Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
Valcke schreef:Adje, volgens mij heb je een blinde vlek voor het verschil tussen rechten en plichten (de inzettingen van God). M.i. ligt daar in deze kwestie de belangrijkste worsteling en daar ga je voor 100% aan voorbij. Je peilt daarom op geen enkele manier de motieven van mensen die in deze kwestie anders denken dan jij. Dat levert natuurlijk geen vruchtbaar gesprek op.
Zo... Heel mooi gezegd. Inderdaad, wanneer elke worsteling als dwarse ongehoorzaamheid wordt gekenmerkt (wat ook steeds meer in de vaccinatiediscussie naar voren komt) praat je volledig langs elkaar heen. En dat is het probleem in deze pandemie. De ene groep begrijpt de andere echt niet meer.
Bij ons zijn de diensten vervroegd, 09.30, 14.30 en 18.00 uur. Voor 20.00 uur kan iedereen thuis zijn. Prachtig in overeenstemming met de sluitingstijden van essentiële winkels.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 04 dec 2021, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10602
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

pierre27 schreef:
Ad Anker schreef:
Valcke schreef:Adje, volgens mij heb je een blinde vlek voor het verschil tussen rechten en plichten (de inzettingen van God). M.i. ligt daar in deze kwestie de belangrijkste worsteling en daar ga je voor 100% aan voorbij. Je peilt daarom op geen enkele manier de motieven van mensen die in deze kwestie anders denken dan jij. Dat levert natuurlijk geen vruchtbaar gesprek op.
Zo... Heel mooi gezegd. Inderdaad, wanneer elke worsteling als dwarse ongehoorzaamheid wordt gekenmerkt (wat ook steeds meer in de vaccinatiediscussie naar voren komt) praat je volledig langs elkaar heen. En dat is het probleem in deze pandemie. De ene groep begrijpt de andere echt niet meer.
Bij ons zijn de diensten vervroegd, 09.30, 14.30 en 18.00 uur. Voor 20.00 uur kan iedereen thuis zijn. Prachtige in overeenstemming met de sluitingstijden van essentiële winkels.
Die zijn toch dicht op zondag? ;)
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef:
Ad Anker schreef:
Valcke schreef:Adje, volgens mij heb je een blinde vlek voor het verschil tussen rechten en plichten (de inzettingen van God). M.i. ligt daar in deze kwestie de belangrijkste worsteling en daar ga je voor 100% aan voorbij. Je peilt daarom op geen enkele manier de motieven van mensen die in deze kwestie anders denken dan jij. Dat levert natuurlijk geen vruchtbaar gesprek op.
Zo... Heel mooi gezegd. Inderdaad, wanneer elke worsteling als dwarse ongehoorzaamheid wordt gekenmerkt (wat ook steeds meer in de vaccinatiediscussie naar voren komt) praat je volledig langs elkaar heen. En dat is het probleem in deze pandemie. De ene groep begrijpt de andere echt niet meer.
Bij ons zijn de diensten vervroegd, 09.30, 14.30 en 18.00 uur. Voor 20.00 uur kan iedereen thuis zijn. Prachtige in overeenstemming met de sluitingstijden van essentiële winkels.
Wordt de middagdienst bij jullie goed bezocht?
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door windorgel »

In deze situatie wel, omdat dat de enige dienst is die je bij kan wonen op zondag!
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:
Ad Anker schreef:
Valcke schreef:Adje, volgens mij heb je een blinde vlek voor het verschil tussen rechten en plichten (de inzettingen van God). M.i. ligt daar in deze kwestie de belangrijkste worsteling en daar ga je voor 100% aan voorbij. Je peilt daarom op geen enkele manier de motieven van mensen die in deze kwestie anders denken dan jij. Dat levert natuurlijk geen vruchtbaar gesprek op.
Zo... Heel mooi gezegd. Inderdaad, wanneer elke worsteling als dwarse ongehoorzaamheid wordt gekenmerkt (wat ook steeds meer in de vaccinatiediscussie naar voren komt) praat je volledig langs elkaar heen. En dat is het probleem in deze pandemie. De ene groep begrijpt de andere echt niet meer.
Bij ons zijn de diensten vervroegd, 09.30, 14.30 en 18.00 uur. Voor 20.00 uur kan iedereen thuis zijn. Prachtige in overeenstemming met de sluitingstijden van essentiële winkels.
Wordt de middagdienst bij jullie goed bezocht?
Ja, aanwezigheid is op basis van uitnodiging. Alle diensten tussen de 550 en 650 personen. Alles op 1,5 meter. Al vanaf vorig jaar prima georganiseerd. Nuchter en tegelijk waakzaam.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef: Ja, aanwezigheid is op basis van uitnodiging. Alle diensten tussen de 550 en 650 personen. Alles op 1,5 meter. Al vanaf vorig jaar prima georganiseerd. Nuchter en tegelijk waakzaam.
Mooi. Ik hoop dat honger blijft wanneer de maatregen voorbij zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17355
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Je noemt veel argumenten, Huisman, maar geen enkele daarvan wordt genoemd door de GG en de GGiN: ik lees niets over middagdutjes en preekvoorziening, alleen over essentieel zijn.
Daar is mijn tip op gericht.
Als men vindt dat de middagdutjes gehandhaafd moeten blijven, moet men dat als argument noemen.
Wat een badinerende post over middagdutjes. Jij hebt blijkbaar geen idee hoeveel kerkelijke en geestelijke schade deze crisis aan vooral jonge gezinnen heeft gedaan. Het zolang verstoren van het Bijbelse ritme (luister preek CGK Renswoude van 24 okt 09:30. Ds H.C. Bezemer) van de zondag voor deze gezinnen werkt desastreus.
De GG zegt nadrukkelijk dat iedereen naar de kerk moet kunnen op zondag. Met de door jouw voorgestelde tijden kunnen gezinnen met kinderen onder de 2 in 2 van de drie diensten erg lastig met het hele gezin naar de kerk.
De kleinsten natuurlijk naar de oppas van de kerk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

Het begrip essentieel ivm een supermarkt is iets anders dan het begrip essentieel van een kerkdienst.
Een supermarkt moet ook open zijn voor mensen die niet tussen 8 en 17 kunnen komen. Een kerkdienst (zelfs drie) kan heel gemakkelijk tussen 5 en 17 belegd worden. In die zin is een kerkdienst helemaal niet essentieel. De mensen komen even blijmoedig om 15 uur als om 18 uur. Dat maakt geen verschil.
De mensen die de kerkdienst essentieel noemen zoals de supermarkt zijn volgens mij alleen maar in hun ego gekwetst en niet zozeer in hun vrijheid van godsdienst. Dat zal wel komen vanwege het feit dat ze die vrijheid een ander eigenlijk ook niet gunnen.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bogerman »

refo schreef:Het begrip essentieel ivm een supermarkt is iets anders dan het begrip essentieel van een kerkdienst.
Een supermarkt moet ook open zijn voor mensen die niet tussen 8 en 17 kunnen komen. Een kerkdienst (zelfs drie) kan heel gemakkelijk tussen 5 en 17 belegd worden. In die zin is een kerkdienst helemaal niet essentieel. De mensen komen even blijmoedig om 15 uur als om 18 uur. Dat maakt geen verschil.
De mensen die de kerkdienst essentieel noemen zoals de supermarkt zijn volgens mij alleen maar in hun ego gekwetst en niet zozeer in hun vrijheid van godsdienst. Dat zal wel komen vanwege het feit dat ze die vrijheid een ander eigenlijk ook niet gunnen.
De precieze tijd is natuurlijk niet het punt: alles kan voor 17.00 uur. Alleen dat maakt dus voor de verspreiding van het virus niks uit. Er zit helemaal geen logica achter. Als je dan als kerk wordt weggezet bij de categorie niet essentiële winkels dan heeft de overheid dus enkel benul van wat de kerkdienst voor betekenis heeft. We kunnen beter bidden of de overheid alle beperkingen voor kerken zou willen opheffen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33298
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Je noemt veel argumenten, Huisman, maar geen enkele daarvan wordt genoemd door de GG en de GGiN: ik lees niets over middagdutjes en preekvoorziening, alleen over essentieel zijn.
Daar is mijn tip op gericht.
Als men vindt dat de middagdutjes gehandhaafd moeten blijven, moet men dat als argument noemen.
Wat een badinerende post over middagdutjes. Jij hebt blijkbaar geen idee hoeveel kerkelijke en geestelijke schade deze crisis aan vooral jonge gezinnen heeft gedaan. Het zolang verstoren van het Bijbelse ritme (luister preek CGK Renswoude van 24 okt 09:30. Ds H.C. Bezemer) van de zondag voor deze gezinnen werkt desastreus.
De GG zegt nadrukkelijk dat iedereen naar de kerk moet kunnen op zondag. Met de door jouw voorgestelde tijden kunnen gezinnen met kinderen onder de 2 in 2 van de drie diensten erg lastig met het hele gezin naar de kerk.
De kleinsten natuurlijk naar de oppas van de kerk.
Ja ik vind het allemaal prima, maar die argumenten worden niet genoemd. Althans, in het bericht dat ik las.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Bogerman schreef:De precieze tijd is natuurlijk niet het punt: alles kan voor 17.00 uur. Alleen dat maakt dus voor de verspreiding van het virus niks uit.
Dat zei ik eerder ook al. :)
Er is geen echte avondlockdown. Ik reed gistermiddag langs een bouwmarkt en het parkeerterrein stond werkelijk vol.
De mensen willen toch in minder uren diezelfde spullen halen.
Welke maatregel was dan effectiever geweest denk jij?
Terri schreef: Tja, idd, waar gaat het nu écht om?
Het zal wel aan mij liggen, maar dat op het 'zeurderige' af vast willen houden aan een kerkdienst na 17.00 uur komt op mij wat kinderachtig over.
Zoek eens op kerktijden in de boerendorpen, veel tweede diensten beginnen om 14 uur.
Dus een deel valt dan al af in deze discussie. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door FlyingEagle »

