Maatregelen kerk ivm coronavirus

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

windorgel schreef:In een gemiddelde OGG/GGiN-gemeente is de vaccinatiegraad denk ik nauwelijks 10 of 20 procent. Best spannend hoe dat gaat als de afstandsmaatregel afgeschaft wordt.
Geen idee.

Ze gingen vroeger ook om een suikerklontje tegen polio zonder dat pa en ma er van wisten. Dus je kunt je lelijk in die percentages vergissen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Henk J »

windorgel schreef:In een gemiddelde OGG/GGiN-gemeente is de vaccinatiegraad denk ik nauwelijks 10 of 20 procent. Best spannend hoe dat gaat als de afstandsmaatregel afgeschaft wordt.
In onze omgeving zijn er al kerken die, sommige al een paar maanden, zonder onderlinge afstand in de kerk zitten. Ik heb nog weinig gehoord over een uitbraak, wel over predikanten die geen voorstander zijn van vaccinatie. Ik denk dus dat het wel zal meevallen.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door newton »

Henk J schreef:
windorgel schreef:In een gemiddelde OGG/GGiN-gemeente is de vaccinatiegraad denk ik nauwelijks 10 of 20 procent. Best spannend hoe dat gaat als de afstandsmaatregel afgeschaft wordt.
In onze omgeving zijn er al kerken die, sommige al een paar maanden, zonder onderlinge afstand in de kerk zitten. Ik heb nog weinig gehoord over een uitbraak, wel over predikanten die geen voorstander zijn van vaccinatie. Ik denk dus dat het wel zal meevallen.
vanuit de gemeente Nunspeet hebben we de afgelopen weken wel anders gezien
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jongere »

GerefGemeente-lid schreef:
eilander schreef:Graag terug naar waar het in dit topic om gaat.
Ja.

Wat denken jullie? De voetbalstadions mogen weer 100% gevuld en de theaters en poppodia voor 75%. Zouden de kerkdiensten vanaf 26 september ook weer mogelijk zijn zonder restricties?
Deze vraag is niet volledig gesteld en daarom wel wat misleidend. De plekken die je noemt die vol/bijna vol mogen, mogen dat alleen met toegangsbewijzen. Dus niet “zonder restricties”.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Jongere schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
eilander schreef:Graag terug naar waar het in dit topic om gaat.
Ja.

Wat denken jullie? De voetbalstadions mogen weer 100% gevuld en de theaters en poppodia voor 75%. Zouden de kerkdiensten vanaf 26 september ook weer mogelijk zijn zonder restricties?
Deze vraag is niet volledig gesteld en daarom wel wat misleidend. De plekken die je noemt die vol/bijna vol mogen, mogen dat alleen met toegangsbewijzen. Dus niet “zonder restricties”.
Daar ben ik het niet mee eens.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jongere »

GerefGemeente-lid schreef:
Jongere schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
eilander schreef:Graag terug naar waar het in dit topic om gaat.
Ja.

Wat denken jullie? De voetbalstadions mogen weer 100% gevuld en de theaters en poppodia voor 75%. Zouden de kerkdiensten vanaf 26 september ook weer mogelijk zijn zonder restricties?
Deze vraag is niet volledig gesteld en daarom wel wat misleidend. De plekken die je noemt die vol/bijna vol mogen, mogen dat alleen met toegangsbewijzen. Dus niet “zonder restricties”.
Daar ben ik het niet mee eens.
Huh? Ik denk niet dat je het daar niet mee eens kunt zijn, want ik schrijf een feit op en geen mening.

