak.

Daarnaast vind ik het verschil evident tussen een vastgestelde ziekte en een mogelijke besmetting waarop de huidige maatregelen nu gericht zijn.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Herman schreef:Het lijkt me dat het optreden van de Heere Jezus deze isolatie doorbrak.(…)
Waar baseer je dat op?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Herman schreef:
Bezorgd schreef:
Ambtenaar schreef:
Herman schreef:Ik denk ook aan deze zin uit Hebreeën 10: En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert.

Hieruit is indirect af te leiden, dat we niet uit vrije keuze goddelijke instellingen (erediensten/ sacramentsbediening) kunnen opschorten.
Dat is wel heel snel geredeneerd. In de Bijbel was het ook de gewoonte dat mensen met een besmettelijke ziekte buiten de gemeenschap werden geplaatst om besmetting van anderen te voorkomen. Op basis hiervan kun je ook redeneren dat het voorkomen van besmetting van een gemeenschap van belang is en dat daarom drastische maatregelen geoorloofd zijn.
Dit is ook een interessante denkrichting.
Melaatsen isoleerden men ook inderdaad.

Tegelijkertijd blijft mijn vraag wel staan wat het verschil is tussen een aangepaste HA bediening en een reguliere kerkdienst.
Het lijkt me dat het optreden van de Heere Jezus deze isolatie doorbrak.

Daarnaast vind ik het verschil evident tussen een vastgestelde ziekte en een mogelijke besmetting waarop de huidige maatregelen nu gericht zijn.
- Jezus verwees de melaatse wel eerst naar de priester voor de genezen verklaring voordat er weer aan het maatschappelijke verkeer deelgenomen kon worden.
- Eens, een zieke heeft ook zelf verantwoording te nemen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

RD: Kabinet vraagt Brabanders komende zeven dagen thuis te werken

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ka ... -1.1638794


Ik vraag me af, met zo'n advies, wat moeten kerken dan doen op biddag?
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Bezorgd schreef:RD: Kabinet vraagt Brabanders komende zeven dagen thuis te werken

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ka ... -1.1638794


Ik vraag me af, met zo'n advies, wat moeten kerken dan doen op biddag?
Kerken alleen sluiten als het een regel wordt ?
De mensen die niet durven/bang zijn dat ze het hebben gaan toch al niet naar de kerk.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Geytenbeekje schreef:
Bezorgd schreef:RD: Kabinet vraagt Brabanders komende zeven dagen thuis te werken

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ka ... -1.1638794


Ik vraag me af, met zo'n advies, wat moeten kerken dan doen op biddag?
Kerken alleen sluiten als het een regel wordt ?
De mensen die niet durven/bang zijn dat ze het hebben gaan toch al niet naar de kerk.
Nee gewoon kerkdiensten . Scholen blijven ook open. Het gaat alleen om thuiswerken indien mogelijk. De frabieksarbeider mag ook gewoon werken. En inderdaad is bij ons gevraagd of mensen met griep en of verkoudheidsverschijnselen vooralsnog de kerkdienst niet te bezoeken. (In de plaats waar onze kerk staat zijn coronagevallen) dus naar de kek geen probleem. Laat staan de Woordverkondiging. En als iedereen de hygiëne maatregelen in acht neemt is er weinig aan de hand. En in Brabant zitten mensen niet echt als haringen in een ton in de kerk. Het is in geen geval massaal. Het cafébezoek is denk ik risicovoller ;)
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 10 mar 2020, 08:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10451
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zita »

Zita schreef:
Jantje schreef:
refo schreef:
Jantje schreef:En wat liet ds. Tanis zingen?
Gezangen.
Heel flauw.

Je schrijft dat ds. Tanis veel liet zingen. Bewijs dat dan?
Een discussie mag wel een béétje zinvol zijn. :bobo
Ontopic, aub.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:RD: Kabinet vraagt Brabanders komende zeven dagen thuis te werken

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ka ... -1.1638794


Ik vraag me af, met zo'n advies, wat moeten kerken dan doen op biddag?
In ieder geval: bidden tegen corona en voor de slachtoffers.
Geen diensten afgelasten, maar wel hygiëne-voorschriften in acht nemen.
Overigens merkte ik dat afgelopen zondag de opkomst al een kwart minder was: mensen die verkouden zijn, blijven thuis.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:Ik denk ook aan deze zin uit Hebreeën 10: En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert.

Hieruit is indirect af te leiden, dat we niet uit vrije keuze goddelijke instellingen (erediensten/ sacramentsbediening) kunnen opschorten.

De diensten gaan gewoon door.
Bij ons is het HA uitgesteld. Niet afgelast/opgeschort. Het is geen vrije keuze geweest. Maar een worsteling voor Gods aangezicht die binnen een paar dagen genomen moest worden door de kerkenraad.