Bij ons is normaal de dienst om 17:30 afgelopen, deze wordt niet vervroegd. Prima wat mij betreft. Catechisaties gaan wel door (overheid noemt onderwijs essentieel) de verenigingen niet in de avond.
De ledenvergadering gaat a.s. dinsdagavond ook niet door.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef:
pierre27 schreef: Ja, aanwezigheid is op basis van uitnodiging. Alle diensten tussen de 550 en 650 personen. Alles op 1,5 meter. Al vanaf vorig jaar prima georganiseerd. Nuchter en tegelijk waakzaam.
Mooi. Ik hoop dat honger blijft wanneer de maatregen voorbij zijn.
Dit snap ik niet. Iedereen kan nu 1 keer, soms 2 keer naar de kerk i.p.v. buiten corona om 2 keer.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ditbenik »

Valcke schreef:
Ditbenik schreef:De argumentatie van de overheid doet niet ter zake.
Omdat de regeerders van de kerk een eigen verantwoordelijkheid hebben, ben ik het hiermee oneens. De argumentatie doet zeker wél ter zake. Een advies dient gewogen te worden voor het aangezicht van God. Dan dient ook een rol te spelen waarom de overheid iets wel of niet vraagt.
Tsja, eerder verklaar je een bericht van mij tot 'onzuiver'. Nu citeer een zinnetje los van het verband om er een andere betekenis aan te geven. Dan wordt het heel lastig om je nog serieus te nemen. Ik wens je een prettige dag verder.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Ditbenik schreef:
Valcke schreef:
Ditbenik schreef:De argumentatie van de overheid doet niet ter zake.
Omdat de regeerders van de kerk een eigen verantwoordelijkheid hebben, ben ik het hiermee oneens. De argumentatie doet zeker wél ter zake. Een advies dient gewogen te worden voor het aangezicht van God. Dan dient ook een rol te spelen waarom de overheid iets wel of niet vraagt.
Tsja, eerder verklaar je een bericht van mij tot 'onzuiver'. Nu citeer een zinnetje los van het verband om er een andere betekenis aan te geven. Dan wordt het heel lastig om je nog serieus te nemen. Ik wens je een prettige dag verder.
Dit schreef je (de desbetreffende zin heb ik vet gemaakt)
Ditbenik schreef:Het advies om diensten af te schaffen heb ik nog nergens gehoord of gelezen. Ik heb alleen gezien dat de overheid adviseert om tijdelijk geen diensten te beleggen na 17:00 uur. De argumentatie van de overheid doet niet ter zake. Ze hebben een advies gegeven en daar kun je mee doen wat je wilt. Het Woord van God eist trouwens nergens dat je een dienst na 17:00 uur moet houden.
Waar ik problemen mee heb is dat mensen vanuit een soort kwaadaardige houding alles benaderen wat vanuit de overheid komt. Als je dan plichtsgetrouw wilt zijn aan Gods Woord hoort daar toch ook het onderwerpen aan de gezagsdragers bij in de wetenschap dat er geen gezag is dan van God en dat de gezagdragers die er zijn door God zijn ingesteld en dat daarbij de waarschuw klinkt dat wie zich daartegen verzet tegen de instelling van God in gaat, en dat wie daartegen in gaan het oordeel van God over zichzelf halen. Met de overheid van mening verschillen is prima, maar laten we niet steeds de overheid in een kwaad daglicht stellen en ons zelf daar boven verheffen.
Ik meen toch echt dat ik aan dit zinnetje geen andere betekenis gaf dan die jij bedoelde. Ik kan dit er echt niet uithalen.
In het vervolg wil ik echter zeker completer citeren.

De beschuldiging dat ik die zin citeerde OM er een andere betekenis aan te geven, vind ik bovendien een heel zware beschuldiging. Dat is rechtstreeks een aanval op iemands integriteit. Ik laat dit verder voor jouw rekening.
Laatst gewijzigd door Valcke op 04 dec 2021, 15:33, 5 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie