Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Dat hoort zo in de HHK.

Er moet natuurlijk wel een duidelijk verschil zijn :D

Overigens zijn er Gereformeerde Gemeenten waar langzamer wordt gezongen hoor. Het valt echt nog wel mee.
Netjes gedaan. Goede organist. En tempo is toch niet overdreven langzaam? Ik ken ze wel slomer...
~~Soli Deo Gloria~~
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Klavart schreef:
Hendrikus schreef:https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~bf067722/

PKN adviseert om helemaal niet meer te zingen tot 9 februari.
"We staan in de situatie waarbij we geconfronteerd worden met twee ernstige uitbraken; Biddinghuizen en Julianadorp, alsmede een ernstige dreiging veroorzaakt door de mutatie in het Covid virus genaamd: “de Britse variant”. Het onderzoek hierin loopt. Het is vrijwel zeker dat bij de verspreiding van de virusdeeltjes via aerosolen, het zingen de oorzaak is geweest. Dan rijst de vraag; zingen is waardevol maar was zingen dit waard?"

Helemaal niet meer zingen in de kerk: dat wordt wel heel draconisch. De angst voor de Engelse mutatie is groot, en dat begrijp ik. Als die variant hier breed voet aan de grond krijgt, is er geen houden meer aan. Londense taferelen in de ziekenhuizen, dat wil je als kerk niet op je geweten hebben. Maar toch.. een kerkdienst zonder zingen? :cry
Waaruit blijkt dat (vrijwel zeker) het zingen de oorzaak is geweest?
Er staat bv niet in het (onderliggende) artikel of de ventilatie in Biddinghuizen verse lucht aanvoerde of dat deze ingesteld stond op het recyclen van lucht (waardoor deeltjes juist rondgepompt worden; de meest energiezuinige instelling, maar ook de gevaarlijkste). Het zou niet voor het eerst zijn dat een ventilatiesysteem verkeerd staat ingesteld.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef:Eens.

Wij moeten al vanaf oktober ons mond houden. Ik mis het enorm.

Het voorbeeld van Sommelsdijk is heel mooi. Alleen wel een beetje langzaam. :fouet
Heel mooi. Vlot tempo, mooi op de slag.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

:)

Een vlot tempo nog wel. Dat vind ik nu toch echt niet. Het is een gedragen tempo, zou ik zeggen. Maar verder goed in de maat. (Zij het dat er altijd een paar mensen wat achter de gemeente aankomen. Dat geeft het idee van echte gemeentezang.)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Maanenschijn »

Ik postte eerder een linkje van een joodse gemeente, waar men samenkomt met Zoom. Als we dat in onze gemeenten organiseren, is het effect van ‘samenkomen als gemeente’ wel groter en kan er ook met een gerust hart weer luid gezongen worden. ‘T is ff een technisch gepuzzel, maar wel mogelijk.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

DDD schreef::)

Een vlot tempo nog wel. Dat vind ik nu toch echt niet. Het is een gedragen tempo, zou ik zeggen. Maar verder goed in de maat. (Zij het dat er altijd een paar mensen wat achter de gemeente aankomen. Dat geeft het idee van echte gemeentezang.)
Eens.

Als dit een vlot tempo zou zijn, weet ik niet hoe je het tempo bij ons nog moet noemen. :D
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Samanthi zou dat dan vast allervlotst noemen...

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:Eens.

Wij moeten al vanaf oktober ons mond houden. Ik mis het enorm.

Het voorbeeld van Sommelsdijk is heel mooi. Alleen wel een beetje langzaam. :fouet
Jij hield toch van zingen a la Staphorst ?
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bruna »

Jantje schreef:
DDD schreef::)

Een vlot tempo nog wel. Dat vind ik nu toch echt niet. Het is een gedragen tempo, zou ik zeggen. Maar verder goed in de maat. (Zij het dat er altijd een paar mensen wat achter de gemeente aankomen. Dat geeft het idee van echte gemeentezang.)
Eens.

Als dit een vlot tempo zou zijn, weet ik niet hoe je het tempo bij ons nog moet noemen. :D
Vind het een mooi tempo!
De GG bij jou zingt dus sneller dan hier?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Geytenbeekje schreef:Jij hield toch van zingen a la Staphorst ?
Zeker.
Bruna schreef:Vind het een mooi tempo!
De GG bij jou zingt dus sneller dan hier?
Exact!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ukkie »

Jantje schreef:
Geytenbeekje schreef:Jij hield toch van zingen a la Staphorst ?
Zeker.
Bruna schreef:Vind het een mooi tempo!
De GG bij jou zingt dus sneller dan hier?
Exact!
Bij ons word er een stuk sneller gezongen maar ik vind dit ook mooi.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Kijk, hier voel ik me nou wel bij thuis. Dit klinkt heel wat genuanceerder: https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/meer-d ... ~a2a29998/
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
merel
Berichten: 9821
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Hendrikus schreef:https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~bf067722/

PKN adviseert om helemaal niet meer te zingen tot 9 februari.
"We staan in de situatie waarbij we geconfronteerd worden met twee ernstige uitbraken; Biddinghuizen en Julianadorp, alsmede een ernstige dreiging veroorzaakt door de mutatie in het Covid virus genaamd: “de Britse variant”. Het onderzoek hierin loopt. Het is vrijwel zeker dat bij de verspreiding van de virusdeeltjes via aerosolen, het zingen de oorzaak is geweest. Dan rijst de vraag; zingen is waardevol maar was zingen dit waard?"

Helemaal niet meer zingen in de kerk: dat wordt wel heel draconisch. De angst voor de Engelse mutatie is groot, en dat begrijp ik. Als die variant hier breed voet aan de grond krijgt, is er geen houden meer aan. Londense taferelen in de ziekenhuizen, dat wil je als kerk niet op je geweten hebben. Maar toch.. een kerkdienst zonder zingen? :cry
Ach, wij zingen thuis gewoon heel hard mee ;)
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door FlyingEagle »

FlyingEagle schreef:@Jantje, blijft voor mij de vraag hoe je de diensten thuis dan ervaart. Jij en ik en vele anderen komen maar 1x in de paar weken fysiek in de kerk. Zijn jij en ik en al die anderen tijdens de andere diensten dan ongehoorzaam aan God?
@Jantje?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

FlyingEagle schreef:@Jantje, blijft voor mij de vraag hoe je de diensten thuis dan ervaart. Jij en ik en vele anderen komen maar 1x in de paar weken fysiek in de kerk. Zijn jij en ik en al die anderen tijdens de andere diensten dan ongehoorzaam aan God?
Ik zie het als ongehoorzaamheid aan God als er binnen de geldende maatregelen helemáál geen fysieke kerkdiensten worden georganiseerd. We kunnen met minder mensen naar de kerk, dat is waar. Maar er moet maatwerk zijn, onder de geldende regels. Als men volledig de fysieke eredienst aan banden legt, is dat mijns inziens een groot aantal stappen te ver.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie