Maatregelen kerk ivm coronavirus

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

merel schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
merel schreef:
Ad Anker schreef:Ik ben daar ook wel benieuwd naar. De opdracht van Jezus is: Drinkt allen daaruit. En zij dronken allen daaruit, naar Mark. 14:23.
Brakel benadrukt ook de gemeenschap door het eten van 1 brood en het drinken uit 1 beker.
Nu is het praktijk in onze kerken dat er minstens 2 bekers gebruikt worden. Echter, ook bij 2 bekers is er wel de gemeenschap, met meerderen uit 1 beker drinken. Dat vervalt bij het gebruik van cupjes.

Bij Brakel bijvoorbeeld zie je het benadrukken van het allen drinken uit 1 beker ook als reactie op de Roomsen, die de beker helemaal onthouden van het gewone volk.

Huisman, laat iets van je boekenkastonderzoek horen! Ik ben benieuwd.
Niet als de cupjes worden geschonken uit de ene beker.
Wel. Het gaat om het drinken uit één beker!
Blijkbaar is daar geen eenduidigheid over. Ook in de kerken waar uit dezelfde beker gedronken wordt, is geen sprake van het drinken uit 1 beker. In veel kerken worden al meerdere ( soms wel 6 ) bekers gebruikt.
Ad Anker geeft al aan dat ook bij meerdere bekers het gemeenschappelijk gebruik van een beker blijft. Daarmee wordt de onderlinge gemeenschap uitgedrukt alsook de gemeenschap met het lichaam en bloed van de enige Middelaar Christus. Met allemaal losse bekertjes wordt dit qua vorm zonder meer verzwakt.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erik1960 schreef:
Ad Anker schreef:
Erik1960 schreef: Er zijn RK-plekken waar de eucharistie in twee gedaanten wordt gevierd en aangeboden, ook aan het gewone kerkvolk.
Wanneer we echt denken dat de eenheid en verbondenheid ontstaat uit het drinken uit één beker missen we in mijn ogen waar het om gaat. Het uiterlijke aspect neemt dan de overhand. Wanneer mijn voorgang(st)er zijn/haar druipneus in de beker steekt, voel ik geen enkele eenheid.
Zelfs in een gesprek lijkt het mogelijk te zijn het sacrament te ontheiligen. Ik gruw van je reactie.
Ik weet niet waar je precies van gruwt? Om misverstanden te voorkomen: met voorgang(st)er bedoel ik degene die voor mij de beker aanneemt.
Je laatste zin is een voorbeeld en je eerste zin ook, want wij als christenen zien de eucharistieviering als een vervloekte afgoderij. Zie ook de Heidelbergse Catechismus, zondag 30, antwoord 80.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bertiel »

waarom, omdat ze uit meerdere bekers drinken?

GGlid je praat echt onzin
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:Ad Anker geeft al aan dat ook bij meerdere bekers het gemeenschappelijk gebruik van een beker blijft. Daarmee wordt de onderlinge gemeenschap uitgedrukt alsook de gemeenschap met het lichaam en bloed van de enige Middelaar Christus. Met allemaal losse bekertjes wordt dit qua vorm zonder meer verzwakt.
Ik kan dat maar moeilijk aannemen. Als 2, 3, 4 of 10 bekers dat effect niet heeft, waarom 25 kleine bekertjes wel? Ik denk dat het vooral met onze eigen mindset te maken heeft.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ararat »

huisman schreef:
Maanenschijn schreef:
huisman schreef:
Maanenschijn schreef:Ik vraag mij af: was het drinken uit één beker in de tijd van de Heere Jezus gebruikelijk of juist niet? In dat laatste geval heeft het samen drinken uit één beker meer symboliek en heeft het de waarde van een instelling.

In het andere geval is het ‘gewoon’ de weergave van een gewoonte en lezen we er mogelijk meer in dan dat het is.
Gemeenschap der heiligen?
Ja, dat is wat je ervaart aan de tafel. Het doorgeven van de beker en de schaal met brood is daar een belangrijk onderdeel van. Ik ben dan ook een voorstander van die werkwijze.

In een aantal reacties wordt het drinken uit één beker gezien als een door de Heere Jezus ingestelde bepaling. Ik voeg (en vraag) mij af: is het drinken uit één beker in Jezus tijd iets heel gebruikelijks geweest of was het toen (ook al) iets ongebruikelijks. Voor mij kan dat wat duiding geven aan het gewicht van samen uit een beker drinken.
Ik ben ook wel benieuwd naar antwoord op jouw vraag. Ga vandaag even speuren in mijn boekenkast naar een antwoord.
Terwijl Huisman speurt in de boekenkast (ik ben benieuwd!) lees ik dit in de Studiebijbel van het CvB.
commentaar bij Mattheüs 26:27 schreef:De beker was volgens het Paschavoorschrift gevuld met wijn. Het overbodig klinkende ‘drinkt allen daaruit’ zal Jezus gezegd hebben i.v.m. de ongebruikelijke praktijk van een gemeenschappelijke beker en het benadrukt ook het belang van deze beker (vgl. ‘want’, Mat.26:28). In tegenstelling tot de gewoonte bij een Paschamaaltijd dat ieder zijn eigen beker had, gaf Jezus zijn discipelen nu de ‘beker van de dankzegging’, waaruit zij allen een voor een moesten drinken. Het benadrukt de eenheid van hun gemeenschap.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef:
Erik1960 schreef:
Ad Anker schreef:
Erik1960 schreef: Er zijn RK-plekken waar de eucharistie in twee gedaanten wordt gevierd en aangeboden, ook aan het gewone kerkvolk.
Wanneer we echt denken dat de eenheid en verbondenheid ontstaat uit het drinken uit één beker missen we in mijn ogen waar het om gaat. Het uiterlijke aspect neemt dan de overhand. Wanneer mijn voorgang(st)er zijn/haar druipneus in de beker steekt, voel ik geen enkele eenheid.
Zelfs in een gesprek lijkt het mogelijk te zijn het sacrament te ontheiligen. Ik gruw van je reactie.
Ik weet niet waar je precies van gruwt? Om misverstanden te voorkomen: met voorgang(st)er bedoel ik degene die voor mij de beker aanneemt.
Je laatste zin is een voorbeeld en je eerste zin ook, want wij als christenen zien de eucharistieviering als een vervloekte afgoderij. Zie ook de Heidelbergse Catechismus, zondag 30, antwoord 80.
Met alle respect: ik vroeg Ad waar hij van gruwt.

Ingaande op jouw reactie: schei uit zeg; Ad doet een uitspraak over hoe het bij de Roomsen gaat en die uitspraak corrigeer ik. Wanneer hij mag zeggen dat het kerkvolk de wijn wordt onthouden, mag ik zeggen dat dat niet altijd en overal zo is.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Erik1960 schreef:
Valcke schreef:Ad Anker geeft al aan dat ook bij meerdere bekers het gemeenschappelijk gebruik van een beker blijft. Daarmee wordt de onderlinge gemeenschap uitgedrukt alsook de gemeenschap met het lichaam en bloed van de enige Middelaar Christus. Met allemaal losse bekertjes wordt dit qua vorm zonder meer verzwakt.
Ik kan dat maar moeilijk aannemen. Als 2, 3, 4 of 10 bekers dat effect niet heeft, waarom 25 kleine bekertjes wel? Ik denk dat het vooral met onze eigen mindset te maken heeft.
Dat denk ik ook. Ik zie het verschil echt niet.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Erik1960 schreef:
Valcke schreef:Ad Anker geeft al aan dat ook bij meerdere bekers het gemeenschappelijk gebruik van een beker blijft. Daarmee wordt de onderlinge gemeenschap uitgedrukt alsook de gemeenschap met het lichaam en bloed van de enige Middelaar Christus. Met allemaal losse bekertjes wordt dit qua vorm zonder meer verzwakt.
Ik kan dat maar moeilijk aannemen. Als 2, 3, 4 of 10 bekers dat effect niet heeft, waarom 25 kleine bekertjes wel? Ik denk dat het vooral met onze eigen mindset te maken heeft.
Dat is natuurlijk onzin. Met allemaal losse bekertjes doorbreek je instelling van het gezamenlijk gebruik van de beker volgens de instelling van Christus. Alleen vanwege het grote aantal mensen kan een verdeling in groepen gemaakt worden. Binnen die groep blijft dan toch de instelling van het gezamenlijk gebruik van de beker in stand. Het past natuurlijk volledig in deze eeuw waarin alles wat in Gods Woord ingezet is, in twijfel wordt getrokken en gerelativeerd.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Christen »

Er zijn ook meerdere tafels ipv 1 tafel.

Maar kijk uit hoor... respect voor Huisman dat hij niet zomaar iets zegt.. maar onderzoekt. Maar ik heb het er na een heel goed Heilig Avondmaal een keer daarop echt moeilijk mee gehad vanwege mijn verantwoordelijkheidsgevoel.
Ik gun een ander die bestrijdingen niet.. kijk er mee uit.
Laatst gewijzigd door Christen op 21 sep 2022, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:
Erik1960 schreef:
Valcke schreef:Ad Anker geeft al aan dat ook bij meerdere bekers het gemeenschappelijk gebruik van een beker blijft. Daarmee wordt de onderlinge gemeenschap uitgedrukt alsook de gemeenschap met het lichaam en bloed van de enige Middelaar Christus. Met allemaal losse bekertjes wordt dit qua vorm zonder meer verzwakt.
Ik kan dat maar moeilijk aannemen. Als 2, 3, 4 of 10 bekers dat effect niet heeft, waarom 25 kleine bekertjes wel? Ik denk dat het vooral met onze eigen mindset te maken heeft.
Dat is natuurlijk onzin. Met allemaal losse bekertjes doorbreek je instelling van het gezamenlijk gebruik van de beker volgens de instelling van Christus. Alleen vanwege het grote aantal mensen kan een verdeling in groepen gemaakt worden. Binnen die groep blijft dan toch de instelling van het gezamenlijk gebruik van de beker in stand. Het past natuurlijk volledig in deze eeuw waarin alles wat in Gods Woord ingezet is, in twijfel wordt getrokken en gerelativeerd.
Dat het onzin is, is jouw opvatting. En je laatste zin klopt niet. Al in 1920 stelde de Synode van de Gereformeerde Kerken regels op voor bediening van het avondmaal in een zorginstelling waarin ruimte werd geboden om met het oog op de gezondheid het risico op besmetting te voorkomen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Erik1960 schreef:Ingaande op jouw reactie: schei uit zeg; Ad doet een uitspraak over hoe het bij de Roomsen gaat en die uitspraak corrigeer ik. Wanneer hij mag zeggen dat het kerkvolk de wijn wordt onthouden, mag ik zeggen dat dat niet altijd en overal zo is.
Ik citeerde Brakel die op het gebruik wijst in de Roomse kerk dat het gewone volk de beker onthouden wordt en dat hij uit reactie daarop wijst op het belang van de gemeenschap.

Je laatste zin, daar gruwde ik van. Echter heb jij wellicht het gevoel niet dat op deze manier iets inbrengen in een gesprek wat zo teer en heilig ligt voor mij moeilijk is. Ik zie het als spotten.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

merel schreef:
Ad Anker schreef:Ik ben daar ook wel benieuwd naar. De opdracht van Jezus is: Drinkt allen daaruit. En zij dronken allen daaruit, naar Mark. 14:23.
Brakel benadrukt ook de gemeenschap door het eten van 1 brood en het drinken uit 1 beker.
Nu is het praktijk in onze kerken dat er minstens 2 bekers gebruikt worden. Echter, ook bij 2 bekers is er wel de gemeenschap, met meerderen uit 1 beker drinken. Dat vervalt bij het gebruik van cupjes.

Bij Brakel bijvoorbeeld zie je het benadrukken van het allen drinken uit 1 beker ook als reactie op de Roomsen, die de beker helemaal onthouden van het gewone volk.

Huisman, laat iets van je boekenkastonderzoek horen! Ik ben benieuwd.
Niet als de cupjes worden geschonken uit de ene beker.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan; probeer het maar eens, zeker onder de 'spanning' van de sacramentsbediening.
Het is handiger als de koster vooraf de cupjes vanuit de fles vult, het liefst met een schenktuit.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Tiberius schreef:
merel schreef:
Ad Anker schreef:Ik ben daar ook wel benieuwd naar. De opdracht van Jezus is: Drinkt allen daaruit. En zij dronken allen daaruit, naar Mark. 14:23.
Brakel benadrukt ook de gemeenschap door het eten van 1 brood en het drinken uit 1 beker.
Nu is het praktijk in onze kerken dat er minstens 2 bekers gebruikt worden. Echter, ook bij 2 bekers is er wel de gemeenschap, met meerderen uit 1 beker drinken. Dat vervalt bij het gebruik van cupjes.

Bij Brakel bijvoorbeeld zie je het benadrukken van het allen drinken uit 1 beker ook als reactie op de Roomsen, die de beker helemaal onthouden van het gewone volk.

Huisman, laat iets van je boekenkastonderzoek horen! Ik ben benieuwd.
Niet als de cupjes worden geschonken uit de ene beker.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan; probeer het maar eens, zeker onder de 'spanning' van de sacramentsbediening.
Het is handiger als de koster vooraf de cupjes vanuit de fles vult, het liefst met een schenktuit.
De koster nog wel...
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Erik1960 schreef:Dat het onzin is, is jouw opvatting.
Natuurlijk, je kunt de woorden van Christus ook zo lezen: 'Drinkt allen afzonderlijk uit een los bekertje.' Dat is dan kennelijk jouw opvatting. Ik blijf toch liever bij wat de Schrift ons zegt. Noem dat dan mijn opvatting, het zij zo...
En je laatste zin klopt niet...
In de 17e eeuw liet men de pestlijders wel aan een afzonderlijke tafel komen, maar ook dan was er een gemeenschappelijke beker. We kunnen alles doen om er vanuit hygiëneoogpunt nu anders naar te willen kijken, maar dat heeft toch echt niets meer te maken met de navolging van Christus en de gehoorzaamheid aan Zijn instelling.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Valcke schreef:
Tiberius schreef:
merel schreef:
Ad Anker schreef:Ik ben daar ook wel benieuwd naar. De opdracht van Jezus is: Drinkt allen daaruit. En zij dronken allen daaruit, naar Mark. 14:23.
Brakel benadrukt ook de gemeenschap door het eten van 1 brood en het drinken uit 1 beker.
Nu is het praktijk in onze kerken dat er minstens 2 bekers gebruikt worden. Echter, ook bij 2 bekers is er wel de gemeenschap, met meerderen uit 1 beker drinken. Dat vervalt bij het gebruik van cupjes.

Bij Brakel bijvoorbeeld zie je het benadrukken van het allen drinken uit 1 beker ook als reactie op de Roomsen, die de beker helemaal onthouden van het gewone volk.

Huisman, laat iets van je boekenkastonderzoek horen! Ik ben benieuwd.
Niet als de cupjes worden geschonken uit de ene beker.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan; probeer het maar eens, zeker onder de 'spanning' van de sacramentsbediening.
Het is handiger als de koster vooraf de cupjes vanuit de fles vult, het liefst met een schenktuit.
De koster nog wel...
Ik wil alleen maar zeggen: probeer het maar eens, om aan een volle tafel uit een beker 20 of meer cupjes in te schenken.
Dat wordt één grote knoeiboel.
Plaats reactie