Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

Herman schreef:
Orchidee schreef:Ik las vanmorgen in het rd een artikel van ds Uitslag die op dit moment op Urk staat.
Ik verbaasde me over de gedachtengang van de predikant wb degenen die graag naar de kerk gaan. Zij kunnen zondags toch naar de kerkdiensten komen ( max 20 per dienst, excl: predikant, koster enz.)
Wie bepaald WIE graag naar de kerk gaatAfbeelding
Het artikel staat in het ND. Wat is precies je vraag?

Het is volgens mij een logische gegeven dat mensen (ook nu) graag naar de kerk gaan

Dat je moet selecteren is kan je aslectief te doen door boven aan het begin van het alphabeth te beginnen en dan de eerste twintig te kiezen en voor een volgende keer twintig anderen enz enz
Nou ja in het nd dan...
Wat geeft het?
Iig dat op alfabet is een beetje gezocht natuurlijk bij zo'n grote gemeente, wanneer ben je dan aan de beurt?
1 x per 3 weken ofzo?
Het is vreemd gezegd om hen die "graag" naar de kerk gaan toch de kans te geven!
Er zullen véél mensen morgen graag naar de kerk gaan maar dat niet doen en/of kunnen!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
HHKtE
Berichten: 1446
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door HHKtE »

de vrije hervormde gemeente van Driedorp gaat extra diensten beleggen zodat een ieder toch naar de kerk kan gaan in deze tijd van corona.
Goede Vrijdag en tweede paasdag 2 keer en op zondag 3 diensten
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Vreemd, juist na een week vol oproepen (Van der Staaij, Grapperhaus, redactie RD) besluit de VHG om de zondag na deze week af te kondigen dat men drie diensten gaat houden. Strikt genomen doen ze niets fout, zolang ze zich houden aan het aantal van 30 personen. Toch lijkt me het geen slimme keuze. We dienen de overheid gehoorzaam te zijn en onszelf niet moedwilliglijk in enig gevaar begeven.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Adje »

eilander schreef:
Adje schreef:
eilander schreef: Nogmaals, de GGD zegt bij ons dat ze geen relatie kunnen vinden met kerkgang.
Kerken met terugwerkende kracht sluiten is overigens niet mogelijk. En nu is het niet meer nodig omdat ze geen gevaar meer vormen, naar mijn overtuiging.
In Sommelsdijk bv. toch wel? De uitbraak van het coronavirus in een verzorgingstehuis heeft plaats gevonden na een avondmaalsdienst op zondag 8 maart of na een samenkomst op biddag 11 maart. Op de RIVM kaart is terug te zien dat de regio Goeree Overflakkee diep rood kleurt.
Nu vormen de kerkdiensten echt geen gevaar meer, ook in Sommelsdijk niet. En wat de GGD daar zegt, weet ik niet.
Het bericht gevonden in AD, was van 25 maart.
https://www.ad.nl/voorne-putten/coronav ... ~aef1858b/

Gisteren was het ook op het journaal te zien.
https://nos.nl/artikel/2329504-kerkdien ... olgen.html
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23839
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

Zaterdag stond er in het RD een advertentie van de Oud gergem in Utrecht: alleen toegankelijk voor leden. Nu is dat wel een klein clubje en allemaal familie, maar toch niet zo handig allemaal.

Het gaat weer net als een poosje terug met die 100 personen: het mag, dus het moet.

De 30-grens is alleen maar gesteld voor bijzondere gevallen. Het advies is: zo goed als niemand. Maar moet er een trouw- of rouwdienst of wat voor bijzondere dienst gehouden worden, dan mag meer. Zo min mogelijk mensen, anderhalve meter afstand en bij 30 houdt het op.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door windorgel »

Erskinees schreef:Vreemd, juist na een week vol oproepen (Van der Staaij, Grapperhaus, redactie RD) besluit de VHG om de zondag na deze week af te kondigen dat men drie diensten gaat houden. Strikt genomen doen ze niets fout, zolang ze zich houden aan het aantal van 30 personen. Toch lijkt me het geen slimme keuze. We dienen de overheid gehoorzaam te zijn en onszelf niet moedwilliglijk in enig gevaar begeven.
Inderdaad vreemd. Ik ken juist enkele gemeenten die afgelopen zondag gehoor gegeven hebben aan de oproepen en nu niet meer met 30 personen samen komen, wat ze vorige week nog wel deden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Op zich een slim idee. Want wanneer ga je terug van het minimum naar 30 naar 100 naar normaal? En wie bepaald dat?