Stadions en theaters mogen namelijk helemaal niet vol "zonder restricties". Er is een heel belangrijke restrictie, namelijk dat elke bezoeker die naar binnen gaat moet bewijzen of hij/zij gevaccineerd is, of negatief getest, of pas corona heeft gehad.
Als je die situatie wilt vergelijken met kerken moet je dus niet schrijven over "kerkdiensten zonder restricties", maar zou je de vraag moeten stellen of kerken ook weer vol gaan en kerkgangers gaan vragen naar een toegangsbewijs.
Dat laatste lijkt me niet iets wat kerken gaan doen. Maar als ze weer 'gewoon' volstromen, kan dat in ieder geval niet met deze verwijzing naar stadions en theaters, want dat is echt een andere situatie.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door HersteldHervormd »

Waarom doet iedereen alsof Covid voor bijna iedereen zeer ernstig is? Dat je je bepaalde dingen afvraagt t.a.v. zwakkere lijkt mij volkomen terecht, waar ik weet van een GGiN waar echt de hele kerk het Covid kreeg, er is er geen enkele gestorven, slechts van een oudere man is bekend dat het wel echt slecht ging.

Dus als straks de afstandsregel losgelaten word, dan betekent dat uiteraard besmettingen, dan betekent dat ook toename in ziekenhuisopnames etc. Maar dat zal echt niet zo erg als vorig jaar zijn. Toen was nog helemaal niemand geprikt, nu heel erg veel wel, waarom al die stress?

De vraag word dan, gaat het echt om volksgezondheid? Ik begrijp die paniek gewoon niet. Toen niemand gevaccineerd was, was het virus alleen gevaarlijk voor bepaalde doelgroepen, maar niet voor de hele bevolking.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 14 sep 2021, 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Henk J schreef:
windorgel schreef:In een gemiddelde OGG/GGiN-gemeente is de vaccinatiegraad denk ik nauwelijks 10 of 20 procent. Best spannend hoe dat gaat als de afstandsmaatregel afgeschaft wordt.
In onze omgeving zijn er al kerken die, sommige al een paar maanden, zonder onderlinge afstand in de kerk zitten. Ik heb nog weinig gehoord over een uitbraak, wel over predikanten die geen voorstander zijn van vaccinatie. Ik denk dus dat het wel zal meevallen.
Ligt eraan of iemand in deze gemeente besmet is geweest in die periode. Kijk maar naar de gemeente Nunspeet. Daar zijn momenteel veel besmettingen en dan met name onder mensen van bepaalde kerkverbanden.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:Waarom doet iedereen alsof Covid voor bijna iedereen zeer ernstig is? Dat je je bepaalde dingen afvraagt t.a.v. zwakkere lijkt mij volkomen terecht, waar ik weet van een GGiN waar echt de hele kerk het Covid kreeg, er is er geen enkele gestorven, slechts van een oudere man is bekend dat het wel echt slecht ging.

Dus als straks de afstandsregel losgelaten word, dan betekent dat uiteraard besmettingen, dan betekent dat ook toename in ziekenhuisopnames etc. Maar dat zal echt niet zo erg als vorig jaar zijn. Toen was nog helemaal niemand geprikt, nu heel erg veel wel, waarom al die stress?
Het grote verschil is dat vorig jaar nog veel maatregelen golden en we maanden in lock down hebben gezeten. Vanaf volgende week wordt de anderhalve meter losgelaten en zullen hoe dan ook de besmettingen gaan stijgen. Voor de gevaccineerden zal dit waarschijnlijk niet lijden tot veel ziekenhuis opnames, maar zeer waarschijnlijk wel onder de ongevaccineerden. Dat is namelijk nog een grote groep.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door windorgel »

HersteldHervormd schreef:Waarom doet iedereen alsof Covid voor bijna iedereen zeer ernstig is? Dat je je bepaalde dingen afvraagt t.a.v. zwakkere lijkt mij volkomen terecht, waar ik weet van een GGiN waar echt de hele kerk het Covid kreeg, er is er geen enkele gestorven, slechts van een oudere man is bekend dat het wel echt slecht ging.

Dus als straks de afstandsregel losgelaten word, dan betekent dat uiteraard besmettingen, dan betekent dat ook toename in ziekenhuisopnames etc. Maar dat zal echt niet zo erg als vorig jaar zijn. Toen was nog helemaal niemand geprikt, nu heel erg veel wel, waarom al die stress?

De vraag word dan, gaat het echt om volksgezondheid? Ik begrijp die paniek gewoon niet. Toen niemand gevaccineerd was, was het virus alleen gevaarlijk voor bepaalde doelgroepen, maar niet voor de hele bevolking.
Er is niemand die beweert dat Covid voor bijna iedereen zeer ernstig is. Maar het is wel zo dat bij het ongecontroleerd laten rondwaren van het virus onder ongevaccineerden een deel heel ernstig ziek wordt (en overlijdt) en een deel niet heel ziek is maar wel lang klachten houdt. En dat zijn niet alleen zwakken en stokouden. Als je wilt weten hoe dat ervaren kan worden binnen een kerkelijke gemeente moet je maar eens contact leggen met de GG in Oud-Beijerland of Nunspeet waar de situatie in maart 2020 heel ernstig was. In kerken met een heel laag percentage gevaccineerden kan zoiets weer gebeuren als de afstandsmaatregel losgelaten wordt.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

Je mag niet roekeloos omgaan met je gezondheid en ziekten en je mag zeker de middelen aanwenden en er Gods zegen over vragen, maar als het jouw tijd is moet je sterven!
Of dat nu door covid, een beroerte een hartaanval of iets anders is: als je moet sterven; sterf je!
Mijn moeder heeft véél ernstige ziekten "overleefd", menselijk gesproken zou ze al vele jaren niet meer in ons midden geweest zijn.
Ze heeft zéér ernstige bloedvergiftigingen gehad, een hersenstaminfarct, ze had een ongeneeslijke aandoening aan het beenmerg, ze heeft ernstig corona gehad vorig jaar en nog veel meer ernstige dingen die tot overlijden zouden kunnen brengen en toch: ze kreeg 3 maanden geleden een herseninfarct, knapte wéér op en is wéér een maand (naar omstandigheden) "goed" geweest.
Totdat ze in 10 dagen tijd als een kaars ging doven, pas toen heeft de Heere haar opgehaald.
Dus waar ik mee begon in dit verhaal is zeker waar maar ons door angsten laten leiden is niet nodig!
Hij zorgt, Hij bepaalt, Hij leid!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Marco »

Ik lees met betrekking tot Covid op dit forum de laatste tijd behoorlijk wat reacties die lijken op de discussie rond roken in de jaren '80.. "Opa heeft zijn hele leven gerookt, en nooit kanker gehad. Dus zó erg kan roken niet zijn". Terwijl alles en iedereen die het grotere beeld zag de mensen bij bosjes kanker en hartproblemen zag krijgen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

Ik weet niet tegen wie je het hebt maar ik bagatelliseer covid-19 niet!
Ik bedoel iets héél anders!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door TSD »

Orchidee schreef: Dus waar ik mee begon in dit verhaal is zeker waar maar ons door angsten laten leiden is niet nodig!
Hij zorgt, Hij bepaalt, Hij leid!
Dat ben ik met je eens. Tegelijkertijd is het wel belangrijk om mensen die toch wél angstig zijn in hun angst te respecteren. Het feit dat je zelf niet met die angst leeft kan je een ander niet 'opdringen', toch?
Online
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Marco »

Orchidee schreef:Ik weet niet tegen wie je het hebt maar ik bagatelliseer covid-19 niet!
Ik bedoel iets héél anders!
Nee, ik heb het niet tegen jou. Je bagatelliseert niet.

Ik reageerde vooral - maar niet uitsluitend - op "waarom doet toch iedereen alsof Covid voor bijna iedereen zeer ernstig is?", waarna een voorbeeld volgde waaruit het tegendeel zou blijken.

Trouwens: Niemand hier beweert dat Covid voor bijna iedereen zeer ernstig is.
Plaats reactie