Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Valcke schreef:
Vind je het verwerpelijk als kerken er vrijwillig voor kiezen om hun predikant onder de categorie 'contactberoep' te beschrijven?
Als dat gepaard gaat met de verplichting voor een protocol voor bv het dopen (en dat zit er mi wel aan vast): Ja, dat vind ik volstrekt verwerpelijk.
Helder. ;)

Hoe sta je tegenover het beschrijven van 'personeelsleden' in kerkdiensten, zodat het totaal aantal kerkgangers net iets boven de 30 uit kan komen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Valcke schreef:Als dat gepaard gaat met de verplichting voor een protocol voor bv het dopen (en dat zit er mi wel aan vast): Ja, dat vind ik volstrekt verwerpelijk.
Is dan eigenlijk sowieso het opstellen van een protocol, waar veel kerken mee bezig zijn, verwerpelijk?
Of ligt dat meer in dezelfde sfeer als het calamiteiten- en brandveiligheidsprotocol?
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Hollander schreef:
Valcke schreef:
Vind je het verwerpelijk als kerken er vrijwillig voor kiezen om hun predikant onder de categorie 'contactberoep' te beschrijven?
Als dat gepaard gaat met de verplichting voor een protocol voor bv het dopen (en dat zit er mi wel aan vast): Ja, dat vind ik volstrekt verwerpelijk.
Helder. ;)

Hoe sta je tegenover het beschrijven van 'personeelsleden' in kerkdiensten, zodat het totaal aantal kerkgangers net iets boven de 30 uit kan komen?
Mijn stelling is steeds geweest dat de kerk zich niet hoeft te verantwoorden aan de overheid over het aantal aanwezigen. De overheid grijpt bij 35 aanwezigen sowieso niet in (en ook niet bij meer behalve dat de burgemeester de kerkenraad zal ontbieden).
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Tiberius schreef:
Valcke schreef:Als dat gepaard gaat met de verplichting voor een protocol voor bv het dopen (en dat zit er mi wel aan vast): Ja, dat vind ik volstrekt verwerpelijk.
Is dan eigenlijk sowieso het opstellen van een protocol, waar veel kerken mee bezig zijn, verwerpelijk?
Of ligt dat meer in dezelfde sfeer als het calamiteiten- en brandveiligheidsprotocol?
Dat vind ik niet verwerpelijk als het gaat om hygiëne en afstand houden in algemene zin.

Maar wel als exact beschreven moet worden wat wel of niet mag bij het preken, zingen, dopen of bediening van het HA. Dat ligt echt op het terrein van de kerk. Daarin kan de overheid echt geen gezag toegekend worden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Hygiëne en afstand houden kan op 1 A4-tje. Maar ik zie nu model protocollen van meer dan 10 pagina's, die moeten dan nog ingevuld worden naar de lokale situatie.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Zijn we bekend met de toestemmingskwestie in de 19e eeuw onder de afgescheidenen? Daar ging men destijds de gevangenis voor in. En de Ger. Gem. is hieruit mede ontstaan.

Het besef van dergelijke dingen lijkt nu zo goed als afwezig.
Laatst gewijzigd door Valcke op 03 jun 2020, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Valcke schreef:Mijn stelling is steeds geweest dat de kerk zich niet hoeft te verantwoorden aan de overheid over het aantal aanwezigen. De overheid grijpt bij 35 aanwezigen sowieso niet in (en ook niet bij meer behalve dat de burgemeester de kerkenraad zal ontbieden).
Moet een kerk zich van overheidswege kunnen verantwoorden over de aanwezigen zodat bij evt. besmettingen een bron- en contactonderzoek ingesteld kan worden?
Laatst gewijzigd door Hollander op 03 jun 2020, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Tiberius schreef:Hygiëne en afstand houden kan op 1 A4-tje. Maar ik zie nu model protocollen van meer dan 10 pagina's, die moeten dan nog ingevuld worden naar de lokale situatie.
En moet dat ook nog gepubliceerd worden of goedgekeurd?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Valcke schreef:
Tiberius schreef:Hygiëne en afstand houden kan op 1 A4-tje. Maar ik zie nu model protocollen van meer dan 10 pagina's, die moeten dan nog ingevuld worden naar de lokale situatie.
En moet dat ook nog gepubliceerd worden of goedgekeurd?
Vastgesteld door de kerkenraad en meegedeeld aan de gemeente, voor zover relevant. Verder weet ik het niet.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Valcke schreef:
Silo schreef:Onze kerkenraad heeft een lijstje met maatregelen en regels opgesteld wanneer we weer met 100 personen de kerkdienst bij kunnen wonen. Een van die maatregelen is dat het niet de bedoeling is dat er in en rondom het kerkgebouw sociale ontmoetingen mogen plaatsvinden en praatjes worden gemaakt. Er zou daarop ook gecontroleerd worden vanuit de overheid. Is dat zo?

Ik kan me voorstellen dat de kerkenraad in de hal geen uitgebreide gesprekken wil (i.v.m. aerosolen) maar buiten op het kerkplein op 1,5 meter afstand moet dat toch gewoon mogelijk zijn, lijkt me. Ik zie online ook geen regel dat dit van de overheid niet zou mogen. Iemand enig idee? Ik heb eigenlijk weinig zin om in doodse stilte op te gaan naar de kerk. Zonder ontmoeting geen gemeenteleven.
Overheid zegt alleen dat je buiten 1,5 meter afstand moet houden. Sinds 1 juni mag dat met zoveel personen als je maar wilt. De overheid gaat hier dus ook niet op controleren (behalve op 1,5 meter).
Inderdaad, de informatie vanuit je kerkenraad lijkt me onjuist. Wanneer je met honderd man een kerkzaal mag betreden mag je ook met honderd man in groepjes napraten op het kerkplein of de parkeerplaats. Met inachtneming van de 1,5 meter.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door CvdW »

Tiberius schreef:
Valcke schreef:
Tiberius schreef:Hygiëne en afstand houden kan op 1 A4-tje. Maar ik zie nu model protocollen van meer dan 10 pagina's, die moeten dan nog ingevuld worden naar de lokale situatie.
En moet dat ook nog gepubliceerd worden of goedgekeurd?
Vastgesteld door de kerkenraad en meegedeeld aan de gemeente, voor zover relevant. Verder weet ik het niet.
Niet te veel meedelen aan gemeente ook al is het relevant. Ze moeten gewoon doen wat kerkenraad zegt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Ze moeten toch weten of er gezongen gaat worden, enz. ?
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Hollander schreef:
Valcke schreef:Mijn stelling is steeds geweest dat de kerk zich niet hoeft te verantwoorden aan de overheid over het aantal aanwezigen. De overheid grijpt bij 35 aanwezigen sowieso niet in (en ook niet bij meer behalve dat de burgemeester de kerkenraad zal ontbieden).
Moet een kerk zich van overheidswege kunnen verantwoorden over de aanwezigen zodat bij evt. besmettingen een bron- en contactonderzoek ingesteld kan worden?
De overheid heeft zelf heel terecht aangevoeld dat het niet rechtmatig is om van de kerken te vragen een bezoekerslijst bij te houden of aan te geven dat plaatsen vooraf gereserveerd moeten zijn. In de noodverordening is namelijk in dit opzicht een verschil gemaakt tussen bv. de horeca enerzijds en kerkdiensten anderzijds. Aan kerkdiensten is in dit kader niets opgelegd.

Overigens kan de overheid dit verschil ook gemaakt hebben op basis van het grondrecht van privacy. De godsdienstige richting (of voorkeur) is een privacygevoelig gegeven. Kerken kunnen dus ook op grond van privacy niet verplicht worden om informatie te verstrekken over de aanwezigen tijdens een kerkdienst.

Van het 'moeten' kunnen verantwoorden is dus geen sprake, ook niet van overheidswege.

Wel lijkt het mij zinvol om in voorkomende gevallen mee te werken aan contactonderzoeken. M.i. lopen die contactonderzoeken altijd via besmette personen, niet via de kerken. Dat zou alleen in heel bijzondere omstandigheden aan de orde kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door Valcke op 03 jun 2020, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

CvdW schreef:
Tiberius schreef:
Valcke schreef:
Tiberius schreef:Hygiëne en afstand houden kan op 1 A4-tje. Maar ik zie nu model protocollen van meer dan 10 pagina's, die moeten dan nog ingevuld worden naar de lokale situatie.
En moet dat ook nog gepubliceerd worden of goedgekeurd?
Vastgesteld door de kerkenraad en meegedeeld aan de gemeente, voor zover relevant. Verder weet ik het niet.
Niet te veel meedelen aan gemeente ook al is het relevant. Ze moeten gewoon doen wat kerkenraad zegt.
Wat betreft de orde in de gemeente lijkt mij wel praktisch om dat mee te delen.
En het laatste argument (gewoon doen wat kerkenraad zegt) komt op mij nogal vreemd over.
De kerk mag in middelmatige zaken niets voorschrijven, behoudens zaken die verband houden met de orde.
Laatst gewijzigd door Valcke op 03 jun 2020, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Valcke schreef:Zijn we bekend met de toestemmingskwestie in de 19e eeuw onder de afgescheidenen? Daar ging men destijds de gevangenis voor in. En de Ger. Gem. Ais hieruit mede ontstaan.

Het besef van dergelijke dingen lijkt nu zo goed als afwezig.
Ik vind dit echt nergens op slaan. Destijds was het oogmerk om de vaderlandse kerk bijeen te houden op een oneigenlijke manier. Nu is het oogmerk om de publieke gezondheid te waarborgen.

Ik denk dat je eerst maar eens rechten moet gaan studeren. Rechten en vrijheden zijn, hoe belangrijk ook, nooit absoluut. Ik vind dat het heel verstandig is dat de kerken geen beroep doen op artikelen die de godsdienstvrijheid raken als er niemand het doel heeft om de godsdienstvrijheid te beperken. Weliswaar kun je er over twisten of de overheid deze beperking in dit verband als neven-effect voldoende meeweegt. Maar de afwegingen zijn qua volksgezondheid echt niet onevenwichtig. Een museum is wellicht minder belangrijk dan een eredienst, maar het risicoprofiel is ook geheel anders.
Plaats reactie