Je kunt er op wachten dat bij de afbouw van de maatregelen de kerken achteraan staan voordat ze weer eens open mogen. Tenslotte lijkt dat maatschappelijk momenteel hét grootste verspreidingsrisico te zijn. Dus dan kunnen kerken wachten tot sint juttemis. (Dat valt overigens in augustus, als ik me niet vergis)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8941
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vond Drive-In kerkdiensten altijd onzin (en in reguliere situaties nog steeds), maar op dit moment zou het een uitkomst zijn.

Afbeelding
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar als ik de kerkdiensten beluister en ik hoor enkele mannenstemmen zingen bij het orgel, raak ik zo ontroerd.
Het is niet overal en altijd even zuiver en op maat, maar daarom des te emotioneler.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door samanthi »

Mara schreef:Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar als ik de kerkdiensten beluister en ik hoor enkele mannenstemmen zingen bij het orgel, raak ik zo ontroerd.
Het is niet overal en altijd even zuiver en op maat, maar daarom des te emotioneler.
Ja dat herken ik.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
HHKtE
Berichten: 1446
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door HHKtE »

Mara schreef:Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar als ik de kerkdiensten beluister en ik hoor enkele mannenstemmen zingen bij het orgel, raak ik zo ontroerd.
Het is niet overal en altijd even zuiver en op maat, maar daarom des te emotioneler.
Luister eens naar hervormd Doornspijk PKN
1 man zingt daar onroerend..
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Op zich een slim idee. Want wanneer ga je terug van het minimum naar 30 naar 100 naar normaal? En wie bepaald dat?
De overheid. Het minimum van 30 geldt enkel voor bijzondere gelegenheid, zoals een uitvaartdienst of huwelijk. Niet voor de reguliere diensten.
Je kunt er op wachten dat bij de afbouw van de maatregelen de kerken achteraan staan voordat ze weer eens open mogen. Tenslotte lijkt dat maatschappelijk momenteel hét grootste verspreidingsrisico te zijn. Dus dan kunnen kerken wachten tot sint juttemis. (Dat valt overigens in augustus, als ik me niet vergis)
Ik zie niet in waarom dat zo is. Als de horeca weer beperkt open gaat, of sportwedstrijden met beperkt publiek doorgaan, dan kunnen kerkdiensten ook met beperkte bezetting doorgang vinden. Zo lang de afstand tussen mensen maar gewaarborgd blijft .
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 06 apr 2020, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef:Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar als ik de kerkdiensten beluister en ik hoor enkele mannenstemmen zingen bij het orgel, raak ik zo ontroerd.
Het is niet overal en altijd even zuiver en op maat, maar daarom des te emotioneler.
Wij zingen gewoon mee, dus wij horen meer dan de predikant en de ouderling.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:Op zich een slim idee. Want wanneer ga je terug van het minimum naar 30 naar 100 naar normaal? En wie bepaald dat?
De overheid. Het minimum van 30 geldt enkel voor bijzondere gelegenheid, zoals een uitvaartdienst of huwelijk. Niet voor de reguliere diensten.
Er staat dat ik terugga van het minimum naar 30.

En het is dus de vraag of de overheid dat bepaald of het gezonde verstand van de kerkenraad, die ook wat andere zaken heeft af te wegen dan alleen verspreidingsrisico's.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Klavart »

Ambtenaar schreef:Het minimum van 30 geldt enkel voor bijzondere gelegenheid, zoals een uitvaartdienst of huwelijk. Niet voor de reguliere diensten.
Dat is niet juist. Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -nederland
30 personen is trouwens geen minimum, maar een maximum.
Plaats reactie