De situatie was nu eenmaal zo dat ineens de corona heel dichtbij was. Eerder was het ver weg. In de gemeente waar de kerkelijke gemeente staat. Niemand precies weet hoe erg het allemaal is. En of mensen het al bij zich dragen ook in de kerk. Hoever het al verspreid is. En de verantwoording naar de ouderen en mensen die tot de risicogroepen behoren. ( aan de andere kant. Met een gewoon griepvirus wordt hier volgens mij ook niet echt over nagedacht.)
Daarnaast aanpassen bediening avondmaal ligt erg gevoelig bij een deel van de gemeente, was het gevoelen. Ik kan mij voorstellen dat dan alles er omheen ,het de rust en orde bij het HA zodanig verstoort dat het ook niet meer stichtelijk is. Sommige dingen moet je niet doorduwen.
Wat ik mij wel kan voorstellen is dat als dit een blijvende situatie is, er inderdaad naar andere manieren gezocht gaat worden. Wat men met beleid aan de gemeente uitlegt. Zodat er zo min mogelijk onrust ontstaat.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Daarnaast vind ik het verschil evident tussen een vastgestelde ziekte en een mogelijke besmetting waarop de huidige maatregelen nu gericht zijn.
Lepra is een bacteriële infectieziekte. Mensen die de ziekte hebben verspreiden deze, hetzelfde als met het coronavirus. Het is dus van belang om besmetting te voorkomen, om de gezondheid van anderen niet in gevaar te brengen.

Ik ben van mening dat ook kerken zich moeten inspannen om mogelijke besmetting te voorkomen. Dat betekent mijns inziens dat per definitie mensen die verkouden zijn of anderszins luchtwegklachten hebben opgeroepen worden om thuis te blijven, geen handen geschud worden, geen collectezakken rondgaan en geen Avondmaal gevierd wordt waarbij iedereen uit dezelfde beker drinkt. En wellicht zijn er nog meer maatregelen te nemen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9198
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door parsifal »

Avondmaal uitstellen of zelfs niet door laten gaan vind ik echt heel ver gaan. Het is een belangrijk sacrament. De manier waarop iets aanpassen lijkt me minder een probleem. Bijvoorbeeld de predikant de wijn in kleinere bekertjes laten schenken of alcoholdoekjes met de beker mee laten gaan, de avondmaalgangers niet zelf het brood laten breken etc.

Ik begreep trouwens dat de gedeelde beker voor minder verspreidingsrisico zorgt dan het brood in de wijn dopen, wat in sommige kerken gebruikelijk is.

Inderdaad is het bij alle mogelijke besmettelijke ziekten goed om je niet in een mensenmassa te begeven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door elbert »

In onze gemeente werden er voor het eerst bekertjes gebruikt i.p.v. 1 beker bij het Heilig Avondmaal. Het was voor de diakenen iets bewerkelijker, maar verder verliep alles in goede orde.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Dodo »

elbert schreef:In onze gemeente werden er voor het eerst bekertjes gebruikt i.p.v. 1 beker bij het Heilig Avondmaal. Het was voor de diakenen iets bewerkelijker, maar verder verliep alles in goede orde.
Hoe gaat dat? Met een dienblad, of worden er bekertjes bij de zitplaatsen neergezet, op tafel?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Dodo schreef:
elbert schreef:In onze gemeente werden er voor het eerst bekertjes gebruikt i.p.v. 1 beker bij het Heilig Avondmaal. Het was voor de diakenen iets bewerkelijker, maar verder verliep alles in goede orde.
Hoe gaat dat? Met een dienblad, of worden er bekertjes bij de zitplaatsen neergezet, op tafel?
Bij ons gebruiken ze zoiets: https://www.ichthusboekhandel.nl/899722 ... t-39x19cm/
Maar ik zie, dat die inmiddels uitverkocht is.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hendrikus »

Dodo schreef:
elbert schreef:In onze gemeente werden er voor het eerst bekertjes gebruikt i.p.v. 1 beker bij het Heilig Avondmaal. Het was voor de diakenen iets bewerkelijker, maar verder verliep alles in goede orde.
Hoe gaat dat? Met een dienblad, of worden er bekertjes bij de zitplaatsen neergezet, op tafel?
Hier ook. Duurde wel langer, omdat de bekertjes op de plaatsen werden neergezet. Brood was vooraf gebroken. Voor het overige verliep het allemaal netjes. Van de organist wordt iets meer creativiteit gevraagd, omdat je langer moet spelen terwijl de tafels gereed werden gemaakt.

In Amerika maakte ik jaren geleden al mee dat een dienblad met kleine bekertjes gewoon werd doorgegeven. Dat ging wel sneller.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie